Gå til innhold

Innvandrere som er drosjesjåfører

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

La meg si det med en gang- jeg er ikke rasist, og jeg skjærer ikke alle over én kam. Men det siste halve året har jeg ergret meg mer og mer over våre nye landsmenn som ikke har peiling på hvor de skal. Hvis jeg har dårlig tid og bestiller en drosje, må jeg ofte bruke kjempelang tid på å forklare hvor sjåføren skal, og ofte finner han fortsatt ikke fram. Jeg opplever ofte at jeg må forklare hele veien dit jeg skal også, mens sjåføren aldri har vært i området en gang.

Dette går da ikke an?? Bør ikke drosjesjåførene ha litt peiling på geografi før de får seg en jobb? Oslo er da ikke en så stor by... I London foreksempel, må drosjesjåfører kjøre rundt med motorsykkel og kart og lære seg alle veier, blindveier, rushtid, snarveier, dette bruker de tre år på.

Å sette en person som ikke har peiling på hvor han er i verden inn i en sjåførstilling er virkelig helt bak mål. Hva mener andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg, men har opplevd dette med norske taxisjåfører også!

Tok taxi to ganger i går, Bislett- Torshov og tilbake.

Begge gangene måtte vi forklare veien til sjåføren!

Lurer litt på hvor store krav taxiselskapene stiller til sine sjåfører, noen som vet?

Skrevet

For å ta drosjelappen eller hva det heter, må man ta en prøve som inkluderer å studere geografien i området. Lære seg gater og veier, bydeler og innfartsruter. Hvorfor noen er helt blå, vet jeg ikke. Jeg synes du skal skrive et brev til taxiselskapet og klage, de som ansetter, heller enn å klage på den enkelte sjåføren.

Gjest Nicoline
Skrevet

Dette er et stort problem flere steder. Her hvor jeg bor så vet jeg at veldig mange ringer til ett spesielt drosjefirma av en eneste grunn - de har KUN norske sjåfører i arbeid. Dette gjelder spesielt kvinner som skal ta drosje alene - er redd fordi de har lest etterhvert mange tilfeller av forsøk på overfall. Men det gjelder også folk generelt som er lei av å betale i dyre dommer for å måtte sitte og forklare sjåføren i detaljer hvor han skal kjøre ...

Skrevet

Jeg tar mest taxi i Drammens-området og har hittil ikke opplevet at sjåføren ikke vet hvor jeg skal. I Drammen er det også mange innvandrere (eller barn av innvandrere) som er drosjesjåfører. Synes de er veldig flinke og hyggelige. Oslo skal jeg ikke uttale meg om for det er ikke så ofte jeg tar taxi der. Forstår godt at det frustrerende hvis sjåføren ikke vet hvor man skal altså, jeg har bare ikke hatt noe problemer med det. Som VesleBråka skriver, de må da ta en prøve for å vise at de kjenner veiene o.l., må de ikke?

Skrevet

Jeg tar mye taxi Oslo - jobber natta, og da tar jeg alltid taxi hjem. Jeg har faktisk aldri opplevd at de ikke vet veien, jeg.

... men synes jeg merker stor forskjell på innvandrer-sjåfører og norske sjåfører. De norske er generelt mye surere, synes jeg. Noen av dem har til og med vært ganske frekke, mens jeg opplever gang på gang at sjåfører med innvandrerbakgrunn er høflige og hyggelige.

Skrevet

Alle drosjesjåfører må ta en "Kjentmannsprøve".

Skrevet
mens jeg opplever gang på gang at sjåfører med innvandrerbakgrunn er høflige og hyggelige.

Jeg også.... kan det ha noe med at jeg ikke kler meg som om jeg skulle være prostituert eller at jeg ikke er full & fnisete.

Gjest Tristessa
Skrevet

Synes det er forferdelig irriterende å forklare veien hjem, jeg også. Skjer støtt og stadig. Men det verste er uten tvil når de skal fortelle hvor lenge de har vært på skift. Pleier å skremme promillen av mer hver gang - tenk å kjøre ti timer i strekk! :o Og det gjelder som regel "norske" sjåfører. Det er også disse som snakkerogsnakkerogsnakkerogsnakker når jeg helst vil hjem og få meg noen timers søvn.

Skrevet

Seriøst ? Jeg kjører mye taxi iforbindelse med jobb med norske sjåfører og innvandrere. De finner alltids frem. Noen er mer kjent enn andre.

Noen er flinkere i jobben sin enn andre. Slik er det bare.

Sorry, men det finnes mye å ergre seg over her i verden hvis man gidder.

Gjest Nicoline
Skrevet

Det var jo seriøst svart, Coffee.

Kan jo fortelle hva jeg selv har opplevd. Hadde bestilt bil hjemmefra til flyplassen tidlig en morgen da jeg skulle reise på et møte i en annen by. Avtalte da pris med drosje-sentralen - skulle betale kr. 650,-. Drosjen kom og hentet meg - han overså at jeg sa at prisen var avtalt på forhånd - satte på taksameteret - kjørte en gedigen omvei og sluttregningen kom på nærmere kr. 1200,-. Selvsagt nektet jeg å betale ham - noe som resulterte i at mannen hisset seg kraftig opp. For å rekke flyet så måtte jeg betale ham det han skulle ha - fikk heldigvis refundert pengene etterpå. Etter den hendelsen så ber jeg konsekvent om norsk sjåfør når jeg skal ut å reise. Jeg har snakket med flere andre som er blitt rundlurte av sjåfører av utenlandsk opprinnelse - og Coffee: de ser ikke ut som prostituerte noen av dem.

Gjest Camelia
Skrevet
Jeg har snakket med flere andre som er blitt rundlurte av sjåfører av utenlandsk opprinnelse - og Coffee: de ser ikke ut som prostituerte noen av dem

Gjør de ikke det, de utenlandske sjåførene?

:hoho:

Gjest Anonymous
Skrevet

At du ikke kontakter selskapet direkte med henvisning til Taxinr og tid.

Tar du bil i Oslo så vet ofte sjåføren at veier stenges på ulike tider og det kan oppfattes som ekstrakjøring og lurere i av kunden.

Jeg har aldri opplevd noe dårlig av utenlandske sjåfører.

Det er vel en myte at utenlandske sjåfører ser en potensiell sexpartner i enhver kvinne som kjører alene?

Dette er bare til å ødelegge enda mere. Så det er i drosjen det er farlig? :hoho::hoho: Hvor mange prester er det som har voldtatt? Sykepleiere? Leger? Lærere?Resturantgjester?Naboer? Venner?

Skjerp dere.

Skrevet

Jeg har tatt mye taxi og har opplevd flere ekle ting.

En gang var det en taxisjåfør som ble skikkelig klengete og ville ha sex med meg. Han ville ha telefonnummeret mitt og da jeg sa at jeg ikke var interessert og at jeg hadde samboer (jeg sa klart i fra!) sa han bare at samboeren min ikke trengte å vite om det. Han var (i følge han selv) en skikkelig mann som visste akkurat hva jenter som meg trengte.. :roll:

En annen gang skulle jeg og to venninner ta taxi fra en holdeplass i byen. To av sjåførene stod og snakket sammen da vi kom. Han vi satte oss inn i taxien til virket veldig hyggelig, men så ringte telefonen hans. Det var kameraten hans fra holdeplassen som ville snakke med venninnen min fordi han syntes hun var deilig og han ville treffe henne en gang. Dette var virkelig ubehagelig, og taxisjåføren vi satt på med ble svært nærgående han også. Jeg turte ikke fortelle han adressen vi skulle til, vi fikk han bare til å slippe oss av på nærmeste busstopp. Vi var pissredde alle 3 og et ble ikke bedre av at han begynte å spørre oss ut om alt mulig.

Og folk som kjenner meg kan fortelle at jeg ikke klær meg som en prostiuert., jeg har også vært klinkende edru begge gangene.

Gjest GreenSky
Skrevet

Det var en journalist som skrev om dette, og resultatet ble at Oslo Taxi skulle bli strengere når det gjaldt kjentmannsprøven.

Måtte nesten le da jeg tok taxi nå på lørdag. Det har ofte skjedd at sjåførene ikke vet hvor Spikersuppa ligger. (et ganske sentralt knutepunkt i Oslo sentrum, som "alle" vet hvor ligger) Men denne sjåføren visste ikke engang hvor Karl Johansgt. lå! :o

Skrevet

Det er jo et faktum at mange av de utenlandske drosjesjåførene lar bilen gå på rundgang i familien. Så selv om personen som drosjen skal kjøres av har tatt "drosjelappen" og kan veien, vil det ikke automatisk si at fetteren til onkelen til tanta hans vet det.

Jeg tar aldri drosje uten at det er en norsk sjåfør bak rattet.

Gjest GreenSky
Skrevet

Ja, jeg har også hørt det, men jeg vet ikke om det er en "myte" eller fakta. Sikkert temmelig vanskelig å finne noe statisktikk på det.

Skrevet

Da venter du på taxi en god stund tenker jeg - for de finnes det jo ikke så mange igjen av.

Jeg ønsker meg flere kvinnelige drosjesjåfører (norske eller utenlandske).

Skrevet

Innvandrere eller ikke - standarden er senket betraktelig - sånn gjennomsnittlig, jeg vet utmerket godt at det finnes hyggelige og lokalkjente sjåfører.

Og jeg henger meg litt på en som sa her at de utenlandkse oftere er blidere og mer serviceinnstilt enn de norske. Om man nå skal stigmatisere. Kjørte senest i går med en av pakistansk opprinnelse som hjalp meg med koffert og visste hvor adressen lå. Og han ønsket meg en god kveld før han reiste videre. Dette var en ung mann som også var opptatt av hvor lenge jeg hadde ventet på holdeplassen.

Skrevet

Er du en av de som står i drosjekø og høylydt sier: "Nei, jeg kjører kun med nordmenn", og heller ønsker å vente 45 minutter ekstra i - 10 grader?

Disse har jeg aldri skjønt meg på.

Imidlertid ville jeg ALDRI sittet på i taxi hvis sjåføren hadde en passasjer fra før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...