Gjest Tule ikke i log Skrevet 15. februar 2004 #21 Skrevet 15. februar 2004 hei jeg vil kelgge ut dette for og vise va jeg mener jeg vil at dere kna lese dette http://www.nkmr.org/skal_foreldre_vurderes.htm dette sier litt om va foreldre ksla jeg syns barnevernet er på ville veier når det gjelder saken sdå mener jeg og at det er vankselig og diskutere en enkite sak men hr kan e det det er her er at de tar fra enb barne uten og se på far og dommen sier at de kan ksje har rett med mor men de har ikke sett på far jeg syns ikke det er rett og jeg syns vi kan diskutere det hilsen
Laina Skrevet 15. februar 2004 #22 Skrevet 15. februar 2004 Jeg vil bare si at barnevernet stort sett gjør en meget god jobb!!! De sakene som blir dekket av media er en bitteliten promille av alle de sakene barnevernet faktisk jobber med. Selvfølgelig kan barnevernet ta feil, men om foreldre får barnevernet "på nakken" bør de jo faktisk samarbeide med barnevernet. Mange foreldre som begår omsorgssvikt, vet jo faktisk ikke at det er omsorgssvikt. Ingen vil vel barna sine vondt, men mange vet ikke hvilken omsorg barna har krav på. Og det er IKKE foreldrene som skal beskyttes. Det er barna som er forsvarsløse som trenger beskyttelse. Jeg syns også det er forferdelig i de sakene der barnevernet gjør feil. Men det irriterer meg at nesten INGEN klarer å se at de faktisk gjør en veldig god jobb for mange barn og deres foreldre. Barnevernet har faktisk flere funksjoner enn omsorgsovertakelse. De kan støtte familier som har forskjellig problemer i livet sitt. De går ofte inn med tiltak for å bedre forholdene i vanskeligstilte familier. Dette blir det aldri fokusert på. Det er mange barn som ville hatt en mye dårligere barndom om barnevernet ikke hadde vært der.
Gjest tule ikke i log Skrevet 15. februar 2004 #23 Skrevet 15. februar 2004 Jeg vil bare si at barnevernet stort sett gjør en meget god jobb!!! De sakene som blir dekket av media er en bitteliten promille av alle de sakene barnevernet faktisk jobber med. Selvfølgelig kan barnevernet ta feil, men om foreldre får barnevernet "på nakken" bør de jo faktisk samarbeide med barnevernet. Mange foreldre som begår omsorgssvikt, vet jo faktisk ikke at det er omsorgssvikt. Ingen vil vel barna sine vondt, men mange vet ikke hvilken omsorg barna har krav på. Og det er IKKE foreldrene som skal beskyttes. Det er barna som er forsvarsløse som trenger beskyttelse. Jeg syns også det er forferdelig i de sakene der barnevernet gjør feil. Men det irriterer meg at nesten INGEN klarer å se at de faktisk gjør en veldig god jobb for mange barn og deres foreldre. Barnevernet har faktisk flere funksjoner enn omsorgsovertakelse. De kan støtte familier som har forskjellig problemer i livet sitt. De går ofte inn med tiltak for å bedre forholdene i vanskeligstilte familier. Dette blir det aldri fokusert på. Det er mange barn som ville hatt en mye dårligere barndom om barnevernet ikke hadde vært der. hei jeger enbg meddeg der jeg vet at de gjør en god job men disse sakene er flee og kravet til omsorgsovertaklese er fordårølig jeg syns det er felt at de henter et barn uten og ha vurdert far og jeg syns burde ha gå jeg syns det er ille de kan vere der vi far ikke vite der de gjør en god job d4e vil ikke si det de skal bli mer åpene vi for håpe det. i dag henter de barn på forhånd før det har skjedd noe jeg syns de bør følge foreldre og se vvordan de utvikler seg og vordan de har jeg syns du bør lese denne artikkeleb her ser du va forledrene er http://www.nkmr.org/skal_foreldre_vurderes.htm ¨jeg syns du skla lese den hilsen
Laina Skrevet 16. februar 2004 #24 Skrevet 16. februar 2004 I de fleste tilfeller vurderer de faktisk foreldrene før de tar barna ut av hjemmet. Men i enkelte tilfeller har de ikke tid til det av hensyn til barnets sikkerhet. Og at barnevernet skal bli mer åpne er noe tull! Det er jo ingen av oss som har noen som helst rett til å vite hva som er grunnlaget for at et barn blir tatt ut av hjemmet! Hvordan i all verden tror du et barn ville hatt det om alle i nabolaget visste hvorfor det ikke får lov til å bo hjemme lenger? Mange barn sliter med vonde opplevelser, og det vil jo være mye verre å vite at alle vet hva som har skjedd. Da burde det heller blitt oppnevnt en eller annen etat som kontrollerer saker det er tvist om. Mennesker som har faglig kunnskap, og kan avgjøre om det er gjort feil i enkelte saker eller ikke. (Og i dag er det vel egentlig fylkesnemda som har denne rollen) Igjen må jeg jo si at jeg også syns det er helt forferdelig i de sakene der barnevernet gjør feil. Det er vondt både for barna og foreldrene. Men tenk hvor ille det er når et barn blir utsatt for omsorgssvikt, og INGEN oppdager det, eller gjør noe med det! Det hadde jo vært fint om vi levde i en perfekt verden, men det gjør vi dessverre ikke.
Gjest Tule ikke i log Skrevet 17. februar 2004 #25 Skrevet 17. februar 2004 I de fleste tilfeller vurderer de faktisk foreldrene før de tar barna ut av hjemmet. Men i enkelte tilfeller har de ikke tid til det av hensyn til barnets sikkerhet. Og at barnevernet skal bli mer åpne er noe tull! Det er jo ingen av oss som har noen som helst rett til å vite hva som er grunnlaget for at et barn blir tatt ut av hjemmet! Hvordan i all verden tror du et barn ville hatt det om alle i nabolaget visste hvorfor det ikke får lov til å bo hjemme lenger? Mange barn sliter med vonde opplevelser, og det vil jo være mye verre å vite at alle vet hva som har skjedd. Da burde det heller blitt oppnevnt en eller annen etat som kontrollerer saker det er tvist om. Mennesker som har faglig kunnskap, og kan avgjøre om det er gjort feil i enkelte saker eller ikke. (Og i dag er det vel egentlig fylkesnemda som har denne rollen) Igjen må jeg jo si at jeg også syns det er helt forferdelig i de sakene der barnevernet gjør feil. Det er vondt både for barna og foreldrene. Men tenk hvor ille det er når et barn blir utsatt for omsorgssvikt, og INGEN oppdager det, eller gjør noe med det! Det hadde jo vært fint om vi levde i en perfekt verden, men det gjør vi dessverre ikke. hei jeg vils i først når de gjelder åhet det her faktisk bestemt av barnevernet og politisk at de skal bli åpne men de skal ikke utale seg om skaer speislet men gnerelt jeg syns du skal se mer i media før du utaler deg vi ser du har ike peiling på det du utaler deg om dette er noe som trengs vi bør vite mer vordan de jobber og va de gjør slik at vi let kan smaarbeide med dem og forstå i en del av saker i m3eda har barnevernet bedt om og få utale seg gneerelt og ikke om ska det har de ikke fått og det er dumt i noen skaer som kommer i media bør de utale seg mer slik at vbi kan fortså det og der det ikke er enk og skjønne slik at bråk bir mindre det er også slik at barneverskaer offentligjøres anonymt på lovdata slik at vi er kan lese dem det som skal nå er at det skal offetligjøres bedre slik at vi kan sedet det syns jeg er bra og det er riktig du tar feil først i lale tilfeller blir foreldre vurdert og det må vere slik at i noe tilfeller må man hente barnet når det barne sikkerhet det er om emn vis de mener at den ene forlederen ikke kan ha barn bør de undersøke den andreførst det er ille når de ikke gjør det og de bur straffes for det i de fgleste tilfeller er det og slik at de utreder foreldrene og tar barnet før det er omsorgsvikt vis foreldre klare omsorgen fdor sit barn bra bør de få beholde barnet til det går omsorgsvikt man kan ikke vite fremover når det neste avsniyttet dit så er jeg så enig som kan får lbitt jeg mener det bør oppnevnes en etat som undersøker ohg som kan gå ut når det er gjort feil og si at det er gjort feil og det skal ordnes opp hilsen
Laina Skrevet 17. februar 2004 #26 Skrevet 17. februar 2004 For det første: Og dra en diskusjon ned på nivået: "Du vet ikke hva du snakker om" er for meg en lite voksen måte å diskutere på. Spesielt når du ikke har anelse om hvem du diskuterer med og hvilket grunnlag jeg har for å uttale meg. For det andre: I enkelte tilfeller er det heller ingen grunn til å vurdere den andre av foreldrene: Eks 1: Mor er narkoman og bor sammen med far og barn. Far er ikke rusmisbruker. I et slikt tilfelle er det ikke aktuelt å vurdere far, så lenge han fortsatt bor sammen med mor. Eks 2: En "kjernefamilie" der far er aggressiv og voldelig mot barnet. Ingen grunn til å vurdere mors omsorgsevne med mindre hun flytter fra denne voldelige mannen. Dessuten om det er et barn som utsettes for omsorgssvikt i et hjem med to voksne personer, er begge ansvarlig for barnas sikkerhet og trygghet. I de fleste tilfeller vil begge mangle nødvendig omsorgsevne. Ellers ville jo den ene parten ha gjort noe med problemet... Om et barn bor sammen med en av foreldrene og blir utsatt for omsorgssvikt, vil den av foreldrene det ikke bor sammen med bli vurdert som omsorgsperson FØR det blir satt inn tiltak som fosterhjem o.l. Med mindre det allerede er påvist at barnet ikke KAN bo der av forskjellige grunner. Som: ingen kontakt, rusmisbruk o.a.
Tule Skrevet 17. februar 2004 Forfatter #27 Skrevet 17. februar 2004 For det første: Og dra en diskusjon ned på nivået: "Du vet ikke hva du snakker om" er for meg en lite voksen måte å diskutere på. Spesielt når du ikke har anelse om hvem du diskuterer med og hvilket grunnlag jeg har for å uttale meg. For det andre: I enkelte tilfeller er det heller ingen grunn til å vurdere den andre av foreldrene: Eks 1: Mor er narkoman og bor sammen med far og barn. Far er ikke rusmisbruker. I et slikt tilfelle er det ikke aktuelt å vurdere far, så lenge han fortsatt bor sammen med mor. Eks 2: En "kjernefamilie" der far er aggressiv og voldelig mot barnet. Ingen grunn til å vurdere mors omsorgsevne med mindre hun flytter fra denne voldelige mannen. Dessuten om det er et barn som utsettes for omsorgssvikt i et hjem med to voksne personer, er begge ansvarlig for barnas sikkerhet og trygghet. I de fleste tilfeller vil begge mangle nødvendig omsorgsevne. Ellers ville jo den ene parten ha gjort noe med problemet... Om et barn bor sammen med en av foreldrene og blir utsatt for omsorgssvikt, vil den av foreldrene det ikke bor sammen med bli vurdert som omsorgsperson FØR det blir satt inn tiltak som fosterhjem o.l. Med mindre det allerede er påvist at barnet ikke KAN bo der av forskjellige grunner. Som: ingen kontakt, rusmisbruk o.a.
Tule Skrevet 22. februar 2004 Forfatter #28 Skrevet 22. februar 2004 hei vil bare si at denne tråden er om det juridiske regleneeog ikke bare om de faglige jeg syns glere bør lese artikkelen over fra daglbaldet og om fylkesnemda det viser at rettsikkerheten blir dårlig avs systemet og det erf felt jeg syns det bør endres vi bør ha respekt for foreldrne og respekt for at de bør få snakke sin ska hilsen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå