Gå til innhold

Selge leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi skal selge leiligheten vår, som befinner seg i Oslo.

Vi har nå hatt en takstmann på besøk, og fått takst på 1 900 000.

Megler mener vi skal legge ut leiligheten til 1 790 000. Vi synes dette er veldig mye under takst, da andre meglere vi snakka med sa at det var lurt å legge prisantydning til rundt takst.

Så nå er jeg veldig usikker på hva vi skal gjøre. hva betyr egentlig den summen takstmann oppgir? og hva er vanlig/lurt å gjøre? er det vanlig å sette prisen lavere? Er det noen som har noen råd å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere bør ikke legge den ut til en lavere pris enn det dere er villige til å selge for. ;)

• Liker 4
Skrevet

Vi vil jo helst ha takst da :) minst :)

men det megler har sagt er at hvis vi legger ut leiligheten til lavere pris vil vi få flere på visning = flere som legger inn bud...

men da er vi jo avhengig av en bra budrunde...og så er det jo ikke sikkert at de som vil kjøpe leiligheten fortsatt er like interesserte når vi sier at vi ikke vil selge til prisantydning?

AnonymBruker
Skrevet

Å legge ut leiligheten til en lavere pris enn dere er villige til å akseptere kalles å legge den ut til lokkepris, og er ikke lov.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er ikke ute etter å lure noen, men prøver å finne ut hva som er vanlig å gjøre, har aldri solgt en leilighet før. Er vanlig praksis å legge prisantydning likt som takst? Jeg vet at da vi kjøpte var prisantydninga 50 000 lavere enn takst.

AnonymBruker
Skrevet

Som kjøper var jeg irritert på lokkepriser. Som selger er jeg langt mer tolerant kjenner jeg :gjeiper: Men ja; Megleren din er sleip og forsøker seg på lokkepris. Det er ganske vanlig, iallefall her i hovedstaden.

Skrevet

La ut vår til takst, og fikk langt over takst. Det er selgers marked for tida, i alle fall i byene.

Skrevet

Men vil "lokkepris" lønne seg for oss? eller for megler? hvis vi begynner budrunden på et lavere nivå er det vel vanskeligere å komme så høyt opp som vi vil? jeg tenker at det må være mer fornuftig å begynne litt høyere i pris?

Skrevet

Men vil "lokkepris" lønne seg for oss? eller for megler? hvis vi begynner budrunden på et lavere nivå er det vel vanskeligere å komme så høyt opp som vi vil? jeg tenker at det må være mer fornuftig å begynne litt høyere i pris?

Du trenger ikke å akseptere den lave prisen fra den som vinner budrunden. Men det betyr at du trenger en ny budrunde hvis du vil ha leiligheten solgt. Jeg ville sette prisantydning nær takst. Du lokker ingen ved å sette noe så mye under takst, for det er ikke sikkert det kommer folk som er villige å betale mye over prisantydning. I dette tilfellet ville jeg sette noe som 1.850.000 som prisantydning, som er litt under takst, men likevel ikke veldig mye. Det er stor forskjell mellom 1.8 mil og 1.9 mil. Ren psykologisk. :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Jeg har også tenkt at det kan være lurt å sette prisen nærmere takst. men det er vanskelig å skulle gå imot megler, megler er jo den som "vet" best. og litt av det vi betaler for er vel gode råd...

AnonymBruker
Skrevet

høres ut som om dere har en sleip megler som med vilje ønsker å legge ut lav prisantydning for at dere skal få høy pris. Dette har ikke megler lov til. Skaff dere en seriøs megler.

Skrevet

Vel, det er i alle fall ikke uvanlig. 99% av leilighetene vi så på i løpet av fire måneders leilighetsjakt i fjor hadde prisantydning som lå ca 110.000 under takst, det samme gjelder leilighetene søstra til samboeren min ser på.

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Jeg har også tenkt at det kan være lurt å sette prisen nærmere takst. men det er vanskelig å skulle gå imot megler, megler er jo den som "vet" best. og litt av det vi betaler for er vel gode råd...

Til slutt er det dere som bestemmer. Det er ikke alle meglere som vet best.

Skrevet

Men vil det at vi legger ut til en lavere pris gjøre det lettere å ende opp med en høyere pris til slutt? eller vil vi sannsynligvis ende opp med samme pris uansett?

Jeg ser for meg at de som kommer for å se på leiligheten har et pristak i forhold til hvor mye de kan by, og at hvis vi legger ut til en lavere pris kan de ikke by så høyt som vi gjerne vil selge den for? for man går jo for å se på leiligheter som er sånn ca innenfor det man har mulighet til å kjøpe...

Det kan godt hende at vi legger ut leiligheten litt høyere i pris enn det megler foreslo.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Det er ikke garantert det blir en budkrig. Hva om personen legger inn bud til prisantydningen (den lave megleren foreslår)? Skal dere godta det da? Hvis ikke, så skulle jeg som en kjøper være forvirret, for det er jo den prisen dere skriver dere vi ha for leiligheten...

Nei, jeg mener at prisantydning bør være nærmest mulig den reele summen dere vil ha for leiligheten. For eksempel, taksten.

Skrevet

Prisantydning bør ikke være lavere enn det dere er villige til å selge for.

Om det blir budkrig eller ei kommer helt an på om de rette folkene kommer på visning på akkurat deres leilighet. Og det handler kun om tilfeldigheter.

Skrevet

Man er vel ikke garantert budkrig ;) men det er lov til å håpe!

Skrevet

Trodde lokkepris var ulovlig jeg, trodde en minst måtte godta bud på den summen det var lagt ut til.

Skrevet

man kan vel ikke tvinges til å godta bud?

• Liker 1
Skrevet

Man kan ikke tvinges til å akseptere et bud nei.

Vi la ut vår 110.000 under takst, noe som er vanlig her i området (i Oslo). Solgte den for 50.000 over takst uten budrunde, men vi godtok ikke noe på takst eller lavere siden andre i området har blitt solgt for rundt 100.000-125.000 over takst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...