Gjest Nattsvermern Skrevet 25. januar 2004 #1 Skrevet 25. januar 2004 Hvilke årsaker kan B12-mangel skyldes? Ensidig kost? Mangel på intrinsic faktor i blodet? Og behandling? Ønsker å vite mer!
Gjest Poirot Skrevet 25. januar 2004 #2 Skrevet 25. januar 2004 Behandlingen avhenger av hvorfor man har mangel. Skyldes mangelen ensidig kost (særlig hos vegetarianerer) må man endre kostholdet sitt/ta vitaminer. Skyldes mangelen mengel på intrinsic faktor må man ta sprøyter, ca hver 3. mnd resten av livet. Selv har jeg perniciøs anemi, og mangler derfor intrinsic faktor. Kroppen klarer da ikke å ta opp B 12 og man må få det rett i blodet isteden (sprøyter). http://www.lommelegen.no/art/art2331.asp
Lillebi Skrevet 25. januar 2004 #3 Skrevet 25. januar 2004 B12-mangel skyldes gjerne at tartmtottene (eller no') i magen ikke klarer å ta opp dette vitaminet fra maten) B12 må tilføres kroppen gjennom sprøyter. Du setter den i rumpa hver tredje måned.
Gjest Nattsvermeren Skrevet 25. januar 2004 #4 Skrevet 25. januar 2004 Om man mangler intrinsiv faktor? tar man en blodprøve? Må man ta prøver fra tarmen?
Gjest Nattsvermeren Skrevet 25. januar 2004 #5 Skrevet 25. januar 2004 Enda et spørsmål; Symptomer på B12-mangel? Jeg har ikke fått påvist blodmangel yet, men hadde rare symptomer som slapphet, trøtthet, hjertebank, og av og til en sjelden gang fikk jeg lissom et slags støt i hodet... har hørt at mangel kan gi nevrologiske symptomer. Har også hatt rykninger i hender en sjelden gang. Og enda et spørsmål: Hva slags mat er rik på B12? Noen sier at det kun finnes i animalske matvarer som kjøtt, melk og sånn,men det finnes visst i mørkegrønne grønnsaker, samt bønner og linser?
Gjest Poirot Skrevet 25. januar 2004 #6 Skrevet 25. januar 2004 Enda et spørsmål; Symptomer på B12-mangel? Jeg har ikke fått påvist blodmangel yet, men hadde rare symptomer som slapphet, trøtthet, hjertebank, og av og til en sjelden gang fikk jeg lissom et slags støt i hodet... har hørt at mangel kan gi nevrologiske symptomer. Har også hatt rykninger i hender en sjelden gang. Og enda et spørsmål: Hva slags mat er rik på B12? Noen sier at det kun finnes i animalske matvarer som kjøtt, melk og sånn,men det finnes visst i mørkegrønne grønnsaker, samt bønner og linser? Les linken jeg la ved.... Ja, du må ta blodprøve.
Lillebi Skrevet 25. januar 2004 #7 Skrevet 25. januar 2004 En venninne av meg har det. Hun var generelt veldig slapp. Hadde ikke overskudd. Du finner ut om du mangler det ved å ta en blodprøve. Har du lave verider, kan det hende at det hjelper å ta tilskuddet over et år kanskje, så kan det hende det stabiliserer seg igjen. Har du lave B12-verdier kan det hende at de også vil ta en gastroskopi - undersøkelse med slange nedi magen.
Gjest Poirot Skrevet 25. januar 2004 #8 Skrevet 25. januar 2004 Har du lave B12-verdier kan det hende at de også vil ta en gastroskopi - undersøkelse med slange nedi magen. *puh! Har sluppet unna* Selv sov jeg til alle døgnets tider, også på steder der man helst ikke skulle sovne, eks på pulten rett foran en professor i timen eller 3-4 timer i strekk på lesesalen og en time før og etter middag, for så å sove 12 timer på natten....
Gjest Nattsvermeren Skrevet 25. januar 2004 #9 Skrevet 25. januar 2004 Jeg tok en prøve for over tre mnd siden som var et godt stykke under lavest anbefalte b12-verdi og tok kontrollprøve nå nylig, venter på svar. Hva vil skje om det blir påvist lav verdi nå og, må jeg ta ny om tre mnd og om tre mnd til, og hvis det også da er lave, går de videre med gastroskopi og sånne ekle ting? Jeg prøver å spise så variert som mulig nå, mer melkeprodukter og sånn, det var jeg ikke flink til å spise før, pluss jeg tar multivitaminer som inneholder 3 ug b12 i stedet for 1 som de fleste har.
Gjest Qlio Skrevet 25. januar 2004 #10 Skrevet 25. januar 2004 Qliomannen må ta B12. Han startet "kuren" med en spøyte i uka den første mnd, deretter en gang per mnd. Sprøyta settes (som beskrevet over) i rompa.
Tusenfryd Skrevet 26. januar 2004 #11 Skrevet 26. januar 2004 Mormor fikk B12 etter at hun hadde fjernet blindtarmen. Jeg fikk det en gang for mange år siden - jeg var trøtt, utbrent og klarte nesten ikke stå opp om morgenen. Jeg jobbet meget hardt den gangen. Gikk til homøopat og fikk påvist B12-mangel - fikk noe sprøyter og bidronninggelé og har ikke hatt problemer siden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå