Gå til innhold

Aktive meg


Joplaya

Anbefalte innlegg

Har meldt meg inn i sats. Ikke noe nyttårsforsetter eller store mål om kg ned i vekt eller noe i den gaten.

Jeg ønsker være mer aktiv, være fit. Med alle de fordeler litt trening gir, hvorfor ikke? Synd det koster så mye penger. Jogging er gratis, men min jogging slutter alltid når vinteren tar til. Hater å fryse. På et treningsstudio er det varmt året rundt.

Tanken er at jeg vil bli gravid igjen, om ikke så altfor lenge, innen to år i alle fall. Jeg vil i min neste graviditet være i bedre form og jeg vil også fortsette å trene mens jeg er gravid. Min neste fødsel ønsker jeg skal bli lettere, og har tro på at litt trening kan gi meg en bedre fødsel.

I tillegg er det ønske om overskudd, mer energi og bedre humør som gjør at jeg nå vil begynne å trene. Kroppen min er jeg i dag fornøyd med. Om jeg skulle gå ned et kg eller to blir bare en fin bonus. Og det er vel ogå kanskje for å forebygge noen kg i de kommende år.

Mitt mål er rett og slett å trene 2 ganger i uken. Til å begynne med. Etter hvert som formen blir bedre skal jeg øke det til 3 ganger i uken.

Min redsel er at jeg ikke skal klare det. At motivasjonen skal forsvinne og jeg dropper ut. Jeg trente for noen år tilbake, men sluttet med det da jeg ble lettere deprimert da sambo dumpet meg. Og jeg gadd aldri begynne igjen da jeg var tilbake til meg selv. Jeg håper at jeg denne gangen skal bli glad i å trene, så glad i å trene at jeg uansett ikke ønsker å slutte.

Til nå har jeg trent to ganger siden torsdag. Gikk bedre enn forventet med tanke på at det er over 6 mnd siden jeg sluttet å jogge. Jeg trente forholdsvis hardt i forhold til hva jeg tenkte jeg burde. Men jeg har ikke fått blodsmak i munnen, ei heller støle muskler dagen derpå - det er for meg et godt tegn.

Denne dagboken skal hjelpe meg med å holde motivasjonene oppe. Hjelpe meg til å se at det går fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trening nr 3 i går.

Begynte med lett intervall-jogging i 12 minutter som oppvarming. Ingen problem. Tok deretter litt rygg- og mageøvelser.

Satte programmet på 20 minutter step. Men det ble litt rart. Klarte ikke helt skjønne hvordan jeg skulle gjøre det, og instruktøren var ingen sted å se. Skulle jeg ta korte små step, eller hele veien opp og ned? Var best med korte følte jeg, men slitsomt også. Ga opp etter 5 minutter...

Skulle sykle i 18 minutter, men av en eller annen grunn ble dette også tungt og sa stopp etter 5 minutter. Men jeg fant ut jeg ikke bare kunne gi opp på det viset. Satte på et nytt program på 12 minutter med en level under. Det klarte jeg jo :D

Til slutt tok jeg noen mage- og ryggøvelser til.

Skulle i grunnen avslutte med litt gåing og jogging, men løpemaskinene var opptatt.

Fremdeles ikke stiv etter trening.

Hvorfor blir jeg så rød i ansiktet når jeg trener? Burde nesten være grunn for å ikke trene offentlig!

Skjønner ikke de som trener som går hjem for å dusje. Jo, skjønner jo at noen kan ha komplekser slik at de ikke føler seg komfortabel i en fellesdusj. Men det er jo så mange som gjør det at jeg tror ikke det er grunnnen til at alle gjør det. Jeg kunne aldri tenke meg å sette meg inn i bilen, svett og illeluktende, for å kjøre hjem og dusje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg går hjem, og er ikke så svett og illeluktende av meg heller :blunke:

Hver sin smak, er det ikke det dem sier? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når været blir varmere skal også jeg gå hjem, og da dusjer nok ikke jeg heller før jeg er hjemme. Kunne bare ikke tenke meg å kjøre bil i svette...

Men tør jeg GÅ hjem da? Jeg er jo alltid så rød i ansiktet etter trening, og da er det jo ikke kjekt å gå hjem og se slik ut -> :oops:

I morgen blir det trening! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening nr 4!

5 minutter rask gange som oppvarming.

30 minutter trening i sal, mage og rygg fikk en hard treningsøkt. Fikk litt vondt i ryggen kjente jeg. Har alltid hatt problemer med sit ups og sånt. Tror jeg bør bli litt sterkere før jeg blir med på denne type trening noe mer. Men det gikk greit, var godt å kjenne at jeg ble sliten.

12 minutter sykling. Ser forbedring allerede! Klarer holde tempoet litt høyere gjennom hele treningen, enn første og andre gangen jeg tok det programmet. Om noen treninger kan jeg vel klare å sykle 18 minutter?

15 minutter jogging. Måtte skru ned på hastigheten etter et par minutter da jeg kjente jeg hadde kjørt for hardt på. Bedre da å sakke litt ned slik at jeg klarer holde på den tiden jeg hadde satt meg.

Får ikke trent før til over helgen, har fått besøk. Men kroppen trenger kanskje en hvile også? Har trent annenhver dag siden torsdag. Får legge inn en trening på mandag eller tirsdag. Og på torsdag skal jeg ta en flyt og balanse time, høres kjekt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trening nr 5!

En time i sal: stram opp 2

Ah så vannvittig deilig å kjenne at det tar her og der :D

Fikk et lite kick midtveis da vi fikk bra musikk og høyt tempo, fikk lyst til å bare hoppe i vei og ta helt av. Styrkebiten på slutten var også god. Klarte ta sit ups uten å få så vondt i ryggen som jeg pleier. Det er akkurat som om den forrige timen jeg hadde med mage og rygg har gitt meg dobbelt så sterke muskler, bare den ene timen :o .

Jeg observerer og undrer. Hva er det som får kvinner til å gå på trening i full sminke??? Ok, jeg pleier heller ikke ta av sminken før trening, men jeg bruker stort sett bare mascara. Når jeg ser kvinner i førtiårene på vei inn til aerobic med brunkrem, mascara, øyenskygge, lebestift og lipliner... Ja, da begynner jeg å lure litt. Hvorfor i alle dager må de på trening med gull party-sminke på seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg observerer og undrer. Hva er det som får kvinner til å gå på trening i full sminke??? Ok' date=' jeg pleier heller ikke ta av sminken før trening, men jeg bruker stort sett bare mascara. Når jeg ser kvinner i førtiårene på vei inn til aerobic med brunkrem, mascara, øyenskygge, lebestift og lipliner... Ja, da begynner jeg å lure litt. Hvorfor i alle dager må de på trening med gull party-sminke på seg?[/quote']

Kanskje de håper på å møte drømmeprinsen under treningen? Sånn passe deilige og svette, med brunkremstriper nedover kinnene og mascare under øynene? :ler:

Minner meg litt om som gikk i klassen min. Før gymtimene pelide hun å sminke seg. En gang spurte jeg om hva som egentlig var vitsen med det.

Svaret var: jeg ser så blek ut, jeg må se litt sånn "med" ut for gymlæreren.. :o

Stakkars jente.

Så flink du er til å trene! Trening er så deilig..

Lykke til videre! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en fin, ny plan.

Det viktigste er å ikke gi seg helt når motivasjonen svikter, tvinge seg litt slik at når motivasjonen er tilbake må man ikke starte helt på nytt igjen.

Hvorfor blir jeg så rød i ansiktet når jeg trener? Burde nesten være grunn for å ikke trene offentlig!

Tror det har med hvor godt trent du er?

I hvert fall på meg blir det mer svetting men mindre rødt fjes når kondisen øker.

Skjønner ikke de som trener som går hjem for å dusje. Jo, skjønner jo at noen kan ha komplekser slik at de ikke føler seg komfortabel i en fellesdusj. Men det er jo så mange som gjør det at jeg tror ikke det er grunnnen til at alle gjør det. Jeg kunne aldri tenke meg å sette meg inn i bilen, svett og illeluktende, for å kjøre hjem og dusje...

Har overhodet ikke noe med komplekser å gjøre, nei. Har med å gjøre at:

1) slipper å ta med håndkle, såpe, nytt tøy osv. osv.

2) hvis jeg trener om kvelden kan jeg skifte rett til pysjen etter dusjen og kræsje på sofaen

3) offentlige dusjer er ekle. føler at det tyter av kjønnshår og fotsopp over det hele

4) om jeg ikke har komplekser for hvordan kroppen min ser ut, så er jeg ikke helt komfortabel med å vaske meg godt i rumpa og sånn mens folk ser på. synes det er litt privat.

Så da vet du det.

Dessuten går jeg til og fra trening jeg også, så bilen (jeg ikke har) blir ikke svett.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg observerer og undrer. Hva er det som får kvinner til å gå på trening i full sminke???

Selv har jeg lurt på en annen ting: hva med dem som trener med alle smykkene sine på seg? Og fine, dyre pen-klokker? Spesielt litt sånn vestkantberter (er vestkantberte selv, som kjent) på aerobic. Synes de ikke det er ekkelt å få smykkene og klokkene fulle av svette? Ok, jeg tar ikke av meg gifteringen, men diamantringene har jo så mye kriker og kroker...

Når jeg tenker meg om så kanskje disse jentene ikke svetter?

Nåvel, nå skal jeg gi meg her!

Vi sees!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med litt her, jeg. Har selv begynt på Elixia. Klarer du å trene på apparatene selv? Jeg gjorde det i går men det var jo såå kjedelig. De har så mye forskjellige gruppetimer så jeg tror det holder for meg. Har begynt på en time som heter Body Pump, trening med vekter, og det var en kjempebra time. Kanskje sats har noe lignende?

Ang. dusjing så dusjer jeg bestandig hjemme. Som nevnt over, deilig å hoppe retti pysjen etterpå og kræsje på sofaen. Dessuten har jeg mine "ritualer" i dusjen, så jeg orker ikke drasse med meg alt av shampo, balsam, ansiktsprodukter, såpe osv. Og..jeg liker best å dusje helt alene (eller med sambo). :wink:

Jeg har kort kort vei fra treningsstudioet og hjem så jeg går, og om jeg trener på et annet senter er det bare en liiiten buss/biltur.

Lykke til videre med treningen. Kommer nok til å titte innom her flere ganger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey jenter :D

Ok, etter å ha lest dine punkter, Klips, mistet jo jeg totalt lysten til å dusje hos sats :o . Skulle gjerne gått hjem jeg også, har ikke så altfor lange biten. Men jeg hater å fryse, nå er det vinter. Klær utenpå svette klær er for meg en ikke-gjøre-ting. Tror jeg fortsetter å dusje hos sats frem til våren ja. Putter dine punkter fint i glemmeboken min :briller:

Jepp, Midnattsol. For meg går det fint å trene på apparatene. Sykling og løping går greit når jeg ser antall minutter jeg har igjen, er sta sånn sett - skal holde ut. Har ikke så store planer med alle styrkeapparatene, foreløpig holder jeg meg til noen for rygg og mage. Og på de tar jeg noen repetisjoner innimellom sykling og jogging.

Saltimer er kjekt, men de jeg har lyst å gå på passer ikke alltid inn i mitt liv. Har nå tenkt å prøve flyt og balanse (sånn yoga-inspirert) på torsdag, hvis det blir kjekt kommer jeg til å holde meg til den timen i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, trodde du hadde et program rundt på masse forskjellige apparater. Sykling og jogging på de maskinene gjør jeg også, det går helt fint. Liker det Ellipse-apparatet, jeg. Pleier å stille inn på diverse program sånn at den justeres av seg selv etterhvert som jeg går. :)

Har du prøvd Skanetix? Det har jeg lyst til å prøve. Trening med stor eller liten ball. Også yoga og andre timer for velvære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skanetix har de ikke hos oss enda :-?

Ellipse-apparat, hva er det?

Hmmm går på et lite treningsstudio jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..hva skal jeg si. En mellomting mellom tredemølle og step-maskin. Ankler og knær blir ikke belastet så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening nr 6!

Flyt og balanse, 60 minutter.

Skulle ikke tatt den timen da jeg fremdeles var stiv etter mandagen... :oops:

Var en artig time. Og ble til min store overraskelse faktisk litt varm etterhvert! Men svetten forsvant igjen før timen var over. Gjett hvem som kjørte hjem for å dusje i dag da :ler: . Litt fordi jeg ikke var svett, og litt pga punktene dine, Klips.

Ikke observert noe merkverdig i dag. Hadde vel nok med meg selv :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trening nr 7!!! Det går fremover :P

Hev meg inn i salen i går på Stram opp 2. Hmmm ble mer sliten enn forrige uke da jeg deltok på denne timen... Men til mitt forsvar kan jeg si at jeg fremdeles var stiv i lårene etter forrige uke. Kjente det ikke før jeg begynte treningen...

Ble vannvittig svett i går! Skal si jeg fikk kjørt meg!

Ser fremgang på sit ups allerede. Nå klarer jeg ta de som kreves uten å få vondt i ryggen :D . Jeg må tydeligvis ha lært en ny og bedre teknikk. Neida, har bare skjønt at jeg må bare presse og presse ryggen ned i gulvet og stramme magen skikkelig, kanskje jeg ikke hadde muskler nok til det tidligere?

Men underveis i går fikk jeg frysninger. Nesten feberfølelse i pannen... Hva betyr det? Har skjedd tidligere da jeg jogget i fjor også. Kjører jeg meg selv for hardt da eller? Får spørre noen på sats neste gang...

Observasjon 1: de som trente før oss kom ut av salen. Og enkelte burde virkelig fjerne sminken før trening, for det er ikke noe lekkert å se svart mascara renne nedover kinnene :ler:

Observasjon 2: gutter som trener sammen. Så litt merkelig ut. De var 3 stk samlet rundt ett apparat. Der tok de hver sin tur. Den ene trente mens de to andre bare så på, og så byttet de. Nesten som å se en gjeng med damer gå samlet på do. Hvis de ønsker å trene en time blir det jo bare en tredjedel effektiv trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening når 8 : flyt og balanse!

Timen gikk myyyye bedre enn forrige gang 8)

Klarte kontrollere pusten mye bedre, ble svettere, følte jeg brukte musklene mer. Ang musklene mine, magemusklene må jeg i alle fall få i bedre stand... Stemple magen, sier damen hele tiden. Jeg prøver, men den faller sammen igjen hver gang :ler:

Får jobbe litt med å gjøre magemusklene sterkere. Under noen mageøvelser får jeg vondt i ryggen fordi ryggen tar belastningen istedet for magen min. Spesielt hvor jeg sitter på rumpen med bena bøyd opp rett frem foran meg og ikke støtter meg noen steder, må jobbe for å holde balansen - ryggen gjør jobben og ikke magen :-?

Mål: i april skal jeg klare gjøre dette uten at ryggen får fullt så vondt, jeg skal klare å stemple magen!

Fikk premie i dag fordi jeg har vært så flink og trent 2 ganger i uken! Fikk et pittelite håndkle og masse skryt 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening nr 9 - stram opp2!

Kjente forbedring fra forrige gang. Og nå får jeg plutselig til alle stegene også :Hehe: . Men jeg har fremdeles mye å gi enda!

Fikk vondt i ryggen ved sit ups mot slutten :-? . Tyder ikke godt.

Brukte vekter på 2 kg i dag istedenfor 1 kg. Myyye tyngre, men også godt å kjenne jeg må jobbe hardt og at det ikke er slik at det kjennes som en lek.

Kjenner jeg er litt stiv i ryggen nå. Kanskje det bare er nå, få timer etter treningen?

Snart øke til trening 3 ganger i uken? Nei, bli litt bedre trent først. Vente 1 mnd i alle fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening nr 10 :kul:

Flyt og balanse i dag.

Gjett hvem som klarte å stemple magen da :P . Ok, den falt sammen innimellom, men den var mye oftere strammet opp i dag enn forrige torsdag. Det er hva jeg kaller fremgang! Og jeg kjente dermed at treningen ble mer effektiv også, deilig! Og jeg klarte øvelsen 1,5 ganger, av 3, der hvor man sitter på rumpen og bena opp i luften foran deg uten å støtte deg noen steder. Da resten av gjengen tok siste repetisjonen tok jeg sit ups, da jeg kjente ryggen ikke ville klare en belastning til. Kremt. Dvs magen var ikke sterk nok til å klare en repetisjon til...

Hun sier vi skal stemple magen hele tiden. Men gjelder det når vi trener balanse også? Får spørre neste gang.

Jeg liker å trene! Gleder meg hver gang, og kommer hjem glad og fornøyd over hva jeg har gjort. Ikke verst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...