Gjest Nicky79 Skrevet 25. januar 2004 #1 Skrevet 25. januar 2004 Hei! Jeg ønsker å gå ned 8 til 10 kg og dette vil jeg gjøre ved å kombinere et kontrollert matiinntak med trening 4 ganger pr uke. Jeg er allerede i gang, men er litt usikker på dette med maten. Håper noen kan se på eksemplet jeg har satt opp nedenfor. Blir det for mye kcal, bør jeg gjøre noen endringer? Tips mottas med STOOOOR takk Kl 07:30 FROKOST Alt 1: Havregrøt (30 g) + 1 frukt + kaffe + vann eller 1 glass skummet melk Kl 10:00 MELLOMMÅLTID En gullerot og en liten bit kålrabi + vann Kl 11:30 LUNSJ To fiberknekkebrød med magerost + vann Kl 14:30 MELLOMMÅLTID en grov brødskive med servelat +vann Kl 16:30 MIDDAG En porsjon middag + vann Kl 20:30 MELLOMMÅLTID To brødskiver/fiberknekkebrød med magert pålegg (servelat, magerost, sild i tomat)
Jotunjenta Skrevet 25. januar 2004 #2 Skrevet 25. januar 2004 Har ikke ernærings-bakgrunn, så derfor vil jeg være forsiktig med å si så mye. Det jeg tenkte når jeg leste matplanen din, var at du kanskje kommer til å få veldig til sukker-sug etter hvert. Da ville jeg bare tipse om jordbærsyltetøy i stedet for å "jukse" med en sjokolade. Og så kan du helt sikkert slenge på gulerøtter, appelsiner og masse annet. I hvertfall ikke gå sulten. Da går forbrenningen din ned, og du har lurt kroppen din til å tru at det er sultkatastrofe... Så skriv deg en liste med masse ja-mat du kan spise masse av. (salater og grønnsaker og sånt.)
Ylajali Skrevet 25. januar 2004 #3 Skrevet 25. januar 2004 Du er klar over at jordbærsyltetøy inneholder 48% sukker? Det er ikke det grann bedre enn sjokolade. Ettersom du skal trene såpass mye og følge en så streng diett vil jeg heller anbefale deg å ha en spisedag i uka hvor du kan spise det du har lyst på. Det hjelper deg å holde dietten ellers i uka. Jeg foreslår også at du tar en titt på iform.no, der er det MANGE gode tips
Jotunjenta Skrevet 25. januar 2004 #4 Skrevet 25. januar 2004 Ehm, jeg lager syltetøyet selv jeg. (burde ha tenkt på dette før jeg skrev, for jeg er klar over at syltetøyet i butikken er oversukret.)
Elle Melle Skrevet 25. januar 2004 #5 Skrevet 25. januar 2004 Men hvorfor spise servelat som er et farseprodukt? Kan du ikke heller bruke kokt skinke? Skulle tro det var hakket sunnere. Du kan jo også spise tunfisk i vann, det er godt både på brødskiven og i salater. Kesam light er jo nesten uten fett og kan blandes med krydder til dressing. Lettyoughurt er også fint som mellommåltid (viktig med kalk vet du), og tørkete aprikoser hjelper hvis du får sukkersug. Synes ikke du bør rasjonere på grønnsaker og mindre søte frukter. Spis deg heller skikkelig mett på dette. Dette er veldig sunt, og det er jo viktig å få nok næringsstoffer i seg og bil sunn og ikke bare tynn. Dette er bare litt synsing fra min side, det finnes jo tusen ulike måter å legge opp et sunt kosthold på. Min livsfilosofi er: Gi kroppen alt det den trenger av sunne saker, ikke gi den det den ikke trenger, og mosjonere nok. Den kroppen jeg da får som resultat, er sunn, lykkelig og får duge synes jeg...(dette er teori og ikke praksis, jeg er ikke flink i det hele tatt )
Saga Skrevet 25. januar 2004 #6 Skrevet 25. januar 2004 Husk at når du tjener så er det bedre å måle livvidden o.l. på det du vil ha forminsket enn å gå opp på vekta døgnet rundt da trening ofte får deg til å gå opp i vekt da fettet blir dannet til muskler som veier litt :blunke:
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2004 #7 Skrevet 25. januar 2004 Husk at når du tjener så er det bedre å måle livvidden o.l. på det du vil ha forminsket enn å gå opp på vekta døgnet rundt da trening ofte får deg til å gå opp i vekt da fettet blir dannet til muskler som veier litt :blunke: Takk for tipset.
Gjest Tristessa Skrevet 25. januar 2004 #8 Skrevet 25. januar 2004 Synes det så ut som veldig lite mat, jeg. Tror jeg ville krepert av godte-sug etter et par timer. Du burde kanskje tillate deg mer frukt og grønnsaker i den dietten? Skikkelige måltider med mye blandet i, som gjør deg mett. Styr unna ensidigheten!
Hedda84 Skrevet 25. januar 2004 #9 Skrevet 25. januar 2004 Hei, min mor har kjøpt seg en bok som heter Blodtypedietten der står det om de 4 forskjellige blodtypene som finnes. Så ut i fra blodtypen står det om hva som er bra mat for de som har f.eks A blod. Hva som er nei mat og hva som er ja mat og sånn passe. Vet ikke helt om det hjelper, eller man kan gå ned i vekt med det. Men kom bare på det. Så du kan se på det også. Fant disse bøkene på bokkilden som man kan kjøpe: Blodtypedietten Blodtypedietten kokebok
Saga Skrevet 26. januar 2004 #10 Skrevet 26. januar 2004 Hei, min mor har kjøpt seg en bok som heter Blodtypedietten der står det om de 4 forskjellige blodtypene som finnes. Så ut i fra blodtypen står det om hva som er bra mat for de som har f.eks A blod. Hva som er nei mat og hva som er ja mat og sånn passe. Vet ikke helt om det hjelper, eller man kan gå ned i vekt med det. Men kom bare på det. Så du kan se på det også. Fant disse bøkene på bokkilden som man kan kjøpe: Blodtypedietten Blodtypedietten kokebok Min kusine har kjøpt seg en slik og gått på den i over et halvt år. Hun går på den pga magebesvær og har funnet ut at hun ikke tåler hvetemel. Dette er en veldig vanskelig diett å forholde seg til om man ikke er A eller B. Tror ikke man går så veldig mye ned med den, men den lærer deg iallfall å spise riktig.
Gjest exo Skrevet 27. januar 2004 #11 Skrevet 27. januar 2004 Synes opplegget ditt ser ganske OK ut Nicky79. Ville kanskje anbefale å bytte kl 10:00-mellommåltidet med kl 20:30-mellommåltidet. Best å spise mest på formiddagen og så lite som mulig på kvelden. Ellers kan du sikkert unne deg en frukt til, og ikke vær gjerrig på grønnsakene. Og til middagen: Unngå å bruke masse stekefett, bruk heller olje enn smør, og bruk gjerne teflon e.l. som krever lite smøring, og unngå fete sauser. Til sammenligning; dette er den dietten jeg har brukt, som har funket godt for meg: Frokost: - To skiver grovbrød/knekkebrød med magert pålegg (mager leverpostei/makrell i tomat/skinke/servelat) og agurk-skiver. - Ett glass usukkret appelsinjuice. - Ett beger mager yoghurt. Lunsj: - To skiver grovbrød/knekkebrød med magert pålegg og agurk. - Ett eple. Middag: - En liten porsjon potet/ris/pasta/nudler. - En liten porsjon magert kjøtt eller en middels porsjon fisk/kylling. - En stor porsjon diverse grønnsaker. (- Eller 2 poser rett-i-koppen-suppe.) Kvelds: (etter trening) - En banan. Og ellers godt med vann til hvert måltid, totalt 2-3 liter per dag. Denne dietten gir ca (!) 1200 kcal, som jeg synes er ganske passe for en mann. Syntes ikke det var noe problem å bli ganske god og mett heller, det vanskeligste var vel å holde meg unna fet mat og godteri og å ikke spise mer på kvelden. Stå på og lykke til!!! :D
Gjest Ethereal Skrevet 27. januar 2004 #12 Skrevet 27. januar 2004 1200 kalorier høres veldig lite ut for en mann, spesielt hvis du trener. Det er mindre enn hva som kreves til hvilestoffskiftet til en kvinne på min størrelse, ca 50 kg... Det som skjer når du får i deg så lite energi er at du forbrenner muskelmasse, noe du antagelig ikke har lyst til. Derfor bør du spise litt mer, og kanskje få i deg litt proteiner etter trening. Bananen bør du heller spise før treningen.
Gjest exo Skrevet 27. januar 2004 #13 Skrevet 27. januar 2004 Ethereal, denne dietten funket som sagt godt for meg. En hver diett som skal gi vekttap må inneholde mindre energi enn det kroppen trenger, og vil gå ut over muskelmasse og forbrenning. Det problemet løser man ved å trene, både styrke og kondis, hvilket jeg har gjort. og har i dag større muskler og er sprekere enn noensinne. Men, det er tydeligvis et omstridt tema hvor mye/lite kallorier som er passe. (Ser at Grete Roede anbefaler 1000-1200 kcal for kvinner og 1400 for menn.) Alle er vel derimot enige i at litt daglig mosjon er helt nødvendig for å forebygge tap av muskelmasse og redusert forbrenning. Når det gjelder bananen, så har du rett i at den gjerne kan spises før trening, men også etterpå. Litt ost, kjøttpålegg eller egg er også bra etter trening tror jeg. (Men når det gjelder hva du bør spise før og etter trening har jeg inntrykk av at anbefalingene fra ekspertene varierer litt, og at det er avhengig av hvor hardt du trener). Jeg personlig liker ikke å trene med mat i magen, av bekvemmelighetsgrunner. Men, jeg er jo ingen ekspert, sier bare altså at denne dietten funket bra for meg.
Gjest stas Skrevet 27. januar 2004 #14 Skrevet 27. januar 2004 Jeg er heller ingen ekspert, men jeg har lest VELDIg mye om dette de siste årene, og en ting som ALDRI slår feil, er at man bør ha maksimum 4 timer mellom hvert måltid (mener da "hovedmåltider"). Altså spise opptil 6 ganger om dagen. Man må selvfølgelig spise moderate mengder og sunn mat, men en slik diett får opp forbrenningen visstnok! Den typen mat du har satt opp ser helt fin ut i forhold til det å spise ofte. Bare pass på å variere av og til, ellers går man veldig lei. Snakker av egen erfaring =)
Gjest Nicky79 Skrevet 28. januar 2004 #15 Skrevet 28. januar 2004 Tusen takk for alle svar. Setter stor pris på all hjelp.... Ha en fin dag alle sammen! Klem Nicky
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå