AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #1 Skrevet 27. april 2012 Jeg har et rom der stikkontaktene er bra plassert i forhold til hvor jeg har møblene mine, men på et annet rom er stikkontaktene veldig feilplassert, og det er bare 1, så jeg må bruke skjøteledning for å ha møblene og ting som passer meg best. Hvordan planlegger de som bygger bolig dette med stikkontakter?
Bjørn82 Skrevet 27. april 2012 #2 Skrevet 27. april 2012 Jeg har et rom der stikkontaktene er bra plassert i forhold til hvor jeg har møblene mine, men på et annet rom er stikkontaktene veldig feilplassert, og det er bare 1, så jeg må bruke skjøteledning for å ha møblene og ting som passer meg best. Hvordan planlegger de som bygger bolig dette med stikkontakter? Det går ofte på utbyggerens ønske om plassering. Dersom utbygger ikke har særlig behov for mange stikk. på et rom så blir dette respektert av installatøren. (Det koster pr. enhet så derfor var det ganske normalt at det ikke ble lagt opp mere stikk. en det som det ble forespeilet et ønske om.)
Cata Skrevet 27. april 2012 #3 Skrevet 27. april 2012 Jepp, Bjørn 82 har helt rett. Da jeg i sin tid kjøpte leilighet så var det satt opp forslag til plassering av en del stikkontakter, men jeg hadde full mulighet til å både få flyttet på noen av dem og få lagt opp flere enn det som forslaget tilsa (mot å dekke kostnadene for installasjon av flere, naturligvis). Prøvde å tenke meg godt om i gjerningsøyeblikket, men etterhvert som jeg har "bodd meg inn" så har jeg skjønt jeg burde hatt noen til.
Bjørn82 Skrevet 27. april 2012 #4 Skrevet 27. april 2012 Jepp, Bjørn 82 har helt rett. Da jeg i sin tid kjøpte leilighet så var det satt opp forslag til plassering av en del stikkontakter, men jeg hadde full mulighet til å både få flyttet på noen av dem og få lagt opp flere enn det som forslaget tilsa (mot å dekke kostnadene for installasjon av flere, naturligvis). Prøvde å tenke meg godt om i gjerningsøyeblikket, men etterhvert som jeg har "bodd meg inn" så har jeg skjønt jeg burde hatt noen til. hehe.. Ja det er rart det der.. Man får aldri nok av dem..
Cata Skrevet 27. april 2012 #5 Skrevet 27. april 2012 hehe.. Ja det er rart det der.. Man får aldri nok av dem.. I allfall er det sånn at den ene som du skulle hatt akkurat der, den ble aldri montert. I mitt tilfelle er stjerneeksempelet den som mikrobølgeovnen skulle vært plugget i. Jeg må nemlig ha mikroen oppå kjøleskapet og da er ikke ledninga lang nok til å nå ned til stikkontakten ved gulvlista. Burde hatt en litt høyere opp på veggen i det området...
Bjørn82 Skrevet 27. april 2012 #6 Skrevet 27. april 2012 (endret) I allfall er det sånn at den ene som du skulle hatt akkurat der, den ble aldri montert. I mitt tilfelle er stjerneeksempelet den som mikrobølgeovnen skulle vært plugget i. Jeg må nemlig ha mikroen oppå kjøleskapet og da er ikke ledninga lang nok til å nå ned til stikkontakten ved gulvlista. Burde hatt en litt høyere opp på veggen i det området... Eller så kunne du bare kappa kabelen til microen og skjøta på en ny, som rakk ned til gulvet.. Er jo gjort så lett som bare det.. :gjeiper: Endret 27. april 2012 av Bjørn82
Cata Skrevet 27. april 2012 #7 Skrevet 27. april 2012 Eller så kunne du bare kappa kabelen til microen og skjøta på en ny, som rakk ned til gulvet.. Er jo gjort så lett som bare det.. :gjeiper: Bortsett fra at det neppe er lov. Reglene for hva slags elektro"installasjoner" man har lov å gjøre selv ble vel betraktelig strammet inn for en del år tilbake. Tror kapping og skjøting av ledning er blant det som ikke er lov å gjøre selv.
Bjørn82 Skrevet 27. april 2012 #8 Skrevet 27. april 2012 (endret) Bortsett fra at det neppe er lov. Reglene for hva slags elektro"installasjoner" man har lov å gjøre selv ble vel betraktelig strammet inn for en del år tilbake. Tror kapping og skjøting av ledning er blant det som ikke er lov å gjøre selv. Du kan forsåvidt bytte ut hele kabelen også. Det har du lov til og det blir jo seende litt bedre ut da. http://www.elektrosentralen.no/elektriker/tjenester/el_sikkerhet/index.htm Endret 27. april 2012 av Bjørn82
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå