Gjest lommerusk Skrevet 27. april 2012 #1 Skrevet 27. april 2012 Vår lille søte pus har fått en lur tanke for en stund siden... Ikke vet jeg hvorfor, men hun har fått det for seg at hun skal bæsje RETT utenfor kassen sin, i stedet for inni den... Helst gjør hun det når vi ikke ser det (når vi er borte eller sover). Ikke har det blitt gjort noen forandringer, hverken flytting av kasse eller andre ting i leiligheten, eller bytte av sand type. Hun har hatt samme type sand hele tiden, noe som har gått greit hele tiden. (Vi prøvte en gang, men jeg fant aldri igjen den sanden, så da ble det tilbake til den gamle, men det er leenge siden). SÅ! Er det noen smarte "kattehviskere" der ute som har snøring på hva som foregår? Hun har alltid hvert inne-katte... Vi har prøvd ut alt som har blitt anbefalt av de på dyrebutikken, både ved å flytte kassen, spraye på sånn middel-greier, bruke pepper, appelsinskall, plukka ut en-og-en bæsj osv... Litt slitsomt å måtte tørke opp møkk når man kommer hjem hver dag og hver morgen.. det lukter ikke noe godt heller, heh
Nio Skrevet 27. april 2012 #2 Skrevet 27. april 2012 Prøv å bytte hele kassen. Om den hun har ikke er med tak og luke, prøv det.. Om den har tak og luke kan du prøve å ta av luka og eventuelt også taket.
Gjest lommerusk Skrevet 27. april 2012 #3 Skrevet 27. april 2012 Prøv å bytte hele kassen. Om den hun har ikke er med tak og luke, prøv det.. Om den har tak og luke kan du prøve å ta av luka og eventuelt også taket. Katter er vist sjenerte dyr, så de ville anbefale oss å ha på lokk, om ikke vi eventuelt hadde et annet rom å sette den i uten lokk, men det har vi da ikke Men vi har prøvd ut uten lokk og luke, men hun gjorde fra seg uttafor da å Er jo litt kjipt å kjøpe et nytt do, dersom hun finner ut at hun skal gjøre fra seg utafor doen da også Det som er så rart, er at hun kan tisse i den, men ikke noe mer
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #4 Skrevet 27. april 2012 Har dere vært hos veterinær og utelukket at det ligger noe bak som krever medisinering/væterinærhjelp? Etter å ha utelukket det dere allerede har forsøkt, ville jeg dratt til nærmeste Obs, IKEA eller lignende og kjøpt en plasteske og fylt den godt med sand slik at den kan fungere som ekstra kattekasse. Kanskje pus liker å ha en kasse til hvert sitt formål? 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #5 Skrevet 27. april 2012 Har dere vært hos veterinær og utelukket at det ligger noe bak som krever medisinering/væterinærhjelp? Etter å ha utelukket det dere allerede har forsøkt, ville jeg dratt til nærmeste Obs, IKEA eller lignende og kjøpt en plasteske og fylt den godt med sand slik at den kan fungere som ekstra kattekasse. Kanskje pus liker å ha en kasse til hvert sitt formål? Tror det kan være smart med to kasser ja, mange katter vil ha en til hvert bruk:) 1
Gjest lommerusk Skrevet 27. april 2012 #7 Skrevet 27. april 2012 Har dere vært hos veterinær og utelukket at det ligger noe bak som krever medisinering/væterinærhjelp? Etter å ha utelukket det dere allerede har forsøkt, ville jeg dratt til nærmeste Obs, IKEA eller lignende og kjøpt en plasteske og fylt den godt med sand slik at den kan fungere som ekstra kattekasse. Kanskje pus liker å ha en kasse til hvert sitt formål? Takk for bra forslag Lille frøken prippen pus 1
Auri Skrevet 30. april 2012 #8 Skrevet 30. april 2012 Men er det at hun sitter på gulvet og bæsjer, eller at rumpa havner utenfor kanten? Min ene gjør det av og til; hun sitter med potene i sanda med rumpa grier å havne rett over kanten. Hvis det er det som er tilfellet med deres, er løsningen å kjøpe en do med ekstra høye kanter, slik at hun ikke får rumpa over. Men hvis det er sånn at hun sitter på gulvet og bæsjer, er det verre. Er det lenge siden dere vasket doen hennes sist? Hvis dere har slik med lokk, er det lenge siden dere skiftet filteret?
Gjest lommerusk Skrevet 30. april 2012 #9 Skrevet 30. april 2012 Men er det at hun sitter på gulvet og bæsjer, eller at rumpa havner utenfor kanten? Min ene gjør det av og til; hun sitter med potene i sanda med rumpa grier å havne rett over kanten. Hvis det er det som er tilfellet med deres, er løsningen å kjøpe en do med ekstra høye kanter, slik at hun ikke får rumpa over. Men hvis det er sånn at hun sitter på gulvet og bæsjer, er det verre. Er det lenge siden dere vasket doen hennes sist? Hvis dere har slik med lokk, er det lenge siden dere skiftet filteret? Nei hun står rett utenfor kassen og gjør fra seg, altså ikke inne i kasse Og nei, kassen vaskes jevnlig med vann, og filteret er skiftet for ikke så lenge siden...
CathFoto Skrevet 30. april 2012 #10 Skrevet 30. april 2012 Pus3 her begynte plutselig å gjøre det her, det handlet visst om kattesandtypen, etter skifting av den har hun ikke bæsjet utenfor på 6 mnd*bank i bordet*
CathFoto Skrevet 30. april 2012 #11 Skrevet 30. april 2012 Nei hun står rett utenfor kassen og gjør fra seg, altså ikke inne i kasse Og nei, kassen vaskes jevnlig med vann, og filteret er skiftet for ikke så lenge siden... Om den vaskes for godt så kan det hende hun reagerer på at det ikke lukter "hennes do"av kassen
Gjest lommerusk Skrevet 30. april 2012 #12 Skrevet 30. april 2012 Om den vaskes for godt så kan det hende hun reagerer på at det ikke lukter "hennes do"av kassen Vaskes kun med vann, det som vi fikk beskjed om å gjøre 1
Minya Skrevet 30. april 2012 #13 Skrevet 30. april 2012 (endret) Vår lille søte pus har fått en lur tanke for en stund siden... Ikke vet jeg hvorfor, men hun har fått det for seg at hun skal bæsje RETT utenfor kassen sin, i stedet for inni den... Helst gjør hun det når vi ikke ser det (når vi er borte eller sover). Ikke har det blitt gjort noen forandringer, hverken flytting av kasse eller andre ting i leiligheten, eller bytte av sand type. Hun har hatt samme type sand hele tiden, noe som har gått greit hele tiden. (Vi prøvte en gang, men jeg fant aldri igjen den sanden, så da ble det tilbake til den gamle, men det er leenge siden). SÅ! Er det noen smarte "kattehviskere" der ute som har snøring på hva som foregår? Hun har alltid hvert inne-katte... Vi har prøvd ut alt som har blitt anbefalt av de på dyrebutikken, både ved å flytte kassen, spraye på sånn middel-greier, bruke pepper, appelsinskall, plukka ut en-og-en bæsj osv... Litt slitsomt å måtte tørke opp møkk når man kommer hjem hver dag og hver morgen.. det lukter ikke noe godt heller, heh Katta vår har samme idéen, kanskje de har snakket sammen? Men fra spøk til løk; for vår del har det oftest noe med at det er noe hun vil som hun ikke får gjort. Katta er frisk og fin, ingen store forandringer i det siste, og heller ingen annen åpenbar årsak. Vi har kommet frem til at det er en eller flere av disse tingene som utløser bæsj på gulvet foran doen (som kattens tankegang); -doen min er ekkel og må renses, jeg har mast og mast på mor og far(les:mjauet fire ganger), ingenting skjer, jeg driter her. -jeg vil ut og snuse, maser på mor og far, ingenting skjer, evt ingen er hjemme/våkne og kan slippe meg ut for to minutter, jeg driter her. -det er ikke mer tørrfór i skåla mi og mor og far sover fortsatt, jeg driter her -jeg vil ha noe annet enn tørrfór, jeg driter her -jeg føler meg oversett, jeg driter her Som regel gjør hun det bare en gang innimellom, og det er en måte å fortelle at hun vil noe. Vi vet bare ikke alltid hva. Mitt beste råd er å vaske der hun driter med Ajaxog/eller Piss Off eller lignende (har sett bæsjen forflytte seg litt i forhold til hvor det har vært vaska ) og rense doen hver eller annenhver dag. Men heller ikke for ofte, da det kan resultere i at katten ikke vil gå på do om den allerede har vært på do i kassen en gang. (har dog kun sett dette på sære katter) Med rense mener jeg å plukke ut tiss og bæsj og fylle på mer sand. Vaske den trengs strengt talt ikke oftere enn en hver gang du skifter ut all sanda på en gang om du bruker klumpesand. Ca en gang i måneden. Og aller best er det om du klarer å ta henne på fersken, da plasserer du henne bare inn i kassa og venter til hun har gjort fra seg. Pass på å rose masse etterpå. Endret 30. april 2012 av Minya 1
Gjest Caitlin Skrevet 30. april 2012 #14 Skrevet 30. april 2012 Var det ikke du som skrev for en mnds tid siden, som strevde med å lære pus å gå fra innekatt til utekatt? Det kan jo være utrygghet i den forbindelse som gjør henne forvirret og redd?
Gjest lommerusk Skrevet 30. april 2012 #15 Skrevet 30. april 2012 Var det ikke du som skrev for en mnds tid siden, som strevde med å lære pus å gå fra innekatt til utekatt? Det kan jo være utrygghet i den forbindelse som gjør henne forvirret og redd? Stemmer det, men dette har pågått lenger enn det vi har prøvd å lære pus å gå ut..
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #16 Skrevet 30. april 2012 begge mine krever en do til tørt og en til bløtt. Hun som er helt fanatisk på det går utenfor om hun andre plutselig ikke ha vært så nøye. De begynte å bli slik når de var 7 md/2år.
Gjest lommerusk Skrevet 30. april 2012 #17 Skrevet 30. april 2012 Katta vår har samme idéen, kanskje de har snakket sammen? Men fra spøk til løk; for vår del har det oftest noe med at det er noe hun vil som hun ikke får gjort. Katta er frisk og fin, ingen store forandringer i det siste, og heller ingen annen åpenbar årsak. Vi har kommet frem til at det er en eller flere av disse tingene som utløser bæsj på gulvet foran doen (som kattens tankegang); -doen min er ekkel og må renses, jeg har mast og mast på mor og far(les:mjauet fire ganger), ingenting skjer, jeg driter her. -jeg vil ut og snuse, maser på mor og far, ingenting skjer, evt ingen er hjemme/våkne og kan slippe meg ut for to minutter, jeg driter her. -det er ikke mer tørrfór i skåla mi og mor og far sover fortsatt, jeg driter her -jeg vil ha noe annet enn tørrfór, jeg driter her -jeg føler meg oversett, jeg driter her Som regel gjør hun det bare en gang innimellom, og det er en måte å fortelle at hun vil noe. Vi vet bare ikke alltid hva. Mitt beste råd er å vaske der hun driter med Ajaxog/eller Piss Off eller lignende (har sett bæsjen forflytte seg litt i forhold til hvor det har vært vaska ) og rense doen hver eller annenhver dag. Men heller ikke for ofte, da det kan resultere i at katten ikke vil gå på do om den allerede har vært på do i kassen en gang. (har dog kun sett dette på sære katter) Med rense mener jeg å plukke ut tiss og bæsj og fylle på mer sand. Vaske den trengs strengt talt ikke oftere enn en hver gang du skifter ut all sanda på en gang om du bruker klumpesand. Ca en gang i måneden. Og aller best er det om du klarer å ta henne på fersken, da plasserer du henne bare inn i kassa og venter til hun har gjort fra seg. Pass på å rose masse etterpå. Jeg tror de kan ha snakket sammen! Og ja, har prøvt alt du skriver her over lenger tid, og det med at pusa sikkert vil noe, kan sikkert stemme, og at jeg ikke vet hva. Har tatt henne mange ganger på fersken der hun skal til å gjøre fra seg, og så ser jeg henne (hun ser at jeg ser) og hun løper tulling rundt i leiligheten og bæsjen flyter OVERALT Noen ganger rekker jeg å stappe henne inni doen, men da har det allerede kommet ut en klomp... Blir så fortvilt! Vet liksom ikke hva mer jeg kan gjøre! Merk; hun har sine øyeblikk der hun faktisk husker på at det er inne i kassen hun skal gjøre fra seg, men... igjen, så sparer hun av og til en liten klomp og gjør siste resten fra seg utenfor kassen... Og DA blir det ros, godbit og fine ord til pus. Tror hun er litt stolt da, purr purr!
Gjest lommerusk Skrevet 30. april 2012 #18 Skrevet 30. april 2012 begge mine krever en do til tørt og en til bløtt. Hun som er helt fanatisk på det går utenfor om hun andre plutselig ikke ha vært så nøye. De begynte å bli slik når de var 7 md/2år. Er det normalt? Har jeg aldri hørt om
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #19 Skrevet 30. april 2012 Er frivillig i dyrebeskyttelsen, å det er ikke så veldig vanlig, men det skjer jevnlig at vi oppdager at noen ønsker en do til hvert.
Gjest lommerusk Skrevet 30. april 2012 #20 Skrevet 30. april 2012 Er frivillig i dyrebeskyttelsen, å det er ikke så veldig vanlig, men det skjer jevnlig at vi oppdager at noen ønsker en do til hvert. Det er sikkert verdt et forsøk! Tror dette må prøves ut.. Men bør man ha en uten lokk på da, siden vi har en kattedo med lokk på?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå