Gå til innhold

Tyrkia eller Marokko?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer en rundreise (gruppetur) i en av disse landene i juli, men har problemer med å bestemme meg for hvilket land. Noen som kan hjelpe?

Tyrkia-turen besøker bl.a Istanbul, Pammukale og kysten med båttur og varer i 8 dager.

Marokko-turen besøker Marrakech, Essaouira, det er camping i Sahara en natt og gåtur i Atlas-fjellene. Varer 10 dager.

Hva ville dere ha valgt?

Hvilket land er mest trygt å reise alene for jenter? (det blir nok 2-3 dager med egentid i tillegg til med gruppa). Hvordan er klimaet i juli, er det like varmt begge steder? Eller er kanskje heten for trykkende til å dra på rundreise i juli? Hvilken tur tror dere at gir de største opplevelsene?

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har vært begge steder.

Jeg ville nok reist tilbake til Marokko. Det er et kjempe eksotisk og spennende land.

Personlig så ville jeg ikke gått rundt i tyrkia eller marokko alene. Mennene er veldig pågående og det er ikke enkelt å riste dem av seg. De tar ikke et nei for et nei for å si det sånn. Pass på at du har noen med deg spesielt om du skal i souken (marked). Der kan jeg forestille meg at det ikke er gøy å være alene som jente, pluss at det er veldig pågående selgere der.

Jeg har kun vært i marokko på vinterstid, og det var veldig varmt. Kan nok forestille meg at det er veldig varmt der om sommeren.

Tyrkia var veldig varmt da jeg var der i juni! Det er faktisk den varmeste plassen jeg har vært noensinne. Tyrkia er pent, men jeg ville ha reist til marokko om jeg var deg :) Tror neppe at du kommer til å angre over valget ditt! Ha en god tur :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har vært begge steder.

Jeg ville nok reist tilbake til Marokko. Det er et kjempe eksotisk og spennende land.

Personlig så ville jeg ikke gått rundt i tyrkia eller marokko alene. Mennene er veldig pågående og det er ikke enkelt å riste dem av seg. De tar ikke et nei for et nei for å si det sånn. Pass på at du har noen med deg spesielt om du skal i souken (marked). Der kan jeg forestille meg at det ikke er gøy å være alene som jente, pluss at det er veldig pågående selgere der.

Jeg har kun vært i marokko på vinterstid, og det var veldig varmt. Kan nok forestille meg at det er veldig varmt der om sommeren.

Tyrkia var veldig varmt da jeg var der i juni! Det er faktisk den varmeste plassen jeg har vært noensinne. Tyrkia er pent, men jeg ville ha reist til marokko om jeg var deg :) Tror neppe at du kommer til å angre over valget ditt! Ha en god tur :)

Tusen takk skal du ha! Jeg synes også Marokko virker veldig eksotisk. Hvor i Marokko var du? Jeg er veldig spent på hvordan det er i Marrakech og Essaouira :)

Litt bakdel å lese at selgerne er veeeldig pågående - man skal jo føle at man har ferie også og kan slappe av..

På gruppeturen blir det nok trygt - de to dagene eller så jeg er alene, kanskje jeg burde bare slappe av eller evt. melde meg på en dagstur. Men du - det å være på flyplassen og ta en taxi til hotellet alene, det føles vel trygt? For jeg må ihvertfall reise alene til jeg treffer gruppa dagen etterpå.

Har du (eller andre) vært i Istanbul forresten? Det virker som en veldig spennende by, det også.

Nå har jeg lest litt mer på nettet, og jeg har fått inntrykk av: (men usikker på om dette stemmer?)

- Marokko er sannsynligvis (enda) varmere enn Tyrkia i juli siden det er et ørkenland.

- Mennene er mer pågående i Marokko, og det er muligens tryggere for ei jente å reise alene i Tyrkia.

- Folk er hyggeligere i Tyrkia og de fleste snakker engelsk.

- Det er litt dyrere i Tyrkia.

- Marokko er hakket mer eksotisk og fargerikt.

Det går forresten direktefly til Istanbul, men til Marrakech må jeg bytte fly i London.

Stemmer dette? :)

AnonymBruker
Skrevet

Bare hyggelig :)

Det er mange år siden jeg var i marokko, jeg var riktignok på sydenreise - så godt kjent i landet er jeg ikke. Jeg var i Agadir, kjempe fint der!

Det med å ta taxi alene ville ikke jeg gjort. Spørst hvor gammel du er? Jeg håper du er over 20! Det går sikkert helt fint. Men vær obs på at det er sjeldent at det er taxameter i taxiene.

Og om de har så virker de sjeldent ikke, sånn at de skal klare å svindle deg for mest mulig penger.

Så avtal pris på forhånd, eller se til at du finner en taxi med et taxameter som er slått på og som virker! Du kan lese om hva som er vanlig pris for en drosjetur i fra flyplassen du lander på og inn til byen før du reiser ned.

Om du er heldig så har hotellet ditt henteservice,og du kan bli hentet fra flyplassen og kjørt til hotellet. Da er du garantert en mye billigere tur.

Jeg har ikke vært i istanbul selv, men jeg vet om en som har og det er en kjempeflott by :) Jeg angrer på at jeg ikke var i istanbul da jeg var i tyrkia!

1.Det stemmer nok at det er mye varmere i marokko enn i tyrkia på sommeren.

2. De er nok mer pågående i marokko ja. Det har også kanskje litt å gjøre med at marokko er et nokså "nytt" reisemål i forhold til tyrkia som har vært et reisemål lenge.

3. At folk i tyrkia er mer hyggelige enn i marokko har jeg egentlig ikke noen mening om. Det kommer nok helt an på hvem du treffer på. Men at engelsken er bedre i tyrkia det kan jeg si meg enig i.

4.Dyrere i tyrkia - ja! Det er kjempebillig i marokko.

5. Marokko er et av de mest eksotiske og spennende landene jeg har vært i. De har kjempe god mat, fantastisk flott land, frodig, ja. Jeg vet liksom ikke hva jeg skal si. Men om du reiser til marokko så vil du oppleve mer kultur. Tyrkia er mer utsatt for masseturisme i større grad enn marokko!

Bare vær forsiktig med hvem du henger med i både tyrkia og marokko, spesielt når du har noen dager for deg selv. Det er ikke alle som har gode hensikter.

Skrevet

Tyrkia, men så likte jeg ikke Marokko noe særlig. Liker meg mye bedre i Tyrkia. Men, dette er en smakssak som alt annet antar jeg. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Tyrkia, men så likte jeg ikke Marokko noe særlig. Liker meg mye bedre i Tyrkia. Men, dette er en smakssak som alt annet antar jeg. :)

Hva gjorde at du ikke likte deg i Marokko? og hvor i Marokko var du? Jeg er superinteressert i all info :yvonne:

AnonymBruker
Skrevet

Oppps, litt feil smiley der kanskje!! Hehe :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Bare hyggelig :)

Det er mange år siden jeg var i marokko, jeg var riktignok på sydenreise - så godt kjent i landet er jeg ikke. Jeg var i Agadir, kjempe fint der!

Det med å ta taxi alene ville ikke jeg gjort. Spørst hvor gammel du er? Jeg håper du er over 20! Det går sikkert helt fint. Men vær obs på at det er sjeldent at det er taxameter i taxiene.

Og om de har så virker de sjeldent ikke, sånn at de skal klare å svindle deg for mest mulig penger.

Så avtal pris på forhånd, eller se til at du finner en taxi med et taxameter som er slått på og som virker! Du kan lese om hva som er vanlig pris for en drosjetur i fra flyplassen du lander på og inn til byen før du reiser ned.

Om du er heldig så har hotellet ditt henteservice,og du kan bli hentet fra flyplassen og kjørt til hotellet. Da er du garantert en mye billigere tur.

Jeg har ikke vært i istanbul selv, men jeg vet om en som har og det er en kjempeflott by :) Jeg angrer på at jeg ikke var i istanbul da jeg var i tyrkia!

1.Det stemmer nok at det er mye varmere i marokko enn i tyrkia på sommeren.

2. De er nok mer pågående i marokko ja. Det har også kanskje litt å gjøre med at marokko er et nokså "nytt" reisemål i forhold til tyrkia som har vært et reisemål lenge.

3. At folk i tyrkia er mer hyggelige enn i marokko har jeg egentlig ikke noen mening om. Det kommer nok helt an på hvem du treffer på. Men at engelsken er bedre i tyrkia det kan jeg si meg enig i.

4.Dyrere i tyrkia - ja! Det er kjempebillig i marokko.

5. Marokko er et av de mest eksotiske og spennende landene jeg har vært i. De har kjempe god mat, fantastisk flott land, frodig, ja. Jeg vet liksom ikke hva jeg skal si. Men om du reiser til marokko så vil du oppleve mer kultur. Tyrkia er mer utsatt for masseturisme i større grad enn marokko!

Bare vær forsiktig med hvem du henger med i både tyrkia og marokko, spesielt når du har noen dager for deg selv. Det er ikke alle som har gode hensikter.

Tusen takk for et kjempefint svar! Jeg heller vel litt mot Marokko fordi jeg synes det virker kjempespennende (og turen jeg har sett på er veldig innholdsrik) - men: hvis det er enda varmere der enn i Tyrkia på sommeren, så blir jeg litt i tvil altså... Hvordan blir det å campe i Sahara da, liksom.

Jeg er 29 år, men er ikke sikkert det hjelper for å si det sånn, hehe. Går ofte for å være yngre, og som jente er det vel kanskje lettere for å ikke bli respektert av mennene i enkelte land, ikke vet jeg.

jeg tror at jeg kan ordne med hotell-henteservice. Da trenger jeg i praksis bare å oppholde meg på flyplassen og i den bilen alene, og på hotellet, til jeg møter gruppa dagen etter. Da MÅ jeg vel være trygg?

Jeg har lest om Agadir og synes det virker kjempefint der! Var du på chartertur da? Nå går det verken charterturer eller direktefly fra Oslo til Marokko, såvidt jeg kan se.

Et litt dumt spørsmål, men... er de marokkanske og tyrkiske guttene like kjekke? Jeg har absolutt ikke tenkt å skaffe meg en ferieflørt altså, men ble bare litt nysgjerrig, det er jo lov å kikke ;)

Men ja, jeg skal være veldig forsiktig med hvem jeg oppholder meg sammen med. Og kanskje jeg rett og slett skal bruke egentiden til å slappe av på hotellet (håper det har svømmebasseng). Det er jo ferie, det også - og sånne gruppeturer har jo ofte et tettpakket program.

AnonymBruker
Skrevet

Å campe i sahara går nok fint. Temperaturen kan være nede i så lite som 5grader på natta i sommermånedene. så ta med deg noen varme klær :)

Skrevet

Hva gjorde at du ikke likte deg i Marokko? og hvor i Marokko var du? Jeg er superinteressert i all info :yvonne:

Var vel bare atmosfæren antar jeg, trivdes bare ikke der. Som sagt, det er en smakssak som alt annet. Ikke noe man direkte kan sette fingeren på, bare et sted jeg ikke vil tilbake til. Vi reiste over fra Gibraltar og inn i Marokko med båt, var blant annet i Tanger.

Skrevet

Jeg ville definitivt valgt Marokko. Det er et fantastisk flott land, folkene er kjempehyggelige og maten er veldig god. Spis rghayef hvis dere drar dit, og drikk marokkansk mintte.

Kan noen i gruppen et av språkene som snakkes i landene? Altså enten tyrkisk, arabisk eller fransk? I så fall ville jeg reist der hvor man kunne kommunisert i størts mulig grad. Skjønt i storbyer og turiststeder kan jo de fleste engelsk.

Skrevet

Var vel bare atmosfæren antar jeg, trivdes bare ikke der. Som sagt, det er en smakssak som alt annet. Ikke noe man direkte kan sette fingeren på, bare et sted jeg ikke vil tilbake til. Vi reiste over fra Gibraltar og inn i Marokko med båt, var blant annet i Tanger.

Jeg har også vært i Tanger, og synes det var en kjempekoselig by. Var også i et par andre småbyer i Nord-Marokko. Av storbyer var jeg i Marrakech og Rabat.

Vi var tre venninner som reiste da vi alle var 19 år. Vi opplevde ingen problemer med plagsomme gutter/menn. Skjønt det kan ha noe med at hun ene venninnen min er marokkansk og snakker arabisk. I tillegg går hun med slør, og det signaliserte kanskje for omverden at venninnegjengen min ikke var ute etter en flørt.

At vi ble tatt så godt i mot, kan også være fordi vi var der like etter at Mads Gilbert og Erik Fosse hadde drevet bistandsarbeid i Palestina. Dermed var de fleste veldig takknemlige for hva nordmennene hadde gjort.

Skrevet

Jeg har også vært i Tanger, og synes det var en kjempekoselig by. Var også i et par andre småbyer i Nord-Marokko. Av storbyer var jeg i Marrakech og Rabat.

Vi var tre venninner som reiste da vi alle var 19 år. Vi opplevde ingen problemer med plagsomme gutter/menn. Skjønt det kan ha noe med at hun ene venninnen min er marokkansk og snakker arabisk. I tillegg går hun med slør, og det signaliserte kanskje for omverden at venninnegjengen min ikke var ute etter en flørt.

At vi ble tatt så godt i mot, kan også være fordi vi var der like etter at Mads Gilbert og Erik Fosse hadde drevet bistandsarbeid i Palestina. Dermed var de fleste veldig takknemlige for hva nordmennene hadde gjort.

Jeg kan ikke si at jeg opplevde plagsommme menn i det hele tatt, jeg reiste dit med mine foreldre i tillegg til flere andre, deriblant en marokkaner, så det er nok ikke der problemet ligger. Jeg ser ikke på marokkanere som uvennlige på noen måte, sånn sett synes jeg ikke de er veldig ulike tyrkere.

Skrevet

Jeg kan ikke si at jeg opplevde plagsommme menn i det hele tatt, jeg reiste dit med mine foreldre i tillegg til flere andre, deriblant en marokkaner, så det er nok ikke der problemet ligger. Jeg ser ikke på marokkanere som uvennlige på noen måte, sånn sett synes jeg ikke de er veldig ulike tyrkere.

Beklager, jeg burde ikke ha sitert hele innlegget ditt. For det var egentlig ikke et svar på det du skrev. :)

Gjest Seajewel
Skrevet

Jeg har vært i begge land, og ville definitivt ha valgt marokko. Mye finere land, bedre stemning, mye bedre mat. Har vært omkring i marokko og vil anbefale marrakech, tanger, tetouan om du får mulighet... Var også i Rabat og Casablanca men trivdes best i Marrakech. Agadir er også et sted du ikke bør gå glipp av. God tur

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i begge land, og ville definitivt ha valgt marokko. Mye finere land, bedre stemning, mye bedre mat. Har vært omkring i marokko og vil anbefale marrakech, tanger, tetouan om du får mulighet... Var også i Rabat og Casablanca men trivdes best i Marrakech. Agadir er også et sted du ikke bør gå glipp av. God tur

Tusen takk for flotte svar til dere alle! :)

Jeg må innrømme at Marokko kanskje seiler opp som en favoritt, det virker utrolig spennende der! Bare det i seg selv at turne besøker både Sahara og Atlas-fjellene, Marrakech pluss badebyen Essaouira, er jo helt supert!

Lurer bare på om det er altfor uutholdelig varmt, til å reise rundt der i juli? Noen som vet?

AB: mener du seriøst at temperaturen kan være kald i Sahara på sommeren, og at jeg burde ta med varme klær? Sovepose også?

The Kitten: Gruppen er gjennom Intrepid så det er med en lokal guide som snakker språket tenker jeg. Selv snakker jeg bare engelsk, så jeg håper det holder til de få dagene jeg skal oppholde meg på egen hånd.

Hvordan er det å ta taxi der alene som jente?

Jeg vil gjerne høre mer om forskjellene mellom Tyrkia og Marokko :)

Skrevet

Jeg må innrømme at Marokko kanskje seiler opp som en favoritt, det virker utrolig spennende der! Bare det i seg selv at turne besøker både Sahara og Atlas-fjellene, Marrakech pluss badebyen Essaouira, er jo helt supert!

Lurer bare på om det er altfor uutholdelig varmt, til å reise rundt der i juli? Noen som vet?

AB: mener du seriøst at temperaturen kan være kald i Sahara på sommeren, og at jeg burde ta med varme klær? Sovepose også?

The Kitten: Gruppen er gjennom Intrepid så det er med en lokal guide som snakker språket tenker jeg. Selv snakker jeg bare engelsk, så jeg håper det holder til de få dagene jeg skal oppholde meg på egen hånd.

Nå snakket vi bare fransk/arabisk da vi var der, men har hørt at de snakker greit engelsk i storbyene. Så du kommer nok langt med det. God tur :)

Gjest Seajewel
Skrevet

Jeg opplevde Tyrkia som masete og stressende og ikke noe sted jeg velger å reise tilbake til. Marokko som mer avslappende, rolig og koselig - og bedre mat! I Tyrkia får du ikke gå i fred noen steder som kvinne. Det får du i Marokko, mer respekt der. Bedre shopping i Marokko er det også, mye finere og ekte ting å få kjøpt.

Går fint å ta taxi alene som jente. Anbefaler deg å kle skuldre og knær, ikke utringing eller kløft, da vil de respektere deg mer da det ikke ser så bra ut å vise for mye private deler der. (det er et muslimsk land)

Håper dette var noe til hjelp. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde Tyrkia som masete og stressende og ikke noe sted jeg velger å reise tilbake til. Marokko som mer avslappende, rolig og koselig - og bedre mat! I Tyrkia får du ikke gå i fred noen steder som kvinne. Det får du i Marokko, mer respekt der. Bedre shopping i Marokko er det også, mye finere og ekte ting å få kjøpt.

Går fint å ta taxi alene som jente. Anbefaler deg å kle skuldre og knær, ikke utringing eller kløft, da vil de respektere deg mer da det ikke ser så bra ut å vise for mye private deler der. (det er et muslimsk land)

Håper dette var noe til hjelp. :)

Dette er litt motsatt av hva jeg har lest andre steder...? Flere steder står det at i Marokko er mennene virkelig innpåslitne, men at Tyrkia er såpass moderne og mer turistifisert at det er lettere å få gå i fred der..? Men hvis det stemmer som du skriver, er det jo supert for meg da, i og med at Marokko som seiler litt opp som favoritt.

MEN: jeg vurderer litt nå om jeg burde utsette reisen til høsten, i og med at det virker som om varmen er nesten uutholdelig i juli....

Noen som vet hvordan temperaturen er i Sahara midt på sommeren?

Gjest Seajewel
Skrevet

Dette er litt motsatt av hva jeg har lest andre steder...? Flere steder står det at i Marokko er mennene virkelig innpåslitne, men at Tyrkia er såpass moderne og mer turistifisert at det er lettere å få gå i fred der..? Men hvis det stemmer som du skriver, er det jo supert for meg da, i og med at Marokko som seiler litt opp som favoritt.

MEN: jeg vurderer litt nå om jeg burde utsette reisen til høsten, i og med at det virker som om varmen er nesten uutholdelig i juli....

Noen som vet hvordan temperaturen er i Sahara midt på sommeren?

Jeg har vært to ganger i tyrkia, fire ganger i marokko. Tyrkia var slitsomt og masete begge gangene, ble fulgt gjennom hele byen til porten til hotellet av en som ikke tok nei for et nei da han ville be meg med ut. Selv om jeg gikk sammen med min mor.

I Marokko kommer de ikke med slike tilnærmelser, de respekterer deg og er mer rolige. Det er iallefall slik jeg har opplevd det. Man får gå i fred og ro, folk oppfører seg, og det er ikke en haug tyveåringer som løper etter deg og roper Barbie eller Shakira etter deg, slik som i Tyrkia.

Juli er varmt. Men ikke uutholdelig varmt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...