Silfen Skrevet 27. april 2012 #81 Skrevet 27. april 2012 Hehe, ja, jeg skal være enig i at det kan bli litt for dumt.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #82 Skrevet 27. april 2012 Min sambo har vurdert å ta mitt etternavn som etternavn og beholde sitt familienavn som mellomnavn. Idag heter han "fornavn - mors familienavn - adoptivfars etternavn* Han har ikke den aller største tilknytningen til adoptivfars etternavn, det er også ett langt mer vanlig -sennavn en mitt. Vårt barn kommer til å hete "fornavn - fars familienavn - mitt/mors etternavn" Selv kan jeg godt tenke meg å ta hans familienavn som mellomnavn, og han har da altså vurdert å bytte til "fornavn - familienavn - mitt etternavn" dersom vi gifter oss. da blir vi alle tre hetende det samme, hans familienavn er viktig for oss begge, siden det er ett ikke-norskt navn som viser til den utenlandske familien far og barn har, mens mitt etternavn er viktig for meg fordi det er meg, min identitet og det min familie heter. Om han velger å ta mitt, så er det kun av eget ønske, jeg kommer ikke til å mene noe om det annet en at han gjør det som passer seg. Han står og tisser, og kjører bilen. Synes han er skjønn som ikke mener han må følge oppsatte kjønnsrollemønster for å være mann. Men så er han ikke livredd for å bli sett som feminin heller da.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #83 Skrevet 27. april 2012 Kommer ikke til å beklage at jeg ikke svarte helt og holdent etter dine ønsker og lyster. Svaret kom fra hjertet, og det er et svar jeg kan stå for - som alltid. Skal vi slutte å okkupere tråden med dumme krangler om hvem som er dummest og la andre slippe til med sine meninger? Etter deg! Du er nå flink til å okkupere tråden selv.
Skyld Skrevet 27. april 2012 #84 Skrevet 27. april 2012 Jeg har tilbudt samboer å ta et eller begge av mine etternavn om vi gifter oss. Han har lyst til å kvitte seg med sitt fars etternavn, pga konflikter, og kan derfor ta mine eller sin mors etternavn. Mine etternavn er sjeldene, og jeg er mer knyttet til familien min enn det han er knyttet sin, så felles barn vil komme til å få mine etternavn. Han tisser sittende, fordi han foretrekker det 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #85 Skrevet 27. april 2012 Det er kanskje litt uvanlig, enn så lenge, men synes ikke det er rart. Folk må nå få gjøre som dem vil, samme hva årsaken er til at mannen tar damen sitt navn. En kompis av meg tok navnet til kona fordi hans navn hadde han jo fått av faren som banka han i alle år, så da ville han naturlig nok ikke ha det.
Gjest Maruwan Skrevet 27. april 2012 #86 Skrevet 27. april 2012 Jeg har tenkt litt på denne problemstillingen nå, og kommet til følgende konklusjon: Det med å ta hverandres etternavn er litt som å bruke hverandres klær. Altså, kona kan godt låne buksa eller bokseren til mannen en dag uten at det forteller noe spesielt om henne (annet enn at hun kanskje kunne ha satt på klesvasken litt oftere). Men dersom mannen låner skjørtene eller string-trusene til kona si, så sier det nok mye om ham (uten at jeg sier det er galt, bare feminint på grensa til homoseksuelt, men det er som sagt ingenting galt med det). Og på samme måte fungerer det med mannens og konas etternavn. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #87 Skrevet 27. april 2012 Jeg har tenkt litt på denne problemstillingen nå, og kommet til følgende konklusjon: Det med å ta hverandres etternavn er litt som å bruke hverandres klær. Altså, kona kan godt låne buksa eller bokseren til mannen en dag uten at det forteller noe spesielt om henne (annet enn at hun kanskje kunne ha satt på klesvasken litt oftere). Men dersom mannen låner skjørtene eller string-trusene til kona si, så sier det nok mye om ham (uten at jeg sier det er galt, bare feminint på grensa til homoseksuelt, men det er som sagt ingenting galt med det). Og på samme måte fungerer det med mannens og konas etternavn. I rest my case. TS 2
Silfen Skrevet 27. april 2012 #88 Skrevet 27. april 2012 Dakar deg, Maruwan, brukte du så lang tid på å komme opp med noe så stakkarslig? 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #89 Skrevet 27. april 2012 Dakar deg, Maruwan, brukte du så lang tid på å komme opp med noe så stakkarslig? Hvorfor så jævlig nedlatende? Synes det var genialt sagt av Maruwan jeg. Vi kan ikke være enige alle sammen vettu. Det lærer vi til ungene i barnehagen også. TS 1
SmallTalk Skrevet 27. april 2012 #90 Skrevet 27. april 2012 (endret) Kan jeg si det samme dersom dama absolutt ikke vil ta seg av husarbeidet og på død og liv skal bli "ingeniør"? Så ettersom jeg virkelig ikke kan fordra husarbeid, er ingeniør og deler alt av huslige oppgaver likt med samboeren min som er mann, så er jeg mann og han en identitetsløs tøffel? Den var god, du! At jeg i tillegg tjener likt som han gjør vel sikkert ikke saken noe bedre... Endret 27. april 2012 av SmallTalk 1
Gjest Purple Haze Skrevet 27. april 2012 #91 Skrevet 27. april 2012 Hvorfor så jævlig nedlatende? Synes det var genialt sagt av Maruwan jeg. Vi kan ikke være enige alle sammen vettu. Det lærer vi til ungene i barnehagen også. TS Det skal tydeligvis ikke mye til for å bli sett på som genial. Å sammenlikne navn med klær er jo like dumt som de andre sammenlikningene Maruwan har kommet med. Og jeg synes det er rett og slett stakkarslig å være så opphengt i at manndommen står og faller på om man tar kona sitt etternavn eller ikke. 6
Amens Skrevet 27. april 2012 #92 Skrevet 27. april 2012 Det er greit for en kvinne å ta mannens klær og navn, men det er ikke greit for en mann å ta en kvinnens navn og klær. Er det fordi vi mener kvinner er svake og det nedverdigende for en mann å synke til en kvinnes "nivå"? Jeg trodde virkelig vi hadde kommet såpass langt idag at det var mulig å gjøre det som er rett for individet selv om det ikke følger dustete gamle kjønnsroller. Jeg er veldig glad for at det ikke noen som forventer at jeg skal gjøre alt husarbeidet og utdanne meg til småskolelærerinne for og så blir hjemmeværende etter jeg har begynnt å produsere avkom. 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #93 Skrevet 27. april 2012 Jeg og samboer har vært vårt -sen-navn. Hvem skal velge hvilket navn om vi gifter oss?
CathFoto Skrevet 27. april 2012 #94 Skrevet 27. april 2012 Jeg lever i et forhold med en mann hvor vi ser hverandre som likeverdige, og derfor er det ingen selvfølge at den ene eller den andres etternavn skal foretrekkes ved et evt giftemål. Det innebærer jo også at vi ikke ser på det som "tøflete" om han tar mitt etternavn.
SemperFi Skrevet 27. april 2012 #95 Skrevet 27. april 2012 Når en mann tar kvinnens etternavn, så er det rett og slett flaut!
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #96 Skrevet 27. april 2012 hvorfor MÅ alt på død å liv likestilles? likestilling meg langt opp etter øra nå..jeg er døds lei av alle kjærringer og mannfolk som plapprer om det. kan vi ikke være litt forskjellige. og ja jeg synes det inkluderer navnebytte.man skal ha samme navn,helst mannens navn. jeg bytter garantert.jeg skal bli Fru Larsen
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #97 Skrevet 27. april 2012 hvorfor MÅ alt på død å liv likestilles? likestilling meg langt opp etter øra nå..jeg er døds lei av alle kjærringer og mannfolk som plapprer om det. kan vi ikke være litt forskjellige. og ja jeg synes det inkluderer navnebytte.man skal ha samme navn,helst mannens navn. jeg bytter garantert.jeg skal bli Fru Larsen Men det er da ingen som forsøker å forhindre noen i å ta mannens navn! Du bør heller ikke sette deg til doms over andre. Her er det snakk om å respektere de mennene som velger å ta konas navn. 4
Gjest Søgni Skrevet 27. april 2012 #98 Skrevet 27. april 2012 hvorfor MÅ alt på død å liv likestilles? likestilling meg langt opp etter øra nå..jeg er døds lei av alle kjærringer og mannfolk som plapprer om det. kan vi ikke være litt forskjellige. og ja jeg synes det inkluderer navnebytte.man skal ha samme navn,helst mannens navn. jeg bytter garantert.jeg skal bli Fru Larsen Skal man det ja, du. Personlig ser jeg ikke for meg å bytte etternavn, og jeg synes heller ikke at man må dele etternavn for å være en familie eller hva som helst. Men det er jo det som er så fint, man velger selv, og gjør seg opp en egen mening i våre dager. Uten at man er mindre kvinne eller mann av den grunn. 4
Bolla! Skrevet 27. april 2012 #99 Skrevet 27. april 2012 Her var det delte meninger gitt! Mannen kommer til å ta mitt etternavn av den grunn at jeg har odelen på en gård vi skal ta over og derfor ønsker å ha navnet tilknyttet gården. Vi kommer til å hans etternavn til første etternavn og mitt som andre. 1
Cuckold Skrevet 27. april 2012 #100 Skrevet 27. april 2012 (endret) Bare et lite innspill fra sidelinjen. Jeg er jo egentlig hverken imot å leke med kjønnsroller eller på annen måte bryte gamle normer, ethvert par får gjøre det de selv føler for, men det slår meg at det er en påfallende unison mangel på forståelse blant kvinnene i denne tråden for at dette med at den ene tar den andres etternavn faktisk kan ha en symbolsk betydning. Jeg lurer på om KG-kvinnene er konsekvente og også synes det er tåpelig når det hevdes at dette at kvinner fortsatt oftere tar partnerens etternavn enn menn er likestillingens siste skanse: http://www.ssb.no/ssp/utg/200505/01/ http://kilden.forskningsradet.no/c17251/artikkel/vis.html?tid=24217 For hvis det virkelig er helt fremmed for KG-kvinnene at dette at han tar hennes etternavn kan oppfattes som en symbolsk underordning, må det vel også vært meningsløst når feminister eller statistikere snakker om likestilling i denne sammenheng? Hvorfor skulle det være et problem at kvinner oftere tar mannens etternavn enn omvendt hvis dette ikke engang på det symbolske plan oppfattes som en underordning, men på alle måter må anses likeverdig med å være den som beholder etternavnet? Endret 27. april 2012 av Cuckold
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå