Gå til innhold

Mor krever mer barnebidrag av far...

Anbefalte innlegg

Gjest Stemor
Skrevet

Overskriften taler vel for seg?

Min mann betaler greit med bidrag for sine barn, men nå som mor har bestemt seg for å bli "ufør" så vil hun ha mer. (ja det kan virke som hun har bestemt seg for det.. hun har så vondt i nakken at hun ikke kan jobbe på kontor, men som FB venn kan man jo se at hun er pålogget mange timer pr dag.. litt snodig synes nå jeg da)

Far har i stedenfor å betale bidrag sagt at han kan være villig til å betale halvparten av alle utgifter, i tillegg til at hun kan få trippel barnetrygd og skatteklasse 2, (vi har barna 45 % av tiden) men neida, hun vil ha mer penger.

Og nå har jeg fått beskjed om at jeg må levere 3 lønnslipper til NAV? Jeg har to egne barn og forsørge... skal jeg forsørge hans barn også? Hadde pengene gått til barna hadde det forsåvidt vært greit, men her er det snakk om barn som kommer uten så mye som et par sokker til samvær til tross for at vi betaler fullt bidrag... og det blir litt frustrerende.

Kan noen fortelle meg dette, må han da betale enda mer bidrag nå som min lønn skal legges ved?

Jeg bidrar gjerne til barna hans og gjør det hele tide, kjøper masse til de, tar de med til frisører etc, men at mine penger skal gå til hans x, der går grensen!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

men nå som mor har bestemt seg for å bli "ufør" så vil hun ha mer.

Ja, folk "bestemmer" om de skal ha uføretrygd eller ikke. Siden du mener at hun er pålogget facebook så mange timer, så antar jeg at du sitter hjemme, og følger med at hun sitter der? Eller sitter du på facebook flere timer om dagen? At du står pålogget på facebook betyr faktisk at du sitter ved dataen, det kan være så enkelt at du ikke har logget deg av!

Pust dypt med magen! Ro ned sinnet ditt, og slapp av. Skriv et nytt innlegg når du ikke er så sinna, og fordømmende. Jeg hater fordommer fordummer.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater fordommer, det fordummer.

Rettet opp!

Skrevet

Veldig mange bestemmer seg faktisk for at de vil gå inn for å bli uføretrygdet, ja, så uten at det gjelder alle, så finnes den sorten altså.

Og når det første hun kan komme på å gjøre er å kreve far for mer penger, så er hun kanskje av den sorten.. Selv om han prøver å finne andre løsninger som kan lette hennes økonomi, så er det nok bare klingende mynt pr. mnd. som sier henne noe.

Hele bidragsgreiene er feil etter min mening.

Det burde da vært "faste priser" for ett barn, to barn, tre barn osv. uavhenigig av hva far tjener, og deretter hva mor tjener.

Skal en far alltid ha hengende over seg en "utrygghet" for økte utgifter, alt etter hva mor finner på. Enten hun velger å gå ned i stilling, bli syk eller rett og slett ikke gidde å jobbe mer? En far kan da ikke for all evighet (eller til barna fyller 18 da) være ansvarlig for mors helse, karrierevalg eller ønsket arbeidstid! Helt på trynet, mener jeg.

Denne moren klarer nok fint å gjøre ett eller annet hun også, om hun bare hadde giddet. Om ikke annet kunne hun sikkert vært rådgiver hos NAV, hun vet nok akkurat hva hun og andre har "krav" på.

Makan!!

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt hva din lønn har med henne og ungene deres å gjøre. Det er jo ikke dine unger. Hadde ringt nav og spurt dem jeg.

Forresten så er det folk som er uføre uten å burde være det...

AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange bestemmer seg faktisk for at de vil gå inn for å bli uføretrygdet, ja, så uten at det gjelder alle, så finnes den sorten altså.

Og når det første hun kan komme på å gjøre er å kreve far for mer penger, så er hun kanskje av den sorten.. Selv om han prøver å finne andre løsninger som kan lette hennes økonomi, så er det nok bare klingende mynt pr. mnd. som sier henne noe.

Hele bidragsgreiene er feil etter min mening.

Det burde da vært "faste priser" for ett barn, to barn, tre barn osv. uavhenigig av hva far tjener, og deretter hva mor tjener.

Skal en far alltid ha hengende over seg en "utrygghet" for økte utgifter, alt etter hva mor finner på. Enten hun velger å gå ned i stilling, bli syk eller rett og slett ikke gidde å jobbe mer? En far kan da ikke for all evighet (eller til barna fyller 18 da) være ansvarlig for mors helse, karrierevalg eller ønsket arbeidstid! Helt på trynet, mener jeg.

Denne moren klarer nok fint å gjøre ett eller annet hun også, om hun bare hadde giddet. Om ikke annet kunne hun sikkert vært rådgiver hos NAV, hun vet nok akkurat hva hun og andre har "krav" på.

Makan!!

Helt enig! Blir et barn dyrere i drift hvis far f.eks går opp i lønn? Kan jo virke sånn med det systemet som er i dag.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rull inn. Det skal faktisk svært mye til for å bli uføretrygdet i dette landet (er vel vanskeligere enn noensinne), så her var det da vanvittig mye fordummende fordommer ute og går..

TS: De trenger antagelig lønnsslippene dine for å se om dere er to om fellesutgifter i husholdet. For far har større bidragsevne når han deler fellesutgifter med noen enn når han er alene (dette spiller kun noen rolle om far har ganske så lav inntekt).

For øvrig koster hvert barn en viss sum i NAV sine øyne, og denne summen deles forholdsmessig etter mor og fars inntekter og samværsklasse. Samværsklasse har mer å si enn lønnsulikheter. At lønnsulikheter teller inn er jo naturlig, siden når man har barn sammen og bor sammen, så betaler også den med høyest inntekt mest for barnet. Altså: Betaler etter evne.

• Liker 3
Skrevet

Min mann betaler greit med bidrag for sine barn, men nå som mor har bestemt seg for å bli "ufør" så vil hun ha mer. (ja det kan virke som hun har bestemt seg for det.. hun har så vondt i nakken at hun ikke kan jobbe på kontor, men som FB venn kan man jo se at hun er pålogget mange timer pr dag.. litt snodig synes nå jeg da)

Far har i stedenfor å betale bidrag sagt at han kan være villig til å betale halvparten av alle utgifter, i tillegg til at hun kan få trippel barnetrygd og skatteklasse 2, (vi har barna 45 % av tiden) men neida, hun vil ha mer penger.

Og nå har jeg fått beskjed om at jeg må levere 3 lønnslipper til NAV? Jeg har to egne barn og forsørge... skal jeg forsørge hans barn også? Hadde pengene gått til barna hadde det forsåvidt vært greit, men her er det snakk om barn som kommer uten så mye som et par sokker til samvær til tross for at vi betaler fullt bidrag... og det blir litt frustrerende.

Kan noen fortelle meg dette, må han da betale enda mer bidrag nå som min lønn skal legges ved?

Jeg bidrar gjerne til barna hans og gjør det hele tide, kjøper masse til de, tar de med til frisører etc, men at mine penger skal gå til hans x, der går grensen!

Hvem har gitt deg beskjed om å levere dine lønnsslipper da ?

Det normale er jo at din lønn ikke har noe med saken å gjøre . Det eneste NAV har behov for å vite er om bidragsyter har samboer/ektefelle ikke din inntekt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du må forklare litt mer...

Krever NAV dine lønnslipper også? Har mannen din redusert bidragsevne?

For med mindre det er tilfelle, så skal ikke din inntekt med i beregningen.

Det eneste som teller er at han deler bolig med annen voksen, og derfor

etter all sannsynlighet har lavere boligutgifter enn om han var alene.

Skrevet

Endres bidraget med over 12 % kan det fastsettes på nytt, ikke før dette.

Din inntekt TS. blir lagt til grunn når din mann eller samboer ikke kan betale fullt ut bidrag. Dvs.han ikke har full bidragsevne. Det kan hende han har full bidragsevne nå men ikke vil få det om barnemor blir uføretrygdet. Han plikter å betale inntil 25 av bruttoinntekt i barnebidrag. Klarer han ikke dette blir din inntekt lagt med i han bidragsevne. Men skjønn det dens om kan har det vært slik at barnemor fikk seg partner skal denne ikke være med på å telle i hennes inntekt. MOLBO og goddagmann økseskaft kan en si.

Så menn som er i en slik situasjon kan ikke ha ny registrert partner, men det kan kvinner. Er dette brudd på likestillingsloven? JA.

Når det gjelder lønnslipper fra deg er i interessert i din inntekt for tiden. De tar med overid ovs. Har du mye overtid nå blir dette med. Da må du fra arbeidsgiver få fram at det er akkurat nå og at det ikke er månendtlig.

NAV har tilgang på ligningen din fra siste oppgjør.

Leverer du ikke kan bidraget skjønnsfastsettes.

http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Hovedregler/Fastsette+og+endre+bidrag/Fastsettelse+og+endring+av+barnebidrag.1073746071.cms

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+%C2%A7+71+-+%C2%A7+4+(Inntekt)+i+forskrift+om+fastsetjing+og+endring+av+fostringstilskot.148208.cms

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/148181.cms

http://www.verdensbestepappa.no/artikkel11-fastsettelse_av_barnebidrag.html

http://lovdata.no/for/sf/bl/xl-20030115-0123.html

§ 12. Endring og automatisk justering av tilskot

Ved fastsetjing av tilskot som tidlegare er fastsett av tilskotsfut, fylkesmann, domstol eller i avtale, skal det gjeldande tilskotet berre endrast dersom reglane i denne forskrifta vil føre til ei endring på meir enn 12 prosent.

Underhaldskostnaden og samværsfrådraget blir automatisk regulert når barnet går over til ei ny aldersgruppe. Dette gjeld likevel ikkje der tilskotet er fastsett etter § 10 eller § 11 i denne forskrifta. Justeringa blir gjort samstundes med at grunnlagstala i vedlegget til denne forskrifta blir endra.

0 Endra ved forskrift 15 des 2008 nr. 1367 (i kraft 1 jan 2009, tidlegare

§ 6. Tilskotsevne

Midla til eige underhald er satt som ein fast sats for einslege, og ein fast sats for sambuande/gifte

Når ein tilskotspliktig med fleire barn ikkje har full tilskotsevne, kan avgjerdsorganet etter eige initiativ fastsetje tilskota til barna som nærare fastsett i barnelova § 75 andre stykke med tilhøyrande forskrift.

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan vel kreve 50% og da betaler ingen bidrag for at den andre skal late seg?

• Liker 5
Skrevet

Dere kan vel kreve 50% og da betaler ingen bidrag for at den andre skal late seg?

Joda, hvis mor er ufør og far tjener greit med penger, må han alikevel betale bidrag....

Skrevet

Fortell NAV hvor mye barnet egentlig er hos dere, og krev samtidig 50 %. Om dere har barnet allerede 45 , så spiller vel ingen rolle.

Dokumenter så godt dere kan samvær som finner sted.

Skrevet

Man kan ikke "kreve" 50%.

Systemet er slik at om den andre forelderen motsetter seg dette så ser man på en rettssak, og det er overhodet ikke formålstjenlig. Og om den andre forelderen i tillegg da mister alle stønader og fordeler som enslig forsørger så kan du ikke regne med at vedkommende "gir" 50/50 uten bitter kamp.

Da kan man spørre seg, er det verdt det året eller så det tar med ultrahøy konflikt og en regning på 50 000 kroner?

Skrevet

Alle samværs foreldre burde gå til rettsak om de ikke fikk det samvær og delt bosted som de ville. Koste koste hva det vil om en så blir gjeldsslave. Slik at de ikke kan betale bidrag og bli bostedsløse etter en tapt rettsak. Ikke ha nok reisepenger til å komme seg på jobb. Overfylle norske rettsaler med barnefordelingssaker. Hvor herlig ar ikke det vært. Har frydet meg når våre såkalte politikere fikk se the real world der ute. De burde komme ut av sin eventyrboble.

De tror også de aller fleste bor 4 km.fra jobb og kan sykle mens snittet er 15 km. Virkeligheten deres er langt fra virkeligheten.

Skrevet

Jeg er helt enig i at reglene er på tur.

Sånn det i dag så skal en BY ha en viss sum igjen etter bidraget for å betjene sine egne utgifter. Disse utgiftene er ikke beregnet ut fra hva han eller hun *faktisk* har i lån, husleie, strøm etc, men en sjablong. Videre så blir disse utgiftene teoretisk sett mindre når BY deler husvære med en annen voksen, for de ser da for seg at f.eks husleie, strøm, forsikring etc blir halverte.

Ergo har BY teoretisk mer penger å rutte med, og dermed større bidragsevne.

Det tas ikke hensyn til om BY må ha større husvære enn normalt for å ha plass til egne barn, og det tas ikke hensyn til at BY velger å bo i pressområde for å bo nært barna sine. Hele hensynet ligger hos den som mottar barnebidraget 100% uavhengig om den som betaler bidraget klarer seg økonomisk eller ikke.

Så lenge en BY ikke får beholde den summen det *faktisk* koster han eller henne å leve i hverdagen så kan ikke en bidragsberegning bli riktig.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke "kreve" 50%.

Systemet er slik at om den andre forelderen motsetter seg dette så ser man på en rettssak, og det er overhodet ikke formålstjenlig. Og om den andre forelderen i tillegg da mister alle stønader og fordeler som enslig forsørger så kan du ikke regne med at vedkommende "gir" 50/50 uten bitter kamp.

Da kan man spørre seg, er det verdt det året eller så det tar med ultrahøy konflikt og en regning på 50 000 kroner?

Når ble et slik at barna skal være en inteltskilde.. Lar 50 % samvære seg lett gjennoføre så bør man gå får det. At mann skal betale for egne barn burde vært en selvfølge, å få til samvære slik at ingen har krav på støtte burde vært et overordna mål.

blir kvalm av alenemødre som bruker barna for å tjene til livets opphold

AnonymBruker
Skrevet

Hadde nektet å legge ved min lønnsslipp. Du har ikke noe med hans økonomi å gjøre.

De skal dele boutgifter på to, siden dere er to til å dele. Men da får han føre opp dine barn også.

Ps. Det er ikke slik at du kan bestemme deg for å bli ufør

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir kvalm av fedre som prøver å snike seg unna ansvaret sitt.

Skrevet

Når ble et slik at barna skal være en inteltskilde.. Lar 50 % samvære seg lett gjennoføre så bør man gå får det. At mann skal betale for egne barn burde vært en selvfølge, å få til samvære slik at ingen har krav på støtte burde vært et overordna mål.

blir kvalm av alenemødre som bruker barna for å tjene til livets opphold

Tro meg, jeg er så enig med deg som det går an å bli.

Jeg er med på å forsørge min manns ekskone som gjennom mange år har klart å holde inntekten på bunn (svart arbeid, ledighet) og trenert samvær for å makse bidraget.

Økt samvær kan man bare plystre etter.

Vi har vært gjennom rettssystemet (og fått medhold, men hun fortsetter sabotasjen), og tilslutt kommer man til et punkt der man ser at hun *aldri* kommer til å gi fra seg inntektskilden sin (barna), og om vi fortsetter å pushe for 50/50 så er det ungene som i siste instans lider. De må leve i konflikten.

Det er jo klart at en aleneforelder som baserer økonomien sin på å heve bidrag og stønader aldri i livet vil gå med på en 50/50-deling som innebærer at hun nærmest går konk. Selvfølgelig ikke!

Så barna vil være være her så mye de kan, men de får ikke lov. Mor teller samværsdager og holder de tilbake sånn at det ikke skal overskride neste samværsklasse.

Etter mange år har vi valgt å la det ligge. De må få ro og fred. Mor involverer jo ungene sine maks i konflikten, og for å gjøre livet enklere for de så biter vi tennene sammen og betaler et bidragsbeløp vi vet er alt for høyt hver eneste måned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...