Gå til innhold

Skal male kjøkkenet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg kjøpte for noen måneder siden min første leilighet, og har tenkt å pusse opp kjøkkenet. I leiligheten er det et gammelt eikekjøkken, fra 80-tallet en gang, og jeg er ikke så veldig veldig glad i den trefargen. Kjøkkeninnredningen er i ganske god stand. Mitt problem er at jeg er student og har økonomi deretter, slik at å bytte ut hele kjøkkeninnredningen er uaktuelt, så det må bli med maling av kjøkkenskap osv. og skifting av håndtak.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt meg et lyst kjøkken,men er usikker på om jeg skal kjøre plain hvitt, eller om jeg skal kjøre noen nyanser. Noen som har noen anbefalinger? Fargen på veggen er fortiden en stygg lysegul farge, som også skal males over. Ser for meg at kjøkkenet kan bli litt "kjedelig" hvis alt er hvitt? Altså, jeg vil ha noe kontrast mellom veggen og kjøkkeninteriøret sånn at ikke alt går i ett..I utgangspunktet har jeg tenkt at kjøkkenskapene skal være de "hviteste", og veggen gjerne kan ha litt mer farge i, gjerne hvitt med brunt eller grått i f.eks..Men hvilken hvitfarge skal man da velge på skapene? Har sett litt på farger, og liker bl.a. klassisk hvit (S0500-N), lys antikk (0802-G98Y),letthet (0501-Y01R), hvit pepper (1102-G95Y) og hvit komfort (0802-G94Y) fra jotun sens farge-kartet.. Noen som har malt med disse fargene, og vet hvor "hvite" de er?

På forhånd takk! :D

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville malt skapene helt hvite, det er ihvertfall sikkert, og brukt oljemaling, evt. den nye fra Jotun som heter Supreme finish. Uten om det er det vanskelig å anbefale farger når man ikke har sett rommet og lysforholdene der. Hvilken retning vender vinduet?

Kanskje Sober på veggen? http://lady.jotun.no/farger-og-inspirasjon/supreme-eleganse

Skrevet

Jeg ville malt skapene helt hvite, det er ihvertfall sikkert, og brukt oljemaling, evt. den nye fra Jotun som heter Supreme finish. Uten om det er det vanskelig å anbefale farger når man ikke har sett rommet og lysforholdene der. Hvilken retning vender vinduet?

Kanskje Sober på veggen? http://lady.jotun.no/farger-og-inspirasjon/supreme-eleganse

Takk for svar! :D Fant et bilde fra prospektet som jeg legger ved.. ;) På bildet ser ikke veggen så veldig gul ut, men det er den! Tror vinduet er vest-vendt..

Har, som du også foreslår, tenkt å male skapene hvite, men mener du HELT hvitt (ublandet hvitt)? Var også fin den fargen du foreslo også! :D

post-59917-0-83409700-1335439289_thumb.j

AnonymBruker
Skrevet

Ja, mener helt hvitt. Synes blir det fineste når man skal kombinere det med en annen farge. Tror det blir fint med Sober eller lignende mørk farge, det er jo lite vegg i forhold til resten av kjøkkenet.

Du kan også male over flisene ellers finnes det sånne fliser som man bare klister over som visstnok skal se relativt bra ut:)

AnonymBruker
Skrevet

For all del IKKE helt hvitt!!!

Skrevet

Hvorfor ikke helt hvitt?

AnonymBruker
Skrevet

Jo, har du sett bilde av rommet?

Skrevet

Jeg skal også pusse opp kjøkkenet mitt, og jeg har bestemt meg for en grå/blå/fiolett farge på veggene, og grått på innredningen. Resten av huset har vi mye hvit/hvit, så det er greit å få litt farger på kjøkkenet.

Hvis du har lyst og tid, finnes det en genial fargevelger på Jotun.no. Der kan du legge inn bildet ditt av kjøkkenet, og så fargelegge etter all kunstens regler.

Skrevet

Jeg skal også pusse opp kjøkkenet mitt, og jeg har bestemt meg for en grå/blå/fiolett farge på veggene, og grått på innredningen. Resten av huset har vi mye hvit/hvit, så det er greit å få litt farger på kjøkkenet.

Hvis du har lyst og tid, finnes det en genial fargevelger på Jotun.no. Der kan du legge inn bildet ditt av kjøkkenet, og så fargelegge etter all kunstens regler.

Det hørtes fint ut! :D Har lurt på grått inventar, men er litt redd for at jeg kanskje fort går lei fargen. Hvor grått skal du har det? Resten av leiligheten er egentlig ikke sånn veldig hvit/hvit.. Har hvit lin på stuen (og den er jo ganske grå egentlig), og i gangen og soverommet er det hvitt med brunt i (men så mye brunt at man kan se det, hvis du skjønner...)Så om kjøkkenet blir hvitt blir det ikke helt likt til resten.. :)

Skrevet

Det hørtes fint ut! :D Har lurt på grått inventar, men er litt redd for at jeg kanskje fort går lei fargen. Hvor grått skal du har det? Resten av leiligheten er egentlig ikke sånn veldig hvit/hvit.. Har hvit lin på stuen (og den er jo ganske grå egentlig), og i gangen og soverommet er det hvitt med brunt i (men så mye brunt at man kan se det, hvis du skjønner...)Så om kjøkkenet blir hvitt blir det ikke helt likt til resten.. :)

Jeg skal ha en gjennomskinnelig gråfarge som ikke er lysgrå, men ikke mørk heller, noe ala skifergrå. Skapene mine er i oljebehandlet bjørk, og jeg ønsker å beholde treverket, men med en annen grunnfarge.

Jeg tenkte også litt på hvitt, men har kommet til at det blir for kjedelig for meg akkurat på kjøkkenet. Ellers i huset har jeg varierende grader av hvit.

Skrevet

Jeg malte kjøkkenet her i fjor somner. I 3 døgn til ende malte jeg, spiste,dusjet, røykte og sov. Gjør det ALDRI igjen om jeg så må spinke og spare i 20 år for å få råd til nytt kjøkken. Men resultatet ble bra :)

Skrevet

Jeg tror faktisk ikke jeg hadde malt kjøkkeninnredningen. Det er et reinspikka helvete å male tre strøk (grunning + to strøk maling) på denne typen ting, og personlig så synes jeg det ser ut til at veldig mye kan endres ved en annen farge på veggene og flisene.

Flisene kan du male med Bengalakk(?), og denne finnes vel i mer eller mindre alle mulige farger. Personlig så tror jeg at jeg hadde tatt veggene i en forholdsvis varm, lysgrå farge. :)

Skrevet

Jeg tror faktisk ikke jeg hadde malt kjøkkeninnredningen. Det er et reinspikka helvete å male tre strøk (grunning + to strøk maling) på denne typen ting, og personlig så synes jeg det ser ut til at veldig mye kan endres ved en annen farge på veggene og flisene.

Flisene kan du male med Bengalakk(?), og denne finnes vel i mer eller mindre alle mulige farger. Personlig så tror jeg at jeg hadde tatt veggene i en forholdsvis varm, lysgrå farge. :)

takk for svar! ;)

Jeg har bestemt meg for å male, og ja, jeg vet at det er en helsikes jobb.. :P Men det går greit når man er innstilt på det! Å bare male veggene tror jeg ikke kommer til å gjøre den store forandringen, for det er selve kjøkkeninnredningen som er mest dominerende i rommet. Veggene ser man egentlig ikke så mye til, bortsett fra det lille som er rundt vinduet, og på andre siden av rommet er det dør som gjemmer bort veggen.. Så inntrykket av kjøkkenet tror jeg blir det samme som tidligere..

Ja, jeg har også tenkt på gråfarge på veggen! :) Men er litt redd for at det skal bli litt kaldt..? Vet du om noen varm gråfarge?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har malt 2 kjøkken med samme kjøkken innredning som deg. Det første jeg hadde tok jeg en svamp å beisa mørkt, med latte på veggene. Nå har vi kjøpt hus og der var det på igjen, men der har jeg malt helt kritt hvit, og sand på veggene. Kunne tenkt meg litt mørkere på veggene enn det som er. Men er meget fornøyd med helt hvit kjøkken innredning :goodbye:

Masse lykke til, litt av en jobb :gjeiper:

Skrevet

Jeg hadde heller ikke malt denne innredningen, men heller tatt veggene, skiftet håndtak og malt flisene og veggene.

Det er ikke så lett å få det skikkelig pent når man maler, spesielt ikke om du bruker vannbasert. Dessuten, om innredningen ser bra ut (vanskelig å se på bildet), så får du mer igjen når/om du selger om innredningen er slik den er.

Så, jeg ville ha malt veggene og flisene først, og da tatt en vurdering på innredningen.

Skrevet

Takk for svar dere! Så bra å høre at noen har giddet å påta seg en slik jobb to ganger! Og at du er fornøyd med hvit innredning, anonymbruker ;) Tar nok veggene først, og så kjøkkeninnredningen senere.

O'hara: skal ikke bruke vannbasert maling, blir nok oljebasert.. Innredningen er helt grei, overskapene er ganske bra stand, men underskapene og listene rundt benkeplater osv. er mer slitt. Kjøkkenet er jo over 30 år, så det er forsåvidt ikke så rart.. Dessuten har jeg planer om å bli boende i leiligheten i allefall ut studietiden, og kanskje litt til, så skal ikke se bort fra at jeg kanskje bytter ut kjøkkeninnredningen selv en dag? =)

Skrevet

Ok, da skjønner jeg, er ikke så lett å se hvor bra/dårlig den er utfra bilder.

Jg ville også ha forhørt meg med et lakkeringsverkstedom hva de tar for sprøytelakkering. Det gir et bedre og mer slitesterkt resultat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt hvitt som ikke heller mot gult, om jeg var deg. Sånn med tanke på de lysegrå flisene. Mulig hvitfargen ser litt skitten ut da?

Og så ville jeg ventet litt med å male veggen til jeg hadde sett hvor hvitt det egentlig blir (mtp at benkeplaten også er hvit), og vurdert en skikkelig kontrastfarge på veggen :)

Skrevet

Takk for tips! Så litt for meg enten hvit-hvit, eller hvitt med pittelitt grått i,sånn at det samsvarer litt med flisene.. Sikkert kjekt å bytte benkeplaten etterhvert også, sånn at det ikke blir hvitt oooveralt! ;) må bare komme litt smått om smått på studentbudsjett, hehe.. ;)

Skrevet

Vi fikk vår innreiing sprøytelakkert. Leverte dører, skuffer og andre lause delar - ferdig vaska - saman med maling til lakkerer. Han pussa flater, fiksa småskadar og sprøytelakkerte. Svært nøgd, både med arbeid og med prisen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...