AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #1 Skrevet 26. april 2012 En gang i blant (eller, jeg skal ikke lyve, ganske ofte faktisk) kommer jeg over enkelte ord og begreper i oppskrifter som er skrevet på gresk. Kanskje ikke bokstavelig, men det føles i allefall slik. Så jeg håper litt på en tråd der alle talentløse, uerfarne og ikke-gresk-lesende mennesker kan få litt hjelp med å forstå alt det ubegripelige. At man rett og slett kan spørre om alt mulig rart, og forhåpentligvis også får ting forklart med teskje. Jeg har nemlig et spørsmål allerede (redd for at dette er noe 'alle vet', og jeg dummer meg helt ut), hvordan forveller man gulrøtter?
Kvist Skrevet 26. april 2012 #2 Skrevet 26. april 2012 (endret) Jeg har nemlig et spørsmål allerede (redd for at dette er noe 'alle vet', og jeg dummer meg helt ut), hvordan forveller man gulrøtter? På samme måte som man forveller andre typer grønsaker. Dvs, koker opp vann (med eller uten salt etter smak) har oppi grønnsakene og tar dem ut etter en kort stund. Avkjøles raskt, f.eks ved å skylle med kaldt vann. Jeg synes metoden egner seg godt til grønne bønner og den typen grønnsaker, og særlig hvis du har dyrket/kjøpt mye i sesongen og vil fryse ned i porsjoner. Da varmer jeg dem bare lett når de skal spises. Hadde jeg frosset dem rå og kokt dem ved tining så ville de ha blitt daffere i konsistensen. Frosne grønnsaker du kjøper er stort sett alltid forvellet. Endret 26. april 2012 av Kvist
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #3 Skrevet 26. april 2012 Takk for svar! Hehe, ja, problemet er vel heller at jeg ikke visste hva forvelling var, og ikke forvelling av gulrøtter generelt. Flott å vite.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå