Brimi Skrevet 25. april 2012 #1 Skrevet 25. april 2012 Hei, jeg var hos legen idag og legen satte diagnosen slitenhetssyndrom(?) på meg. Altså hun mente jeg har CFS og ikke ME. Men overalt er disse blandet? Legen sa at de to ikke var det samme. Men helsedirektoratet sier noe annet? Hva skal jeg tro på og skal jeg si at jeg har? Skal jeg si ME eller CFS?
Gjest O Skrevet 25. april 2012 #2 Skrevet 25. april 2012 Be om å bli utredet hos spesialist? Om det er ME så må du oppfylle Kanada-kriteriene.
Brimi Skrevet 25. april 2012 Forfatter #3 Skrevet 25. april 2012 Har vært til utredning, men ikke hos spesialist fordi legen mener de vil heller ikke finne ut noe. Men det egentlige spørsmålet mitt er jo om hvorfor bruker de ME og CFS om hverandre/samtidig? Og hvem jeg skal bruke?
Gjest Siw Skrevet 27. mars 2013 #4 Skrevet 27. mars 2013 pussig, det er jo 2 navn på samme syk dommen jo
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #5 Skrevet 27. mars 2013 ME og CFS er to forskjellige sykdommer, men Helsedirektoratet synes det er enklere at man setter de sammen. Litt som når man sier deprimert/utbrent eller forkjølelse. ME har sin diagnosekode, mens slitenhetssyndrom cFS har en annen kode. Hvis man ikke tilfredsstiller ICC for ME kan man ikke få satt diagnosen ME. Mange får da diagnosen CFS. Det er mange som har misforstått og som ikke kjenner historikken. (ME er en sykdom som har eksistert siden før 1950. ) Dessverre jobber allmennlege foreningen mot ME uten at de ønsker å forklare hvorfor. En representant fra Hdir sa at det er problematisk å skille ME fra CFS fordi man da ikke har noen behandling til CFS-pasientene og at man da ikke er sikker på hvilke sykfommer CFS-pasientene har. Det er jo helt på trynet. Anonym poster: adc4887b23349de7165075512671be3a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå