AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #1 Skrevet 25. april 2012 Hadde et (eller skal vi si mange...) svake øyeblikk i helgen. Endte opp med å ha ubeskyttet sex, og tok derfor en Norlevo angrepille. I timene etter og neste dag hadde jeg ubeskyttet sex igjen.. Er det noen her som har greie på om Norlevo-pilla også virker en stund etter at man har tatt den? Jeg vet jeg hadde eggløsning på lørdag... og sitter dermed her og biter litt negler (og vet at det er maaaange dager enda til jeg kan ta en graviditetstest)
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #2 Skrevet 25. april 2012 Så vidt jeg vet gjør angrepillen det den kan for å forhindre at egget kan feste seg til livmorveggen. Var jeg deg ville jeg tatt en til, og så krysset fingrene for at mensen kom. Når (hvis) mensen kommer går du til legen og ber om prevensjonsveiledning. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #3 Skrevet 25. april 2012 Beklager hvis det jeg skriver nå gir deg panikk, men jeg synes det er viktig å vite. Jeg ble gravid selv om jeg hadde tatt angrepillen innen 12 timer. Etter at dette skjedde, gjorde jeg litt research, siden det reklameres med så høy sikkerhet for NorLevo (80-90 %, så vidt jeg husker), og jeg kunne ikke fatte at jeg skulle være så uheldig. Jeg leste forskningsrapporter om bruk av NorLevo, og de viste at den eneste sikre effekten man har påvist av pillen er utsettelse av eggløsning. Det er altså ikke vist noen effekt på befruktning eller feste av befruktet egg til livmorslimhinnen. Det vil altså si at hvis man allerede har eggløsning ved tidspunktet for ubeskyttet sex, har NorLevo ingen effekt. Alternativet da er å sette inn en spiral som nødprevensjon, denne vil forhindre et eventuelt befruktet egg fra å feste seg. Håper for din skyld at du ikke har vært like uheldig som meg. Det er vel 20-25 % sjanse for at man blir gravid ved ett ubeskyttet samleie, hvis man er i 20-årene.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #4 Skrevet 25. april 2012 Angrepillen utsetter bare eggløsningen, som sagt over her. Det tilsvarer en veldig sterk dose med p-piller. Skjønner ikke helt hvor det kommer fra at den er en mirakelpille som kan forhindre graviditet uansett.
Athene Skrevet 25. april 2012 #5 Skrevet 25. april 2012 Det er som AB over skriver. Flere undersøkelser tyder på at angrepillen bare virker dersom den tas før man har hatt eggløsning. Og ved sex i dagene etter angrepillen er man nesten like lite beskyttet som om angrepillen aldri var tatt i det hele tatt, da eggløsning kan skje i løpet av få dager.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #6 Skrevet 26. april 2012 Takk for svar alle sammen. En graviditet vil på ingen måte være ideelt, men allikevel ønsket fra min side. Synes dere jeg bør fortelle (min veldig nye date/partner) om det dere sier her? Eller vente helt til mensen kommer/ikke kommer? Vi trodde at norLevo´en virket på en annen måte tydeligvis. Føler for å fortelle han det, men så vil jeg heller ikke uroe/skremme han unødvendig??
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #7 Skrevet 26. april 2012 Synes dere jeg bør fortelle (min veldig nye date/partner) om det dere sier her? Eller vente helt til mensen kommer/ikke kommer? Vi trodde at norLevo´en virket på en annen måte tydeligvis. Vent.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå