Gå til innhold

Er tannhull smittsomt ?

Fremhevede innlegg

Gjest miriam
Skrevet

Husker ikke helt hvor jeg leste en slik påstand, men synes dette var svært merkelig og fikk det ikke helt til å stemme.

Hvis en har et hull og det er smittsomt hvorfor lar tannlegen ofte være å borre og fikse hullet !

Er flere ganger gjennom årene jeg har hatt et par småhull jeg har fått beskjed om kan ventes med.

Ikke bare et år, men i mange år også. Vist det er så at hull kan være smitte til andre tenner bør det vel tas så raskt som mulig vil jeg tro.

Hadde blant annet et hull i en visdomstann. Tannlegen mente det var unødvendig å borre siden det var en visdomstann som var knotete å komme til.

Gikk omlag 6 år, så valgte jeg å trekke denne slik for sikkerhetsskyld. Men tannlegen mente jeg ennå kunne vente mye lenger før det ble behov for å trekke den siden hullet var så lite.

Om hull smitter fra person til person bør en jo være litt forsiktig med hvem en kliner med. En spør jo gjerne ikke personen først om den har slike hull på vent før en kliner med dem.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være periodontitt du tenker på? Det er tannkjøttbetennelse, som skyldes en bakterie, som kan smitte dersom man feks deler tannbørste.

Gjest miriam
Skrevet

Kan det være periodontitt du tenker på? Det er tannkjøttbetennelse, som skyldes en bakterie, som kan smitte dersom man feks deler tannbørste.

Nei det blir vel noe annet, siden det er betennelse i tannkjøttet og ikke i selve tannen. Har ikke hatt noe slikt selv, men vil anta at en har sår og smerter fra noe slikt. Ikke noe en ønsker gå med i årevis vil jeg tro.

Var snakk om helt vanlige hull i tennene.

Gjest miriam
Skrevet

Ble bare litt bekymra siden jeg har et hull som er bort i mot 3 år så vidt jeg vet.

Var til kontroll for et halvt år siden sist (pleier bli innkalt 1 gang i året) Da blir det minst et halvår til før det kanskje blir borret i om tannlegen ikke venter lengre.

Har ikke akkurat lyst på flere hull på grunn av dette ene,,, ikke så glad i den borringen jeg :sjenert:

Ble litt usikker på den tannlegen jeg har om det faktisk stemmer at hull er smittsomt. :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Nei, hull er ikke smittsomt. Grunnen til at de venter er at hull ofte stopper å utvikle seg av seg selv og da er det ikke nødvendig å gjøre noe med de.

Skrevet

Jo, karies er smittsomt.

Har du noe faktaopplysninger som kan bekrefte dette ?

AnonymBruker
Skrevet

Jo, karies er smittsomt.

Så hvis jeg kliner med kjæresten som kanskje har karies, så kan jeg bli smitta?

Skrevet

Om jeg husker skal jeg spørre den nye tannlegen min om dette.

Min "gamle" tannlege gjennom mange år kom med en slik påstand

Hadde plutselig fått 12 hull på 1 1/2 år. Joda.. helt sykt men sant

Har gjort samme tannhygiene på denne tiden, som de 30 tidligere år da UTEN å få noe særlig hull.

Vil heller tro det hullene har kommet av årsaker som

- Dårlig arbeid fra tidligere, av samme tannlege.

Eller

-Den heldekkende tannskinnen tannlegen ordnet til bruk hver natt for tanngnissing de siste årene.

(Tannskinnen ble forøvrig rengjort eller alle kunstens regler vær eneste dag)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...