Gå til innhold

Tvangsekteskap/arrangert ekteskap?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg står i stor fare for å bli gjenkjent med dette innlegget, men det får så være.. Personen vet hva jeg tenker om saken.

Uansett. Bestevenninna mi og hennes venninne har ved flere anledninger snakket med foreldrene om ekteskap, og selv om foreldrene har sagt at de godtar at de venter, har jeg fått inntrykk av at de ikke er fullt så tålmodige. Venninna mi sitter forøvrig og ser på brudekjoler på nettet. Jeg vet og at foreldrene til de begge har foreslått noen gutter de kjenner i et land nær hjemlandet, men de har begge sagt nei og latt det være med det. Idag hørte jeg at hun ene jenta skal ALENE flytte til et land med relativt lik kultur for å gå på vgs der, nå til sommeren. Hun er 17 år (henger etter med skole siden hun ikke kunne norsk da hun kom hit). Synes det høres rart ut, spesielt ettersom resten av familien blir værende igjen her. Da ringte det også noen bjeller hos meg, siden venninna mi hele tiden snakker om at hun veldig gjerne vil flytte til det nevnte landet, og at familien har planlagt å flytte om et år eller noe sånt. Familiene er gode venner, og har samarbeidet om det meste av slike ting, som f.eks. de guttene de foreslo. De guttene var riktignok i et annet land.

Er sikkert mer jeg burde fått med her som jeg har glemt, men dette er det viktigste. Nå blir jeg litt stresset, og lurer på hva jeg skal gjøre.

Venninna mi: er det grunn til å frykte at hun kommer til å bli giftet bort om et år? Det er ekstremt sjelden hun kommer i bursdager, filmkvelder og liknende, om det har noe å si med hvor konservative foreldrene evnt. kan være.

Venninna til venninna mi: Ettersom hun skal dra alene til et land hun aldri har vært i, kun for å gå vanlig skole; burde ikke jeg reagere? Det høres veldig merkelig ut i mine ører.

Og nei, dette er ikke en rask konklusjon jeg trekker for gøy; dette har utviklet seg sakte men sikkert i noen år nå, og det begynner å krysse noen grenser for min del.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen? =/

Gjest Hikken
Skrevet

Du kan jo prøve å kontakte helsesøster? :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo prøve å kontakte helsesøster? :)

Jo, jeg kan forsåvidt det, men har ikke sånn veldig god erfaring med henne fra før.. :)

Skrevet

Du kan anonymt uttrykke din bekymring til barnevernet, de er pliktig til å følge opp og evt. ta grep for å hindre tvang/arrangert ekteskap. Du finner sikkert kontaktinformasjonen til barnevernet på hjemmesiden til kommunen din:)

Skrevet

Er venninnen din redd for å bli giftet bort da?

Tvangsekteskap er ufyselig, men arrangert ekteskap er noe annet. Mange kulturer driver med arrangerte ekteskap hvor de som skal gifte seg samtykker til det.

Siden foreldrene har kommet med forslag og begge oarter har sagt nei hvor foreldrene har godtatt dette, så tror jeg ikke at jeg hadde bekymret meg så mye om det.

Mange barn (sier barn selvom det er snakk om myndige mennesker) ønsker seg arrangert ekteskap også

AnonymBruker
Skrevet

Hun sier hun vil vente 10 år noen dager, mens andre ganger håper hun det skjer snart! Jeg får likevel et sterkt inntrykk av at hun ikke ønsker dette, fordi hun sier hun gleder seg pga ubetydelige ting som god frukt, temperatur osv.. Hun vil nok gifte seg med en i et annet land, men da tror jeg hun vil styre det selv, og aller helst om en stund til.

Zakuro: Takk, det kunne jeg gjort! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...