Gå til innhold

hunden min nekter å spise

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

hunden min nekter plutselig å spise - dette har pågått noen dager nå - uansett hav den får så vil den ikke ha - kanskje den tar et par biter men det er alt !

er det noen som har noen gode råd ?

blir litt fortvila og lurer på å ta den med en tur til dyrlegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du!

Er det tispe du har? Da kan det hende hun har fått innbilt svangerskap. Tispa mi har hatt det mange ganger, og da har hun veldig dårlig matlyst. MEN, det kan oxo være mye annet. Vil absolutt anbefale deg å ta med hunden din til dyrlegen en tur.

Klems,

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er den? Er det en valp, kan det være tannfelling som gjør det ubehagelig å spise? Har du prøvd å "hoppe over" et måltid? La den bli skikkelig sulten, så kanskje den spiser. Ellers er jeg enig med den forrige at det sikkert er tryggest å la dyrlegen ta en titt på den.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg massevis av erfaring med. Om det er en tispe - hvor er hun i syklusen? Skal hun ha løpetid snart, er hun som oss andre hundkjønn - litt uforutsigbar. Det kan hende det har sammenheng med det, og at det går over av seg selv. MEN det kan også være at hun har skadet en tann, prøv å se etter det. Om det er smertefullt å spise er det klart hun ikke vil. Har du byttet fôr nylig? Litt utfyllende opplysninger hadde vært ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase har mye å si her.

Noen hunder er ikke glade i mat og spiser kun når de er veldig sultne. Vet om mange som sliter med dette.

Mitt råd er å sette frem maten og ta den vekk etter 15 minutter. Legg en glad-pack over og putt hele skålen i kjøleskapet. Ikke mas på hunden.

Neste gang den normalt skal ha mat setter du frem den samme skålan og tar den vekk etter samme tid. Hunden vil nok spise når den blir sulten.

Hvis dette ikke hjelper etter en kort periode (f.eks en uke) ville jeg nok tatt en tur til hundedoktoren. Det kan være flere grunner til at den ikke spiser.

Men det er viktig å la hunden være i fred og ikke mase når den skal spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det bare å innse at noen hunder er bare fryktelig trege med den spisingen.

(jeg har selv en sånn en, fryktelig irriterende).

Jeg har forsøkt alle triks med å la maten stå framme litt, nei vel og bort med den. Sånn har jeg holdt på lenge. Hun tar noen biter og ferdig.

Jeg har altså kapitulert, og er en sånn som tilsetter litt av hvert i maten for at henne skal spise.

Nå spiser henne vom til frokost, og oppbløytet tørrfor til kveldsmat. Det kan jo du også prøve hvis du ikke har forsøkt det før. Hvis hunden din ikke er så veldig aktiv, hadde jeg vært litt forsiktig med å fore med vom...

Ellers tilsetter jeg jo litt av hvert da. Min liste (kanskje du kan plukke opp noen tips):

-tørket lever, oksekjøtt, vom

-rå kjøttdeig

-solsikkeolje

-leverpostei

-frolic

-skinke

-cornflakes

-marsvinmat(!)

Disse punktene varierer jeg litt mellom. Må bruke litt fantasi, men når ingenting annet hjelper så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...