MsLeela Skrevet 24. april 2012 #1 Skrevet 24. april 2012 I forrige uke innså jeg at det er nok påtide å begynne med linser for min del. Ser utrolig dårlig på avstand, men bruker ikke brillene jeg har. Resultatet - irriterende hodepine.. Er det noen her som bruker linser og har gode erfaringer med noen merker/butikker/nettbutikker osv? Jeg skal inn og ta linsetest, men vil kartlegge markedet, før butikken propper på meg linsene DE selger. Dere som bruker linser, hvor pleier dere å kjøpe dem? Hva er best: dagslinser eller månedslinser? Hvilket merke? Kanskje noe annet jeg må tenke på og? Blir veldig glad for gode råd!
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #2 Skrevet 24. april 2012 Jeg bruker shopping4net.com har vært veldig forøyd med dem. Jeg bruker månedslinser, brukte daglinser tidligere, men er mer fornøyd med månedslinsene. Blir ikke så irritert og tørr på øynene. Min samboer klarte nesten ikke å gå med linser når han brukte dagslinser, men skiftet til månedslinser og nå er det ikke noe problem lenger i det hele tatt. Akkurat nå kommer jeg ikke på hva de heter, dagslinsene jeg brukte heter Focus daylies.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #3 Skrevet 24. april 2012 Det finnes så mange forskjellige linsetyper at jeg ville stolt på det merket linsetilpasseren anbefaler. Du kan jo likevel kjøpe de på nett. Ellers vil jeg anbefale å starte med dagslinser. Da får du så mye trening på å sette linser inn og ta dem ut at du lærer det fort (de fleste sliter med dette i begynnelsen). Jeg brukte dagslinser i 1-2 år, men nå har jeg brukt døgnlinser i 6-7 år (sover med dem og bytter 1 gang per mnd). Døgnlinser er nesten som å ikke bruke linser føler jeg, utrolig deilig å bare tenke på det 1 gang i måneden. Men jeg vet at mange får irriterte øyne og ikke kan bruke dem. Kjøper linser på nett, pleier å sjekke 3-4 nettbutikker hver gang det er på tide å bestille nye, og det er ofte tilbud et eller annet sted. Går til kontroll hos optiker 2 ganger i året.
Gjest gjest Skrevet 24. april 2012 #4 Skrevet 24. april 2012 Jeg har brukt linser i snart 6 år, og har brukt dagslinser nesten hele tiden. Jeg syns dagslinser er veldig praktisk, for da slipper man styret med å rense og slikt om kvelden. Det er heller ikke krise om man mister en linse (er litt kjedelig å miste en månedslinse i starten av måneden, for de er jo en del dyrere). Jeg brukte de linsene som var billigst hos specsavers, og syns de var helt greie. I januar bytta jeg om til døgnlinser. Grunnen til at jeg bytta var at jeg ofte var ganske tørr i øynene, og døgnlinser puster bedre. Det hadde også vært en mulighet å kjøpe dagslinser av bedre kvalitet, men det har jeg ikke råd til. Jeg syns døgnlinser er helt fantastisk. Jeg slipper å ta de ut hver kveld (det er lett å glemme når man kommer hjem sent i helgene), og jeg er ikke lenger like tørr i øynene. Optikeren sa at man kunne bruke de i en måned uten å ta de ut, men at hun anbefalte å ta de ut for å rense de ca en gang i uka. Jeg syns at når man ikke må gjøre det hver kveld, er det ikke så mye styr med den rensinga. Jeg gjør det derfor en gang i uka, og tar inn nye linser etter en måned. Et annet alternativ er månedslinser. De er billigere enn døgnlinser, men man kan ikke sove med de. Jeg har ikke prøvd månedslinser, så jeg ikke si om jeg anbefaler det eller ikke. Til sist kan jeg nevne at jeg er veldig fornøyd med specsavers. Syns de har greie priser (husker ikke nøyaktig hva jeg betaler, men det avhenger av hvor mange måneder jeg kjøper om gangen), og jeg liker produktene deres. Lykke til med valget av linser
Cata Skrevet 24. april 2012 #5 Skrevet 24. april 2012 Jeg bruker dagslinser og holder meg til merket optikeren anbefaler. Har "linseavtale" så jeg får linsene rett i posten og pengene trekkes pr. autogiro. Lettvint. Beste tips er håndhygiene, håndhygiene og atter håndhygiene... Jeg har brukt linser i 30 år uten problemer av noe slag. Støtter ellers forslaget om å starte med dagslinser så du får mye trening i å ta dem av og på. Det er noe plunder i starten.
Gjest badeand1 Skrevet 24. april 2012 #6 Skrevet 24. april 2012 Jeg bruker månedslinser og kjøper herfra. http://www.lensstore.no Linsene heter Procleare comp. sphere.
Gjest Sel Skrevet 24. april 2012 #7 Skrevet 24. april 2012 Hei!! Jeg går til den lokale optikeren i hjembygda mi. Gikk en stund til Specsavers, men jeg følte de stresset seg gjennom testen, og det var ALLTID nye folk som jobba der når jeg var innom. Kjøper stort sett linser når jeg er hos optikeren, men jeg har også bestilt linser fra Lensway.no. Har ikke "sjekket markedet" på en god stund, men så en test i Vg/Dagblad for x antall år siden, og da var det Lensway som kom best ut. Rask levering!! Drar til kontroll ca en gang per år, som det anbefales. Mitt syn har ikke regulert seg, så det er stadig vekk endringer. Vil anbefale deg å gjøre det samme, hvertfall til synet har vært regulert noen år... Jeg liker best dagslinser, for det er så veldig lettvint å bare hive på kvelden. Begynte med det da jeg var singel (les: sovnet på sofa på nachspiel og jobbet som nattvakt ) og har holdt meg til det... Har hatt korte perioder med månedslinser, men jeg syns at de blir "trange på øyet" før måneden er omme, så da må jeg skifte oftere. Skal sies at jeg er dårlig på å vaske de som anbefalt også da, så spørs om det er en sammenheng der... Jeg har alltid holdt meg til det merket optikeren har anbefalt meg...
MsLeela Skrevet 24. april 2012 Forfatter #8 Skrevet 24. april 2012 Tusen takk for raske svar, dere! Jeg får vel bare bestille time og se hva optikeren sier, så kommer jeg heller tilbake til dere og plager dere litt til med flere linsespørsmål
MsLeela Skrevet 6. juli 2012 Forfatter #9 Skrevet 6. juli 2012 Det tok sin tid, men nå har jeg vært hos optikern og fått prøvelinser. Som jeg trodde hadde synet mitt forverret seg betraktelig på bare 1 år. Utrolig kjedelig... Før jeg begynte å jobbe mye på pc og lese mye (pga studier) hadde jeg perfekt syn. Nå er den nede i -1,5 Har gått med linser 4 dager og er litt usikker på hva jeg synes. Jeg ser FANTSTISK bra! Kan se laaaangt og ting er veldig skarpe Men 2 av de 4 dagene har jeg hatt hodepine med antydninger til migrene... Vet ikke om det er bare "innkjøringsproblemer", eller om dette kommer til å vedvare. Synes også at det er litt vondt å se på skjerm. Jeg "zoomer" ut, på en måte. Må konsentrere meg for å se klart. Har noen av dere opplevd det samme?
Gjest Bobler Skrevet 6. juli 2012 #10 Skrevet 6. juli 2012 Det tok sin tid, men nå har jeg vært hos optikern og fått prøvelinser. Som jeg trodde hadde synet mitt forverret seg betraktelig på bare 1 år. Utrolig kjedelig... Før jeg begynte å jobbe mye på pc og lese mye (pga studier) hadde jeg perfekt syn. Nå er den nede i -1,5 Har gått med linser 4 dager og er litt usikker på hva jeg synes. Jeg ser FANTSTISK bra! Kan se laaaangt og ting er veldig skarpe Men 2 av de 4 dagene har jeg hatt hodepine med antydninger til migrene... Vet ikke om det er bare "innkjøringsproblemer", eller om dette kommer til å vedvare. Synes også at det er litt vondt å se på skjerm. Jeg "zoomer" ut, på en måte. Må konsentrere meg for å se klart. Har noen av dere opplevd det samme? Er bare innkjøring-problemer Det går seg til etterhvert. Det kunne vært værre, jeg gikk fra -4 til -5 nå nettopp Pappa har -8, så kanskje jeg er heldig og kommer helt ned dit
Ananas. Skrevet 6. juli 2012 #11 Skrevet 6. juli 2012 Det tok sin tid, men nå har jeg vært hos optikern og fått prøvelinser. Som jeg trodde hadde synet mitt forverret seg betraktelig på bare 1 år. Utrolig kjedelig... Før jeg begynte å jobbe mye på pc og lese mye (pga studier) hadde jeg perfekt syn. Nå er den nede i -1,5 Har gått med linser 4 dager og er litt usikker på hva jeg synes. Jeg ser FANTSTISK bra! Kan se laaaangt og ting er veldig skarpe Men 2 av de 4 dagene har jeg hatt hodepine med antydninger til migrene... Vet ikke om det er bare "innkjøringsproblemer", eller om dette kommer til å vedvare. Synes også at det er litt vondt å se på skjerm. Jeg "zoomer" ut, på en måte. Må konsentrere meg for å se klart. Har noen av dere opplevd det samme? Jeg hadde samme problemet til å begynne med.. Fikk beskjed om å begynne med 8timer om dagen, 9 neste, så 10 osv. De 2-3 siste timene var grusomme en periode, men det var over før det hadde gått en måned. Opplever stadig hodepine første dagen etter linseskift, aner ikke hvorfor, men det går over etter bare noen timer:) De første dagene klarte jeg heller ikke å skrive sms uten å konsentrere meg veldig, så det er sikkert noe av den "zoome"-opplevelsen du beskriver:)
Gjest najki Skrevet 6. juli 2012 #12 Skrevet 6. juli 2012 For min del er det veldig viktig å følge anbefalingene fra min optiker. Har gått fra dagslinser til ukeslinser til månedslinser til dagslinser og bruker nå ukeslinser. Grunnen til dette er at alle merkene har sine styrker og svakheter. Jeg utviklet en form for blemmer på innsiden av øyelokkene etter langvarig linsebruk. Dette er en greie som mange kan få, men ofte trenger man ikke å gjøre stort for det. I verste fall kan man aldri bruke linser igjen. Min greie var såppas alvorlig at jeg ikke fikk lov til å bruke månedslinser (de er tykkere, og irriterer mer) i en periode. Mitt råd er derfor; hør på optikeren din, gå jevnlig til kontroller, men sjekk gjerne prisen på typen din optiker anbefaler på nett.
Noteknekk Skrevet 6. juli 2012 #13 Skrevet 6. juli 2012 Det du beskriver er ganske normalt ja. Øynene må venne seg til at det er noe på overflaten, prøv noen dager til og se om hodepinen forsvinner. Hvis ikke, prøv kanskje noen andre typer linser som sitter anderledes. Når man er nærsynt, som du er, så kreves det mer av øynene på nært når man har på linser. Jeg har akkurat samme styrke som deg i linsene og jeg merker også på nært at jeg må fokusere litt ekstra. Merker også at jeg blir mer tørr i øynene da. Tar derfor ofte av linsene ved lesing og pc-bruk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå