Gå til innhold

Tenåringer Økonomi


Gjest Jente14

Anbefalte innlegg

Gjest Jente14

Hei dere, vet ikke om jeg poster dette på rett kategori eller ikke?

Jeg er en jente som er 14 og skal konfirmere meg til neste år. Noen ting jeg av og til lurer på er om hvorfor det føles som alle får så mye?

Saken er at jeg stadig vekk hører om de som får opptil 10000 + andre gaver +selskap og bunad av foreldre. jeg syns selv dette høres veldig mye ut. Selv tror jeg at det jeg får er( ut i fra eldre søsken) 5000, bunad og selskap. I mine øyne ser dette ut til og være masse, ettersom det tross alt bare er gaver som jeg jo ikke har jobbet for eller noe. Men når noen venner og jeg diskuterte dette syntes noen det var lite. Det kunne faktisk ikke falle meg inn at jeg fikk lite. Ellers regner jeg med å få 7500 av besteforeldre og 200 av resten av slekta, igjen dette er bare noe jeg tror ut i fra mine søsken.

En annen ting jeg lurer på er dette med sparekontoer. Selv har jeg ikke så veldig mye på sparekontoen, ettersom mine foreldre aldri har satt inn et fast beløp. Dette syntes også noen var merkelig og lurte på hvordan jeg skulle klare meg. Men selv om jeg ikke har en sparekonto så kommer jo jeg til å få av mine foreldre uansett, som lappen vis jeg ikke begynner og røyke/snuse og de kommer til og betale utgifter i begynnelsen når jeg skal flytte for skole( noe jeg sannsynligvis må gjøre siden jeg ikke bor på en veldig stor plass) Venner mente at det var rart at vi ikke brukte en konto i stede, og en syntes det hørtes uansvarlig ut og ikke ha en konto de satte inn penger på til meg. Men er det virkelig forskjell om de hjelper meg senere eller setter inn på en konto fra jeg var liten?

Må vel ellers nevne at vi har en middelsøkonomi og mine foreldre er flinke til og spare og ikke sløser mye med penger.

Hilsen en som bare måtte få ut noe og håper på og høre andres synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest finurlig

Synes det høres ut som at vennene dine får litt mer av foreldrene sine enn hva som er vanlig for meg hvertfall, og det er jo ingen fastsatte regler eller normer å gå etter.

Mine foreldre har aldri satt inn penger på en konto til meg, og til konfirmasjonen fikk jeg bunad og 1000 kr av de. Husk nå at en bunad koster fra 25 000 og oppover.

De har hjulpet meg mye oppigjennom, og betaler telefonregningen min nå som jeg er student, og legger ut hvis det skulle komme uforutsette utgifter.

Alt i alt tror jeg det er veldig individuellt, og det avhenger også av livsstil og økonomi til de enkelte, noen kan avse flere penger enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes foreldrene dine høres fornuftige ut, jeg. :)

Mine foreldre har alltid hatt grei råd, men de har aldri spart penger til meg og jeg fikk heller ikke noen diger konfirmasjonsgave av de. Ikke fikk jeg hele lappen heller. Resultatet av dette er at jeg lærte å spare penger selv, som f.eks konfirmasjonsgaver og bursdagsgaver, og at jeg har lært at penger ikke vokser på trær.

Selv kommer jeg nok til å prøve å spare barnetrygden til den kommende poden her, men det blir på en konto i mitt navn og det er penger som ikke kommer til å bli overdratt til han før de trengs som innskudd i bolig. Lappen og bil får han spare opp meste parten av pengene til selv, for da satser jeg på at han også vil være mer keen på å beholde de tingene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til min konfirmasjon fikk jeg bunad til en verdi av 20 000. Utenom det betalte også foreldrene mine for selskapet. Av gjester og andre fikk jeg til sammen 13 000 kr, pluss andre gaver. Alle pengene ble satt på sparekonto, og da jeg flyttet på hybel første gangen ble pengene brukt til å betale husleie/strøm.

Mine foreldre har ikke spart penger for meg, og de har ikke mye penger, men likevel har de hjulpet meg, nesten mer enn jeg ønsker. (Jeg er selvsagt glad for den hjelpen jeg har fått). Lappen betalte de. Nå er jeg snart ferdig med utdannelsen, og planen min er å gi mine foreldre penger tilsvarende det lappen kostet, dette for å takke dem for å ha hjulpet meg, slik at de kan bruke pengene på noe de ønsker seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg konfirmerte meg ifjor, og da fikk jeg bunad og selskap av foreldrene mine.

Av søsken, tanter og onkler og besteforeldre, og andre bekjente av familien, fikk jeg alt fra 200-1000 kr. Tilsammen fikk jeg 13 000 kr.

Venninnene mine fikk også bunad og selskap til konfirmasjonen, men mange av de fikk mye mer enn meg. Jeg fikk minst. De andre fikk alt fra 17 000 - 100 000 tilsammen i pengegaver!

Noen av vennnene mine er rike/har rike slektninger, mens andre har mange slektnigner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk til konfirmasjonen et gullsmykke til 13.000 og 30.000 kroner. De 30.000 satte jeg inn på en høyrente konto, og har latt dem stått der siden konfirmasjonen. Fikk ca. 10.000 med slektninger, dermed ble det også satt inn på sparekontoen. Anbefaler deg å sette inn iallefall halvparten av det du får (eller gjerne alt) på en høyrente konto og spare til du fyller 18 år, for da er det du virkelig får bruk for pengene! Er det jeg personlig anbefaler, men kanskje du vil dele opp summen og bruke noe nå, for så å spare. :) Jeg var så dum at jeg røkte og snuste før jeg fylte 18 år, dermed må jeg betale lappen selv. Så jeg angrer ikke på at jeg sparte pengene for å si det slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man trenger ikke masse penger som 14-15-16 åring (med mindre man har flyttet og bor på hybel da, men det er ikke det vanligste i den alderen). Det kan hende foreldrene dine heller ønsker å sponse deg med penger når du virkelig trenger det, som til lappen og når du skal flytte ut for deg selv. Da er det VELDIG fint med litt økonomisk støtte:)

Også fins det jo ungdommer med foreldre som har mer penger å avse enn andre, og det er ikke unormalt.

Så du skal ikke føle deg unormal ang dette. Og foreldrene dine er ikke uansvarlige. De har ingen plikt til å gi deg mer enn du trenger. De fleste gjør det jo bare for å hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bunad og selskap av foreldrene mine. Også fikk jeg lappen da jeg ble 18. Ellers har ikke foreldrene mine spart noen penger for meg, men jeg har klart meg helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg konfirmerte meg aldri så har aldri fått noe store summer :gjeiper: Kunne ikke falt meg inn å konfirmere meg heller bare for å få penger som mange unge gjør nå tildags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes til og med det høres ut som du fikk mye, jeg, TS. Jeg fikkca 3500 totalt til konfirmasjonen min, resten var smykker og praktiske ting. At foreldre liksom skal spare en egen konto til barnet sitt, har jeg aldri syntes noe om. Spar heller de pengene du får, så kan du være stolt i fremtiden over at du har spart mye på egenhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente14

Jeg synes til og med det høres ut som du fikk mye, jeg, TS. Jeg fikkca 3500 totalt til konfirmasjonen min, resten var smykker og praktiske ting. At foreldre liksom skal spare en egen konto til barnet sitt, har jeg aldri syntes noe om. Spar heller de pengene du får, så kan du være stolt i fremtiden over at du har spart mye på egenhånd :)

Jeg syntes jo også dette er mye, og det burde det jo egentlig være for en 14/15 åring. Jeg vet jeg får en del av foreldrene mine, og klager heller ikke ;) For meg høres det nesten ut som om menge krever veldig mye jeg aldri ville fått meg til å gjøre, blir glad når mamma gir meg litt ekstra når jeg skal inn til byen og shoppe jeg( og jeg drar ikke ofte dit siden det er et stykke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente14

Jeg konfirmerte meg aldri så har aldri fått noe store summer :gjeiper: Kunne ikke falt meg inn å konfirmere meg heller bare for å få penger som mange unge gjør nå tildags.

Konfirmerer meg ikke for pengene eller for at jeg er særlig kristen. Har egentlig alltid hatt en drøm om å være en hvit brud i en kirke en gang, og føler på en eller annen måte at det ikke blir rett vis jeg ikke gjør det i kirka( kanskje litt rart men)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmerer meg ikke for pengene eller for at jeg er særlig kristen. Har egentlig alltid hatt en drøm om å være en hvit brud i en kirke en gang, og føler på en eller annen måte at det ikke blir rett vis jeg ikke gjør det i kirka( kanskje litt rart men)

Det har jeg også. Og det kommer jeg til å gjøre en dag. Man trenger ikke konfirmere seg for det :gjeiper: ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...