Gjest Månestøv Skrevet 24. april 2012 #1 Skrevet 24. april 2012 Har i flere år opplevd at kroppen sliter med å ta opp vitaminer, selv om jeg tar all verdens kosttilskudd, og passer på å spise fisk, grønnsaker og frukt. Nå har blodprøvene vist at jeg også har lavt nivå av albumin, og de tror nå at jeg nærmest sulter meg selv. Hva kan dette komme av? Jeg spiser regelmessig og holder en fin vekt, men kroppen tar ikke opp det den trenger. Det virker ikke heller som om legene tror helt på meg så derfor spør jeg her. Noen som har opplevd dette?
Bluegreen Skrevet 24. april 2012 #2 Skrevet 24. april 2012 Har i flere år opplevd at kroppen sliter med å ta opp vitaminer, selv om jeg tar all verdens kosttilskudd, og passer på å spise fisk, grønnsaker og frukt. Nå har blodprøvene vist at jeg også har lavt nivå av albumin, og de tror nå at jeg nærmest sulter meg selv. Hva kan dette komme av? Jeg spiser regelmessig og holder en fin vekt, men kroppen tar ikke opp det den trenger. Det virker ikke heller som om legene tror helt på meg så derfor spør jeg her. Noen som har opplevd dette? Jeg har en kompis med lignende problem. Hos han viste det seg at det var et generelt forhøyet stressnivå som var problemet. Hvor vi andre helt greier å stresse ned i perioder, var han alltid "på" og normalnivået hans var veldig høyt. Ellers er det vel noen ting vi trenger for å greie å ta opp næringen i maten, type fettsyrer og enkelte andre nedbrytere. (Dette kan jeg altfor lite om) Hvis jeg var deg ville jeg uansett krevd en kolonoskopi eller annen mageundersøkelse, for å være sikker på at det ikke er noe med forholdene i tarmen som gjør at du ikke tar opp næringen. Utrolig kjipt hvis du må bruke tid på å overbevise legen din om at du ikke sulter deg hvertfall..
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2012 #3 Skrevet 24. april 2012 Har slitt med dette selv i mange år, men jeg er undervektig i tillegg. Har matlyst så det holder, spiser mye mer enn det vekta viser men legger ikke på meg. Har vært til alle mulige innvendige undersøkelser men ingen funn som kan gi noe svar. Og ja, selvfølgelig har jeg blitt beskyldt for å være selvforskyldt, anorexi m.m.... drittleger. Men har veldig komplekst blodbilde, og heldigvis nå et par leger som tror på meg og som ser og skjønner at blodbildet mitt overhodet ikke er selvforskyldt. Så det er alfa omega at du har en lege som følger deg opp. Som fastlege vil jeg anbefale deg å ha en som er spesialist i allmennmedisin, om du ikke føler du blir trodd og fulgt opp av den du har idag. Jeg har temmelig høye kortisolnivåer (1250-2200, max skal være 680), men jeg er overhodet ikke stressa eller noe, så det er ikke stresset hverdag eller noe som er årsaken til det. Er fortsatt under utredning ifht det så hva det påvirker ellers i kroppen aner jeg ikke, eller om det er mangelen/ for mye av andre stoffer som forårsaker høyt kortisol er jo også en mulighet. Uansett, lavt albumin som du har er ikke heldig så du får evt google litt og se om du finner noe som kanskje pusler bitene litt på plass.. Søk på engelsk, de amerikanske helsenettstedene er myyye bedre og informative.. :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå