Gå til innhold

Trampoline på rekkehustomt

Fremhevede innlegg

Skrevet

I mars 2011 flyttet jeg og kjæresten min inn i rekkehus med 4 leiligheter som er selveie. Vi bor i enden, og naboen på siden av oss har trampoline. Den sto her da vi flyttet hit, og den forrige eieren hadde denne leiligheten en god stund uten å bo i den før han bestemte seg for å selge. Jeg regner med hun har kjøpt trampolinen uten å spørre han også da han aldri var hjemme. I prospektet står dette om hagen: Felles tomt for sameiet på 802 kvm iføge målebrevskart. Sameiebrøken er: 1/4. Siden vi bor på enden er det en del plen der også, men den er ujevn og med skråning så trampolinen kan ikke stå der, derfor står den fremfor huset på plenen, halvparten på "hennes" hage og halvparten på "vår" hage. Jeg har ikke noe i mot at barna leker ute, og de bråker ikke veldig mye. Men trampolinen er jo ganske stygg. Problemet er at det er kun framfor huset det går ant å sole seg og sitte ute, på siden av huset der det er litt mer plen er det alltid skygge. Hun vil ikke at trampolinen skal stå rett forran hennes del av huset for da forsvinner den lille plendelen hun har. I tillegg skygger trampolinen for vår del av plenen hvis den står der, siden den har beskyttelsesgjerde rundt seg.

I fjor flyttet vi heller trampolinen helt bort til hjørnet av vår del, mellom gjerdet til nabotomta og huset vårt, slik at det ikke gikk ant å gå til den delen av plenen som har skygge (og uteboden vår og tørkestativ). I år vil jeg så gjerne lage et blomsterbed og plante noen fine busker, men det går ikke sålenge trampolinen skal stå der den sto i fjor. Da vil jeg heller at den skal stå rett utenfor hennes del av huset.

Problemet er altså: vår del av huset har mest plen rundt seg, siden det er plen på siden av huset (der det er skygge) i tillegg til forran. Siden det står i prospektet at det deles på 1/4, betyr vel ikke det at hun har rett til å sette trampolina forran vår del? Hadde det gått ant hadde det ikke gjort meg noe å sette den på skyggesiden, men der er det altså bakke.

Hva skal jeg gjøre? Hvordan skal jeg ta dette opp med henne? Jeg elsker å være ute og sole meg og lage blomsterbed, men jeg føler denne trampolina ødelegger hele hagen. Eller er jeg egoistisk?

post-58285-0-35699700-1335267806_thumb.p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det naboens barn som bruker denne trampolinen? Isåfall får hun velge, da, om hun vil ha trampoline eller sol. Det mest naturlige når dere bor som dere gjør, må jo være at hver og en disponerer den delen av hagen som er rett utenfor huset en bor i, eller?

Skjønte ikke dette, jeg... :sjenert:

• Liker 2
Skrevet

Ja er det jeg også tenker, at hver og en disponerer den delen av hagen som er rett utenfor huset. Ja er hennes barn og noen nabobarn som bruker den.

Men hvis den står rett utenfor hennes hus skygger den forstsatt for vår del, så jeg ikke kan ligge på plenen og sole meg...

AnonymBruker
Skrevet

Huff, håper dere klarer å komme til enighet om dette.

Siden det er naboens unger og noen andre nabounger som bruker trampolinen er det jo het klart mest logisk at trampolinen IKKE skal stå hos deg. Men når det er sånn at det er fellestomt kan de da, om de er totalt hjernedøde og uten sosiale antenner, ha en avstemning om hvor trampolinen skal stå, og overkjøre deg med 3/4 av stemmene? Jeg frykter det er slik, men håper selvsagt at jeg tar feil.

Kan ikke hun dele trampolinen med en av de andre naboene da, på samme måte som hun tidligere delte den med deg?

Skrevet

Huff, håper dere klarer å komme til enighet om dette.

Siden det er naboens unger og noen andre nabounger som bruker trampolinen er det jo het klart mest logisk at trampolinen IKKE skal stå hos deg. Men når det er sånn at det er fellestomt kan de da, om de er totalt hjernedøde og uten sosiale antenner, ha en avstemning om hvor trampolinen skal stå, og overkjøre deg med 3/4 av stemmene? Jeg frykter det er slik, men håper selvsagt at jeg tar feil.

Kan ikke hun dele trampolinen med en av de andre naboene da, på samme måte som hun tidligere delte den med deg?

De to borterste naboene har ikke barn, og bruker ikke trampolinen. Det er i tillegg bygget gjerde mellom tomten til hun på siden av meg og personen på siden av henne igjen, derfor går det ikke å sette den lenger bort den veien. Frister såklart å bygge gjerde mellom hennes del av huset og vår, men siden det skal deles 1/4 blir hun sikkert ikke å gå med på det, og da har hun heller ikke lenger plass til noen trampoline..

Skrevet

Kan jeg kreve at trampolinen skal fjernes helt? Eller at hun må selv må rette ut plenen eller finne på noe annet lurt for at trampolinen skal stå på siden av huset i stedet?

AnonymBruker
Skrevet

Det er da ingen menneskrett å ha en forbasket stor trampoline!

Det som er enda mer idiotisk er at hun ikke har spurt deg om det er greit at trampolina står der, men går ut i fra det. Hun vil heller ikke sette trampolina på sin egen gressflekk fordi den da forsvinner?

For å være litt mer saklig så ville jeg invitert naboen på en kaffe og tatt en hyggelig prat om trapolina. Si at du ønsker å benytte din del av gresset og vil gjerne at dere kommer til en enighet rundt dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De to borterste naboene har ikke barn, og bruker ikke trampolinen. Det er i tillegg bygget gjerde mellom tomten til hun på siden av meg og personen på siden av henne igjen, derfor går det ikke å sette den lenger bort den veien. Frister såklart å bygge gjerde mellom hennes del av huset og vår, men siden det skal deles 1/4 blir hun sikkert ikke å gå med på det, og da har hun heller ikke lenger plass til noen trampoline..

Når de andre naboene har bygget gjerde må vel du også kunne gjøre det? Da blir jo hagen delt opp i 4 deler tilhørende hver boenhet, og da kan alle få disponere sin del som de vil? Jeg skjønner ihvertfall godt at dere ikke ønsker å ha en trampoline rett foran deres boligdel, det må jo hun også forstå?!

Har dere snakket med naboen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

:twisted: If all else fails...

Når du ikke frem til henne, og hun nekter deg å bygge gjerde fordi hun skal ha trampolina si i hagen din, da ville jeg ødelagt trampolina. :lur:

På en "trygg" måte selvsagt, slik at hennes utvilsomt ufordragelige unger ikke kommer til skade. Men likevel ødelagt nok til at trampolina er ubrukelig.

• Liker 1
Skrevet

Nei jeg har ikke pratet med henne enda, derfor jeg skriver innlegg her for å forberede meg litt mer.

Det er jo dette med at det er felles tomt, og selv om at det står at den skal deles 1/4, står det heller ingenting om hvor den deles. Derfor tenker jeg at hun kanskje vil argumentere med at det ikke er noe "min" og "din" del av tomta. Grunnen til at de andre har bygget gjerde er fordi hun som bor i midten har hund som hun slipper ut på plena, og det er sikkert noe de har kommet til enighet om før hun bygget det. Så jeg kan nok ikke bare bygge et gjerde heller uten å ha avtalt det med naboen.

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg kan nok ikke bare bygge et gjerde heller uten å ha avtalt det med naboen.

Mnneiii.... det kan du kanskje ikke. Men det du kan gjøre er å skaffe deg bikkje. Eller låne ei bikkje lenge nok til at naboen din trygler deg om å bgge gjerde. Eller enda bedre: bygger gjerde selv :jepp: Det funket jo for den andre naboen. :fnise:

Skrevet

Mnneiii.... det kan du kanskje ikke. Men det du kan gjøre er å skaffe deg bikkje. Eller låne ei bikkje lenge nok til at naboen din trygler deg om å bgge gjerde. Eller enda bedre: bygger gjerde selv :jepp: Det funket jo for den andre naboen. :fnise:

Hehe, jeg har en liten hund, men han går i band på plenen, og han surrer seg alltid fast i de fotene på trampolina når han er ute og absolutt skal snuse under trampolina. Hadde jeg skulle bygget gjerde hadde det bare blitt masse krangling, og det er jo ikke koselig.

Jeg vil jo komme til en løsning enklest mulig, uten krangel.

Gruer meg sånn til å ta det opp. Men jeg blir jo aldri helt fornøyd, selv på hennes del av plena syns jeg den er i veien fordi den er stygg og den skygger for sola.

Skrevet

Når de andre naboene har bygget gjerde må vel du også kunne gjøre det? Da blir jo hagen delt opp i 4 deler tilhørende hver boenhet, og da kan alle få disponere sin del som de vil? Jeg skjønner ihvertfall godt at dere ikke ønsker å ha en trampoline rett foran deres boligdel, det må jo hun også forstå?!

Har dere snakket med naboen?

Nei jeg har ikke pratet med henne enda, derfor jeg skriver innlegg her for å forberede meg litt mer.

Det er jo dette med at det er felles tomt, og selv om at det står at den skal deles 1/4, står det heller ingenting om hvor den deles. Derfor tenker jeg at hun kanskje vil argumentere med at det ikke er noe "min" og "din" del av tomta. Grunnen til at de andre har bygget gjerde er fordi hun som bor i midten har hund som hun slipper ut på plena, og det er sikkert noe de har kommet til enighet om før hun bygget det. Så jeg kan nok ikke bare bygge et gjerde heller uten å ha avtalt det med naboen

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønte nøyaktig hvem som har gjort hva her, men det jeg kan svare på er dette: Hun har rett til å gjøre akkurat hva hun vil med sin del av hagen. Jeg skjønner derimot at det er irriterende for deg at et stort beskyttelsesgjerde skal skyggelegge din hage, så det ville jeg tatt opp med naboen og hørt om det var mulig å ta ned gjerdet når de ikke brukte det. Jeg ville også funnet ut som det fantes noen retningslinjer på hvem som eier hvilken del av hagen. Normalt er det jo slik at man eier den delen som er foran ens eget hus, og hvis dette er tilfelle hos dere, kan hun ikke ha trampolinen på din side. Hvis det derimot ikke finnes slike retningslinjer, ville jeg funnet ut om det gikk an å få det delt inn slik at du kunne sette opp et gjerde. Går ikke dette heller, må du finne deg i trampolinen.

Skrevet

TS: deres hage er deres hage og der skal det ikke stå noen ting som tilhører andre enn dere, dersom ikke slikt er avtalt fra før. Om den ikke fjernes av eieren; demonter den (med god samvittighet) og legg den over på hennes del. Det får da være måte på...

Lykke til! :kaffekopp::skravle:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I verste fall kan jo du kjøpe noe stort og skjemmende som du ødelegger hennes hage med. Et slikt oppblåsbart badebasseng f.eks. Det skal ikke stå så lenge før plenen under er ødelagt.

For ikke å snakke om at når vannet tømmes ut blir det myr. Så kan jo du sette opp en uskyldig mine og si at "men den trampolina tar så mye plass at det er dessverre ikk eplass foran boligen min, ellers skulle jeg gjerne hatt den i hagen utenfor der jeg bor" :lur:

Men jeg håper jo at hun forstår at du ikke vil ha trampoline i hagen og at hun flytter den da, så det er ikke noe vits i å bekymre seg unødig :)

• Liker 1
Skrevet

Problemet til TS er ettersom jeg forstår mer komplisert enn at naboen bruker hennes hage - hvis naboen bruker sin egen del av hagen får TS skygge på sin del, noe hun heller ikke vil. Så hun får ulemper av å ha trampolinen på sin del, men også hvis naboen holder den på sin egen del.

Og sånn sett kan du vel ikke vinne, for hvis hun holder den på sin del tviler jeg på du kan si noe på det.. Derfor er det hvert fall lurt å holde en god tone med henne, for blir dere uvenner bryr hun seg hvert fall ikke om du får skygge eller sol.

Virker som du må velge - enten får du blomsterbed men skygge, eller du får sol men en jæskla stor trampoline i din egen hage.

Jeg støtter forslaget om å spørre om du kan ta ned beskyttelsesgjerdet når du skal sole deg, hvis du lover å sette det opp igjen selv også. Da kan hun vel ikke si noe på det. Men det kommer jo an på hvor lenge av gangen barna bruker trampolinen. Er de der hele tida mens det er sol får du jo ikke tatt vekk gjerdet...

Skrevet (endret)

Sånn by the way: jeg har full forståelse for at unger i alle aldre elsker trampoliner, men: min personlige mening er at digre trampoliner i alle småhagene tett inntil hverandre i hele boligfeltet er noe skikkelig herk å høre på, dag ut og dag inn, en hel sommersesong.

Knirk og knirk og KNIIIIIIRK! :kjefte:

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 3
Skrevet

I verste fall kan jo du kjøpe noe stort og skjemmende som du ødelegger hennes hage med. Et slikt oppblåsbart badebasseng f.eks. Det skal ikke stå så lenge før plenen under er ødelagt.

For ikke å snakke om at når vannet tømmes ut blir det myr. Så kan jo du sette opp en uskyldig mine og si at "men den trampolina tar så mye plass at det er dessverre ikk eplass foran boligen min, ellers skulle jeg gjerne hatt den i hagen utenfor der jeg bor" :lur:

Men jeg håper jo at hun forstår at du ikke vil ha trampoline i hagen og at hun flytter den da, så det er ikke noe vits i å bekymre seg unødig :)

Hehe, ja det får være reserveplanen :fnise:

Skrevet

Problemet til TS er ettersom jeg forstår mer komplisert enn at naboen bruker hennes hage - hvis naboen bruker sin egen del av hagen får TS skygge på sin del, noe hun heller ikke vil. Så hun får ulemper av å ha trampolinen på sin del, men også hvis naboen holder den på sin egen del.

Og sånn sett kan du vel ikke vinne, for hvis hun holder den på sin del tviler jeg på du kan si noe på det.. Derfor er det hvert fall lurt å holde en god tone med henne, for blir dere uvenner bryr hun seg hvert fall ikke om du får skygge eller sol.

Virker som du må velge - enten får du blomsterbed men skygge, eller du får sol men en jæskla stor trampoline i din egen hage.

Jeg støtter forslaget om å spørre om du kan ta ned beskyttelsesgjerdet når du skal sole deg, hvis du lover å sette det opp igjen selv også. Da kan hun vel ikke si noe på det. Men det kommer jo an på hvor lenge av gangen barna bruker trampolinen. Er de der hele tida mens det er sol får du jo ikke tatt vekk gjerdet...

Ja du skjønte alt helt riktig :)

Ja blir et vanskelig valg dette.. Men det går jo ant å ta ned gjerdet og sette det opp igjen som en 'kriseløsning', for det virker som mye arbeid. Og ungene er jo ofte ute når jeg også er ute, så ikke alltid det går heller. Kanskje jeg kan foreslå at den heller kan flyttet til farens hus, hvis han har plen da.. tror han bor i gangavstand :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...