Gå til innhold

Voldtektsmottaker

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer når man er på voldtektsmottaket sånn i detalj? Kommer politiet? Hva slags undersøkelser må man gjennom?

Får man noe oppfølging etterpå av sykehus eller andre?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mente selvfølgelig mottaket i overskriften.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har erfaring med dette?

AnonymBruker
Skrevet

Den ga ikke svar på akkurat det jeg lurte på.

AnonymBruker
Skrevet

Politiet kommer ikke. Du velger selv om du vil anmelde eller ikke, og personalet på voldtektsmottaket kan hjelpe deg å komme i kontakt med politiet hvis du ønsker det.

Legen som undersøker kvinnen, har i utgangspunktet to mål for øyet:

- undersøkelse med tanke på skader som kan kreve behandling og teste for smitte av kjønnssykdommer. Man blir tilbudt antibiotika for behandling av chlamydia (siden dette er den mest vanlige kjønnssykdommen) og angrepille. I sjeldne tilfeller kan det også være aktuelt å starte opp med antiviral behandling mtp. HIV-smitte (dette minsker sjansen for at man blir smittet, men er en veldig tøff behandling. Derfor starter man bare med det hvis det er stor risiko for at voldtektsmannen er HIV-smittet).

- sporsikring. Dette gjøres uavhengig av om kvinnen der og da ønsker å anmelde, fordi man kan ombestemme seg senere. Dette går ut på å ta prøver for sæd/DNA fra vagina og evt. fra endetarmen og munnen etter hva kvinnen har vært utsatt for. Man tar også prøver fra evt. flekker på klær og hud hvor det kan ha vært sølt sæd. Man grer gjennom kjønnshåret for å samle opp løse hår (kan stamme fra gjerningsmann). Skader/rifter/blåmerker beskrives og tas bilde av/tegnes på skisse.

Legen og sykepleieren som er på voldtektsmottaket vil selvfølgelig være tilgjengelig for psykisk støtte også, men hvis saken skal anmeldes vil man som regel unngå at kvinnen forteller altfor detaljert om hva som har skjedd. Dette fordi det er politiet som skal foreta avhør, og historier kan endre seg for hver gang de blir fortalt.

Lurer du på noe mer spesifikt, er det bare å spørre.

AnonymBruker
Skrevet

Politiet kommer ikke. Du velger selv om du vil anmelde eller ikke, og personalet på voldtektsmottaket kan hjelpe deg å komme i kontakt med politiet hvis du ønsker det.

Legen som undersøker kvinnen, har i utgangspunktet to mål for øyet:

- undersøkelse med tanke på skader som kan kreve behandling og teste for smitte av kjønnssykdommer. Man blir tilbudt antibiotika for behandling av chlamydia (siden dette er den mest vanlige kjønnssykdommen) og angrepille. I sjeldne tilfeller kan det også være aktuelt å starte opp med antiviral behandling mtp. HIV-smitte (dette minsker sjansen for at man blir smittet, men er en veldig tøff behandling. Derfor starter man bare med det hvis det er stor risiko for at voldtektsmannen er HIV-smittet).

- sporsikring. Dette gjøres uavhengig av om kvinnen der og da ønsker å anmelde, fordi man kan ombestemme seg senere. Dette går ut på å ta prøver for sæd/DNA fra vagina og evt. fra endetarmen og munnen etter hva kvinnen har vært utsatt for. Man tar også prøver fra evt. flekker på klær og hud hvor det kan ha vært sølt sæd. Man grer gjennom kjønnshåret for å samle opp løse hår (kan stamme fra gjerningsmann). Skader/rifter/blåmerker beskrives og tas bilde av/tegnes på skisse.

Legen og sykepleieren som er på voldtektsmottaket vil selvfølgelig være tilgjengelig for psykisk støtte også, men hvis saken skal anmeldes vil man som regel unngå at kvinnen forteller altfor detaljert om hva som har skjedd. Dette fordi det er politiet som skal foreta avhør, og historier kan endre seg for hver gang de blir fortalt.

Lurer du på noe mer spesifikt, er det bare å spørre.

Takk for svar :)

Vil man få tilbud om oppfølging av sykehuset? Eller vil sykehuset formidle videre kontakt med noen andre? Da tenker jeg på de psykiske ettervirkningene.

Hva med politiet? Følger de opp tett etter en anmeldelse? Vil de informere om hvor langt de er kommet i etterforskningen siden man faktisk risikere å møte mannen igjen på gata?

Gjest anonym
Skrevet

Hvorfor fikk jeg da beskjed om at jeg skulle kontaktet politiet førSt, og blitt kjørt til legevakten av dem?

VoldtektsmottaKet avviste meg. De undersøkte ingenting og i dag kan ingeting bevises og fyren går fri. selv om jeg hadde villet anmelde. Voldtekstmottaket i Oslo viste meg taxiholdeplass og ba meg gå til Olafiaklinikken for testing av smitte... Det var etter en kort samtale med en sosionom som sa det ville være mitt ord mot voldtektsmannens om jeg ville anmelde noe og at jeg ikke skulle undersøkes. Jeg fikk aldri treffe lege.

IKKE GÅ TIL ET SÅNT MOTTAK ALENE!!!DA HAR DU INGEN TIL HJELP NÅR DE VIL KORTE NED KØEN SIN.

Poliiet har etterpå bekreftet at jeg burde gått til dem og fått transport til legevakt, men i dag er det for seint.

Men PTSD se det har de funnet ut av at jeg fikk, men ingen ved DPS vil forklare i papirene hva som utløste det. Piss meg i øret.

Disse folkene er drittsekker.

Vær forberedt på det, kjære TS og ha med politi når du kommer.

Det jobber ingen engler på et voldtektsmottak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...