Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2002 #1 Skrevet 27. februar 2002 Huff, jeg er i et slikt dillemma, og jeg trenger å høre andres mening. Sambo og meg bor landlig til i Telemark, begge tjener vi ca. 500000,- tilsammen i året. Jeg har et studielån på 150.000, pluss at vi har et lån på bil på ca. 50.000,- I går var vi på en visning av et hus som var helt vidundelig. Enebolig, alt var nytt, bortsett fra badet, men det var ganske lite, så vi anntar det ikke vil koste allverden å fixe det opp. Nytt utvendig tak, nytt elektrisk, nye rør,nye vinduer i hele huset, parkett gulv, nytt kjøkken, og alt var så flott gjort, og alt det som virkelig koster var det nylig gjort noe med.Og det var et skikkelig drømmehus... Prisen var minst 700.000,- Nå vet vi ikke hva vi skal gjøre, er redd for at byr vi på dette, så kommer vi til å slite økonomisk, selv om vi ikke har spesielt høyt forbruk sånn ellers. Ganske normalt tror jeg. Og huset kan like gjerne gå for 800.000,- Hva ville du gjort?trenger hjelp:-)
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2002 #2 Skrevet 27. februar 2002 Ser ut som om det der kan bli tøft for dere, ja. Det er vel et par ting dere må spørre dere selv om nå: "Har vi lyst til å leve på "grøt" de nærmeste 5-10 årene, for å få Drømmehuset?" "Er vi villige til å sitte hjemme (i drømmehuset), dele en øl hver lørdagskveld, og ellers ikke ha råd til å koste på oss stort, ikke reise på ferie etc?" "Er vi villige til å ta belastningen dette kan bety på forholdet vårt?" Dersom dere begge svarer klart "JA" på dette, så er det bare å kjøpe... Lykke til med avgjørelsen!
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2002 #3 Skrevet 27. februar 2002 Hei. Berre til samanlikning: Me kjøpte 70kvm leilighet i Oslo for i overkant av 800 000kr(for 3,5 år sidan). Tjente tilsaman omlag det same som de, men hadde samla studielån på rundt 340 000. Betaler omlag 8500-9000 kr i måneden på huslånet. Har et ganske normalt forbruk, men har IKKJE bil og sparer ein del på det (ikkje lett å klare seg utan bil i Telemark. "Det væit eg av ærfaring."). Me har iallefall ikkje nokon problem med å betale alle regningar, har til og med begynt å få endel til overs etterpå. Må sei de får mykje for pengane, eit flott hus i forhold til ein OK leilighet. Klart det kostar eindel å evt. pusse opp bad, men det går vel an å sjå det litt an etter nokren månader. Ta gjerne ein prat med banken og høyr med lånebetingelsar, dei kan også vere med å vurdere økonomien deres og gi råd. Lukke til! Helsing utflytta vest-tele som fekk litt lyst å flytte heimatt..
Leia Skrevet 27. februar 2002 #4 Skrevet 27. februar 2002 Går det an å få leid ut deler av huset i begynnelsen? Da vil jeg si at det går bra økonomisk!
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2002 #5 Skrevet 28. februar 2002 banken sier at ganger en inntekten med 2.5 er dette det de vil anbefale som maks. gjeld. ganger en med 2 lever en bra. Deres inntekt er 500000 * 2.5 = 1 250000. Låner dere 800000 + de 200000 (?) dere hadde fra før i gjeld, skal dere ha det bra med mindre dere har et vanvittig forbruk! Vi tjener 660000 til sammen, ca 40000 utbetalt, og har en samlet gjeld på 1.9 mill. dette utgjør ca 16000 kr i avdrag i mnd. Vi synes vi har det bra! etter at andre faste regninger er betalt har vi 15000 kr igjen til hva vi vil. vi har ikke barn, så det vil nok bli litt "trangere" etterhvert. Husk du får skattefradrag på gjelden din!
Lula Skrevet 28. februar 2002 #6 Skrevet 28. februar 2002 Skjønner heller ikke problemet. Dere kan HELT FINT låne 800.000 med bakgrunn i inntekt og annet lån, som du her har oppgitt. Da kan dere leve bra også!!!! Når man skal kjøpe hus er det viktig å ikke låne for mye, men det er også viktig å tenke på at dette er en investering, og at man sannsynligvis må nedprioritere noe annet for å få det til. Kjøp huset dere!!!!!! Er det drømmehuset, så kommer dere til å angre på at dere ikke slo til. Husprisene går ikke akkurat nedover, så ved neste korsvei må dere sannsynligvis ut med mye mer for tilsvarende hus. Lykke til 12
Mistyen Skrevet 5. mars 2002 #7 Skrevet 5. mars 2002 Enig med de andre her jeg :Kjøp huset!!! Dere kommer sikkert til å angre om dere ikke gjør det. Ta en prat med banken, og så får dere se hvordan utgiftene dere får. Dere kan få hjelp til å sette opp et budsjett oxo. Og boligprisene går oppover enda, så dere vil ikke tape noe på det hvertfall. Lykke til fra en ny huseier 12
Anni Skrevet 5. mars 2002 #8 Skrevet 5. mars 2002 Må si meg enig med de andre jeg også: Kjøp huset! Hadde vært kjempeglad om jeg hadde funnet et hus vi ville ha til den prisen. Vi har vel omtrent det samme i lån som dere vil få, og det er med bare en inntekt (ca 350000) da jeg er student. Vil ikke si vi har god råd, men vi lever heller ikke på sultegrensa! 12
cath Skrevet 10. mars 2002 #9 Skrevet 10. mars 2002 Dette kommer vel lovlig sent. Men kjøp huset. Vi har mindre inntekt og mer gjeld enn dere og klarer oss fint. Leier ut en hybel for å spe på, men tenker på at vi får skattelette m.m. Og boligprisene går neppe ned. Tror at de fleste voksne sitter med 500.000 eller mer i gjeld nå for tiden. Og da snakker vi om pr. person.
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2002 #11 Skrevet 10. mars 2002 Hei ,1.anonyme som starta dette innlegget! Hvordan år det med huskjøpet? Slår dere til? :-0 Ble bare litt nysgjerrig på hvordan det går.. Hilsen 2.anonyme
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #12 Skrevet 6. juni 2017 Kjøp huset, 700000 er lite i dagens huspriser, dette høres ut som et kupp! Anonymkode: b8598...102
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #13 Skrevet 6. juni 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøp huset, 700000 er lite i dagens huspriser, dette høres ut som et kupp! Anonymkode: b8598...102 Eh.. innlegget er 15 år gammelt Anonymkode: 2ce65...e4a 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå