Gjest happy_me Skrevet 23. april 2012 #1 Skrevet 23. april 2012 Som overskriften sier, så søker jeg deres brød-oppskrifter! Som brødbake-jomfru, (for et ord..!)så vil jeg gjerne ha det inn med teskje, alt fra om jeg skal kna deigen i mel eller olje, og hvor mye stekeovnen skal stå på, og hvor lenge de skal stekes Tusen takk for alle oppskrifter jeg enn måtte få
Gjest happy_me Skrevet 23. april 2012 #2 Skrevet 23. april 2012 Må legge til at jeg helst vil ha oppskrifter som det ikke er masse store korn i
Athene Skrevet 23. april 2012 #3 Skrevet 23. april 2012 Jeg bruker en rekke av oppskriftene fra trines matblogg. Både no-knead brødene og vanlige grovbrød. Nå baker jeg med mest mulig kjerner og frø, for å gjøre det sunnest mulig. Men man merker ikke noe til dette i brødet, såfremt man er flink til å la dette stå i bløt en stund først. Det viktigste for gode grovbrød er at brødene heves optimalt, noe som er vanskeligere jo grovere brødet er. - Litt honning eller sirup gir gjæren ett boost. - Riktig temperatur på vannet er også viktig, for å få i gang hevingen. - Kjøkkenmaskin er helt nødvendig. Grovbrød må eltes lenge og kraftig. Jeg elter i rett under 10 minutter på høy hastighet. - Heving er viktig. Deigen bør stå lunt og varmt, lengden er avhengig av gjærmengde. Deretter bakes brødene ut, og etterheves i enda en liten time før de går i ovnen.
Gjest happy_me Skrevet 23. april 2012 #4 Skrevet 23. april 2012 Jeg bruker en rekke av oppskriftene fra trines matblogg. Både no-knead brødene og vanlige grovbrød. Nå baker jeg med mest mulig kjerner og frø, for å gjøre det sunnest mulig. Men man merker ikke noe til dette i brødet, såfremt man er flink til å la dette stå i bløt en stund først. Det viktigste for gode grovbrød er at brødene heves optimalt, noe som er vanskeligere jo grovere brødet er. - Litt honning eller sirup gir gjæren ett boost. - Riktig temperatur på vannet er også viktig, for å få i gang hevingen. - Kjøkkenmaskin er helt nødvendig. Grovbrød må eltes lenge og kraftig. Jeg elter i rett under 10 minutter på høy hastighet. - Heving er viktig. Deigen bør stå lunt og varmt, lengden er avhengig av gjærmengde. Deretter bakes brødene ut, og etterheves i enda en liten time før de går i ovnen. Det var et godt tips å legge kjerner og frø i bløt før man baker med de Hvorfor må man ha kjøkkenmaskin? Man bakte da brød før kjøkkenmaskinene eksisterte også?
Athene Skrevet 23. april 2012 #5 Skrevet 23. april 2012 Det var et godt tips å legge kjerner og frø i bløt før man baker med de Hvorfor må man ha kjøkkenmaskin? Man bakte da brød før kjøkkenmaskinene eksisterte også? Luft. Det er godt mulig noen klarer å kna hardt nok og lenge nok, jeg forsøkte meg på grovbakst i årevis før jeg fikk kjøkkenmaskin, men resultatet var alltid under butikkbrødene. Godt nok når det var ferskt, men litt for kompakt, så dag to var det ikke godt lenger. Med kitchen aid maskinen min får jeg brød som er luftigere enn de i butikken, selv når jeg bruker mye frø, kjerner og grovt mel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå