AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #1 Skrevet 22. april 2012 Er det noen her som har hatt forsinket søvnfasesyndrom/døgnrytmeforstyrrelse og som har blitt kvitt det/blitt mye bedre? Hva hjalp for dere? Er det flere enn meg som ikke føler at noe hjelper, og som ikke blir kvitt problemene?
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #2 Skrevet 23. april 2012 Lyslampe og Melatonin og god oppfølging av fastlegen hjalp meg.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #3 Skrevet 23. april 2012 Melatonin fungerte bra for meg de første dagene, nå fungerer det ikke.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #4 Skrevet 23. april 2012 Melatonin fungerte bra for meg de første dagene, nå fungerer det ikke. Har du bare tatt melatonin, eller brukt lampe i tillegg? Jeg har fått beskjed om at det ikke er noen vits i å ta melatonin med mindre man også bruker lampe.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2012 #5 Skrevet 24. april 2012 Tja. Sluttet å se på det som søvnproblemer, og tilpasset livet etter hvordan jeg ser ut til å være skrudd sammen, og ting kom seg. Men jeg hadde flaks som kunne gjøre noe slikt, pluss at det er en god del ting som jeg har valgt bort. 1
Ego Skrevet 24. april 2012 #6 Skrevet 24. april 2012 Tja. Sluttet å se på det som søvnproblemer, og tilpasset livet etter hvordan jeg ser ut til å være skrudd sammen, og ting kom seg. Men jeg hadde flaks som kunne gjøre noe slikt, pluss at det er en god del ting som jeg har valgt bort. What (s)he said.
Gjest Nanne70 Skrevet 24. april 2012 #7 Skrevet 24. april 2012 Jeg fikk god hjelp av melatonin, men i tillegg gjorde jeg følgende: Sto opp til samme tid (tidlig) hver dag, ut og gå for å få frisk luft hver dag,(nok med 20-30 min), ingen TV eller PC en halv til èn time før leggetid, ingen kaffe etter kl. 18.00 og ingen middagshvil uansett hvor trett jeg var. Etter noen uker med dette regimet har nå søvnmønsteret mitt stabilisert seg, og det går bra selv om jeg ikke følger rutinene slavisk lenger.
Pia82 Skrevet 1. mai 2012 #8 Skrevet 1. mai 2012 Melatonin holdt meg enda mer våken, ga meg ekle drømmer og ga meg elveblest i ansiktet. Eneste sovepillen som funker på meg (har ikke prøvd de sterkeste) er Imovane, men den kan man ikke ta regelmessig pga kan bli avhengig. De som er mildere enn Imovane funker ikke på meg. Det som hjalp meg var å legge om på soverutinene og holde på de, IKKE gi opp, være streng med meg selv. Jeg begynte å alltid legge meg senest kl 23 selv om jeg ikke ble trøtt og ble liggende våken. Og stå opp tidlig selv om jeg hadde sovet lite og selv om jeg hadde fri fra jobb. Det tok 4-5 mnd før jeg begynte å sove så bra som nå. Nå etter nesten 2 år så sovner jeg fort og sover nesten hele natta i strekk. Før sovnet jeg ALDRI før kl 3. Nå legger jeg meg sjeldent etter kl 23 (blir stuptrøtt lenge før da) og står opp senest kl 8 uansett arbeidsdag eller ikke. Jeg har måttet ofre å dra ut på byen (men det går jo an en sjelden gang) og annet som gjør at jeg må være lenge opp, men det gjør ingenting fordi det har hjulpet så mye på søvnvanskene mine som jeg hadde i ca 15 år. Å sove lenge er også fysisk umulig nå, men jeg savner det ikke fordi jeg trenger det ikke lenger :D
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #9 Skrevet 1. mai 2012 Hva med oss som jobber i turnus? Vil melatonin fungere på oss?
Pia82 Skrevet 1. mai 2012 #10 Skrevet 1. mai 2012 Fastlegen min sa at melatonin brukes for å få et stabilt søvnmønster, noe personer i turnus ofte ikke kan ha pga jobben. Så tvilsomt, men hør med legen din hvis du vil prøve det Fastlegen min frarådet meg fra å jobbe natt og sa at jeg bør holde meg unna kveldsvakter og, så 8-16 jobber er det rette for meg.
Antlers Skrevet 1. mai 2012 #11 Skrevet 1. mai 2012 (endret) Det eneste som har hjulpet meg litt er et program som heter F.lux. Bare still inn koordinatene, så får skjermen et svakt gulskjær ved solnedgang, og har normalt lys igjen etter soloppgang. Blått lys holder en våken, og der er TV og monitor store syndere. Klarer du å utsette deg for minst mulig av dette på kveldsstid (gjerne bytte lyspærer/slå av lyset/bruke stearinlys), er sjansene store for at du vil føle deg trett litt tidligere enn ellers. Det har på ingen måte kurert meg, men jeg blir fortere trett, og sovner også litt tidligere enn før. Når det gjelder lysterapi får vi ofte anbefalt standardlampen fra Philips (10000 lux), når det vi egentlig bør ha er blått lys. Du kan finne masse informasjon om dette hvis du søker, men legger ved denne linken: http://www.sad.co.uk/resources/blue-light-or-white-light.htm Edit: Ny verdensrekord i skrivefeil Endret 1. mai 2012 av Antlers
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå