AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #1 Skrevet 22. april 2012 Jeg har en jente på 16 år som innimellom låner den ene hesten min. jeg har klare regler for hva hun får lov til å ikke. Jeg forventer at jenta rir hoppa mi år hun spør om å ha henne en dag. Så skjer det titt og ofte at hun faktisk ikke gjør det. Når jeg da konfronterer henne kommer hun med undskyldninger som at hun hadde vondt i ryggen, ikke fikk tid osv. Jeg har bestemt meg for at jenta nå ikke skal låne hesten mer , men hvordan sier jeg dette til henne på en ok måte? jenta har hatt det ganske tøfft de siste årene med dødsfall i nær familie osv.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #2 Skrevet 22. april 2012 Hei Er det skadelig for hesten om den ikke blir ridd? Får ikke hesten nok aktivitet om jenta passer hesten? Jeg har ikke peiling på hest, og hvor mye aktivitet de skal ha, men er det farlig om jenta feks passer hesten en gang i mnd og ikke rir den? Om jenta har det veldig kjipt så er det jo veldig snillt av deg om hun feks får stelle den om hun gjør en bra jobb, og så kan du jo ri den selv. 1
Gjest Bobler Skrevet 22. april 2012 #3 Skrevet 22. april 2012 Hei Er det skadelig for hesten om den ikke blir ridd? Får ikke hesten nok aktivitet om jenta passer hesten? Jeg har ikke peiling på hest, og hvor mye aktivitet de skal ha, men er det farlig om jenta feks passer hesten en gang i mnd og ikke rir den? Om jenta har det veldig kjipt så er det jo veldig snillt av deg om hun feks får stelle den om hun gjør en bra jobb, og så kan du jo ri den selv. Hvis avtalen er at jenta skal ri hesten, så skal jenta ri hesten. Man har gjerne hestepasser/Halv-fòrryttere fordi man ikke har mulighet til å aktivisere hesten nok selv. Hvis da vedkommende driter i å ri hesten, er litt av poenget borte. TS: Jeg ville sagt det som det var, at meningen var at hun skulle ri hesten. Når hun da ikke rir den, så må du finne en annen hestepasser som har mulighet/lyst til dette. Bare å si det som det er, men på en fin måte. 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #4 Skrevet 22. april 2012 Hesten hun låner går høye dressurklasser og blir trent hardt. Jenta låner hesten 2 ganger i uken og skal da ri hesten på tur slik at den ikke blir stiv etter de harde treningene. jeg har flere hester og jobber turnus. Det vil si at jeg trener de andre før jeg går på jobb, og kan da ikke vite om hun har ridd før jeg kommer tilbake dagen etter. Hadde jeg visst med garanti at hun ikke hadde ridd, hadde jeg selvfølgelig ridd den hesten også før jobb. Men siden hun noen ganger rir er det ikke godt for meg å vite. Jeg vil ikke såre henne, men dette gagner ikke hesten eller meg. Så, hvordan si det på best mulig måte? 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #5 Skrevet 22. april 2012 Hvis avtalen er at jenta skal ri hesten, så skal jenta ri hesten. Man har gjerne hestepasser/Halv-fòrryttere fordi man ikke har mulighet til å aktivisere hesten nok selv. Hvis da vedkommende driter i å ri hesten, er litt av poenget borte. TS: Jeg ville sagt det som det var, at meningen var at hun skulle ri hesten. Når hun da ikke rir den, så må du finne en annen hestepasser som har mulighet/lyst til dette. Bare å si det som det er, men på en fin måte. Ja, jeg kan ikke ha henne som hestepasser lenger. Problemet mitt er at jeg ikke klarer å finne en fin måte å si det på. Kjenner jeg irriterer meg i hel over dette, og kunne egentlig tenkt meg å gi henne en skikkelig skyllebøtte!! Men så er det disse problemene hennes da. Føler jeg må si det på en fin måte... Men jeg vet ikke hvordan...
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #6 Skrevet 22. april 2012 Å, ok forstår..som sagt, jeg har ikke peiling på hest, så jeg bare lurte. Kansje du kan si at du må desverre finne noen som garantert kommer til å ri den slik som avtalt fordi det er veldig viktig pga (forklaring her) og at hun kansje heller kan passe en annen type hest hvor hestens eiere ikke er avhengige av at de blir aktivisert/ridd ? 6
Gjest Blondie65 Skrevet 22. april 2012 #7 Skrevet 22. april 2012 Du kan også si til jenten at når hun har tatt ansvaret for å passe hesten 2 ganger i uken så er det påkrevd at hun gjør alle deler av avtalen, inkludert ri hesten. Hvis hun av en eller annen grunn ikke kan ri/passe hesten så må hun si fra - akkurat som hun måtte gjort med en lillebror/søster. Det er en del av ansvaret. Er hun villig til fortsatt å ha slikt ansvar når hun vet hva det innebærer og at hun må varsle når hun en sjelden gang ikke får gjort hele jobben? Kanskje hvis du vinkler det slik så er det hun selv som ser at hun ikke kan gjøre dette lenger.
Gjest Doh Skrevet 22. april 2012 #8 Skrevet 22. april 2012 Ville sagt at for hesten sin skyld så er du nødt til å få en hestepasser som rir hesten slik som avtalt. Ikke pakk det inn, men si det på en saklig måte. Selv om har hatt det tøft de siste årene skal ikke det gå ut over deg. Og hun er voksen nok til å skjønne at hun ikke kan gjøre som hun vil med en annens hest. 8
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #9 Skrevet 23. april 2012 takk for svar alle samen Jeg skal ta meg en prat med henne i dag.Ser at det ikke er noe poeng i å pakke det inn, så får jeg håpe at hun ikke blir så veldig lei seg Mulig hun kunne passet en av de andre hestene på senteret. Skal høre med noen av de andre oppstallørene. Jeg har ingen problem med å ta mine hester selv, men jeg har latt henne ha den ene hoppa fordi jeg syns så synd på henne.. ts. 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #10 Skrevet 23. april 2012 Hei, kanskje hun er redd forå ri men elsker å stelle med hesten du har e luxus problem, de fleste eiere vil ha steller som ikke trener hesten, bare gjør møkkaarbeidet lixom. jeg sliter med å finne hest å stelle som jeg FÅR LOV til å ri på treninger, stevner og ellers kosetrening... 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #11 Skrevet 23. april 2012 Hei, kanskje hun er redd forå ri men elsker å stelle med hesten du har e luxus problem, de fleste eiere vil ha steller som ikke trener hesten, bare gjør møkkaarbeidet lixom. jeg sliter med å finne hest å stelle som jeg FÅR LOV til å ri på treninger, stevner og ellers kosetrening... Hun er ikke redd for å ri hesten. Hun rir meget godt. Jeg har sett henne ri flere ganger for instruksjon. Jeg har faktisk gitt henne timer selv også.(På andre hester vel og merke,jenta skulle primært ri hesten på tur) Hoppa er snill som dagen er lang, var derfor hun fikk stelle denne hesten. De andre er verre! Luksusproblem vil jeg ikke kalle det, da jeg har full mulighet til å ta meg av alle hestene mine selv! Hadde jeg hatt mangel på tid hadde det vert en annen sak! ts 4
Chloe- Skrevet 23. april 2012 #12 Skrevet 23. april 2012 Hvis det ikke er noe problem for deg å ta dine hester selv, hvorfor gjør du ikke dette, og fortsetter å la hun holde på med det hun holder på med? Det er sikkert er terapautisk for henne, og du sier selv at hun har mistet familiemedlem og at du syns synd på henne. 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #13 Skrevet 23. april 2012 Jeg ville ha sagt til henne at hun må bestemme seg for om hun vil ri eller ikke. Enten er avtalen at hun rir hver gang hun sier at hun skal gjøre det, eller at hun IKKE rir slik at du kan gjøre det selv. Dersom hun er flink med hesten ellers og liker seg i stallen, kan hun vel få stelle uten å ri dersom hun ønsker det? Så kan du evt. finne en annen fôrrytter som rir? 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #14 Skrevet 23. april 2012 Hvis det ikke er noe problem for deg å ta dine hester selv, hvorfor gjør du ikke dette, og fortsetter å la hun holde på med det hun holder på med? Det er sikkert er terapautisk for henne, og du sier selv at hun har mistet familiemedlem og at du syns synd på henne. Fordi hun sier hun har lyst å ri, men gjør med gjevne mellomrom ikke det. Hesten går som sagt høye dressurklasser, og jeg vil vite med garanti at hesten får den treningen den skal ha. Da er det ikke aktuelt at jeg rir hesten på en 2 timers tur, for så at hun kommer å rir den i samtlige 2 timer.. Det er egentlig ikke noe problem ,da jeg ikke har noe familiert forhold til denne jenta, og har heller ikke noen som helst grunn til å " måtte" beholde henne. Jeg har latt henne få lov til å låne hesten for å være snill, ikke for at Jeg har hatt lite tid osv. Jeg ser heller ikke poenget med å ha en passer som duller og daller i stallen. Mere rot og mindre utetid på hesten, om den skal stå i boksen for å få enda mer kos... Misforstå meg rett, hestene mine får MYE kos og kjærlighet. Det er avgjørene at de har det godt på alle arenaer, for at de skal kunne prestere bra. ts ts 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #15 Skrevet 23. april 2012 Det jeg ønsket råd om var hvordan jeg skulle si, på en fin måte at hun ikke kunne ha hesten lenger.. Det har jeg fått og skal ta en prat med henne i dag. ts 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #17 Skrevet 25. april 2012 What? Er det et problem for deg at jenta steller og koser på den ene hesten din? Og om det i tillegg er terapeutisk for henne? Merkelig problemstilling dette. Merker jeg nesten synes det er litt slemt gjort av ts å gi hetepasseren "sparken", selv om jeg ser at det er hennes hest, hun bestemmer og gjør som hun vil, etc. Kanskje jeg er litt overfølsom fordi det har reddet meg at snille mennesker har latt meg stelle og klappe på hestene deres når jeg har vært dårlig... Etter jeg kjøpte meg egen hest har jeg hatt flere hestepassere, er da virkelig ikke noe problem at de duller litt ekstra med hesten. Jaja. Skjønner som sagt ikke helt problemet her. Høres egentlig mest ut som ts bare burde tatt en prat med jenta og fått avklart litt rundt avtalen! 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #18 Skrevet 25. april 2012 What? Er det et problem for deg at jenta steller og koser på den ene hesten din? Og om det i tillegg er terapeutisk for henne? Merkelig problemstilling dette. Merker jeg nesten synes det er litt slemt gjort av ts å gi hetepasseren "sparken", selv om jeg ser at det er hennes hest, hun bestemmer og gjør som hun vil, etc. Kanskje jeg er litt overfølsom fordi det har reddet meg at snille mennesker har latt meg stelle og klappe på hestene deres når jeg har vært dårlig... Etter jeg kjøpte meg egen hest har jeg hatt flere hestepassere, er da virkelig ikke noe problem at de duller litt ekstra med hesten. Jaja. Skjønner som sagt ikke helt problemet her. Høres egentlig mest ut som ts bare burde tatt en prat med jenta og fått avklart litt rundt avtalen! Avtalen var jo klar. Ts er ikke avhengig av hjelp i stallen. Ts har gjort en avtale med hestepasser for å være snill. Avtalen var likevel klar. Hestepasseren skulle ri hesten på tur til avtalte tider og ellers stelle. Hestepasseren viser seg å kun ri noen ganger uten å gi beskjed om det blir ridd/ikke ridd. Dette er selvfølgelig ikke akseptabelt. Hesten brukes jo i dressur på høyt nivå og trenger den treningsplanen som er satt opp, være seg tur, dressur eller annet. Da er det mye enklere at Ts som trener hesten selv, som det finnes tid og mulighet for. Men ikke så lenge Ts ikke vet om hestepasseren allerede har ridd eller ei. Skjønner ikke hvordan du som selv har hest synes det er et fett om hestepasseren din kommer, ikke kommer, rir, ikke rir uten at du har oversikt eller får beskjed? 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #19 Skrevet 25. april 2012 Avtalen var jo klar. Ts er ikke avhengig av hjelp i stallen. Ts har gjort en avtale med hestepasser for å være snill. Avtalen var likevel klar. Hestepasseren skulle ri hesten på tur til avtalte tider og ellers stelle. Hestepasseren viser seg å kun ri noen ganger uten å gi beskjed om det blir ridd/ikke ridd. Dette er selvfølgelig ikke akseptabelt. Hesten brukes jo i dressur på høyt nivå og trenger den treningsplanen som er satt opp, være seg tur, dressur eller annet. Da er det mye enklere at Ts som trener hesten selv, som det finnes tid og mulighet for. Men ikke så lenge Ts ikke vet om hestepasseren allerede har ridd eller ei. Skjønner ikke hvordan du som selv har hest synes det er et fett om hestepasseren din kommer, ikke kommer, rir, ikke rir uten at du har oversikt eller får beskjed? Det jeg har jeg aldri sagt Jeg skrev også at ts burde ta en ordentlig snakk med hestepasseren sin. Og om det ikke er noe problem at ts rir selv (h*n skriver jo at hun har tid), hvorfor kan ikke da hestepasseren pusse og klappe på og gresse hesten? Ser bare ikke problemet. Da blir det hestepasseren gjør kun en bonus. Selvfølgelig skal hesten ha den treningen den skal ha osv, men min hest (som går CNC** med meg på ryggen) klarer seg utmerket den, selv om den blir dullet ekstra med noen dager. Det går an å være litt hjelpsomme og ålreite mot hverandre, tenker jeg bare. Om det hjelper jenta å stelle en hest, hva er problemet, liksom? Det er så mange rare folk i hestemiljøet, og (sorry at jeg høres max fordomsfull ut her nå, men er min erfaring) særlig hos dressurryttere, at jeg blir helt matt.
LittleJ Skrevet 26. april 2012 #20 Skrevet 26. april 2012 Det går an å være litt hjelpsomme og ålreite mot hverandre, tenker jeg bare. Om det hjelper jenta å stelle en hest, hva er problemet, liksom? Det er så mange rare folk i hestemiljøet, og (sorry at jeg høres max fordomsfull ut her nå, men er min erfaring) særlig hos dressurryttere, at jeg blir helt matt. Syns nå ikke det er så veldig rart jeg da! Jeg har bare en hobbyhest nå, men hadde jeg hatt forrytter hadde jeg da krevd at forrytteren faktisk red hesten. Det er jo for hestens skyld også, ikke bare eieren, hester trenger faktisk trening... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå