AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #41 Del Skrevet 22. april 2012 TS her... Etter en helg borte, kom vi nå hjem. Kattenettingen over sandkassa var tatt av. Spader lå utover plena, samt naboungenes votter. Naboungene springer rundt. Kjenner at jeg ikke har lyst til å være så veldig raus med hagen vår. Det er tross alt en veldig liten hage, der sandkassa og huskestativet står ca fem meter fra inngangsdøra. Jeg er nøye med å lære opp vår datter til å ikke kaste sand på plena, og ikke dra med seg sandkasselekene utover. Liten vits i dette hvis sandkassa blir felleseie for nabolaget... Vi har allerede kjøpt hekkeplanter, og mannen har gått igang med å grave opp og sette dem nedi, mens ungene til naboen leker her akkurat nå. Nabomannen kom etterhvert over, og nevnte at ungene har visst tatt seg litt til rette her, og han håper det er greit. Jeg fortalte det med manglende sikring av stativet, og at setter pris på at barna ringer på og spør om datteren vår vil leke hvis de kommer hit. Men så følte jeg meg så slem og tilføyde raskt at det er jo vanskelig å ha kontroll på hvor barna går når de er så små, og det er naturlig for dem å ville leke her. Argh, kunne sparket meg selv etterpå. Nå føler jeg at jeg har gitt dem lov likevel. Men det er ekkelt å være så streng, det er jo hyggelige folk, bare at de kanskje er litt mer 'kollektive' av seg enn det jeg er. Håper at barna etterhvert vil vise litt interesse for vår datter når de er her, så de kan leke litt sammen. Ikke slik som nå, der min datter sitter alene og ser på mens nabobarna holder på sammen, i huskene hennes. Da kan det kanskje komme NOE godt utav dette... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2012 #42 Del Skrevet 22. april 2012 Her vi bor er det et stort "barnekollektiv" vår/sommer/høst. Vi har mange lekeapperater i vår hage og har dermed mange unger her stort sett hele tiden. Det synes jeg stort sett er hyggelig - men med Noen forutsetninger: * jeg har gitt klar beskjed til foreldre til "streikende" barn om at jeg ikke har noe ansvar for dem. De som ringer på og som leker med mine følger jeg med på, men de som kommer innom hagen for å leke kan jeg ikke til enhver tid ta ansvar for hvor de er og hva de gjør. *Jeg gir tydelig beskjed til barna når det ikke passer. Enten det er pga besøk, sådd plen, jeg vil være alene eller annet. *Når jeg er lei, eller leken blir for voldsom, eller de ikke følger beskjeder som evnt blir gitt så sender jeg dem videre. Jeg er glad i å ha hagen full av barn - så lenge det er på visse betingelser 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2012 #43 Del Skrevet 22. april 2012 * jeg har gitt klar beskjed til foreldre til "streikende" barn om at jeg ikke har noe ansvar for dem. De som ringer på og som leker med mine følger jeg med på, men de som kommer innom hagen for å leke kan jeg ikke til enhver tid ta ansvar for hvor de er og hva de gjør. Streifende barn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest småhjerte Skrevet 22. april 2012 #44 Del Skrevet 22. april 2012 (endret) Som flere har nevnt, så virker det jo som om naboene (foreldrene) prøver å bli kjent med dere og vise at de er gode naboer. Da kan det jo virke som om dere er litt avvisende på det om de alltid må spørre dere om lov til å bruke lekeapparatene. Men da kan man jo innimellom f.eks rope bort barna til hagen deres om dere ser de ute og si at de gjerne kan komme leke med datteren deres i hagen. Og evt. be foreldrene bort imens på en kopp kaffe eller lignende. Dere kan gjerne nevne at dere ikke har lyst å ha ansvaret om noe skjer (om det stemmer at det er eiers ansvar), derfor ville det vært fint om dere fikk beskjed om de kom for å leke. Å gi beskjed om noe virker i følge meg bedre enn å si de må spørre om lov. For å spørre om lov forbinder man gjerne med at man kan få et nei (i hvertfall om barn har tenkt å spørre) og da kan det jo hende de trekker seg unna dere etterhvert (med tanke på når datteren deres blir eldre). Edit; så ikke det du, TS, skrev om sand kastet på plenen og nettingen av sandkassen. Du må gi klar beskjed om de vil leke i hagen deres så får de rydde etter seg. og du må si ifra om at sand skal ikke kastes rundt. Masse sand og evt. stener kan jo ødelegge gressklipper osv, om det kommer på gresset. Endret 22. april 2012 av småhjerte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweet77 Skrevet 22. april 2012 #45 Del Skrevet 22. april 2012 TS her... Etter en helg borte, kom vi nå hjem. Kattenettingen over sandkassa var tatt av. Spader lå utover plena, samt naboungenes votter. Naboungene springer rundt. Kjenner at jeg ikke har lyst til å være så veldig raus med hagen vår. Det er tross alt en veldig liten hage, der sandkassa og huskestativet står ca fem meter fra inngangsdøra. Jeg er nøye med å lære opp vår datter til å ikke kaste sand på plena, og ikke dra med seg sandkasselekene utover. Liten vits i dette hvis sandkassa blir felleseie for nabolaget... Vi har allerede kjøpt hekkeplanter, og mannen har gått igang med å grave opp og sette dem nedi, mens ungene til naboen leker her akkurat nå. Nabomannen kom etterhvert over, og nevnte at ungene har visst tatt seg litt til rette her, og han håper det er greit. Jeg fortalte det med manglende sikring av stativet, og at setter pris på at barna ringer på og spør om datteren vår vil leke hvis de kommer hit. Men så følte jeg meg så slem og tilføyde raskt at det er jo vanskelig å ha kontroll på hvor barna går når de er så små, og det er naturlig for dem å ville leke her. Argh, kunne sparket meg selv etterpå. Nå føler jeg at jeg har gitt dem lov likevel. Men det er ekkelt å være så streng, det er jo hyggelige folk, bare at de kanskje er litt mer 'kollektive' av seg enn det jeg er. Håper at barna etterhvert vil vise litt interesse for vår datter når de er her, så de kan leke litt sammen. Ikke slik som nå, der min datter sitter alene og ser på mens nabobarna holder på sammen, i huskene hennes. Da kan det kanskje komme NOE godt utav dette... Vel, du kommer jo tydeligvis ikke unna disse forholdene her. Og det du gjør vil ha en innvirkning på de andre barnas forhold til din datter etterhvert også, hun begynner jo på skolen om noen år og barn sprer rykter - dersom dere f.eks blir sett på som "vanskelige" av de andre barna, vil de fort gi tyn. Jeg ville prøvd å få et forhold til de barna, var jeg deg. Det øker sjansen for at de vil lytte til dere også. Inviter dem inn, spør om de vil se på rommet til veslejenta, inviter dem på boller - eller enda bedre, til å bake boller med deg og veslejenta. Så blir de kjent med henne også, det blir en koselig greie for dem, og det blir ikke så "fremmed". Pass på å spørre dem om de kan vise henne når hun trenger hjelp under bollebakingen, barn elsker å føle seg "store" og at de er til hjelp! De vil garantert passe på henne når de ser henne i hagen etterpå Og så har du et glimrende utgangspunkt for å spørre dem om de kan lære henne å bygge sandslott, disse henne på husken og slikt, hvis du viser dem at de må være forsiktige fordi hun er liten etc. Så kan du jo ta det opp med barna direkte, at det er greit at de leker i hagen, men at de må spørre først - fordi det ikke er alltid det passer, kanskje fordi lillejenta må sove og det bråker. Høyst sannsynlig vil de respektere det når de bare får en grunn de kan forstå. Og bli enig med barna direkte om noen kjøreregler som at de rydder opp etter seg etc. De vil helt sikkert syns det er greit, når de nå har rukket å bli litt trygge på deg først. Tror dette må være det beste stedet å starte, du får litt kontroll på situasjonen og et godt forhold til dem - pluss du starter relasjonsbyging mellom dem og veslejenta di. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 22. april 2012 #46 Del Skrevet 22. april 2012 Hvorfor skal det være greit at andre bruker ens private eiendom? Hadde jeg vært trådstarter, hadde jeg jagd naboungene av eiendommen og gitt klar beskjed til foreldrene om at de fikk lære ungene å la andre sine ting og eiendom være i fred. PS: Jeg har selv vokst opp i et boligdelt med svært mange barn, men vi var da aldri på andres eiendom utenom når vi lekte sammen med barna i huset. Det hadde da vært helt uhørt og vi hadde garantert fått høre det av både boligeier og foreldrene våre om vi oppførte oss slik som naboungene til trådstarter 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinnsbolla Skrevet 22. april 2012 #47 Del Skrevet 22. april 2012 Dere som ikek ser noe problem med at barna leker i andres hager når som helst. Hadde det vært greit for dere om de voksne i nabolaget hadde satt seg til på deres hage/verandamøbler for å spise lunsj? Jeg skjønner hva du mener, men hvordan forklare dette for barn som er feks under 5 år? Hvis man bor i en gate der det er trygt å slippe barna løs, kun med ettersyn fra terrassen og kjøkkenvinduet, har man ikke helt kontroll på hvilke hager og hvem sine leker barna leker i/med...Min sønn ser ikke på hekk som en grense selv om både jeg og pappaen er ganske strenge ifht oppdragelse av folkeskikk. Det blir garantert noen pinllige opplevelser der jeg løper som en tyv gjennom naboens hage og tar naboguttens leker ut av hånda til sønnen min og røver han med meg for å oppleve at han løper til neste hage fem sekunder senere... Hjelp...Og vi som skal flytte til rekkehus. Folkens, bare si ifra, whats the big deal?: "Det er ok å leke i hverandres hager, men det er vi voksne som bestemmer hvis det ikke passer-og vi kan være åpne i vårt nabolag og si ifra til hverandre uten sure miner?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinnsbolla Skrevet 22. april 2012 #48 Del Skrevet 22. april 2012 Vel, du kommer jo tydeligvis ikke unna disse forholdene her. Og det du gjør vil ha en innvirkning på de andre barnas forhold til din datter etterhvert også, hun begynner jo på skolen om noen år og barn sprer rykter - dersom dere f.eks blir sett på som "vanskelige" av de andre barna, vil de fort gi tyn. Jeg ville prøvd å få et forhold til de barna, var jeg deg. Det øker sjansen for at de vil lytte til dere også. Inviter dem inn, spør om de vil se på rommet til veslejenta, inviter dem på boller - eller enda bedre, til å bake boller med deg og veslejenta. Så blir de kjent med henne også, det blir en koselig greie for dem, og det blir ikke så "fremmed". Pass på å spørre dem om de kan vise henne når hun trenger hjelp under bollebakingen, barn elsker å føle seg "store" og at de er til hjelp! De vil garantert passe på henne når de ser henne i hagen etterpå Og så har du et glimrende utgangspunkt for å spørre dem om de kan lære henne å bygge sandslott, disse henne på husken og slikt, hvis du viser dem at de må være forsiktige fordi hun er liten etc. Så kan du jo ta det opp med barna direkte, at det er greit at de leker i hagen, men at de må spørre først - fordi det ikke er alltid det passer, kanskje fordi lillejenta må sove og det bråker. Høyst sannsynlig vil de respektere det når de bare får en grunn de kan forstå. Og bli enig med barna direkte om noen kjøreregler som at de rydder opp etter seg etc. De vil helt sikkert syns det er greit, når de nå har rukket å bli litt trygge på deg først. Tror dette må være det beste stedet å starte, du får litt kontroll på situasjonen og et godt forhold til dem - pluss du starter relasjonsbyging mellom dem og veslejenta di. Hmm, sorry meg, jeg har ikke lest alle trådene her. Hvor store er de disse nabobarna? Her lyser det barnevakt?! Og noe annet: Om du synes det er vanskelig å si ifra direkte til voksne mennesker, så tåler barn direkte tale ganske greit. "Ring på og spør om det er er greit å leke først, husk å rydde opp etter dere og hvis dere vil leke med lekene til dattera mi, må hun få lov til å være med dere og siden hun er minst må dere passe på at hun har det bra." 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #49 Del Skrevet 22. april 2012 Jeg skjønner hva du mener, men hvordan forklare dette for barn som er feks under 5 år? Hvis man bor i en gate der det er trygt å slippe barna løs, kun med ettersyn fra terrassen og kjøkkenvinduet, har man ikke helt kontroll på hvilke hager og hvem sine leker barna leker i/med...Min sønn ser ikke på hekk som en grense selv om både jeg og pappaen er ganske strenge ifht oppdragelse av folkeskikk. Det blir garantert noen pinllige opplevelser der jeg løper som en tyv gjennom naboens hage og tar naboguttens leker ut av hånda til sønnen min og røver han med meg for å oppleve at han løper til neste hage fem sekunder senere... Hjelp...Og vi som skal flytte til rekkehus. Folkens, bare si ifra, whats the big deal?: "Det er ok å leke i hverandres hager, men det er vi voksne som bestemmer hvis det ikke passer-og vi kan være åpne i vårt nabolag og si ifra til hverandre uten sure miner?" Det trenger ikke å bli så vanskelig. Om du vet at gutten din kommer til å løpe litt rundt, så er det bare å ta en tur til de nærmeste og høre om det er greit. Si at de fint kan sende han hjem om det ikke passer. Legg gjerne til at om de har unger, så er det selvfølgelig greit om de vil leke hos dere. Ikke noen stor greie, naboer blir fornøyde med at du spør, de vet at de ikke trenger å føle seg som TS om det ikke passer en dag, og du har nok etablert godt naboskap ift ungene i hvertfall. Om en unge på 4-5 skjønner at han ikke får lov. 2-3-åringer bør vel strengt tatt ikke være så mye helt alene uansett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramba Skrevet 22. april 2012 #50 Del Skrevet 22. april 2012 Jeg synes det er greit at naboungene kommer når vi er ute med våre barn, da leker jo ungene sammen. Jeg hadde vel heller ikke syntes det var såå greit om de bare kom når som helst, når vi ikke var ute eller var hjemme. Hadde sikkert ikke sagt noe, men hadde blitt irritert hvis de rotet mye, jeg er feks nøye med at alle lekene står under tak så de ikke skal bli så slitt av regn, feks trehjulsykkler og sykler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 22. april 2012 #51 Del Skrevet 22. april 2012 Ikke slik som nå, der min datter sitter alene og ser på mens nabobarna holder på sammen, i huskene hennes. Jamen, det er da ikke greit synes jeg.. Enten får de leke med datteren din, dere har da ikke leker i hagen kun for andres barn? De må da kunne leke hjemme hos seg selv? Uff, jeg kjenner jeg blir irritert! Og er de 5 år, skjønner de godt at det ikke er helt greit. Det samme skjedde hos oss, og noen av sandkasselekene og bilene til minsten vår ble ødelagt av de større nabobarna. Jeg sa klart i fra at det ikke var greit å bare gå inn i vår hage og bruke ting som om det var deres eget. Om de ringer på døren og spør om det passer at de leker med barnet ditt, og faktisk gjør det, da er det noe annet. Håper hekken vokser fort! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #52 Del Skrevet 22. april 2012 Men småbarn, hvor mye forstyrrer egentlig de privatlivets fred? Eh? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EasyRider Skrevet 22. april 2012 #53 Del Skrevet 22. april 2012 Jeg har naboer med små barn (det er 3 familier som samler barna sine der). De går og kjenner på dørene mens foreldrene står og ser på. En gang var mor og barn inne i min garasje for å se seg om. De kommer for å spise alle markjordbærene som mine barn gleder seg til å spise. Foreldrene bare står og ser på. De sparker fotball i hagen min. 4-5 barn. Jeg sier ifra at de skal kutte det ut og de fortsetter. Jeg sier fra til besteforeldrene men de forstår ikke norsk. De sparker fotball på bilen min mens foreldrene har gitt barna forbud mot å sparke i nærheten av deres egen bil. Barna får ikke lov til å leke i foreldrenes hage. De blir sendt inn i min og de 2 andre naboene sine hager. Foreldrene kaster søppel inn i min hage. De klipper ned hekken min. Barna tråkker ned blomstene mine. De har erstattet en gang og så fortsetter det. Hvis jeg sier ifra så kjefter de meg opp og ned. I sommer var det 5 barn i min hage kontinuerlig. Eldste var kanskje 10 år. De snittet meg når jeg forsøkte å vaske bilen min. Om igjen og om igjen. De skrellet thujaheknen min inn til stammen på deres side. Hekken var min Jeg måtte ta ned det som var igjen. Nå har de planten en hekk oppå asfalt som de har lag inn mot min hage så det raser inn. Jeg anmeldte det hele til barnevernet. En 10 år gammel jente er ikke egnet til å ta ansvar for 4 små barn hvor den yngste er 2 år. De kan skade seg på verktøy, gressklippere, båt, tilhenger mm. Og de løp ut i hovedveien 5 stk med eldstejenta totalt uten kontroll. Foreldrene kom på døren og kjeftet og skrek traksasserte pr telefon og jeg må si jeg dro til politiet og fikk det inn i politiloggen. De fikk telefonnummerne til de som ringte og truet. De er vietnamesere og mente jeg var rasist og Breivik. De var redde. Alle sammen der de skrek og truet på trappen av huset mitt. Jeg visste ikke om jeg skulle le eller grine. Jeg vurderte å flytte men de skal ikke få gleden. Her blir det gjerde. Også rundt markjordbær beddet. Keg ville aldri sendt mine barn inn i andres hage. Og alt de gjør er basert på å tråkke på andre. Null respekt er greit, men ikke inne i min hage. Den er faktisk min De skal få kjempe for hver gang de beveger seg inn i min hage. Barna vil bli vist ut hver gang. Og foreldrene vil bli avvist. Et solid gjerde og låste dører er eneste løsning. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #54 Del Skrevet 22. april 2012 Jeg har naboer med små barn (det er 3 familier som samler barna sine der). De går og kjenner på dørene mens foreldrene står og ser på. En gang var mor og barn inne i min garasje for å se seg om. De kommer for å spise alle markjordbærene som mine barn gleder seg til å spise. Foreldrene bare står og ser på. De sparker fotball i hagen min. 4-5 barn. Jeg sier ifra at de skal kutte det ut og de fortsetter. Jeg sier fra til besteforeldrene men de forstår ikke norsk. De sparker fotball på bilen min mens foreldrene har gitt barna forbud mot å sparke i nærheten av deres egen bil. Barna får ikke lov til å leke i foreldrenes hage. De blir sendt inn i min og de 2 andre naboene sine hager. Foreldrene kaster søppel inn i min hage. De klipper ned hekken min. Barna tråkker ned blomstene mine. De har erstattet en gang og så fortsetter det. Hvis jeg sier ifra så kjefter de meg opp og ned. I sommer var det 5 barn i min hage kontinuerlig. Eldste var kanskje 10 år. De snittet meg når jeg forsøkte å vaske bilen min. Om igjen og om igjen. De skrellet thujaheknen min inn til stammen på deres side. Hekken var min Jeg måtte ta ned det som var igjen. Nå har de planten en hekk oppå asfalt som de har lag inn mot min hage så det raser inn. Jeg anmeldte det hele til barnevernet. En 10 år gammel jente er ikke egnet til å ta ansvar for 4 små barn hvor den yngste er 2 år. De kan skade seg på verktøy, gressklippere, båt, tilhenger mm. Og de løp ut i hovedveien 5 stk med eldstejenta totalt uten kontroll. Foreldrene kom på døren og kjeftet og skrek traksasserte pr telefon og jeg må si jeg dro til politiet og fikk det inn i politiloggen. De fikk telefonnummerne til de som ringte og truet. De er vietnamesere og mente jeg var rasist og Breivik. De var redde. Alle sammen der de skrek og truet på trappen av huset mitt. Jeg visste ikke om jeg skulle le eller grine. Jeg vurderte å flytte men de skal ikke få gleden. Her blir det gjerde. Også rundt markjordbær beddet. Keg ville aldri sendt mine barn inn i andres hage. Og alt de gjør er basert på å tråkke på andre. Null respekt er greit, men ikke inne i min hage. Den er faktisk min De skal få kjempe for hver gang de beveger seg inn i min hage. Barna vil bli vist ut hver gang. Og foreldrene vil bli avvist. Et solid gjerde og låste dører er eneste løsning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #55 Del Skrevet 22. april 2012 Jeg har naboer med små barn (det er 3 familier som samler barna sine der). De går og kjenner på dørene mens foreldrene står og ser på. En gang var mor og barn inne i min garasje for å se seg om. De kommer for å spise alle markjordbærene som mine barn gleder seg til å spise. Foreldrene bare står og ser på. De sparker fotball i hagen min. 4-5 barn. Jeg sier ifra at de skal kutte det ut og de fortsetter. Jeg sier fra til besteforeldrene men de forstår ikke norsk. De sparker fotball på bilen min mens foreldrene har gitt barna forbud mot å sparke i nærheten av deres egen bil. Barna får ikke lov til å leke i foreldrenes hage. De blir sendt inn i min og de 2 andre naboene sine hager. Foreldrene kaster søppel inn i min hage. De klipper ned hekken min. Barna tråkker ned blomstene mine. De har erstattet en gang og så fortsetter det. Hvis jeg sier ifra så kjefter de meg opp og ned. I sommer var det 5 barn i min hage kontinuerlig. Eldste var kanskje 10 år. De snittet meg når jeg forsøkte å vaske bilen min. Om igjen og om igjen. De skrellet thujaheknen min inn til stammen på deres side. Hekken var min Jeg måtte ta ned det som var igjen. Nå har de planten en hekk oppå asfalt som de har lag inn mot min hage så det raser inn. Jeg anmeldte det hele til barnevernet. En 10 år gammel jente er ikke egnet til å ta ansvar for 4 små barn hvor den yngste er 2 år. De kan skade seg på verktøy, gressklippere, båt, tilhenger mm. Og de løp ut i hovedveien 5 stk med eldstejenta totalt uten kontroll. Foreldrene kom på døren og kjeftet og skrek traksasserte pr telefon og jeg må si jeg dro til politiet og fikk det inn i politiloggen. De fikk telefonnummerne til de som ringte og truet. De er vietnamesere og mente jeg var rasist og Breivik. De var redde. Alle sammen der de skrek og truet på trappen av huset mitt. Jeg visste ikke om jeg skulle le eller grine. Jeg vurderte å flytte men de skal ikke få gleden. Her blir det gjerde. Også rundt markjordbær beddet. Keg ville aldri sendt mine barn inn i andres hage. Og alt de gjør er basert på å tråkke på andre. Null respekt er greit, men ikke inne i min hage. Den er faktisk min De skal få kjempe for hver gang de beveger seg inn i min hage. Barna vil bli vist ut hver gang. Og foreldrene vil bli avvist. Et solid gjerde og låste dører er eneste løsning. Du må sette opp et solid gjerde, du må låse dører, og du bør sende bekymringsmelding til barnevernet hver gang du ser barna ute uten foreldrene sine. Du bør og sette opp port og gjerde inn til parkeringsplass ift. biler, samt sørge for å evt. ha elektrisk lås på porter. Og så kan du jo gni det GODT inn til naboene dine at hvis barna så mye som nærmer seg din eiendom, sparker ball på biler etc. Så vil både politi og barnevern bli tilkalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Naboline Skrevet 22. april 2012 #56 Del Skrevet 22. april 2012 Ikke i innlegget jeg siterte, der var det du, eller hvem faen av dere utallige AB-er, som skrev det. Hold orden på sakene. Kanskje du bør også bidra med litt av den "hyggelige stemningen" du har på gang med naboene, på forumet her? Når det er sagt, så forstår jeg godt at TS reagerer på at naboene tar det for gitt at barna har fri tilgang til andres eiendom og leker, uten å engang spørre. Det er ikke akkurat den riktige måten å lære barna å ta hensyn til og vise andre respekt. Jeg ville tatt en prat med naboene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EasyRider Skrevet 22. april 2012 #57 Del Skrevet 22. april 2012 De andre naboene reiser vekk. De er gamle og orker ikke mer. De har gitt opp. Enig i gjerde. Når det ikke nytter å snakke med dem så må jeg nesten sikre fysisk. Trist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #58 Del Skrevet 22. april 2012 Det er helt uaktuellt at jeg hadde akseptert at nabounger tok seg til rette i min private hage. Barn som er her for å leke med mine barn er greit. Unger som bare kommer innom uten å ringe på eller i det hele tatt er der for å leke med datteren min har ingenting på min eiendom å gjøre. Jeg har aldri opplevd at noen synes noe slikt er greit. Jeg husker at vi ble jagd vekk om vi lekte på lekeplassene til andre borettslag rundt eneboligfeltet vårt til og med. Å ville ha hagen sin for seg selv er ikke noe annerledes enn å ville ha stuen sin for seg selv. Det hadde vel neppe vært greit om naboungene spaserte inn i stuen og lekte med leker der? Det er ikke så fryktelig vanskelig å forklare unger at de ikke har lov å leke i naboens hage. Om hagen er klart definert med gjerde eller hekk rundt er det da en temmelig lett regel at "man går ikke innenfor gjerdet/hekken til naboen med mindre man skal ringe på døren og spørre om lov". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #59 Del Skrevet 22. april 2012 De andre naboene reiser vekk. De er gamle og orker ikke mer. De har gitt opp. Enig i gjerde. Når det ikke nytter å snakke med dem så må jeg nesten sikre fysisk. Trist. Når det å snakke med dem ikke fungerer, har du prøvd å leke "gal" nabo? Kjevle, teppebanker eller et moppestativ som du hever høyt over hodet mens du roper fra ditt dypeste indre, lek deg gjerne foran speilet før du prøver dette, se hvor syke grimaser du kan lage, ikke gi deg før du blir skremt av deg selv. Deretter løper du ut, gjerne i slobrok og tøfler, med en gjenstand over hodet, samt passende mimikk og brøl. Bruk gjerne bannskap, mye og høyt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EasyRider Skrevet 22. april 2012 #60 Del Skrevet 22. april 2012 Har du en opplæringsvideo på det? :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå