Gå til innhold

Naboens barn leker i hagen vår...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, vi har en datter på to år, og har laget en liten sandkasse til henne, og fått satt opp et stativ med husker og en rutsjebane ved siden av.

Vi har fått nye naboer, med to barn som er litt eldre enn vår datter, men fremdeles små nok til å like seg i sandkassa og på lekestativet.

Jeg har observert et par ganger gjennom vinduet at de har vært på klatrestativet vårt. Og nylig var vi selv ute i hagen med jenta vår, og så kom barna og foreldrene hjem, og barna kom rett opp i sandkassa, mens de voksne fulgte etter og småpratet med oss i hagen vår. Jeg reagerte litt på at de ikke spurte om det var greit at barna kom og lekte hos oss, men tok det som en selvfølge. Aldersforskjellen på barna våre er såpass at naboens barn ikke søker kontakt med jenta vår når de er på stativet hennes.

Det er snakk om to eneboliger ved siden av hverandre, og hagene er på ulike nivåer, så nabobarna må klatre opp en liten bakke for å komme opp til vår hage.

Jeg har ikke bodd i slikt boligfelt så lenge, og lurer på om dette er noesom en bare må akseptere, eller om det er vanlig å respektere tomtegrenser selv m man har barn... Jeg er stor tilhenger av privatlivets fred i hagen, og har heller ikke sikret lekestativet for storbarnslek, i og med at jnta vår er så lita at hun bruker kun babyhuske og litt forsiktig på sklia...

Nå tenker jeg å få satt opp en hekk som skjermer hagen vår så fort som mulig... Men dette blir kanskje tatt ille opp? Har ikke lyst på nabokrangel heller, og foreldrene virker som hyggelige folk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få opp den hekken fort som fy...

• Liker 20
Skrevet

Jeg ville sagt til naboene at det er helt fint at barna leker i hagen deres, men at dere helst vil at de skal spørre dere om lov først, slik at dere vet at de er der.

• Liker 18
Skrevet

Jeg tenker i utgangspunktet at det burde være greit om ungene leker der, men at du godt kan guilttrippe foreldrene litt til å spørre. For eksempel kan du si "det er forresten ok at ungene deres leker hos oss, men vi har ikke sikret lekestativet for storbarnslek ettersom vårt barn er så ungt ennå". Eller noe lignende som gjør det klart at det ikke er ditt ansvar hvis det går galt. Forstår bekymringen der

Men jeg forstår det jo for så vidt om du ikke synes det er greit, for man skal jo heller ikke bare løpe inn i andre menneskers hage uten å be om lov. Men småbarn, hvor mye forstyrrer egentlig de privatlivets fred?

• Liker 2
Skrevet

Her går ungene om hverandre. Naboen oppe har trampoline og det er unger fra fire familier som bruker denne, null problem. Jeg syns det bare er hyggelig og jeg vedder på at datteren deres kommer til å være mer involvert i leken når hun blir litt eldre. Her er ungene fra 2 til 13 og selv om ikke alle leker sammen, så ser jeg at de mellom 3 og 7 fint gjør det.

Ta en prat med naboene og sett opp kjøreregler for leking. Masse unger er bare gøy.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg hadde sagt i fra at det ikke er greit å bare ta seg til rette i datteren din sin sandkasse!

Jeg synes det er frekt.

Vi hadde samme problem der vi bodde før. Stadig var naboens unger å finne på vårt huskestativ eller i sandkassa.

Det er noe annet om de er der for å leke med dateren din, noe de jo ikke er!

Sett opp den hekken du.

:Nikke:

Edit; det er jo ikke en offentlig lekeplass.

Ingen tar vel med seg lunch og setter seg til rette ved naboens hagegruppe for å spise heller? Det blir jo samme sak synes jeg. :fnise:

Endret av loffen
  • Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt forbannet om naboens barn kom uanmeldt og tok for seg av lekeapperatene, det er da ikke noe fellesområde du har på tomta.

Hadde sagt fra til naboen om at dette ikke er greit.

Det hadde vært noe annet om foreldrene eller barna hadde kommet på døra og spurt om de fikk leke med appratene. Slik at du kunne hatt en viss kontroll med det, at du skal være hjemme f.eks.

• Liker 4
Gjest enirac
Skrevet

De kan ikkje akkurat si noe på at dere vil ha ein hekk rundt hagen deres, så eg hadde ikkje nølt med å få det på plass. Og nei, det er ikkje noe man bare må akseptere. Privat eiendom er privat eiendom, ikkje leikeplassen til nabobarna når de skulle føle for det.

• Liker 6
Skrevet

Få opp den hekken fort som fy...

Enig!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det har ikke bare noe med om det er greit eller ikke. Hva om et av barna skader seg på deres lekestativ? Det er som TS sier, ikke sikret for større barns lek. Og er derfor ikke trygt. Forklar dette til foreldrene, at dere ikke vil ta noen sjanser, så de MÅ spørre om det er greit, så noen kan holde et øye med dem.

• Liker 4
Skrevet

Jesus kristian, hva skjedde med god naboånd? Ikke rart det er innesluttede samfunn rundt omkring.

• Liker 13
Skrevet

Hmm, det jeg tenker litt på, er dette med sikring.... Hva om noe skjer med naboens barn i TS lekestativ. Hvordan blir det med ansvaret, og en eventuell erstatning ved skade pga at stativet ikke var sikret?

Jeg tror at jeg ville ha tatt den utveien at jeg hadde oppsøkt naboen, og forklart at jeg dessverre ikke tør å ha deres barn lekende i mitt usikrete lekestativ pga faren for skader osv.... Tror de fleste foreldre ikke er interessert i at deres barn skal leke i et usikret lekestativ uten tilsyn - iallefall ikke normale foreldre...

Tenker at på at ved å vise bekymring, så kan du bli "kvitt" barna, og du kan holde et godt naboforhold med å vise deg som et ansvarlig menneske.... :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg har vært ts sin nabo i dette tilfellet. Vi flyttet til nytt nabolag da vi hadde en 3-åring, og naboen hadde bla et barn på samme alder som vårt. Vi hadde ikke noe tilrettelagt hage for barn ennå, og da var naboen veldig kjapp med å si at vi bare måtte leke hos dem. Nå var barna våre som sagt akkurat like gamle, og dessuten av samme kjønn, så det var jo fint for naboen også å legge til rette for at de skulle bli kjent.

Nå har vi lekehytte, trampoline, huskestativ og sandkasse, og jeg vet ikke helt hvordan jeg hadde reagert om noen nye naboer hadde kommet traskende inn på min eiendom. Jeg har vanskelig for å si fra om sånne ting, men samtidig hadde jeg ikke likt det (med mindre aldersforskjellen på barna hadde tilsagt at de kommer til å bli venner).

Det bør iallefall være eieren av tingene som inviterer! En kan ikke forvente at barna skal be om lov, men foreldrene burde spurt. Jeg hadde ikke turt å si noe, tror jeg, med mindre det VIRKELIG er irriterende.

AnonymBruker
Skrevet

Tja. Jeg ville nok opplyst om at apparatene burde brukes under oppsyn, da de ikke nødvendigvis er trygge for større barn.

Ut over det ville jeg strukket meg langt for å etablere et godt og avslappet naboskap (selvfølgelig innen rimelighetens grenser) - om ikke for meg selv så iallfall for ungene. Selv om aldersforskjellen virker stor nå er det ikke utenkelig at barna vil få mer glede av hverandre etterhvert. Nabounger i ulik alder kan jo også gi datteren noe å strekke seg etter, og lære av.

Man må jo se an nabolaget litt også. Jeg ville vært forsiktig med å flagge mye strengere regler enn det som er gjengs blant andre barnefamilier i nærheten. (Så sant man ikke bor i et VELDIG frilynt og spesielt nabolag så klart). Det å utvise romslighet og godvilje ovenfor nabobarn (selv om de ikke er ideelle lekekamerater akkurat nå) er etter mitt syn en investering i egne barns oppvekst. Om datteren ikke kommer til å leke så mye med disse konkrete barna er man jo også med på å sette en standard eller en oppfatning for hva man tolererer generelt, også for andre unger.

• Liker 1
Skrevet

Her går alle i hverandres hager, og det syns jeg er helt naturlig. Ved det par anledninger har det hendt at leken har vært litt røff også, og ting har blitt ødelagt. Men vi bærer ingen nag til noen sv den grunn heller. Jeg vil at alle barn i nabolaget skal føle seg velkomne hos oss. Vil jeg ikke ha dem her sender jeg dem hjem, så enkelt er det.

• Liker 2
Skrevet

Synes det er litt spesielt at de ikke har spurt om det går greit at barna leker i hagen deres..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt ifra.

Deres hage er ikke fellesområde.

En ting er om noen år, når barnet deres er gammelt nok til å ta med andre i hagen - da er det selvsagt annerledes. Men det å la egne barn bruke andres hager som offentlig lekeplass er kjempe uhøflig, og jeg ville sagt ifra OG satt opp hekken ;)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått nye naboer, og de er slik. Plutselig er de bare inne i hagen vår. De går opp på verandaen og går rundt og snoker rundt huset vårt. Vi liker det ikke. De har trampoline selv, og likevel finner jeg den irriterende gutten på vår trampoline.

Vi har jenter selv og dette er gutter, så det er helt klart at de ikke er her for å leke med jentene våre.(som heller ikke er på samme alder.)

Og helt ærlig, jeg ikke bare missliker det, jeg hater det. Jeg liker heller ikke at de sniker mellom ripsbuskene våre og bruker hagen vår som gangvei.

Så sett opp den hekken og det er lov å si i fra.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan si at naboungene er velkomne til å komme og leke med jenta deres?

Underforstått; Inkluderende lek med henne, ikke komme og leke aleine med hennes leker.

• Liker 2
Gjest badeand1
Skrevet

Syns det er frekt gjort og jeg ville sagt fra.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...