Gå til innhold

andelsbolig


snuppsia

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke helt med andelsbolig jeg,ser på en annonse nå. Det står fellesgjeld 1,4 mill. Totalt blir det 2,5 mill. Og så er det fellesutgifter på 4-5 tusen i mnd. Må jeg betale på lånet, fellesutgifter og fellesgjeld pr mnd, eller er gjelda inkludert i fellesutgifter?

Jeg og min mor blir å betale 50-50 på dette, jeg er 20 og hun er i full jobb og tjener det som anses som normal lønn nå til dags. Hun blir å ta opp lånet og vi blir imellom oss å ordne avtaler osv så alt er i orden i tilfelle jeg og hun skulle komme skeis osv.

Nå vil jeg høre alle erfaringer med andelsbolig!

Endret av snuppsia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fellesgjelden er inkl. i fellesutgiftene, ja. Men så kommer ditt eget lån i tillegg. Jeg ville tenkte meg om både to og tre ganger før jeg kjøpte noe med så høy fellesgjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er profesjonelle som har bygget dette, altså de har holdt på med dette i 65 år. Jeg får forsikring på at hvis andre ikke betaler, så går det ikke utover meg. Og det er et veldig ettertraktet boligfelt, det er ikke ferdigbygd før januar 2013 og 10 av 18 leiligheter er allerede solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så stor forskjell mellom selveier og borettslag lenger, men jeg personlig ville aldri ha kjøpt noe annet enn selveier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med så høy fellesgjeld så hadde jeg sjekket hvordan lånet til fellesgjelda er. Noen har f.eks. avdragsfrihet i 5 år. Da består det du betaler for fellesgjelda kun av renter. Mange har fått seg et skikkelig sjokk når de også må begynne å betale avdrag på fellesgjelda. Det kan fort skje at husleia kommer på over 10.000 kr. Hvor mye koster boligen uten fellesgjeld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...