Gå til innhold

La barnet disponere en hel stue


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snakker om avsporing...

Vi hadde kjellerstue da jeg vokste opp, og det var ikke bare mitt rom, men det var nok jeg som brukte rommet mest. Der hadde jeg venner på besøk, både til lek da vi var yngre og små parties da vi ble noe eldre. Veldig deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her disponerer 10 og 12-åringen 2 etasje alene. Soverom og lekestue. De holder det selv ryddig, men jeg vasker.

Når de blir større skal de få ta del i vaskingen. Mopping er tungt for nakke og skuldre, i alle fall for barn som da styrer med alt for store redskaper.

Barnas soverom vasker jeg daglig på våren.

Jeg tror rett og slett de som mener barn ikke bør ha egne rom til disp, rett og slett ikke har plass til det og er misunnelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst ein gong i veka? Jøss, kva driv de med på soveromma eigentleg? :klo: Her held det lenge å støvsuge...

Eg vil ikkje akurat kalle det å sveipe over golvet på sitt eiget sove- eller opphaldsrom når det trengs, for "større faste renholdsoppgaver", men greitt nok. Og nei, eg ser ikkje særleg forskjell i om mor spør om ungen kan sveipe over golvet enn om ho kan rydde ut av oppvaskmaskina. TS skriv dessutan at ungen har ansvar for klesvask... Ser ikkje kva som er så mykje meir lett og lystbetont med det? For min del ville det i alle fall ha vore meir naturleg at ungen hadde ansvar for eiget rom, enn ansvar for familiens felles skittentøy og oppvask, men folk er forskjellig...

Hvis du hadde lest det jeg skrev, så hadde du sett at det står at hun har ansvar for å sortere sin egen klesvask i rett skittentøyskurv før jeg vasker de. Kansje en ide å lese det jeg skriver før du uttaler deg? Å for sjuende gang, det var ikke vasken jeg ønsket debatt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde lest det jeg skrev, så hadde du sett at det står at hun har ansvar for å sortere sin egen klesvask i rett skittentøyskurv før jeg vasker de. Kansje en ide å lese det jeg skriver før du uttaler deg? Å for sjuende gang, det var ikke vasken jeg ønsket debatt om.

Når du kaller mopping for barnarbeid så ber du om å få reaksjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn hadde jeg det som 10 åring:) eget kontor med sofa , bøker , pc og leker:) og en fin arbeidspult i kjelleren hos ma og pa:), hdde det fint der:) og når jeg ble i 15-16 års alderen satte jeg inn et lite kjøleskap og mikrobølgeovn, for å lage meg litt kveldssnacks mens jeg spillte PS 1 og 2:) eller PC med broren min:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest modern

Vi har tre stuer, to av disse disponerers av barna.

En fantatisk løsning når vi har besøk, sånn at vi voksne slipper mye mas og bråk. På den måten kan både voksne og barn kose seg når vi har besøk.

Tenåringen i huset har ingen faste plikter, men rydder sin egen stue på eget initiativ.

Jeg vasker av og til, ved spesielle anledninger.

MEN tenåringen bidrar MYE i hjemmet, selv om det ikke gjøres med støvsuger, støvkost og mopp!

Vi snakker om barnepass for de minste barna, de 20 min jeg trenger på butikken, der og da, de fem minuttene jeg trenger for å få gått på do, osv.

For å ikke snakke om det sosiale bidraget!

En skrev: hvorfor skal jeg gjøre noe ungene fint klarer selv?

Min filosofi er: Hvorfor skal alltid barna måtte gjøre alt de klarer selv???

For meg ligger det mye omsorg i å gjøre ting for ungene mine, som de faktisk kunne gjort selv. For meg er det en berikelse å ha barn, ikke en belastning. Jeg koser meg med å stelle for familien min og ser ikke på det som noe offer i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min liker ikke å være alene i en etasje for seg selv, så han leker i stua. Vi deler da stua.

Hva du velger i ditt hus er vel opp til deg og ikke alle de andre, de har vel egne regler i husene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mine brødre har alltid hatt kjellerstue, og vi har alle hatt soverom i kjelleren siden min søster ble født (da var vi 5,7 og 8).

Jeg synes det har vært veldig kjekt, og vi har kunnet hatt besøk osv, veldig kjekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...