Gå til innhold

La barnet disponere en hel stue

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har latt min datter på 10år få disponere kjellerstuas i sokkeletasjen, dvs at det er hennes lekerom. Der har hun sofa, bord, tv, video, wii, skrivebord, leker, spill, cdspiller, kort sagt en stue innredet etter henne og hennes behov. Stua er på ca 30 kvadrat. Ganske stort. Fra kjellerstua er det skyvedør rett ut til hallen, så hun er jo aldri alene i en del av huset.

I hovedetasjen har vi 3 soverom, et hovedsoverom på ca 15 kvadrat som vi foreldre bruker, min datters rom på 10 kvadrat ca og et lite gjesterom på ca 7-8 kvadrat. Ganske små rom egentlig. Grunnen til at min datter har fått kjellerstua er jo fordi soverommene er så små, og det er uaktuelt å gi henne hovedsoverommet, pga all skapplassen og utgang til terassen. Mener vi som foreldre har krav på det. Mange av våre venner og familie er helt bestyrtet over at hun disponerer hele kjellerstua alene, til lekerom. Enda mer bestyrtet over egene møbler og tv, og det faktim at hun har fått velge farger på vegger selv.

Må bare spørre, er det så utrolig big deal at hun har et rom der hun faktisk har plass til å utfolde seg på? Hun er enebarn, men hun har venner på besøk her hele tiden, hun er hos dem også såklart, bor i et boligfelt med mange barn. Synes det er bedre at hun har litt plass å utfolde seg på, og faktisk ha plass til besøk istedet for å stuve henne inn på det lille rommet på 30 kvadrat. Der har hun egentlig ikke plass til så mye annet enn senga, nattbordet, bokhylle, skrivebord, klesskap og kommode.

Skjemmer jeg henne bort? Blir så lei av sure tilbakemeldinger fra folk som ikke har så stor plass. Er vel sjalusi kansje. De fleste bor jo i rekkehus med 2 rom og kjøkken.Men hva er problemet? Vi trenger jo ikke denne stua, vi har jo stue, som attpåtil er 45 kvadrat, ja vi har stort hus. Lar heller barnet få litt plass for seg selv.

Noen som har noen innspill? ble litt langt det her men...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For ordens skyld: Hun sover på rommet sitt oppe i samme etasje som vi sover, kjellerstua brukes kun til lekerom på dagtid.

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva slags innspill du ønsker, men jeg ser ikke noe galt i at datteren deres disponerer kjellerstua.

Jeg ser egentlig bare fordeler med det, spesielt fordi det ofte er slike steder ungdommen samler seg når de blir litt eldre. Tror det er gull verd å ha et rom med plass, man blir kjent med barnas venner - og man får litt mer innblikk i hva de foretar seg.

Vi har ikke alltid hatt like god plass, men jeg har alltid klart å få til et rom som er til de unges disposisjon. Nå er det unge voksne, men fremdeles er det ofte hos oss de samles. Rett og slett fordi de er vant til det, tror jeg. Selvfølgelig også fordi de vet at de er velkomne.

Kos dere med å ha muligheten til å legge til rette for jenta deres og drit i hva andre mener!

:heks:

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Gi henne en hybelkomfyr, så har hun egen leilighet i en alder av 10. Slettes ikke værst!

Skrevet

Nei, jeg ser virkelig ikke noe galt i dette. Så lenge dere har deres "rom", og hun har sitt så klarer jeg ikke å skjønne at det er noe å reagere på. Har flust av venner som har hatt kjellerstuer som de har fått disponere.

Folk bryr seg med mye rart.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Holder hun det rent og ryddig i denne kjellerstua, da? Det hadde vært kravet mitt, ihvertfall. Skal hun disponere et så stort som må hun også rydde, vaske, støvsuge osv. Mine barn har ihvertfall hatt ansvar for rommene sine siden de var på den alderen. Jeg hadde ikke akseptert at jeg eller far skulle vaske og rydde en hel ekstra stue som blir brukt til lek og vennebesøk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det du beskriver er vel relativt vanlig? Det jeg ville ha vært skeptisk til er å gi toåringen fri adgang til TV uten voksenkontroll. Dessuten regner jeg med at hun bar fri tilgang til voksenstuen dersom hun ønsker det. Utover dette ser jeg ikke problemet.

AnonymBruker
Skrevet

Det du beskriver er vel relativt vanlig? Det jeg ville ha vært skeptisk til er å gi toåringen fri adgang til TV uten voksenkontroll. Dessuten regner jeg med at hun bar fri tilgang til voksenstuen dersom hun ønsker det. Utover dette ser jeg ikke problemet.

Hun er ikke to år, da. Toåring med egen kjellerstue? :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har selvfølgelig fri tilgang til resten av huset! Dette er jo bare lekerommet. Ja, hun rydder selv og holder orden, gulvvasken og støvtørringa tar jeg sammen med resten av husvasken hver fredag.

- TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun er ikke to år, da. Toåring med egen kjellerstue? :fnise:

Skrivefeil. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hun rydder selv og holder orden, gulvvasken og støvtørringa tar jeg sammen med resten av husvasken hver fredag.

Ti år, enebarn, egen kjellerstue og mamma vasker huset? Hvorfor kan hun ikke vaske selv? Er det ikke vanlig at tiåringer vasker hus lengre?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gjort akkurat det samme som deg TS dersom jeg hadde hatt mulighet til det. Når dere ikke trenger kjellerstua så er bruken helt ypperlig. Skulle ønske jeg hadde hatt samme mulighet med mine barn. Her var det null kjellerstue og rommene ble brukt til soving og samling av venner.

Skrevet

Ser ingenting galt i det.

Vi har også stort hus, og når vi pusser opp underetasjen får ungene eget leke/oppholdsrom der. De har også hver sitt soverom oppe.

Skrevet

Jeg fikk disponere kjellerstua hjemme fra jeg var 12 år, og det var knallbra for meg hvertfall. Kjellerstua var ellers ikke i bruk. Alle vennen mine samlet seg alltid hos meg, siden jeg hadde plass til alle, så foreldrene min hadde jo helt kontroll over hvem jeg var sammen med osv. Jeg sov i 2.etg hvor foreldrene mine hadde rom da. Til jeg flyttet ned i kjellerstua når jeg ble 17ish.

Jeg er kjempeglad for å ha fått den muligheten. Ser ikke noe galt i det. Men noen vil sikkert kalle meg og din datter bortskjemt. Men spiller det egentlig noen rolle?

Gjest Blondie65
Skrevet

Ikke hør på de som er misunnelige. Dette er en løsning som mange ønsker seg og ikke alle får til. Da slipper man leker og videospill i dagligstuen. Hva er galt med det?

Det å være bortskjemt betyr at en ikke har grenser, eller at en får viljen sin i alt en peker på.

Skrevet

Ti år, enebarn, egen kjellerstue og mamma vasker huset? Hvorfor kan hun ikke vaske selv? Er det ikke vanlig at tiåringer vasker hus lengre?

Hva vil du egentlig frem til? Barnet rydder jo etter seg, hva er da så farlig at mamma vasker gulvene hvis det allerede gjøres hver fredag? Verken jeg eller mine venner vokste opp med å vaske gulvene, men vi gjorde alle vår del. Så lenge man gjør sin del skjønner jeg ikke at dette er noe reagere på. Og det er virkelig ikke uvanlig at man får lov til å disponere oppholdsrom hvis de ikke brukes av de voksne, enebarn eller ikke.

• Liker 3
Skrevet

Når du har plass til det, er det jo berre fint, men eg synest absolutt jenta bør både støvsuge og vaske der når det er hennar rom!

Skrevet

Jeg vasket aldri huset i den alderen - det gjorde heller ikke mine barn.

Hadde en eneste venninne som hadde som oppgave å vaske huset hjemme hver fredag .. ingen andre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva vil du egentlig frem til? Barnet rydder jo etter seg, hva er da så farlig at mamma vasker gulvene hvis det allerede gjøres hver fredag? Verken jeg eller mine venner vokste opp med å vaske gulvene, men vi gjorde alle vår del. Så lenge man gjør sin del skjønner jeg ikke at dette er noe reagere på. Og det er virkelig ikke uvanlig at man får lov til å disponere oppholdsrom hvis de ikke brukes av de voksne, enebarn eller ikke.

Fordi jenta disponerer 40 kvm helt for seg selv, men mora vasker. Det reagerer jeg på. Jeg reagerer overhodet ikke på at hun får bruke kjellerstua, men at hun har så lite ansvar ift det hun får. Å rydde etter seg er en selvfølge. Mine barn har hatt ansvar for å vaske sine egne rom og skifte på senga fra de var 9-10 år. Hvorfor skulle jeg gjøre noe som de fint klarte selv? Når er det meningen at barn skal begynne å bidra hjemme, da?

• Liker 1
Skrevet

Fordi jenta disponerer 40 kvm helt for seg selv, men mora vasker. Det reagerer jeg på. Jeg reagerer overhodet ikke på at hun får bruke kjellerstua, men at hun har så lite ansvar ift det hun får. Å rydde etter seg er en selvfølge. Mine barn har hatt ansvar for å vaske sine egne rom og skifte på senga fra de var 9-10 år. Hvorfor skulle jeg gjøre noe som de fint klarte selv? Når er det meningen at barn skal begynne å bidra hjemme, da?

Det er da opp til hver enkelt familie.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...