Gå til innhold

Støt av rotting?


Gjest nicola

Anbefalte innlegg

Gjest nicola

Hvorfor får man støt av kunst og plastikkrotting møbler?

Jeg og sambo vil kjøpe, men får irriternde støt av noen møbler. Hører det er flere som har måttet levere tilbake møbler pga smelling i hytt og gevær. Dette er da ikke noe behagelig. Hva skyldes det og kan det forhindres på noen måte?

Vil jo helst ha rotting...Tremøbler er uaktuelt siden det da er vedlikehold + må oppbevares inne om vinteren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Artig! Har ikke tenkt på at det kan skje? Hvis det er tørt i været kan det kanskje være ett problem, ja, siden rotting rett og slett er plastikk. Har man metallrør i konstruksjonen, som i rottingmøbler, kan de nok samle opp endel statisk elektrisitet, og utlade denne fra metalldelene.

Man kan vel bruke samme metode som ved vasking av kunststoffklær: Dynke møblene i skyllemiddel. Bruk en malerpensel, eller om du tynner det ut litt i vann, burde det være mulig å bruke en sprayflaske til å påføre det. Burde være greit nok å påføre det på undersiden av møblene, så slipper du å sette deg i guffa.

I ekstreme tilfeller burde det vel også gå an henge ned en stump med kobberwire. Monter den i ett av metallstagene midt under stolen, så den subber nedi underlaget. Nøyaktig det samme gjør man på biler, for å "lade dem ut".

En ting til: Underlaget har jo alt å si. Om disse møblene dere fikk støt fra, sto på gulvbelegg eller noe annet ikke-ledende underlag, er det ikke rart de samlet opp ladning. Terassebord, eller betong/fliser, burde ikke være ett problem.

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicola

Artig! Har ikke tenkt på at det kan skje? Hvis det er tørt i været kan det kanskje være ett problem, ja, siden rotting rett og slett er plastikk. Har man metallrør i konstruksjonen, som i rottingmøbler, kan de nok samle opp endel statisk elektrisitet, og utlade denne fra metalldelene.

Man kan vel bruke samme metode som ved vasking av kunststoffklær: Dynke møblene i skyllemiddel. Bruk en malerpensel, eller om du tynner det ut litt i vann, burde det være mulig å bruke en sprayflaske til å påføre det. Burde være greit nok å påføre det på undersiden av møblene, så slipper du å sette deg i guffa.

I ekstreme tilfeller burde det vel også gå an henge ned en stump med kobberwire. Monter den i ett av metallstagene midt under stolen, så den subber nedi underlaget. Nøyaktig det samme gjør man på biler, for å "lade dem ut".

En ting til: Underlaget har jo alt å si. Om disse møblene dere fikk støt fra, sto på gulvbelegg eller noe annet ikke-ledende underlag, er det ikke rart de samlet opp ladning. Terassebord, eller betong/fliser, burde ikke være ett problem.

Tusen takk for svar! skal prøve å spraye undersiden med utvanna tøymykner! Super forslag!

Underlaget er treverk. Altså terassen vår er tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ikke tenkes at det er motsatt? Personen som får støt får det fordi denne er 'ladet' opp og får et støt fordi møblet leder bedre mot jord enn det feks. materialet i skoene til personen gjør. Da vil det ikke hjelpe å jorde møblet.

Jeg har opplevet dette noen ganger i møbelbutikker når jeg har gått rundt på tepper og slikt og fått et lite, men merkbart, støt når jeg har berørt rottingstrukturen.

Om man klarer å provosere fram et støt i butikken så burde en enkel test være å ta av seg skoene og prøve på nytt.

Endret av skrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skrue: Godt poeng. Men da burde man vel få støt av hva som helst?

Selv har jeg aldri merket noe til det, men det kan være siden jeg bør på vestlandet. Konstant regnvær har en tendens til å nulle ut evt. statisk elektrisitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...