Flynn Skrevet 21. april 2012 #1 Skrevet 21. april 2012 Funker lavkarbo virkelig så raskt og er så effektivt som alle skal ha det til? En venninne som går på det fortalte at hun gikk ned masse på innmari kort tid, og det frister egentlig litt å prøve.. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #2 Skrevet 21. april 2012 Det kanvære veldig effektivt for noen. Mens for andre - ikke så mye, og til og med kanskje ikke i det hele tatt :)Folk er såpass forskjellige, så hvis du lurer på om det fungerer på deg, så er det vel nesten bare å gi det et forsøk 5
Gjest Candy Pie Skrevet 21. april 2012 #3 Skrevet 21. april 2012 Skulle ønske jeg kunne starte på lavkarbo. Men det går nok ikke Jeg spiser ikke kylling og kjøtt, fint lite med grønsaker, takler ikke smør og fete sauser... Men kanskje jeg skulle lagt om livsstilen HELT ? På meg virker det som om alle de som har startet på lavkarbo har blitt så glade og fått mer energi? Men er jo litt viktig å spise ting man liker også, hvis ikke kommer man ikke til å holde ut lenge. Jeg vet at jeg ville sprukket etter noen dager tror jeg. Så er vel lite vits i å prøve:)
Supera Skrevet 21. april 2012 #4 Skrevet 21. april 2012 Lavkarbo er mer effektiv enn lavkalori, det viser studier. Den studien lavkalorifolkene stadig drar frem om at etter ett år så er det lik vektnedgang er en tåpelig studie. I den slanket lavkarbo-gruppen seg i tre måneder for så å gå over til vedlikeholdskosthold (fikk beskjed om å øke daglig karborasjon med 5g hver uke til vektnedgangen stoppet) mens lavkalori slanket seg hele tiden. Link til studien. INTERVENTION: A low-carbohydrate diet, which consisted of limited carbohydrate intake (20 g/d for 3 months) in the form of low-glycemic index vegetables with unrestricted consumption of fat and protein. After 3 months, participants in the low-carbohydrate diet group increased their carbohydrate intake (5 g/d per wk) until a stable and desired weight was achieved. A low-fat diet consisted of limited energy intake (1200 to 1800 kcal/d; <or=30% calories from fat). Both diets were combined with comprehensive behavioral treatment. CONCLUSION: Successful weight loss can be achieved with either a low-fat or low-carbohydrate diet when coupled with behavioral treatment. A low-carbohydrate diet is associated with favorable changes in cardiovascular disease risk factors at 2 years. Den første uka er det mest vann. Mye karbohydrater gir mye insulin som gjør at kroppen binder mer vann enn den trenger. Det er snakk om 1-3 kg for folk flest. Men det er ingen garanti å gå ned i vekt på lavkarbo. Les forresten Til Alle Nybegynnere på Lavkarbo. 2
bergans Skrevet 21. april 2012 #5 Skrevet 21. april 2012 Lavkarbo er mer effektiv enn lavkalori, det viser studier. Den studien lavkalorifolkene stadig drar frem om at etter ett år så er det lik vektnedgang er en tåpelig studie. Den studien du viser til jobber i mot din sak, da den kun går over tre mnd. Det er slike studier som alltid dras fram når Hexeberg, bloggere og misinformerte prøver å promotere fram sin side, men de faller alltid i den samme fellen; de ser seg blind på den ene sida. Det er ingen, hverken SE, professorer eller lekfolk, som mener at vi ikke bør kutte drastisk ned på inntak av ihjelprosessert mat og raffinerte varer, men det har ingenting med lavkarbo å gjøre. Ingen filosofi har enerett på sunn fornuft og/eller fysiologi. Det er heller ikke EN studie som viser at etter 12-24 mnd så er LCHF like lite effektivt som andre ekstreme varianter av lavkalori, høyprotein, sonediett etc, men mengder med metastudier. Der viser det seg gang på gang på gang at det ENESTE som virker over tid (dvs flere år-tiår) er en kombinasjon a endrete vaner ift BÅDE trening og kosthold. De som bare endrer på kosthold, gjerne de mer ekstreme, er de som er minst fysisk aktive, og slike mennesker oppnår dermed kun en lavere BMI. Den kardiovaskulære kapasiteten og muskelstyrken er det akkurat like ille stelt med. Det er også påvist, gang på gang på gang, at det er ikke vekten som er det utslagsgivende (innen rimelighetens grenser selvsagt), men i hvor god fysisk form du er som teller. I mitt daglige arbeide så sliter jeg veldig med å få jenter til å forstå nettopp dette. De fleste av dem har panikk for karbohydrater, vil ha flat mage og eier ikke fysisk kapasitet. Men gulrot og eple, de har fått med seg at det er farlig og roten til alt ondt. Det sier litt om til hvilken grad denne ensrettete og feilrettete markedsføringen av LCHF har misinformert mennesket. En skal være rimelig blank for å tro på mennesker som setter fysisk aktivitet så langt ned på lista som de fleste LCHF-advokater gjør. For å lykkes over tid så må det endres livsstil. Hva du tenker, hvilken holdning du har til kropp, hav du kan om mat, hvilke vaner/tankesett som styrer deg og viljen til å faktisk bevege på legemet. Det siste er det viktigste. 7
Supraspinatus Skrevet 21. april 2012 #6 Skrevet 21. april 2012 Den studien du viser til jobber i mot din sak, da den kun går over tre mnd. Det er slike studier som alltid dras fram når Hexeberg, bloggere og misinformerte prøver å promotere fram sin side, men de faller alltid i den samme fellen; de ser seg blind på den ene sida. Det er ingen, hverken SE, professorer eller lekfolk, som mener at vi ikke bør kutte drastisk ned på inntak av ihjelprosessert mat og raffinerte varer, men det har ingenting med lavkarbo å gjøre. Ingen filosofi har enerett på sunn fornuft og/eller fysiologi. Det er heller ikke EN studie som viser at etter 12-24 mnd så er LCHF like lite effektivt som andre ekstreme varianter av lavkalori, høyprotein, sonediett etc, men mengder med metastudier. Der viser det seg gang på gang på gang at det ENESTE som virker over tid (dvs flere år-tiår) er en kombinasjon a endrete vaner ift BÅDE trening og kosthold. De som bare endrer på kosthold, gjerne de mer ekstreme, er de som er minst fysisk aktive, og slike mennesker oppnår dermed kun en lavere BMI. Den kardiovaskulære kapasiteten og muskelstyrken er det akkurat like ille stelt med. Det er også påvist, gang på gang på gang, at det er ikke vekten som er det utslagsgivende (innen rimelighetens grenser selvsagt), men i hvor god fysisk form du er som teller. I mitt daglige arbeide så sliter jeg veldig med å få jenter til å forstå nettopp dette. De fleste av dem har panikk for karbohydrater, vil ha flat mage og eier ikke fysisk kapasitet. Men gulrot og eple, de har fått med seg at det er farlig og roten til alt ondt. Det sier litt om til hvilken grad denne ensrettete og feilrettete markedsføringen av LCHF har misinformert mennesket. En skal være rimelig blank for å tro på mennesker som setter fysisk aktivitet så langt ned på lista som de fleste LCHF-advokater gjør. For å lykkes over tid så må det endres livsstil. Hva du tenker, hvilken holdning du har til kropp, hav du kan om mat, hvilke vaner/tankesett som styrer deg og viljen til å faktisk bevege på legemet. Det siste er det viktigste. En ting som er viktig å tenke på når det gjelder studier av kosthold er at alle store studier som knytter kosthold til sykdommer er basert på observasjon i ettertid der de ser på legejournaler og kostholdet de oppgir å ha spist. Eller de bruker det generelle kostholdet for en gitt stor gruppe og ser på forekomsten av en sykdom. Det gjør at de stortsett alltid finner det svaret de ønsker å finne, eller de ser seg blinde på hypotesen og bare ser den i resultatene. Ernæringsforskning grenser derfor til pseudoforskning siden doble randomiserte forsøk ikke egentlig er mulig i stor-skala. Har selv blitt mer og mer kritisk til forskningen man finner i anerkjente publikasjoner etter jeg ble oppmerksom på dette. Mulig jeg har blitt påvirket litt av en bok jeg leser som delvis omhandler historien bakom dagens etablerte teorier og "sannheter" om kosthold. "Good calories, bad calories" av Gary Taubes. Man skal ikke ta alt man leser for sannheter, men måten det blir fremstilt på virker veldig troverdig. Nå har jeg ikke lest boken ferdig og jeg vet at den har en pro-lavkarbo-vridning, men etterhvert som jeg lærer mer og mer om kosthold er jeg mer overbevist om at det ideelle kostholdet å leve etter for meg er dreid mer mot den siden uten at jeg forbanner karbohydrater som næringstoff. Jeg tror heller det er viktig å styre kostholdet sitt etter aktivitet og ikke tro at en sunn livsstil kommer av aktiviteten alene eller kostholdet alene. Om lavkarbo virkelig er SÅ effektiv, så er det vel like effektiv som du klarer å følge det. Det betyr ikke at du vil oppleve en massiv vektnedgang selv om du kutter alle karbohydrater, men likevel spiser uendelige mengder energi fra fett. 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #7 Skrevet 21. april 2012 Det var ikke effektivt for min del. Holdt på med det av og på i ett år og gikk ned 10 kilo. Så plutselig mistet jeg all motivasjon og sluttet og gikk opp igjen 6 av de kiloene. Grunnen til at jeg ikke gikk opp resten var fordi jeg begynte å spise skikkelig sundt(lavkalori) og trente masse fordi jeg hadde gått opp igjen. Jeg gikk ikke tilbake til lavkarbo fordi jeg innså at det var noe man bør holde seg til etter man er ferdig slanket også og det var ikke noe jeg var interessert i.. Og jeg likte egentlig ikke maten heller. Så for en som liker maten, spiser den rikig og holder seg til planen funker lavkarbo som bare det. Er du sånn som meg som ikke gjør det så funker det dårlig. Så det kommer jo ann på deg.
skruf Skrevet 21. april 2012 #8 Skrevet 21. april 2012 Jeg testet ut lavkarbo, etter å ha lest meg opp på det, ikke pga av vektnedgang, siden jeg er slank (bmi på 20), men pga det skal ha positiv innvirkning på bl.a migrene, leddsmerter osv... Det var ikke noe for meg, jeg ble totalt utmattet, gikk opp i vekt, og holdt på å kollapse på trening..... Så kroppen min trenger karbohydrater! Nå spiser jeg langsomme karbohydrater til vanlig, men dette var ikke noe for meg.. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #9 Skrevet 21. april 2012 Det kommer helt an på personen. For noen er det veldig effektivt, for andre ikke. For meg som trives godt med maten, elsker både smør og masse grønnsaker, og ikke er spesielt glad i verken ris eller pasta fra før, så er det helt ypperlig. 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #10 Skrevet 21. april 2012 AB #9 her igjen. Kan legge til at jeg trener 3 ganger i uken, både styrke og kondis, og gjorde det også før lavkarbo. Og det funker strålende det også. Holder ut lenger og føler meg bedre både før og etter trening. 1
skruf Skrevet 21. april 2012 #11 Skrevet 21. april 2012 AB #9 her igjen. Kan legge til at jeg trener 3 ganger i uken, både styrke og kondis, og gjorde det også før lavkarbo. Og det funker strålende det også. Holder ut lenger og føler meg bedre både før og etter trening. Jeg trener 4-5 ganger i uken, gjort det i mange år, men da jeg gikk over på lavkarbo holdt jeg på å kollapse etter en liten løpetur med bikkja! Måtte legge meg ned på en benk og ringe mannen min.............
PrimoFanten Skrevet 22. april 2012 #13 Skrevet 22. april 2012 Funker lavkarbo virkelig så raskt og er så effektivt som alle skal ha det til? En venninne som går på det fortalte at hun gikk ned masse på innmari kort tid, og det frister egentlig litt å prøve.. Du hadde blitt ytterst sjokkert over hvor dårlig kunnskapsnivået og/eller den generelle forståelsen er angående dette med kosthold, trening ...etc egentlig er. Vet du hva..? ta å bruk noen timer hver uke på å sette deg inn i grunnleggende ernæringsfysiologi og du vil se ting med andre øyne. Det siste du bør gjøre er å etterspør råd & veiledning fra folk rundt deg ..med mindre de har en særdeles spessiell bakgrunn som tilsier noe annet. Venninner faller ikke under sistnevnte kategori. Om jeg tør be om et øyeblikks refleksjon over sitatet "gikk ned masse på innmari kort tid" Vekttap er blant folk flest synonymt med tap av fettmasse. Uten å utdype den noe videre så er det altså ikke slik det fungerer. Om du går ned 6kg på en uke, hvorav 1.5kg av disse er av fett å regne så vil en faktisk ha ækt egen fettprosent. Det er som regel ikke den faktiske målsetningen men hvem kan vel krangle med fakta?. 1
Kosemose Skrevet 22. april 2012 #14 Skrevet 22. april 2012 hva har skjedd med å spise sunt, samt tilpasse mengdene og næringsinnholdet til aktivitetsnivå og behov? For meg høres lavkarbo ut som "vil gå ned i vekt, men vil fortsatt proppe i meg altfor mye mat og orker ikke trene" så syns jeg det er lurt å begrense dårlige karbohydrater som sukker, hvis ris, hvit pasta og hvitt brød. Men at man ikke skal spise grovt brød, naturris og fullkornpasta eller rotfrukter og potet syns jeg bare høres merkelig ut, og som et ønske om en "quick fix". 3
Supraspinatus Skrevet 22. april 2012 #15 Skrevet 22. april 2012 (endret) hva har skjedd med å spise sunt, samt tilpasse mengdene og næringsinnholdet til aktivitetsnivå og behov? For meg høres lavkarbo ut som "vil gå ned i vekt, men vil fortsatt proppe i meg altfor mye mat og orker ikke trene" så syns jeg det er lurt å begrense dårlige karbohydrater som sukker, hvis ris, hvit pasta og hvitt brød. Men at man ikke skal spise grovt brød, naturris og fullkornpasta eller rotfrukter og potet syns jeg bare høres merkelig ut, og som et ønske om en "quick fix". Jeg er generelt enig med deg, men jeg vil påpeke at grovt brød og fullkornpasta lurer deg litt. De har omtrent ikke lavere glykemisk indeks og hovedbestanddelen er høyt prosesserte karbohydrater. Det påståtte vitamin og sporstoff-innholdet i fullkorn er lavt og de fleste korn inneholder gluten. Nå er forsåvidt gluten ikke farlig for de som tåler det. Det er forsåvidt en mengde produkter som ikke er farlig i små mengder eller for alle, men det betyr ikke at det er lurt å basere kostholdet sitt på det. Brød kun laget av fullkorn er nesten ikke-eksisterende pga fullkorns manglende egenskaper til å henge sammen, heve (eller smake godt*.) *De fleste, ikke alle, vil ende opp på en mer usunn type brød fordi de synes smaken er bedre. Jeg testet ut lavkarbo, etter å ha lest meg opp på det, ikke pga av vektnedgang, siden jeg er slank (bmi på 20), men pga det skal ha positiv innvirkning på bl.a migrene, leddsmerter osv... Det var ikke noe for meg, jeg ble totalt utmattet, gikk opp i vekt, og holdt på å kollapse på trening..... Så kroppen min trenger karbohydrater! Nå spiser jeg langsomme karbohydrater til vanlig, men dette var ikke noe for meg.. Jeg vil tippe det er sånn for de fleste når glykogenlagrene går tomme. Etterhvert vil de som spiser karbohydratrestriktivt bruke mer fett som energi og du vil ikke gå på denne smellen med mindre du har for vane å løpe hardt veldig lenge. Det er ihvertfall det mange påstår. Så det er ikke utenkelig at man vil tilvenne seg etter en stund. Ser også at mange anbefaler at man tar det rolig de første ukene med nytt kosthold. Men alle trenger forsåvidt karbohydrater. Spørsmålet er vel heller: fra hvilken kilde? Endret 22. april 2012 av Supraspinatus 4
skruf Skrevet 22. april 2012 #16 Skrevet 22. april 2012 Jeg er generelt enig med deg, men jeg vil påpeke at grovt brød og fullkornpasta lurer deg litt. De har omtrent ikke lavere glykemisk indeks og hovedbestanddelen er høyt prosesserte karbohydrater. Det påståtte vitamin og sporstoff-innholdet i fullkorn er lavt og de fleste korn inneholder gluten. Nå er forsåvidt gluten ikke farlig for de som tåler det. Det er forsåvidt en mengde produkter som ikke er farlig i små mengder eller for alle, men det betyr ikke at det er lurt å basere kostholdet sitt på det. Brød kun laget av fullkorn er nesten ikke-eksisterende pga fullkorns manglende egenskaper til å henge sammen, heve (eller smake godt*.) *De fleste, ikke alle, vil ende opp på en mer usunn type brød fordi de synes smaken er bedre. Jeg vil tippe det er sånn for de fleste når glykogenlagrene går tomme. Etterhvert vil de som spiser karbohydratrestriktivt bruke mer fett som energi og du vil ikke gå på denne smellen med mindre du har for vane å løpe hardt veldig lenge. Det er ihvertfall det mange påstår. Så det er ikke utenkelig at man vil tilvenne seg etter en stund. Ser også at mange anbefaler at man tar det rolig de første ukene med nytt kosthold. Men alle trenger forsåvidt karbohydrater. Spørsmålet er vel heller: fra hvilken kilde? Jeg prøvde lavkarbo i over en mnd, uten å få tilbake energien. Jeg trener ganske hardt når jeg trener...
Gjest Wolfmoon Skrevet 22. april 2012 #17 Skrevet 22. april 2012 Lavkarbo er mer effektiv enn lavkalori, det viser studier. Den studien lavkalorifolkene stadig drar frem om at etter ett år så er det lik vektnedgang er en tåpelig studie. I den slanket lavkarbo-gruppen seg i tre måneder for så å gå over til vedlikeholdskosthold (fikk beskjed om å øke daglig karborasjon med 5g hver uke til vektnedgangen stoppet) mens lavkalori slanket seg hele tiden. *snip* Dette reagerer jeg på. Jeg "har gått" på lavkalori, og jeg slanker meg da virkelig ikke hele tiden? Jeg brukte lavkalori (altså telling av kalorier) til å finne ut av hvor mye jeg fikk i meg i løpet av en dag, fikk meg et stort sjokk på enkelte matvarer og endret på disse, før jeg gikk videre og spiste normalt. Innimellom sjekker jeg hvor mye jeg får i meg igjen, bare for at jeg ikke skal gå tilbake til gamle vaner. Men det er klart, hvis man med slanking mener "ikke spise ubegrensede mengder mat", så slanker jeg meg nok fremdeles! Men jeg vil heller leve med karbohydratene mine enn uten, og da er jo valget for meg enkelt.
Gjest Tidssone Skrevet 22. april 2012 #18 Skrevet 22. april 2012 Jeg forbinder lavkarbo med lavkalori. Feks: Frokost: omelett av to egg, salat til Lunsj: salat med skinke og dressing lagd av to ss rømme Middag: en bit laks, blomkål og salat Kvelds: en kyllingfilet med kokte grønnsaker til Ikke så fryktelig mange kalorier i dette? 4
Gjest Wolfmoon Skrevet 22. april 2012 #19 Skrevet 22. april 2012 Jeg forbinder lavkarbo med lavkalori. Feks: Frokost: omelett av to egg, salat til Lunsj: salat med skinke og dressing lagd av to ss rømme Middag: en bit laks, blomkål og salat Kvelds: en kyllingfilet med kokte grønnsaker til Ikke så fryktelig mange kalorier i dette? Men jeg kan spise vesentlig mer karbohydrater enn det du framstiller her, og fortsatt være under kvoten min Jeg kan blant annet spise ris/potet/pasta til middag, og brødmat til noen andre måltider. Og det er for meg forskjellen, og det jeg ikke kunne klart meg uten
Kosemose Skrevet 22. april 2012 #20 Skrevet 22. april 2012 Jeg er generelt enig med deg, men jeg vil påpeke at grovt brød og fullkornpasta lurer deg litt. De har omtrent ikke lavere glykemisk indeks og hovedbestanddelen er høyt prosesserte karbohydrater. Det påståtte vitamin og sporstoff-innholdet i fullkorn er lavt og de fleste korn inneholder gluten. Nå er forsåvidt gluten ikke farlig for de som tåler det. Det er forsåvidt en mengde produkter som ikke er farlig i små mengder eller for alle, men det betyr ikke at det er lurt å basere kostholdet sitt på det. Brød kun laget av fullkorn er nesten ikke-eksisterende pga fullkorns manglende egenskaper til å henge sammen, heve (eller smake godt*.) *De fleste, ikke alle, vil ende opp på en mer usunn type brød fordi de synes smaken er bedre. Jeg vil tippe det er sånn for de fleste når glykogenlagrene går tomme. Etterhvert vil de som spiser karbohydratrestriktivt bruke mer fett som energi og du vil ikke gå på denne smellen med mindre du har for vane å løpe hardt veldig lenge. Det er ihvertfall det mange påstår. Så det er ikke utenkelig at man vil tilvenne seg etter en stund. Ser også at mange anbefaler at man tar det rolig de første ukene med nytt kosthold. Men alle trenger forsåvidt karbohydrater. Spørsmålet er vel heller: fra hvilken kilde? Åja, jeg trodde fullkornpasta var ganske sunt jeg? Og at normalt, godt grovbrød er sunnere enn hveteloff? Så er jeg enig med deg i at det ikke er noe vits i å spise brødskiver til alle døgnets måltider. Men det er forskjell på brød til alle måltider og å aldri kunne spise brød fordi det inneholder karbohydrater, er det ikke? Det er mange slanke mennesker som spiser brød. Men jeg antar at de ikke spiser mer brød enn det kroppen forbrenner. Dette reagerer jeg på. Jeg "har gått" på lavkalori, og jeg slanker meg da virkelig ikke hele tiden? Jeg brukte lavkalori (altså telling av kalorier) til å finne ut av hvor mye jeg fikk i meg i løpet av en dag, fikk meg et stort sjokk på enkelte matvarer og endret på disse, før jeg gikk videre og spiste normalt. Innimellom sjekker jeg hvor mye jeg får i meg igjen, bare for at jeg ikke skal gå tilbake til gamle vaner. Men det er klart, hvis man med slanking mener "ikke spise ubegrensede mengder mat", så slanker jeg meg nok fremdeles! Men jeg vil heller leve med karbohydratene mine enn uten, og da er jo valget for meg enkelt. Jeg har samme erfaring som deg. Ved å bli bevisst hva man faktisk spiser i løpet av en vanlig dag, er det ganske lett å gjøre små endringer som gjør at kostholdet blir sunnere og mindre fetende. Man trenger verken forsake noe eller bare spise kjøtt og pålegg for å ha et sunt og ufetende kosthold, tør jeg påstå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå