Gjest Bobler Skrevet 22. april 2012 #21 Skrevet 22. april 2012 Bærebag/veske kan faktisk være utrolig praktisk når man har miniatyrhunder. Passet en chihuahua på 1,7 kg for noen år siden. Fikk med en veske, og det er jeg jaggu glad for! Jeg dro en del rundt og besøkte familier og venner mens jeg passet ham, og han ble med meg overalt. Jeg har ikke lappen, så vi busset og toget hit og dit. Og tro meg, å gå på en buss/tog i rushtiden med en knøttliten hund vimsende rundt mellom masse stressa folk er garantert ikke kult. Så da var det en mye bedre løsning både for ham og meg at han var trygt i veska si. Han slapp å bli tråkket i hjel, jeg slapp å stresse. Det var dessuten tryggere for ham å være i veska under tog- og bussturene i tilfelle det skulle skjedd en ulykke eller en bråbrems. Såklart kan det være praktisk. Men det er ikke nødvendig av den grunn. Har hatt liten hund, klarte seg helt fint uten veske. Jeg løftet han opp når vi skulle på bussen, og på buss/tog satt han på gulvet som alle andre hunder. Den var også med meg overalt, men den gikk helt selv. Var med meg på timeslange fjellturer uten problemer. Gikk i byen på 17.mai, i Oslo i ettermiddagsrushet osv. Bikkja passer seg og folk er faktisk mer oppmerksomme enn man skulle tro. Jeg syntes det som regel er unødvendig med en veske til hunden. Hva TS eller du gjør er helt opp til dere. Men ofte så overdriver småhund-eiere til de grader. Og da får ofte hundene småhund-syndromet hvor alt er skummelt og dritt. Hunden er ikke lagd av glass, selv om den veier 2kg. Selvfølgelig må man ta hensyn til størrelsen, men å kjøpe inn en veske til å ha hunden i tilfelle en skal ta bussen eller toget syntes jeg blir litt dumt.
Vulpes Skrevet 22. april 2012 #22 Skrevet 22. april 2012 (endret) hehe, Tonje, jeg EIER faktisk to chihuahuaer og de har levd i beste velgående uten veske. hvor ofte er det man trenger å ta tog med en hund? på bussen kan du like så godt bare plukke den opp mens du går ombord. hvis man skaffer seg en hund for å ha den i en veske, bør man heller skaffe seg en dokke eller noe annet å dulle med. det er bare barbie-dukker, uvitende hundefolk og de uten hund som mener at det er nødvendig. du tilhører vel sistnevnte kategori. Uten bil kan man bli nødt til å ta buss, tog, t-bane og trikk med hunden ganske så ofte. Og med en miniatyrhund i rushen kan det være direkte livsfarlig for hunden. Folk presser og trøkker og ser ikke hvor de går hen, og hvis man er riktig uheldig kan vel kun ett lite feiltråkk faktisk drepe vofsen. Ikke akkurat særlig kult. Klart man kan løfte den opp selv og, men om man har mye å bære på eller hunden er sølete er ikke det akkurat særlig fristende. Det kan dessuten bli litt keitete mtp. at man ikke har begge hendene frie til å kjøpe billett på bussen osv. Alt i alt mer praktisk med veske/bærebag (alt ettersom hva man kaller det). Det har absolutt ingenting å gjøre med at man skaffer seg hund for å ha den i veske. Hvis det er det du leser utifra innleggene mine bør du lese dem én gang til, og gjerne la være å komme med nedlatende kommentarer om meg som person. Såklart kan det være praktisk. Men det er ikke nødvendig av den grunn. Har hatt liten hund, klarte seg helt fint uten veske. Jeg løftet han opp når vi skulle på bussen, og på buss/tog satt han på gulvet som alle andre hunder. Den var også med meg overalt, men den gikk helt selv. Var med meg på timeslange fjellturer uten problemer. Gikk i byen på 17.mai, i Oslo i ettermiddagsrushet osv. Bikkja passer seg og folk er faktisk mer oppmerksomme enn man skulle tro. Jeg syntes det som regel er unødvendig med en veske til hunden. Hva TS eller du gjør er helt opp til dere. Men ofte så overdriver småhund-eiere til de grader. Og da får ofte hundene småhund-syndromet hvor alt er skummelt og dritt. Hunden er ikke lagd av glass, selv om den veier 2kg. Selvfølgelig må man ta hensyn til størrelsen, men å kjøpe inn en veske til å ha hunden i tilfelle en skal ta bussen eller toget syntes jeg blir litt dumt. At man kan klare seg uten er jeg enig i. Men når det er mye enklere med, og dessuten tryggere for hunden, så skjønner jeg at mange miniatyrhundeiere i Oslo uten bil velger å skaffe seg veske. Den trenger ikke å være rosa med bling på. Den kan se ut som en helt vanlig bag, i f.eks. brunt eller svart. Og man bruker den så klart ikke utover det som er nødvendig - både fordi hunden har godt av å gå på egne bein, fordi hunden har godt av å bli miljøsterk og for å ikke gi feil signaler til andre. At små hunder lærer seg å passe seg er sant. Men det er ikke alltid nok, om trengselen er stor nok og folk tråkker stressa rundt inne på en fullstappet t-banevogn. Endret 22. april 2012 av Tonje! 1
Syden Skrevet 22. april 2012 #23 Skrevet 22. april 2012 Hva koster det å holde en liten hund type chihuahua? Da tenker jeg på nødvendige utgifter, ikke kurs og ekstra stærs, godbiter etc. Men mat, dyrlege osv. som er helt nødvendig. Det varierer sikkert litt fra måned til måned, men er det noen som har en ca kostnad? Det er så veldig forskjellig.. trudde ikke det skulle bli så dyrt jeg, når jeg skaffet meg "en søt liten hund", de er ganske livlige som valper, min hund skadet seg uheldigvis som valp, så ble operasjoner for over 30 000 kr.. så det er forskjellig fra dyr til dyr, du vet aldri hva som kan skje med de, kanskje er du heldig og får i deg en hund som du nesten ikke har utgifter på, og omvendt
Portvinpiken Skrevet 22. april 2012 #24 Skrevet 22. april 2012 Det er så veldig forskjellig.. trudde ikke det skulle bli så dyrt jeg, når jeg skaffet meg "en søt liten hund", de er ganske livlige som valper, min hund skadet seg uheldigvis som valp, så ble operasjoner for over 30 000 kr.. så det er forskjellig fra dyr til dyr, du vet aldri hva som kan skje med de, kanskje er du heldig og får i deg en hund som du nesten ikke har utgifter på, og omvendt Faste kostnader er ikke så veldig forskjellig. Og forsikring har man for å slippe store uforutsette utgifter. I tillegg til selvfølgelig gjøre så gode undersøkelser man bare kan på sykdom på rasen osv. Sikker blir man aldri, og levende dyr er alltid en "risiko", men hadde du forsikret hunden eller dekket ikke forsikringen skaden den pådro seg?
Syden Skrevet 22. april 2012 #25 Skrevet 22. april 2012 Faste kostnader er ikke så veldig forskjellig. Og forsikring har man for å slippe store uforutsette utgifter. I tillegg til selvfølgelig gjøre så gode undersøkelser man bare kan på sykdom på rasen osv. Sikker blir man aldri, og levende dyr er alltid en "risiko", men hadde du forsikret hunden eller dekket ikke forsikringen skaden den pådro seg? Joda, hunden er forsikret, og forsikringa hjalp meg mye
Portvinpiken Skrevet 22. april 2012 #26 Skrevet 22. april 2012 Joda, hunden er forsikret, og forsikringa hjalp meg mye Ok. For da hadde jo ikke du en regning på 30.000 vil jeg tro, men egenandelen.
Syden Skrevet 22. april 2012 #27 Skrevet 22. april 2012 Ok. For da hadde jo ikke du en regning på 30.000 vil jeg tro, men egenandelen. jo, når jeg plusser sammen alle regningene med operasjonene, og kontrollene så kommer jeg nok opp i den prisen jo. hunden har vært uheldig som valp, brekt fot, litt for glad i katter, så har fått skader der og, så d koster med hund
Portvinpiken Skrevet 22. april 2012 #28 Skrevet 22. april 2012 jo, når jeg plusser sammen alle regningene med operasjonene, og kontrollene så kommer jeg nok opp i den prisen jo. hunden har vært uheldig som valp, brekt fot, litt for glad i katter, så har fått skader der og, så d koster med hund Mener du at du har betalt ca 30.000 i egenandeler og evt medisiner til hunden din når den var valp? Ja da har du jammen vært uheldig. Jeg har heldigvis aldri kommet opp i den summen, til tross for at jeg har hittil hatt 17 hunder. Heldig jeg da :-)
Syden Skrevet 22. april 2012 #29 Skrevet 22. april 2012 Mener du at du har betalt ca 30.000 i egenandeler og evt medisiner til hunden din når den var valp? Ja da har du jammen vært uheldig. Jeg har heldigvis aldri kommet opp i den summen, til tross for at jeg har hittil hatt 17 hunder. Heldig jeg da :-) Ja, da er du det
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2012 #30 Skrevet 24. juli 2012 Min Chi har aldri sittet i veske, han sitter i ryggsekk hvis vi er på fjelltur og det blir for langt for de små beina, eller i jakka hvis han må hvile (Valp), eller vi ferdes i byen hvor det er risiko for å bli trampet ned. Det er helt greit med veske så lenge det benyttes med vett, altså når det er nødvendig. Chihuahua er en stor hund i liten kropp, veldig livlig, våken og lærevillig. Betaler rundt 3300,- i året for forsikring (Agria), rundt 175,- for 1,5 med Royal Canin Chihuahua tørrfòr, som holder lenge. Ellers er det vaksine hvert år på ca 450,- Ormekur koster vel rundt 150-200 for en stor tube man har veldig lenge. Anonym poster: bc28e1f38c3927ad06a293f1592c7401
Gjest Uanonymbruker Skrevet 26. juli 2012 #31 Skrevet 26. juli 2012 Uten bil kan man bli nødt til å ta buss, tog, t-bane og trikk med hunden ganske så ofte. Og med en miniatyrhund i rushen kan det være direkte livsfarlig for hunden. Folk presser og trøkker og ser ikke hvor de går hen, og hvis man er riktig uheldig kan vel kun ett lite feiltråkk faktisk drepe vofsen. Ikke akkurat særlig kult. Klart man kan løfte den opp selv og, men om man har mye å bære på eller hunden er sølete er ikke det akkurat særlig fristende. Det kan dessuten bli litt keitete mtp. at man ikke har begge hendene frie til å kjøpe billett på bussen osv. Alt i alt mer praktisk med veske/bærebag (alt ettersom hva man kaller det). Det har absolutt ingenting å gjøre med at man skaffer seg hund for å ha den i veske. Hvis det er det du leser utifra innleggene mine bør du lese dem én gang til, og gjerne la være å komme med nedlatende kommentarer om meg som person. At man kan klare seg uten er jeg enig i. Men når det er mye enklere med, og dessuten tryggere for hunden, så skjønner jeg at mange miniatyrhundeiere i Oslo uten bil velger å skaffe seg veske. Den trenger ikke å være rosa med bling på. Den kan se ut som en helt vanlig bag, i f.eks. brunt eller svart. Og man bruker den så klart ikke utover det som er nødvendig - både fordi hunden har godt av å gå på egne bein, fordi hunden har godt av å bli miljøsterk og for å ikke gi feil signaler til andre. At små hunder lærer seg å passe seg er sant. Men det er ikke alltid nok, om trengselen er stor nok og folk tråkker stressa rundt inne på en fullstappet t-banevogn. Jeg er ingen fan av hunder i vesker og dilling med småhunder og sånn tull. Men i firetiden på t-banen i oslo så kan ikke hunden stå på gulvet, og du kan ikke bære den i armene heller, da er det mye mye tryggere å ha den i bæreveske. Jeg vil heller bli omtalt som dyremishandler fordi jeg beskytter hunden min på den måten enn å måtte vente fire timer på at rushen skal bli ferdig før jeg kan dra hjem sånn at hunden kan sitte trygt på gulvet. Heller veskehund enn flat hund. 1
Gjest Skrevet 26. juli 2012 #32 Skrevet 26. juli 2012 med mindre du bord i nord, så slipper du hoggorm tabletter og flått pipetter =DD Eller om man bor på østlandet! Her har jeg flåtthalsbånd og takk for det for jeg har tatt 8-10 stk av katta i løpet av den siste mnd!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå