Gå til innhold

Kostnad

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva koster det å holde en liten hund type chihuahua?

Da tenker jeg på nødvendige utgifter, ikke kurs og ekstra stærs, godbiter etc. Men mat, dyrlege osv. som er helt nødvendig.

Det varierer sikkert litt fra måned til måned, men er det noen som har en ca kostnad?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm. Veldig vanskelig å si. Jeg har selv hunder men de er større og spiser mer, ganske mye faktisk :fnise:

Men det første året er det litt utgifter i forbindelse med vaksiner å sånn. Men visst jeg husker rett er det ikke mere enn en i året. Tror dette ligger rundt 4-500. Greit å kjøpe mat hos dyrlegen og en 12 kilo's sekk ligger vell rundt 700.

Veldig greit å forsikre hunden din. Da slipper du unna med å kun betale egenaldel visst det skulle skje noe skader å sånn. Egenandelen varierer sikkert litt fra forsikrings selskap til selskap. Men jeg har en egenandel på 1000. Heldigvis. Har måttet operere begge hundene, og det blir veldig dyrt.

Så da blir det litt tillegg i forsikringa di også. Men det er kun snakk om et par hundre. Absolutt verdt det!!!

KLEM :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Hva koster det å holde en liten hund type chihuahua?

Da tenker jeg på nødvendige utgifter, ikke kurs og ekstra stærs, godbiter etc. Men mat, dyrlege osv. som er helt nødvendig.

Det varierer sikkert litt fra måned til måned, men er det noen som har en ca kostnad?

Kan ikke regne fast pris,men mye kan skje. Plutselig blir de syke osv.

Nå har vi en annen rase,men fikk en utgift på 15000 i fjor. Sørg for forsikring iallefall, det hadde ikke vi

Skrevet

Det går ikke an å regne ut en fast kostnad på en hund. Hunder er forskjellig, de koster forskjellig. Det som skal sies er at i lengden koster jo hund noe, og det er en utgiftspost man ikke kan komme unna. Med andre ord ser du mange familier som omplasserer pga. av "økonomiske forhold".

Jeg kan ikke nevne en nøyaktig pris, men jeg kan si at min hund koster meg litt i overkant av 6000,- i året. Dette inkluderer kvalitetsfòr, forsikring, trening og aktiviteter, utstyr og stell. Utenom dette sparer jeg en liten sum i måneden dersom ekstra utgifter på hunden skulle oppstå - en operasjon for eksempel.

Gjest Surrehodet
Skrevet

Så kommer utgifter til hoggorm tabletter, flått pipetter (3-400 kr for 6 pipetter)

Bæsjeposer :jepp: bussbilletter. Og siden du vil ha en slik liten sak...klær, veske osv.

Gjest Bobler
Skrevet

Så kommer utgifter til hoggorm tabletter, flått pipetter (3-400 kr for 6 pipetter)

Bæsjeposer :jepp: bussbilletter. Og siden du vil ha en slik liten sak...klær, veske osv.

Hva skal hunden med en veske? Ha den på skulderen når de går tur? Og et dekken holder i massevis ;)

• Liker 4
Gjest Surrehodet
Skrevet

Ha ha ha, mente jo en veske til å ha hunden i. Men nå så jeg for meg en liten sak med lakkerte klør (ja det finnes) og skulderveske :fnise:

Men til TS spørsmål.

Det viktigste er forsikring, og innbetalingen avhengiger av hundens verdi. Og hva det skal dekke.

Du bør absolutt ha det ellers kan hunden bli fryktelig kostbar.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en større hund som nå er tretten år. Den frøkna har kostet meg flere hundretusen, men hun er selvfølgelig verdt hver krone og da har hun vært forsikret fra dag 1. Det er ikke billig å ha hund.

• Liker 2
Gjest Bobler
Skrevet

Ha ha ha, mente jo en veske til å ha hunden i. Men nå så jeg for meg en liten sak med lakkerte klør (ja det finnes) og skulderveske :fnise:

Men til TS spørsmål.

Det viktigste er forsikring, og innbetalingen avhengiger av hundens verdi. Og hva det skal dekke.

Du bør absolutt ha det ellers kan hunden bli fryktelig kostbar.

Jeg skjønte det :) Men ingen hunder trenger å være i en veske! :) En Chihuahua har bein den også.

• Liker 3
Skrevet

Ser at noen mener man ikke kan regne en type "fast" kostnad med å ha hund. Selvfølgelig kan man det!

Som TS selv skriver så er hun jo klar over at det er en variabel kostnad. Men akkurat som alt annet er det jo endel fast og noe variabelt. Akkurat som med hus og bil så er det alltid en viss risiko for ekstra kostnader og div som en forsikring ikke vil dekke, egenandeler osv.

Det å ikke klare å regne rundt regnet på kostnader ved å ha hund høres jo helt merkelig ut.

Det en setter opp budsjett med er: fòr (variabelt ettersom merke, type osv. V&H eller tørrfor), årlig veterinærbesøk (vaksiner, tannstein, helsesjekk), forsikring og tyggebein, leker, gobiter og evt utstyr som nye bånd etc. I tillegg kommer evt uforutsette utgifter (ting forsikringen ikke dekker for eksempel).

Selv har jeg 6 hunder og rundt regnet, hvis jeg deler utgiftene på alle 6 kommer jeg til ca 6300 pr år pr hund. Da har jeg tatt med tørrfor + v&H, forsikring, veterinærbesøk x 1 pr år (vaksine + tannrens),ormkurer, tyggebein og et nytt bånd/sele i ny og ne. Fòrutgiftene er variable da jeg har hunder mellom 6 kg og 50 kg, samt valper og senior.

Jeg ville da sagt at hundeholdet koster rundt 6500 i året, og satt av en buffer i tilfelle uforutsette utgifter.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville da sagt at hundeholdet koster rundt 6500 i året, og satt av en buffer i tilfelle uforutsette utgifter.

Vi to er i hvert fall på samme sted i så fall :) Jeg kom også fram til rundt 6000,- i året på hundehold + det jeg setter av til sparing for uforutsette utgifter.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg har to av forskjellig størrelse, og synes jeg bruker veldig lite på den minste. Hun spiser for kanskje 250 kr i mnd, og ellers går det jo en det godbiter. Hos veterinæren en gang per år, og det koster ca 1000 kr. Så er det forsikring til 1600 per år. Hundeposer koster en del siden vi bruker biobag, men har ingen oversikt over hvor mange som går. 40 kr et par ganger per mnd kanskje. Godbiter bruker jeg en del på, men det er fordi hun er ekstremt sær på hva hun liker. Nytt halsbånd kanskje en gang i året.

Om det er valp du skal skaffe deg, er det ganske dyrt i starten siden man trenger en del utstyr, og alle mine har tygget i stykker minst en seng før de gir seg med det :P

Skrevet

Jeg har to av forskjellig størrelse, og synes jeg bruker veldig lite på den minste. Hun spiser for kanskje 250 kr i mnd, og ellers går det jo en det godbiter. Hos veterinæren en gang per år, og det koster ca 1000 kr. Så er det forsikring til 1600 per år. Hundeposer koster en del siden vi bruker biobag, men har ingen oversikt over hvor mange som går. 40 kr et par ganger per mnd kanskje. Godbiter bruker jeg en del på, men det er fordi hun er ekstremt sær på hva hun liker. Nytt halsbånd kanskje en gang i året.

Om det er valp du skal skaffe deg, er det ganske dyrt i starten siden man trenger en del utstyr, og alle mine har tygget i stykker minst en seng før de gir seg med det :P

Hehe, det kommer selvfølgelig helt an på. Noen hunder ødelegger alt og noen absolutt ingenting - men her i huset har jeg vært en flittig bruker av finn.no etter at jeg dro en drøss med hunder i hus. Møbler koster, og siden de potensielt kan bli tygget på av valper + at mine hunder får ligge i de, så kan jeg finne på å bytte ut salongen annethvert år, og da er finn genialt! Sist kjøpte jeg en hel, fin skinnsalong til 700 kr!

Gjest Surrehodet
Skrevet

Ingen av dere som har hunder med allergi?

Vet ikke hvordan det er med chiuauaer, men hos hundevennene mine går det i spesial-for, dyr tørkemaskin for å avverge våteksem osv. Jeg har ikke turt og lage budsjett på min, for jeg vet det hadde blitt kostbart, men det er verdt det :rodmer:

Gjest Badabing
Skrevet

Jo, faktisk ar vi hatt utgifter til sånt også. Spesialfôr til sensitiv mage på den ene, og Omega3-tilskudd til den andre.

Portvinpiken:

Ja, hun vi har nå er stort sett veldig snill, men hun har spist opp to senger. Forferdelig morsomt å dra den stoppen utover. Jaja, hun spiser i alle fall ikke sko som min forrige gjorde. Hun elsket sko, og spesielt dyre skinnsko..

Er flittige brukere av finn vi også, det er et must med hunder. De har ikke ødelagt salongen, men den blir jo ikke pen etter en stund. Å kjøpe helt ny sofa er for meg litt tullete så lenge man har hunder som får lov til å ligge i den.

Skrevet (endret)

Jeg skjønte det :) Men ingen hunder trenger å være i en veske! :) En Chihuahua har bein den også.

Bærebag/veske kan faktisk være utrolig praktisk når man har miniatyrhunder.

Passet en chihuahua på 1,7 kg for noen år siden. Fikk med en veske, og det er jeg jaggu glad for! Jeg dro en del rundt og besøkte familier og venner mens jeg passet ham, og han ble med meg overalt. Jeg har ikke lappen, så vi busset og toget hit og dit. Og tro meg, å gå på en buss/tog i rushtiden med en knøttliten hund vimsende rundt mellom masse stressa folk er garantert ikke kult.

Så da var det en mye bedre løsning både for ham og meg at han var trygt i veska si. Han slapp å bli tråkket i hjel, jeg slapp å stresse. Det var dessuten tryggere for ham å være i veska under tog- og bussturene i tilfelle det skulle skjedd en ulykke eller en bråbrems.

Endret av Tonje!
  • Liker 1
Skrevet

med mindre du bord i nord, så slipper du hoggorm tabletter og flått pipetter =DD

AnonymBruker
Skrevet

hehe, Tonje, jeg EIER faktisk to chihuahuaer og de har levd i beste velgående uten veske. hvor ofte er det man trenger å ta tog med en hund? på bussen kan du like så godt bare plukke den opp mens du går ombord.

hvis man skaffer seg en hund for å ha den i en veske, bør man heller skaffe seg en dokke eller noe annet å dulle med. det er bare barbie-dukker, uvitende hundefolk og de uten hund som mener at det er nødvendig. du tilhører vel sistnevnte kategori.

• Liker 3
Skrevet

hehe, Tonje, jeg EIER faktisk to chihuahuaer og de har levd i beste velgående uten veske. hvor ofte er det man trenger å ta tog med en hund? på bussen kan du like så godt bare plukke den opp mens du går ombord.

hvis man skaffer seg en hund for å ha den i en veske, bør man heller skaffe seg en dokke eller noe annet å dulle med. det er bare barbie-dukker, uvitende hundefolk og de uten hund som mener at det er nødvendig. du tilhører vel sistnevnte kategori.

Jeg har en reiseveske som er bergnet på å ta med inn på fly.

Men det er de eneste gangene jeg bruker den...det er jo en hund, den kan fint gå selv =)

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Det kommer kanskje an på hvor man bor? Jeg vet at jeg nok også hadde brukt veske til en så liten hund på 37-bussen i rushen. Det er jo såvidt jeg selv overlever..

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...