Dolce Skrevet 22. april 2012 Forfatter #21 Skrevet 22. april 2012 Og høres også ut som dyrlegen din er fantastisk. Dyrlegen er mer enn fantastisk. Hun bor på en gård ca. 40 minutter fra her, og har 19 (!) katter. Alle kattene er katter hun har reddet. Derfor håpet jeg også at hun ville være villig til å se på katten her uten å ta full pris. Og det stemte 1
Aurora M. Skrevet 22. april 2012 #22 Skrevet 22. april 2012 Kjempeflott at du bestemte deg for å kontakte veterinær!
Aurora M. Skrevet 23. april 2012 #24 Skrevet 23. april 2012 Jeg håper også vi får en oppdatering fra TS.
Dolce Skrevet 23. april 2012 Forfatter #25 Skrevet 23. april 2012 Foreløpig rapport: Hun har tatt div. blodprøver, og det tar fra 3-4 dager å få svar på alle. Hun var her i 2 timer, og jeg ga ekstra godbiter slik at katten skulle gå til "toalettet" sitt under rosebusken. Så hun fikk også tatt en prøve av avføring. Hun sa at katten i hovedsak så velfødd og frisk ut. Men den har reveskabb (det hårløse partiet på halen). Den fikk en sprøyte for det, og skal følges opp med ny sprøyte senere. Tør nesten ikke si det her inne (siden noen her mener jeg er egoistisk), men jeg ble jo redd for at min katt var smittet. Hun sa at det ikke er så smittsomt som mange tror, og at katten sannsynligvis har fått det fordi han har brukt samme hule/seng som rever. Det er mange rever her. Hun kunne ikke finne noen tegn til skabb på min katt, men han har også fått sprøyte. Hun sier også at det sjeldent smitter ved vanlig lek og kontakt, men at min - og andre katter - kan få det hvis de f.eks. sover i denne kattens seng. (Ja, jeg har kastet teppene og lagt ut nye. Nå skal han få nytt teppe/håndkle hver dag) Jeg har nå i kveld varslet naboene, de har flere katter og hund. Slik at de følger med om det har smittet på noen av dem (selv om veterinæren mente det var liten sjanse). Dette til dere som mener jeg er ansvarsløs (ja, jeg er fremdeles litt forb.....) Bortsett fra skabben på halen, var altså hovedinntrykket at katten fysisk sett er i god form. Størrelse/vekt er fin. Den er sannsynligvis ca. 3 år. Hun sa også at atferden (biting, og at den søker kontakt og deretter angriper) kan skyldes psykisk sykdom, enten medfødt eller noe den har utviklet. Og jeg fikk støtte på at dette også kan være en årsak til at tidligere eiere har kvittet seg med den. Hun kunne ikke finne noen tegn på at katten biter pga. smerter i kroppen (men han bet henne også). Hun undersøkte ham grundig ved å kjenne på hele kroppen. Ingen tegn på brudd eller svulster eller oppsvulming/uvanlig størrelse på organer. Tross bitingen synes hun at katten virket overraskende tillitsfull overfor fremmede mennesker. Den fant seg i å bli undersøkt, og var veldig rolig. (det virket nesten som om at den visste at undersøkelsen var viktig og riktig?) Såret på labben er en "vanlig" slåsskampskade. Den endelig diagnosen vet vi imidlertid ikke før svarene på blodprøvene kommer. Vi ble enige om at katten blir her (utendørs) foreløpig inntil prøvesvarene foreligger. Jeg fortalte at jeg aldri har sett min katt eller naboenes katter gå i nærheten av sengen hans - de går lange omveier rundt hagebordet der han har sitt lille "hus" under, så han har nok markert ganske tydelig at dette er hans plass/område. Vi ble også enige om at dersom han ikke er alvorlig syk, skal han uansett kastreres snarest (jeg betaler 50%). Det er ingen "damepuser" i området her, men vi vet jo ikke hvor stort område den opererer på. Kommer tilbake med oppdatering når svaret på prøvene foreligger. 3
Aurora M. Skrevet 23. april 2012 #27 Skrevet 23. april 2012 Kjempebra at pusen har fått en sjekk og sprøyte mot skabben. Hvis han kastreres kan det jo være en løsning at han får være ute hos dere med mulighet for å komme i ly på våte/kalde dager og fast mating. Apropos det at du fortsatt er forbannet på noen av svarene du fikk med det samme: Jeg skal være enig i at det ikke var pent å kalle deg egoistisk, men du må også forstå at det ut fra det du da skrev, ikke så ut som du hadde reflektert særlig over denne 'villkattens' ve og vel bortsett fra at du matet den. Opplysningene om at du både ga den kvalitetsfor og husrom på kalde dager kom først senere. Du gir jo også selv uttrykk for at du trengte en oppvekker hva gjaldt denne katten. Uansett, jeg er kjempeglad for at utfallet ser ut til å bli så godt som det trolig kan bli for denne pusen! 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #28 Skrevet 24. april 2012 Kjempebra at den hjemløse katten får oppfølging! Heldig er du som har en slik flott veterinær. Som tildels påpekt ovenfor så skjønner jeg ikke hvordan du kan være fornærmet for at du har fått svar helt i tråd med informasjonen og formuleringene du selv gav i starten av denne tråden. At saken etter hvert viste seg å være enn annen er kjempeflott, men ingen her er tankelesere og kunne anta noe slikt ut fra dine første innlegg. 3
Gjest BabyBlue Skrevet 24. april 2012 #29 Skrevet 24. april 2012 Hmm... Kanskje ikke et så superdupert bidrag, men kanskje en kastrering kan virke positivt på den aggresive oppførselen til katta?
Dolce Skrevet 24. april 2012 Forfatter #30 Skrevet 24. april 2012 Jeg vet at jeg ikke fikk med meg alle detaljer i de første innleggene, og jeg vet jeg burde ha tenkt på at katten kanskje trengte veterinær (selv om den inntil nå for noen dager siden) har sett frisk og fin ut. Beklager begge deler. Men reaksjonene mine var stort sett på innlegget til Anonym Bruker (innlegg 13), som helt automatisk tolket det lille jeg hadde sagt i mest mulig negativ retning. Og la til litt ekstra negativt helt for egen regning. Jeg synes innleggene til dere andre stort sett var konstruktive og nyttige. Uansett, her leker kattene sammen og går på turer. Det ser morsomt ut; pusen min i føringen, den andre tusler like bak. Pusen min snur seg ofte for å sjekke at kompisen følger med og at han holder riktig tempo . Pusen min er mer fornøyd, spiser normalt igjen og kommer inn som vanlig på kvelden for å sove med oss. Den andre katten virker fornøyd med å være tilbake. I morges satt den pent på dørmatta og ventet på at min pus skulle komme ut. Men selv om de er "venner" tolerer ikke pusen min at den andre katten kommer for nært meg - dersom pusen min ser at den andre katten smyger seg inntil bena mine er det full fresing - og jaging. Sjalu, muligens. Skal holde dere oppdatert når prøvene kommer. Veterinæren kommer innom her på mandag. 1
Dolce Skrevet 24. april 2012 Forfatter #31 Skrevet 24. april 2012 Kjempebra at pusen har fått en sjekk og sprøyte mot skabben. Hvis han kastreres kan det jo være en løsning at han får være ute hos dere med mulighet for å komme i ly på våte/kalde dager og fast mating. Det er nok løsningen som ligger nærmest. I og med at pusen min ikke tolerer at den andre katten kommer for nært "mor" og at det var en smule heftig her inne da han fikk være inne i stua de kaldeste nettene i februar, så tror jeg ikke det er liv laga å prøve å få katten innendørs på permanent basis. Det er sjeldent veldig kaldt her, men selvfølgelig skal den få komme inn på de kaldeste dagene/nettene. På våte dager har den masse steder å være. Min pus er også forholdsvis ofte ute når det regner. Her i nabolaget er det flere redskapssjul med åpen dør og 2 hønsehus som står tomme (reven var hos naboen i desember og forsynte seg med 2 haner, 14 høner og alle kyllingene. Trist, men sånn er det å bo på landet). Men katten liker seg best under hagebordet. Der er det tørt, og der står også sengen. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå