Dolce Skrevet 20. april 2012 #1 Skrevet 20. april 2012 Pus mistet sin søster for 2 måneder siden. De var født og oppvokst sammen, og var uatskillige. De lekte sammen, sov sammen - var sammen hele døgnet, Han sørget veldig, men etter ca. 3 uker virket han "normal" igjen og fant en villkatt som han lekte litt med - kun utendørs. Men han nektet også noen dager å gå ut hvis villkatten sto og ventet utenfor døren. Så jeg vet ikke hvor "gode venner" de egentlig var? Men de var ofte sammen. Nå har jeg ikke sett villkatten på 3 dager. Jeg har satt ut mat og vann til denne villkatten i nesten 3 måneder. Og han har ikke vært her siden senest for 3 dager siden. Og pusen min er kanskje deprimert? Og savner katteselskap? Han vil ut hele tiden, og spiser nesten ikke. Han var ganske "trinn" (kastrert hankatt), så det er ikke noe krise. Foreløpig. Vanligvis kommer han inn om kvelden, og synes det er stas å få kos og deretter sove i sengen med oss. Men nå mjauer han for å gå ut hele tiden, også når han vet det er leggetid. Og det regner ute. Nå var vi på vei til sengs, og pusen mjauet for å få gå ut :-( Så han er ute nå. I går kveld slapp vi ham ikke ut (tross mjauing foran døra), og han sov i stua hele natta. Ville ikke sove i senga med oss :-( Så pusen er kanskje så vant med å ha en "kattevenn". Og nå har han mistet 2 i løpet av litt over 2 måneder :-( Først søsteren, deretter villkatten. Uff, liker ikke å gå til sengs nå mens pus er ute. Han leter kanskje etter søster/villkatt? Vanligvis er han ikke ute om natta alene.
Gjest Lille-pus Skrevet 20. april 2012 #2 Skrevet 20. april 2012 (endret) Jeg vil påstå at han sørger... sørger og savner.... stakkars liten kar Ikke umulig at han leter når han er ute ja. Det kan være en ide å etterhvert gi ham en ny venn(inne), det kan gå bra og de kan bli venner, men det er ingen garanti for at de blir det. (Personlig synes det ofte kan gå lettere dersom en liten jentepus kommer til en voksen kar som har blitt alene). Edit: Leif Endret 20. april 2012 av Lille-pus
Aurora M. Skrevet 20. april 2012 #3 Skrevet 20. april 2012 Jeg heller nok også til at han leter og savner.. Men 3 dager er ikke lenge for en som er vant til å ferdes fritt. Hvis den har fått mat hos deg og det ikke har skjedd den noe, tipper jeg den dukker opp igjen. Men denne hjemløse stakkaren bør få et hjem. Får du komme nært nok til at du får klappe den? Kunne du tenke deg å ta den inn i varmen og se om de kan gå overens også inne?
Dolce Skrevet 21. april 2012 Forfatter #4 Skrevet 21. april 2012 Det kan være en ide å etterhvert gi ham en ny venn(inne), det kan gå bra og de kan bli venner, men det er ingen garanti for at de blir det. (Personlig synes det ofte kan gå lettere dersom en liten jentepus kommer til en voksen kar som har blitt alene). Vi har planlagt at han skal få seg en ny venninne. Han er veldig omsorgsfull og glad i kattunger, derfor tror vi jo at det er best å finne en liten jentepus til ham. Da vil han sannsynligvis fint akseptere å dele huset med ny katt. Pus kom forresten ruslende tilbake kl. 01.40 i natt, og har sovet noen timer i sengen med oss i natt.
Dolce Skrevet 21. april 2012 Forfatter #5 Skrevet 21. april 2012 Jeg heller nok også til at han leter og savner.. Men 3 dager er ikke lenge for en som er vant til å ferdes fritt. Hvis den har fått mat hos deg og det ikke har skjedd den noe, tipper jeg den dukker opp igjen. Men denne hjemløse stakkaren bør få et hjem. Får du komme nært nok til at du får klappe den? Kunne du tenke deg å ta den inn i varmen og se om de kan gå overens også inne? Jeg tror ikke villkatten kommer tilbake. Han har vært her mange ganger daglig i 3 måneder - uten unntak. Vi har også laget til en liten seng med tepper under et hagebord som den har benyttet seg mye av. Og den har jo egen matskål og vannskål her. Jeg har ikke så veldig lyst til å prøve å la den få komme inn. Det er en ukastrert hannkatt og den markerer veldig mye ute i hagen og på hagemøblene. Kommer han tilbake, har jo han det meste her likevel. Mat, vann + lite "hus" med seng som han kan sove i og som han kan bruke hvis det regner eller er kaldt.
Dolce Skrevet 22. april 2012 Forfatter #6 Skrevet 22. april 2012 Oppdatering: For 30 minutter siden kom villkatten tilbake, og han var supersulten. Jeg var ute for å rope på pusen min, og han kom ikke. Men villkatten kom, i fullt firsprang, fra skogen! Det var litt mat i skålen hans, men dette var tydeligvis ikke nok. Det ble spist fort, og så hylte han etter mer mat. Så jeg satte ut en diger skål med tørrfor. Så spiste han som om han aldri har sett mat før. Nå har han tatt plass i sengen under hagebordet - mett og ganske fornøyd. Jeg ser at den har mistet mye hår på halen (rundt haleroten), og også på den ene poten (der det også er et sår). Uffda, håper den ikke er syk. Da venter jeg bare på pusen min, på tide å sove snart....
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #7 Skrevet 22. april 2012 Oppdatering: For 30 minutter siden kom villkatten tilbake, og han var supersulten. Jeg var ute for å rope på pusen min, og han kom ikke. Men villkatten kom, i fullt firsprang, fra skogen! Det var litt mat i skålen hans, men dette var tydeligvis ikke nok. Det ble spist fort, og så hylte han etter mer mat. Så jeg satte ut en diger skål med tørrfor. Så spiste han som om han aldri har sett mat før. Nå har han tatt plass i sengen under hagebordet - mett og ganske fornøyd. Jeg ser at den har mistet mye hår på halen (rundt haleroten), og også på den ene poten (der det også er et sår). Uffda, håper den ikke er syk. Da venter jeg bare på pusen min, på tide å sove snart.... Dyrlege?
Aurora M. Skrevet 22. april 2012 #8 Skrevet 22. april 2012 Jeg skjønte at den kom tilbake. Når jeg spurte om du kunne komme nært nok til å klappe, og om du event. kunne vurdere å ta den inn som en venn til katten din, mente jeg ikke at du skulle ta i hus en ukastrert katt. Det jeg mener å si er at denne katten trenger din hjelp. Den trenger å få komme til veterinær og bli sjekket for sykdommer og skader, bli kastrert og vaksinert. En katt som har gått ute så lenge er ikke frisk. De kan se grei ut utenpå, men det er mye lidelse som skjuler seg bak det du ser. Katter trenger mye mer enn litt mat iblandt. Isteden for å få en annen katt i hus som venn til katten din, så hvorfor ikke heller hjelpe en som allerede er der og som din katt allerede omgåes? Det er ikke noe som heter "villkatter" i Norge. Denne katten har hatt et hjem, blitt tatt vare på, og så sviktet og overlatt til seg selv. Hvis det da ikke er noen et sted som savner den. Har du annonsert etter eierne forresten? Hjemløse katter skal ikke gå rundt sånn. Om ikke du vil hjelpe den og gi den et hjem så må du kontakte noen som vil det. 6
CathFoto Skrevet 22. april 2012 #9 Skrevet 22. april 2012 Jeg skjønte at den kom tilbake. Når jeg spurte om du kunne komme nært nok til å klappe, og om du event. kunne vurdere å ta den inn som en venn til katten din, mente jeg ikke at du skulle ta i hus en ukastrert katt. Det jeg mener å si er at denne katten trenger din hjelp. Den trenger å få komme til veterinær og bli sjekket for sykdommer og skader, bli kastrert og vaksinert. En katt som har gått ute så lenge er ikke frisk. De kan se grei ut utenpå, men det er mye lidelse som skjuler seg bak det du ser. Katter trenger mye mer enn litt mat iblandt. Isteden for å få en annen katt i hus som venn til katten din, så hvorfor ikke heller hjelpe en som allerede er der og som din katt allerede omgåes? Det er ikke noe som heter "villkatter" i Norge. Denne katten har hatt et hjem, blitt tatt vare på, og så sviktet og overlatt til seg selv. Hvis det da ikke er noen et sted som savner den. Har du annonsert etter eierne forresten? Hjemløse katter skal ikke gå rundt sånn. Om ikke du vil hjelpe den og gi den et hjem så må du kontakte noen som vil det. Kunne jeg gitt hundre plusser på dette så hadde jeg gjort det. 2
Gjest Bobler Skrevet 22. april 2012 #10 Skrevet 22. april 2012 Jeg skjønte at den kom tilbake. Når jeg spurte om du kunne komme nært nok til å klappe, og om du event. kunne vurdere å ta den inn som en venn til katten din, mente jeg ikke at du skulle ta i hus en ukastrert katt. Det jeg mener å si er at denne katten trenger din hjelp. Den trenger å få komme til veterinær og bli sjekket for sykdommer og skader, bli kastrert og vaksinert. En katt som har gått ute så lenge er ikke frisk. De kan se grei ut utenpå, men det er mye lidelse som skjuler seg bak det du ser. Katter trenger mye mer enn litt mat iblandt. Isteden for å få en annen katt i hus som venn til katten din, så hvorfor ikke heller hjelpe en som allerede er der og som din katt allerede omgåes? Det er ikke noe som heter "villkatter" i Norge. Denne katten har hatt et hjem, blitt tatt vare på, og så sviktet og overlatt til seg selv. Hvis det da ikke er noen et sted som savner den. Har du annonsert etter eierne forresten? Hjemløse katter skal ikke gå rundt sånn. Om ikke du vil hjelpe den og gi den et hjem så må du kontakte noen som vil det. Holder ikke bare med et pluss! Jeg er forbaska enig med Aurora! 1
Dolce Skrevet 22. april 2012 Forfatter #11 Skrevet 22. april 2012 Jeg skjønte at den kom tilbake. Når jeg spurte om du kunne komme nært nok til å klappe, og om du event. kunne vurdere å ta den inn som en venn til katten din, mente jeg ikke at du skulle ta i hus en ukastrert katt. Det jeg mener å si er at denne katten trenger din hjelp. Den trenger å få komme til veterinær og bli sjekket for sykdommer og skader, bli kastrert og vaksinert. En katt som har gått ute så lenge er ikke frisk. De kan se grei ut utenpå, men det er mye lidelse som skjuler seg bak det du ser. Katter trenger mye mer enn litt mat iblandt. Isteden for å få en annen katt i hus som venn til katten din, så hvorfor ikke heller hjelpe en som allerede er der og som din katt allerede omgåes? Det er ikke noe som heter "villkatter" i Norge. Denne katten har hatt et hjem, blitt tatt vare på, og så sviktet og overlatt til seg selv. Hvis det da ikke er noen et sted som savner den. Har du annonsert etter eierne forresten? Hjemløse katter skal ikke gå rundt sånn. Om ikke du vil hjelpe den og gi den et hjem så må du kontakte noen som vil det. Ja, jeg er forsåvidt enig med deg. Men samtidig - jeg har dessverre ikke økonomi pt. til å betale mange tusen kroner for veterinær til en katt som ikke er min. Kanskje brutalt, men sånn er situasjonen. Så jeg prøver å gjøre det jeg kan for at han skal ihvertfall ha en tørr og god seng + at jeg gir ham mat og vann. Han kommer nok fra et hjem. Han er veldig kontaktsøkende, stryker seg inntil meg og mjauer for å få kos. Men prøver jeg å kose, da biter han. Hardt. Han har bitt meg til blods mange ganger. Så den siste måneden har jeg ikke prøvd å kose med ham. Jeg er rett og slett litt redd. Og vet ikke hvordan jeg evt. skal få ham til å slutte å bite. Han er forøvrig en meget flott katt, og vi vurderte seriøst å ta ham inn når han dukket opp her for 3 måneder siden. Men han biter og "maser" veldig. "Maser" vil si at han er veldig høylydt. Vi har ikke annonsert. Naboene her sier at det er ganske vanlig at folk setter fra seg uønskede katter her i nabolaget (vi bor langt ute på landet). Den ene naboen har tatt til seg en nydelig grå pus som ble igjensatt her høsten 2011. De så også at en bil stoppet, kastet katten ut fra bilen - og så kjørte fort vekk Så jeg sliter litt med å bli "mor" - og betale tusenvis av kroner - for en katt som biter meg, selv om det er vennen til min pus. Min samboer tror at katten er blitt kastet ut hjemmefra nettopp pga. at han biter og "maser". Det er vanskelig. Jeg elsker katter, og skulle gjerne tatt vare på alle. Jeg har vurdert å ringe veterinæren vår og prøve å appellere til hennes medfølelse overfor katter (hun har visstnok 19...), slik at hun kanskje kunne behandlet denne katten uten at det koster meg mange tusen. Skal tenke mer på det.
Aurora M. Skrevet 22. april 2012 #12 Skrevet 22. april 2012 Oppdatering: For 30 minutter siden kom villkatten tilbake, og han var supersulten. Jeg ser at den har mistet mye hår på halen (rundt haleroten), og også på den ene poten (der det også er et sår). Uffda, håper den ikke er syk. Da venter jeg bare på pusen min, på tide å sove snart.... Vi har ikke annonsert. Jeg har vurdert å ringe veterinæren vår og prøve å appellere til hennes medfølelse overfor katter (hun har visstnok 19...), slik at hun kanskje kunne behandlet denne katten uten at det koster meg mange tusen. Skal tenke mer på det. Har du tenkt over muligheten for at den biter og mjauer når du tar på den fordi den har smerter? Det er ikke for å være slem eller noe, men i det du begynte å mate denne katten, tok du faktisk på deg et ansvar. Du holder den i live, men hva slags liv har den? Hvis du har råd til å kastrere, vaksinere og chippe en ny katt, har du også råd til det samme med denne. Så er det altså ikke økonomien det står på, men viljen. Og det er fair nok det, men da bør du i det minste være ærlig både overfor deg selv og overfor katten, og ta konsekvensene av valget ditt. Det er i dette tilfellet å sette ut en felle (eller få den i et bur), kontakte Mattilsynet og be de dekke kostnadene for å få den avlivet. Det er det som kalles å ta ansvar. Ikke alltid like behagelig dog.. Det er derimot ikke å ta ansvar å spille på en veterinærs medfølelse og samvittighet der hun sitter med 19 katter fra før! Er du klar over hvor mange av oss som bruker siste rest av lønnen og som skraper kassa hver eneste måned for å hjelpe fremmede hjemløse katter som andre har slengt fra seg, uten å få noe igjen for det? Til slutt: I henhold til det siste innlegget ditt har du faktisk ikke noe valg. Det er ikke lengre noe du kan "vurdere". Katten er skadet og lider. I henhold til norsk lov om dyrevern er du som mater og holder liv i katten pliktig til å sørge for at katten får nødvendig veterinærbehandling. 6
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #13 Skrevet 22. april 2012 Jeg blir så lei meg av mennesker som deg TS. Du mater denne katten for å få bedre samvittighet. Du har planer om å skaffe deg en ny katt, men å ta til deg denne katten du har holdt i live gidder du ikke. Neida, det er mye bedre å skaffe en katt på finn.no, som er søt i ca 4uker. Så blir den også voksen. At denne katten lider, og trenger et hjem er ikke så nøye for deg. Ikke tar du kontakt med vetrinær, ikke tar du kontakt med mattilsynet eller dyrebeskyttelsen. Katten har sår, men det gidder du ikke bry deg med. For det er ikke DIN katt, ikkesant? Du vet at blir like dyrt for kastrering, vaksinering og chipping av denne katten i forhold til en kattunge? Men med denne katten så REDDER du et liv. I stedet for at den stakkars pusen fryser i hjel til vinteren. Jeg blir helt satt ut av mennesker som deg. Du ser en hjemløs katt, en katt som har blitt kastet ut av sitt hjem. En katt som er ukastrert og som vil produsere TUSENVIS av nye, hjemløse kattunger. En katt som lider, har sår og er kald. En katt som trenger nærhet, kos og kjærlighet. - Men neida, du vil heller skaffe deg en supersøt kattunge som hvem som helst vil ta. For den er jo SØT og liten. Si meg hvor du bor, så kan jeg ta kontakt med de rette folkene for deg. Du klarer jo tydeligvis ikke gjøre en dritt selv 7
CathFoto Skrevet 22. april 2012 #14 Skrevet 22. april 2012 Jeg tror at du ts mener det godt. Det tror jeg helt oppriktig, ellers hadde du ikke gitt "villkatten"mat og et sted å sove. Men det er som de andre sier, har du først sagt a, så må du også si b. Og om du har råd til en ny katt, så har du råd til denne "villkatten". Om du så føler at du ikke vil ta på deg ansvaret for dette dyret som åpenbart trenger et ordentlig hjem så bør vi respektere det. Men, du har likevel et ansvar i og med du har prøvd å ta vare på den. Og da bør du ta det ansvaret og finne noen som kan hjelpe den, om det er Dyrebeskyttelsen eller i ytterste konsekvens Mattilsynet skal jeg ikke jeg mene noe om, men den kan ikke fortsette å ha det sånn. Stakkars, stakkars pus. 2
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 22. april 2012 #15 Skrevet 22. april 2012 Enig med de andre her. Forslag til prosedyre: 1. Ta bilde av katten og lag en plakat som sier "kjenner du denne katten? Ring 999999" 2. Klistre plakaten opp i lokalmiljøet, og gi det et par uker. Har ingen ringt er katten din og dermed ditt ansvar. 3. Ta katten til dyrlegen, finn ut om den er skadet, og kastrer den. 4. Begynn å integrere den sakte men sikkert inne også.
Nebel86 Skrevet 22. april 2012 #16 Skrevet 22. april 2012 Anbefaler på det sterkeste å få den til veterinæren. Hadde en hjemløs katt i garasjen forrige vinter. Livredd, men avhengig av et tørt og isolert sted. Ga han mat og vann, han slo maten ut av hendene på meg, og oppførte seg generelt som et vilt dyr. Fikk låne bur av dyrebeskyttelsen, fanget den og tok den med til veterinæren som konkluderte med at katten alltid har bodd ute og hadde mye sykdommer. Veterinæren avlivet den på Dyrebeskyttelsen sin regning. Det er mye jobb, men jeg fatter ikke hvordan du har samvittighet til å ikke gjøre noe, særlig når du har katt fra før. Det ville gnagd meg opp innvendig. I og med at den oppsøker kontakt og gnir seg inntil beina dine, men biter når du tar på den er det jo opplagt at den har smerter i en eller annen grad. Du kan høre med Dyrebeskyttelsen i området ditt. Trist å se at så mange velger å snu seg bort, men det er jo fint gjort av deg å gi den mat og ly. Du sier at du har tenkt til å anskaffe deg en katt til, skal du da la være å chippe/sterilisere eller betale en annen veterinær-regning fordi du ikke har råd da? veterinærutgiftene vil da bli det samme om det dreier seg om en kattunge eller en "vill"katt? 2
Dolce Skrevet 22. april 2012 Forfatter #17 Skrevet 22. april 2012 Jeg blir så lei meg av mennesker som deg TS. Du mater denne katten for å få bedre samvittighet. Du har planer om å skaffe deg en ny katt, men å ta til deg denne katten du har holdt i live gidder du ikke. Neida, det er mye bedre å skaffe en katt på finn.no, som er søt i ca 4uker. Så blir den også voksen. At denne katten lider, og trenger et hjem er ikke så nøye for deg. Ikke tar du kontakt med vetrinær, ikke tar du kontakt med mattilsynet eller dyrebeskyttelsen. Katten har sår, men det gidder du ikke bry deg med. For det er ikke DIN katt, ikkesant? Du vet at blir like dyrt for kastrering, vaksinering og chipping av denne katten i forhold til en kattunge? Men med denne katten så REDDER du et liv. I stedet for at den stakkars pusen fryser i hjel til vinteren. Jeg blir helt satt ut av mennesker som deg. Du ser en hjemløs katt, en katt som har blitt kastet ut av sitt hjem. En katt som er ukastrert og som vil produsere TUSENVIS av nye, hjemløse kattunger. En katt som lider, har sår og er kald. En katt som trenger nærhet, kos og kjærlighet. - Men neida, du vil heller skaffe deg en supersøt kattunge som hvem som helst vil ta. For den er jo SØT og liten. Si meg hvor du bor, så kan jeg ta kontakt med de rette folkene for deg. Du klarer jo tydeligvis ikke gjøre en dritt selv Ser at jeg får mye kjeft her, noe er nok velfortjent. Men du kan spare deg for den tonen du tar her. 1. Jeg skal ikke ha en SØT og liten kattunge for min egen del. Årsaken til at vi VURDERER en kattunge er at vi tror at det er lettere for den katten vi har å akseptere en liten katt. Selv hadde jeg helt klart fortrukket en voksen katt. Så ikke beskyld meg for helt andre intensjoner enn de jeg har. 2. Jeg har uansett ingen planer om å skaffe kattunge/ung katt nå. Jeg har skrevet tidligere at det ikke blir før ca. oktober. Og jeg vet hva det koster. Og i oktober har jeg bedre råd - og tid - til å ta meg av en ny katt. 3. At jeg ikke "gidder" å gjøre noe for denne katten? Jeg sørger for at den har en varm, tørr og trygg plass å sove og hvile, gir den mat og vann, og har latt den få komme inn flere netter i februar når det var kaldt ute. Da sov den i sofaen i stua. Den har også fått kvalitetsfor hele tiden. Ikke noe billig dritt fra supern. 4. Jeg har ikke gitt den mat "få bedre samvittighet". Denne kommentaren er ondsinnet drittprat, rett og slett. 5. Den har ikke virket syk eller tynn eller skadet i de 3 månedene den har vært her. Blank og fin i pelsen, klare øyne, leken. Først i natt så jeg at den hadde sår og har mistet endel pels. Kan informere deg (og dere andre) at jeg snakket med veterinæren for 1 time siden. Hun kommer hit i morgen ettermiddag. Se på skadene, ta blodprøve, gi vaksine og kur + finne tid for kastrering (dersom katten ikke er alvorlig syk). Hun er villig til å halvere regningen, dvs. at vi "deler" på utgiftene. Hun er spesielt opptatt av katter, og jeg vet hun gjør endel gratisarbeid for katter i nød. Ser jo at en annen her ikke trodde på meg når jeg sa at jeg ikke hadde mulighet til å legge ut flere tusen kroner nå. Les dette godt: Når jeg sier at jeg ikke har mulighet til å betale, så mener jeg faktisk akkurat det. Jeg mener ikke at jeg ikke vil bruke over 2000, men at jeg ikke HAR over 2000 nå. "- Men neida, du vil heller skaffe deg en supersøt kattunge som hvem som helst vil ta. For den er jo SØT og liten". Jeg mangler faktisk ord, og min samboer ble også rimelig forbanna over denne kommentaren. Skjønner at du oppriktig er opptatt av dyrs ve og vel, men du bør ikke halshugge dine medmennesker av den grunn. 3
Gjest Lille-pus Skrevet 22. april 2012 #18 Skrevet 22. april 2012 Jeg synes det høres ut som Dolce gjør alt hun kan gjøre, innefor de grensene hun har. - og grenser har de aller fleste av oss, både med tid, plass, penger og andre ressurser. Det er selvsagt lett å både ønske og ville mer enn man faktisk har muligheter til (og det hilser kanskje fler enn meg på innimellom ?) Det er lett å lese mer mellom linjene enn det som faktisk står skrevet. Det er også ganske lett å mistolke. Mange av oss er desverre vant til å møte de utroligste "unnsyldningee" for både det ene og det andre, og det viker nok både på vår innstilling og vår forståelse av det vi leser er jeg redd... Jeg vil gjerne gi Dolce skryt her jeg. Hvor mange ville ikke latt være å kontakte vetrinæren ? Hvor mange ville 'rasket med seg' en eske av den aller billigste kattematen på supern - fordi det bare er en hjemløs fyr som reker rundt veggene ? Det er ikke det man sier eller skriver, men det man gjør som betyr noe. Det er det som utgjør forskjellen, utgjør om en liten pjuskete fyr lever i morgen eller ikke. Veldig enkelt demonstrert i Leos tråd. Til Dolce og pusen hennes (og til ham som gjerne vil ha et hjem, men først får besøk av vetrinæren): 3
Dolce Skrevet 22. april 2012 Forfatter #19 Skrevet 22. april 2012 Takk, Lille-pus. Den trengte jeg nå Jeg må innrømme at endel av kommentarene, spesielt fra denne AB har gjort litt vondt. Jeg er oppriktig glad i dyr og har jobbet frivillig på kattehus i mange år. Og kattene mine (den ene ble drept av en bil i februar) ble hentet på kattehus - ingen andre ville ha dem. Jeg har helt klart gjort noen feilvurderinger mht. til "villkatten" og fortjener litt kjeft for det. Men jeg reagerer likevel på tonen og generaliseringene fra flere her. 3
CathFoto Skrevet 22. april 2012 #20 Skrevet 22. april 2012 Ser at jeg får mye kjeft her, noe er nok velfortjent. Men du kan spare deg for den tonen du tar her. 1. Jeg skal ikke ha en SØT og liten kattunge for min egen del. Årsaken til at vi VURDERER en kattunge er at vi tror at det er lettere for den katten vi har å akseptere en liten katt. Selv hadde jeg helt klart fortrukket en voksen katt. Så ikke beskyld meg for helt andre intensjoner enn de jeg har. 2. Jeg har uansett ingen planer om å skaffe kattunge/ung katt nå. Jeg har skrevet tidligere at det ikke blir før ca. oktober. Og jeg vet hva det koster. Og i oktober har jeg bedre råd - og tid - til å ta meg av en ny katt. 3. At jeg ikke "gidder" å gjøre noe for denne katten? Jeg sørger for at den har en varm, tørr og trygg plass å sove og hvile, gir den mat og vann, og har latt den få komme inn flere netter i februar når det var kaldt ute. Da sov den i sofaen i stua. Den har også fått kvalitetsfor hele tiden. Ikke noe billig dritt fra supern. 4. Jeg har ikke gitt den mat "få bedre samvittighet". Denne kommentaren er ondsinnet drittprat, rett og slett. 5. Den har ikke virket syk eller tynn eller skadet i de 3 månedene den har vært her. Blank og fin i pelsen, klare øyne, leken. Først i natt så jeg at den hadde sår og har mistet endel pels. Kan informere deg (og dere andre) at jeg snakket med veterinæren for 1 time siden. Hun kommer hit i morgen ettermiddag. Se på skadene, ta blodprøve, gi vaksine og kur + finne tid for kastrering (dersom katten ikke er alvorlig syk). Hun er villig til å halvere regningen, dvs. at vi "deler" på utgiftene. Hun er spesielt opptatt av katter, og jeg vet hun gjør endel gratisarbeid for katter i nød. Ser jo at en annen her ikke trodde på meg når jeg sa at jeg ikke hadde mulighet til å legge ut flere tusen kroner nå. Les dette godt: Når jeg sier at jeg ikke har mulighet til å betale, så mener jeg faktisk akkurat det. Jeg mener ikke at jeg ikke vil bruke over 2000, men at jeg ikke HAR over 2000 nå. "- Men neida, du vil heller skaffe deg en supersøt kattunge som hvem som helst vil ta. For den er jo SØT og liten". Jeg mangler faktisk ord, og min samboer ble også rimelig forbanna over denne kommentaren. Skjønner at du oppriktig er opptatt av dyrs ve og vel, men du bør ikke halshugge dine medmennesker av den grunn. Jeg ser at jeg hadde rett i mine antakelser om at du gjør dette fordi du har et godt hjerte og at du mener det godt. Og jeg synes det er kjempebra at du har tatt kontakt med dyrlegen. Det viser nok en gang at du har hjertet på rett sted. Og høres også ut som dyrlegen din er fantastisk. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå