Gjest Brunhilde Skrevet 23. januar 2004 #21 Skrevet 23. januar 2004 Jeg forstår ærlig talt ikke hva du mener, jeg. Norge er et rikt land, men fordelingen av godene er ikke alltid like god. På den annen side, kommunismen som ideologi er grei nok, men det er sannelig ikke mange kommuniststater tilbake i verden, det sier vel litt om hvordan det fungerer (rettere sagt ikke fungerer) i praksis, gjør det ikke?
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2004 #22 Skrevet 23. januar 2004 Vi nordmenn har vel vært kjent for å klage så mye, men jeg mener "klagingen" er helt legitim. De kristelige høyrerettede folkene her i Norge mener at vi alle skal "godta og holde kjeft" uansett hva disse kreftene forsøker å påføre oss av storebrorssamfunnet! Det er mye som kunne vært rettet på, og det å "klage" er faktisk ENESTE måten å få ting bedre på! Jeg har et håp[u/] om, den dagen Håkon overtar som konge av Norge, at en ny trend for kongelige blir satt! Nemlig at de kongelige engasjerer seg mer politisk og virker som et YTTERLIGERE talerør for folket og folkets rettigheter i.h.t. Norges konstitusjon. For i nærmeste fremtiden vil vi trenge dette SÅRT!!
Postmannen Skrevet 23. januar 2004 #23 Skrevet 23. januar 2004 Det var jeg som skrev det forrige innlegget
blåveis Skrevet 23. januar 2004 #24 Skrevet 23. januar 2004 Jeg har et håp om' date=' den dagen Håkon overtar som konge av Norge, at en ny trend for kongelige blir satt! Nemlig at de kongelige engasjerer seg mer politisk [/quote'] seriøst? en rolle som ikke er opp for valg skal ha en politisk rolle?
Postmannen Skrevet 23. januar 2004 #25 Skrevet 23. januar 2004 seriøst? en rolle som ikke er opp for valg skal ha en politisk rolle? Jeg mener ikke at han skal sitte å bestemme ting!! jeg mener at han bør/skal være en observant person ang. det norske folks rettigheter, og oppmuntre til debatt blandt folket! Debatt om fremtiden og hvilke rettning(er) FOLKET vil ta og om ting som virkelig BETYR NOE, har vi ikke for mye av i dag, takket være hjernedøde nyheter/programmer på TV!
VesleBråka Skrevet 24. januar 2004 #26 Skrevet 24. januar 2004 Det er da vel like vanskelig for Haakon å representere alles forskjellige syn og ønsker, som det er for media? Jeg tror heller ikke at kommunismen ville ha funket i Norge, fordi kommunisme som ideologi er bra på papiret men ikke i praksis. Det funker ikke i praksis i noen land, uavhengig av hvor villige folk er til å støtte opp om det i utgangspunktet. Fordelingen av godene er slett ikke mer rettferdig innen kommunismen, hvor man egentlig ikke belønnes etter innsats (så hvorfor gi innsats?) og individets frihet til å velge inntektsvei er temmelig redusert. Selv om alle tas vare på, som i en velferdsstat.. husk at vi i Norge har en blanding av planøkonomi og markedsøkonomi, dvs. vi har trekk av kommunisme her også - at alle skal tas vare på og har en plass, uavhengig av bidrag og innsats. Jeg synes det er merkelig at dere snakker om å legge ned kongehuset, og i stedet ha en apolitisk president.. og hvilket fremskritt er det?? Fra et ikke-valgt glansoverhode til et valgt glansoverhode? Skal man legge om, må man da vel ta det hele veien. En valgt president med makt. Jeg bare spør - hvilken av de norske politikerene i dag kan dere se for dere som president??? Bare tanken på at en av disse skulle sitte med all den makta burde skremme de fleste!! Liker monarkiet jeg. Den politikeren som blir valgt av folket hvis man har republikk.. det er jo basic i den statsformen. Tittel spiller da ingen rolle, vi må jo uansett ha en Sjef. Om sjefen tituleres statsminister eller president er da vel det samme. Og- monarkiet har ingen formell makt. De er glansbilder. Til sist; det hvite hus blir ikke pusset opp hvert 4. år. Størstedelen av huset er et offentlig sted, gjerne rom med navn etter tidligere presidenter, arbeidsrom for stab, og representasjonsrom f.eks spisesaler og ballsaler osv. med tilhørende servise og møblement. Det er de private værelsene/leiligheten hver enkelt kan pusse opp og ommøblere, de tar gjerne med seg møbler fra sitt eget hjem også. M.a.o The oval office skifter ikke farge og interiør... "Nei, nå tror jeg vi gjør om dette kontoret til et baderom altså.."
Gjest sexysadie Skrevet 24. januar 2004 #27 Skrevet 24. januar 2004 [qouteVG] De vest-europeiske monarkiene er like konstitusjonelt og kulturelt og veldig sammenlignbare. Mange av verdens øvrige monarkier har et helt annet maktgrunnlag, og det vil introdusere helt andre problemstillinger, sier Forberg. [qoute]' Ganske avslørende synes dere ikke? Les hele artikkelen her. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=211379
VesleBråka Skrevet 24. januar 2004 #28 Skrevet 24. januar 2004 Avslørende for hva? Kan du ikke være snill å skrive ut hva du mener SS, så slipper jeg å gjette.
Gjest Poirot Skrevet 24. januar 2004 #29 Skrevet 24. januar 2004 Skjønte heller ikke hva det avslører. Men skjønner godt hva hoffsjefen mener. I en del kongedømmer i Afrika (eks Swasiland) har kongen ALL makt, og det er forbudt med politiske partier. Liten vits for de europeiske kongehusene å utveskal erfaringer med kongedømmer som ikke likner.
VesleBråka Skrevet 24. januar 2004 #30 Skrevet 24. januar 2004 Jepp. Jeg tror ikke de europeiske kongehusene innbiller seg at de har like mye makt som de i saudi-arabia f.eks. Det er jo ikke konstitusjonelle monarki, men diktatur.
Litago Skrevet 25. januar 2004 #31 Skrevet 25. januar 2004 Jeg synes det er utrolig greit med et demokratisk valgt storting samt en konge som symboliserer landet. Presidenter er jeg redd at får for stor makt. Dessuten blir jeg mer og mer glad i Norge og måten vi løser problemer på jo lengre jeg bor i utlandet. Det betyr selvagt ikke at enkelte faller utenfor alle gode systemer, men sannheten er at dette er veldig få.
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2004 #32 Skrevet 25. januar 2004 Det virker som om at mange tror/mener at dersom man fjerner kongen, må man ha inn en president i steden. Etter min mening er ikke fjerning av monarkiet i seg selv et argument for å innføre president. Dersom vi skal innføre president, bør det være fordi vi ønsker et nytt politisk nivå/organ i tillegg til de vi allerede har. Jeg tror ikke jeg ønsker president. Det vil ikke forsvare kostnadene.
Gjest Poirot Skrevet 25. januar 2004 #33 Skrevet 25. januar 2004 Det virker som om at mange tror/mener at dersom man fjerner kongen, må man ha inn en president i steden. Etter min mening er ikke fjerning av monarkiet i seg selv et argument for å innføre president. Dersom vi skal innføre president, bør det være fordi vi ønsker et nytt politisk nivå/organ i tillegg til de vi allerede har. Jeg tror ikke jeg ønsker president. Det vil ikke forsvare kostnadene. Hvem vil du ha som overhode for regjeringen, da? Hvem skal reise rundt og symbolisere Norge i utlandet osv (statsministeren har liten tidtil dette, da han er opptatt med politiske oppgaver). Jeg vet ikke om et eneste land i hele verden som ikke enten har konge/keiser/dronning eller president som overhode. Finens det noe slikt land? En president trenger ikke ha mye mekt, det bestemmer man selv. Men som Veslebråka sa: Hva er vitsen med å ha en president uten makt når vi har kongen? Og kan en president med makt representere hele folket?
Gjest Anonymous Skrevet 26. januar 2004 #34 Skrevet 26. januar 2004 Er det ikke typisk for oss å klage på noe til enhver tid? Vi er så mette og fornøyde at vi har halsbrann. Nå er det kongefamilien, de er jo i vinden nå. Da klager vi på det. Så er det eldreomsorgen, enslige mødre og gud vet hva. Uansett hvilke system vi får så faller det alltids noen utenfor. Noen faller helt i grøften for de hverken/kan eller vil tilpasse seg samfunnet slik VI ønsker. Ønsket er at alle skal ha det bra, men det er bare ikke slik. At mormor ikke får plass og tilsynet vi ønsker er at komunen har brukt pengene på andre nødvendige ting. Skal alle få plass på sykehjem så får ikke du ditt barn i barnehage. Skal komunen utvikle seg i takt med tiden så må vi gi avkall på noe. Tror de fleste av oss har lite å klage på. Vi bor i et trygt land, vi har det godt, mat på bordet og tak over hodet. Og vi er friske stort sett alle av oss. Det er når du møter andre som har det tøft at vi ser vi har det godt. Noen er veldig syke, de er så pleietrengende at de må bo på instutisjon. De trenger ofte ekspertise som ikke finnes på hjemplassen og må bo langt borte. Det er noen av de som havner midt imellom som jeg nevner. Det er godt og klage litt, noen gjør det hver dag, noen gjør det i mangel på noe annet å snakke om. Vi klager for ofte, men nevner sjelden hvor godt vi har det. Folk som klager og syter får sjelden respekt av andre. Forteller du heller om hvor heldig de fleste er så vil folk lytte. Da blir de enige de også. Ingen ting er så nedtrykkende som folk som må syte.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå