Gå til innhold

Min mening om moder Norge!!!

Anbefalte innlegg

Gjest Moonshadow
Skrevet

Mulig det bare er meg som har gått lei av alt styret rundt kongefamilien, jeg er jo ikke noe for monarkiet i det hele tatt eller da. Men folk tar jo helt av når det skjer noe i kongefamilien. Det var flere som bare måtte ta seg fri fra jobb da Mærtha og Ari giftet seg også. Jeg jobbet med glede, så værken deres eller Kronprinsen sitt bryllup. Og jeg bryr meg fint lite om at det er født en ny prinsesse og hva hun skal hete. Forhåpentligvis så er monarkiet borte om noen år. Vitsen med kongefamilien har liksom blitt litt borte nå som de liksom er så folkelig. Da gir jeg heller pengene mine til en president som kan få utrettet noe enn at Mette Marit skal bruke de på dyre pelser og jeg hater pels :evil: Det er jo tydelig at noe nytt må prøves ut når tillstandene for eldre og syke er så dårlige i rike Norge. De sier det er demokrati i Norge, hvorfor er Bondevik statsminister da?? Var ikke de som vant valget. Det hjelper jo ikke at vi stemmer, når de som vinner ikke er store nok parti til å få styre landet. Hva med å prøve med president da?? Da har vi færre valg, men de som vinner er de som styrer da. Jaja... Bare min mening.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært norgespatriot helt siden jeg kom tilbake fra utlandet. Norge synes jeg er fint som det er, og vi har det som plommen i egget, sammenliknet men mange andre land. Mye kommer av beliggenheten. Sult i Afrika. Pest i Asia. Terrorfrykt i England og statene, samt naturkatastrofer nedover i Europa. Krig i midthøsten. Og ikke er det fryd og gammen i Sør-Amerika heller.

Vi har mer kvalitet, trygghet og penger enn hva vi er klar over. Så kongehuset har absolutt mine velsignelser. Ikke at det er de som nødvendigvis ga oss alt dette, men det gir landet sjel. Og det støtter jeg. :)

(... PS; TinaK; Hvis jeg sier "BPLade". Hva sier du da? ...)

Gjest Moonshadow
Skrevet

Norge er jo ett rikt land, men det er veldig mange som detter utenfor velferden. Det har jeg sett veldig mange eksempler på, derfor mener jeg ting bør forandres. Det er ikke alle som har det som plommen i egget, som ikke har tak over hodet, jobb eller noe form for inntekt og for disse er det ikke lett å få hjelp. Skaffe seg jobb kan de ikke, får ikke jobb uten plass og bo, ikke alle er friske nok til å jobbe eller og de prøver å få hjelp men ingenting nytter. Gammle sulter og får ikke pleien de trenger. Det koster om de skal bo der det finnes folk som kan hjelpe men det er det ikke alle som har råd til. Min mormor for eksempel, hun har parkinson og har så lite penger at hun nesten ikke har nok til mat. Hun burde abselutt ikke bo alene, det har skjedd mye uhell med henne. Men hun får ikke plass på noe pleiehjem for det har hun ikke råd til. Da er det tydelig at noe ikke fungerer slik det er nå. Ja, penger har vi, men de som trnger det får jo ikke noe av de.

Skrevet

Jeg tror ikke det er så mange, men noen er det.

Stiller meg ikke på noen side da jeg kun gleder meg over Kongefamilien akkurat nå og jeg synes de skal få den gode oppmerksomheten de får akkurat nå.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Vi har jo alle rett til å mene det vi vill, hadde blitt veldig om alle mente det samme da :D

Gjest Brunhilde
Skrevet

Jeg syns du har et noe unyansert syn på tingene.

Jeg personlig foretrekker konge/dronning fremfor president, nettopp fordi jeg mener presidenten blir atskillig dyrere i drift enn kongehuset.

Dessuten tror jeg ikke din mormors økonomi er årsaken til at hun ikke får plass på pleiehjem, det er nok snarere mangel på plasser som er årsaken til dette.

Dessuten ville ikke overføringene til helse- og sosial blir større om kongehuset forsvant, bare sånn i tilfelle det er hva du tror.

Det er helt i orden at du gir blaffen, jeg tar vel ikke helt av jeg heller, men jeg mener, og vil ha rett til å mene, at det er OK å leve i et monarki!

Skrevet
Jeg har vært norgespatriot helt siden jeg kom tilbake fra utlandet. Norge synes jeg er fint som det er, og vi har det som plommen i egget, sammenliknet men mange andre land. Mye kommer av beliggenheten. Sult i Afrika. Pest i Asia. Terrorfrykt i England og statene, samt naturkatastrofer nedover i Europa. Krig i midthøsten. Og ikke er det fryd og gammen i Sør-Amerika heller.

Vi har mer kvalitet, trygghet og penger enn hva vi er klar over. Så kongehuset har absolutt mine velsignelser. Ikke at det er de som nødvendigvis ga oss alt dette, men det gir landet sjel. Og det støtter jeg. :)

Jeg blir også mer og mer "norsk" jo mer internasjonal erfaring jeg får... Med det mener jeg at jeg er svært glad i og setter pris på andre land og kulturer, men jeg har også lært meg å sette pris på mitt eget land og min kultur. (Har på en måte sett den "utenfra").

Monarkiet har lange tradisjoner i Norge og jeg synes det ville være rart om vi skulle oppgi denne skikken som skriver seg mer enn 1000 år tilbake!

Skrevet

Vi er så utrolig heldige vi som bor her i Norge. Heldige, fordi det ikke er mange land i verden som har det bedre enn oss, kanskje ingen.

Det er ikke det samme som at alle i Norge har det bra, det er og vil alltid være mulig å gjøre et godt land bedre.

Den politiske situasjonen i Norge har i mange år nå vært preget av at vi ikke har en klar valgvinner. Vi har ikke et stort parti som kan føre en politikk, men regjeringer som stadig må inngå kompromisser. Mye kan sies om det, men vi et demokrati og det er vi som lever i dette landet som står for stemmegivingen.

Jeg er positiv til kongehuset, så lenge vi har en oppegående kongefamilie. President virker ikke som et bedre alternativ for meg, men det er en ting med monarkiet jeg har problemer med å svelge; hvilken rett har vi til å peke på dette lille pikebarnet som er født, og si; DU skal bli dronning! For hun har jo i realiteten ikke noen valg?

Kongefamilien utretter noe for landet vårt, og jeg er helt enig med Brunhilde; overføringene til eldre og uføre blir ikke høyere om vi fjerner kongefamilien eller at Mette-Marit slutter å bruke eksklusive klær.

Vi er et rikt land, og har råd til et kongehus. President villle neppe vært særlig billigere.

Skrevet
Jeg syns du har et noe unyansert syn på tingene.

Jeg personlig foretrekker konge/dronning fremfor president, nettopp fordi jeg mener presidenten blir atskillig dyrere i drift enn kongehuset.

Dessuten tror jeg ikke din mormors økonomi er årsaken til at hun ikke får plass på pleiehjem, det er nok snarere mangel på plasser som er årsaken til dette.

Dessuten ville ikke overføringene til helse- og sosial blir større om kongehuset forsvant, bare sånn i tilfelle det er hva du tror.

Det er helt i orden at du gir blaffen, jeg tar vel ikke helt av jeg heller, men jeg mener, og vil ha rett til å mene, at det er OK å leve i et monarki!

Skriver under på Brunhildes innlegg :enig:

Skrevet

Er det penger vi skal spare, så tror jeg neppe det blir noe billigere med en president. Presidentfrua skal også ha pels, og presidenten skal nok ikke kle seg som en lurv han heller. Desuten så blir det jo oppussing av den presidentboligen hvert 4. år.

Jeg personlig er nok heller ikke så begeistret for pels, men jeg foretrekker heller den på Mette Marit enn på en nyrik presidentfrue som endelig kan boltre seg i moteverdnen.

Det som er fint med kongehuset er at det gjør Norge litt unikt, og det er flott. Det er også mange som føler at det kan være fint med "overhoder" som er politisk nøytrale.

Skrevet

Alle gamle har råd til pleiehjem. Man betaler en prosentvis sats av sin pensjon, og alle gamle har pensjon. Hvorvidt det er plass er en annen sak, og i høyeste grad en sak for kommunestyret som prioriterer pengebruken.

Skrevet

Er ikke videre interessert i kongehuset, men syns det er en grei løsning slik det er nå. Vi har en kongefamilie med ganske lav profil, som er flinke til å representere og jeg tror en president ville medført adskillig større kostnader.

Valg av ny president hvert 4. år koster penger, flytting inn og ut på slottet koster penger, kongefamilien har slik det er nå også en egen formue og endel av utgiftene står de for selv. Skulle vi hatt president ville staten måttet sørge for alt, og i tillegg kommer spørsmålet om vi skulle ha apolitisk president, eller skulle h*n ha noe å si?

Skrevet
tillegg kommer spørsmålet om vi skulle ha apolitisk president, eller skulle h*n ha noe å si?

og hvem som skulle kunne nomineres osv osv

Skrevet

Jeg bare spør - hvilken av de norske politikerene i dag kan dere se for dere som president???

Bare tanken på at en av disse skulle sitte med all den makta burde skremme de fleste!!

Liker monarkiet jeg.

Skrevet
Bare tanken på at en av disse skulle sitte med all den makta burde skremme de fleste!!

hvilken makt?

dersom vi skulle ha en presiden, måtte jo denne rolle utformes.. det er ikke opplagt at dette embetet skulle gis politisk makt, og selv med en politisk president ville maktfordelingen måtte nøye vurderes

Gjest Anonymous
Skrevet

Blir ikke billigere med president.

I det hvite Hus så har hele kåken vert opppusset, skiftet møbler hver gang det kommer en ny president.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Det tror jeg da heller ikke, men jeg mener at ting ikke fungerer slik de er og at det kanskje er på tide å pørve ut nye ting. Personlig er jeg komunist, men har liten tro på at komunismen har villet funke i Norge.

Skrevet
Personlig er jeg komunist, men har liten tro på at komunismen har villet funke i Norge.

det var da en noe merkelig kombinasjon :blunke:

jeg fortrekker å tro på ting fordi jeg tror de vil/ville fungere, jeg da.. ;)

Gjest Brunhilde - på jobb
Skrevet
Men hun får ikke plass på noe pleiehjem for det har hun ikke råd til. Da er det tydelig at noe ikke fungerer slik det er nå. Ja, penger har vi, men de som trnger det får jo ikke noe av de.

Men her står det da tydelig at hun ikke har råd.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Det jeg mener er at folka må ville for at noe skal funke, men jeg tror mange i Norge ikke er interisert i å prøve og det blir derfor vanskelig å gjennomføre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...