Gjest Skrevet 20. april 2012 #1 Skrevet 20. april 2012 Etter siste flytterunde fant jeg bestemors gamle kjeksmaskin som jeg arvet! En slik du fyller med deig og dytter ut kjeks i forskjellige former etter hvilken munnstykke man har foran! Men boken som følger med er på tysk, oppskriften er halveis borte så jeg lurer på om noen vet hvilken oppskrifter som er best på nettopp slikt bruk!
Brunhilde Skrevet 21. april 2012 #2 Skrevet 21. april 2012 Tok bare et kjapt søk på "kjekspresse" og fant denne: Lagde blant annet disse: Rømme spritz 1 kopp mykt smør 3/4 kopp sukker 1 stor eggeplomme 1/3 kopp rømme 1 ts vaniljeessens 2 3/4 kopp hvetemel 1/2 ts kanel 1/2 ts salt 1/4 ts bakepulver Varm ovnen til 190 grader. Miks sammen smør og sukker til det blir luftig. Miks inn eggeplommen, rømme og vanilje. Sikt sammen mel, kanel, salt og bakepulver og bland det gradvis inn i deigen. Fyll kakepressen og press ut kaker på en usmørt bakeplate. Stek i 10-12 minutter. Avkjøl på rist. Dersom man ikke har kakepresse kan man trille kuler av deigen og presse dem flate med en skjei. Den kan du sikkert smaksette med kakao i tillegg, kanskje finhakket sjokolade også?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå