Gå til innhold

Trenger tips for matbudsjettet mitt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan kan jeg få orden på matbudsjettet?

Nå vil jeg bruke mindre penger på mat!

Trener styrke 3 ganger i uken + gåturer med hund.

Hadde helst sett å få tynet matbudsjettet ned til 2000,- pr pers i mnd, maks 2500,-. Jeg trives godt med potet, kan gjerne droppe saus og heller ta en smørklatt til potet osv, og kunne gjerne spist det samme til middag 'hver dag', samboer er ikke heelt i samme gata.

Noen tips? :popcorn:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig du har hørt det før, men slik har i hvert fall jeg løst det: handle en gang i uken, planlegg middager for hele uka. Da planlegger du hvilke ingredienser du skal bruke, slik at f.eks samme squash holder til flere middager, og det blir ikke spontanhandling. Prøv å basere deler av kostholdet ditt på linser, bønner og kikerter. Det er sunt og billig. Grønnsaker er ofte billigere i sesong. Grønnsaker som løk, hvitløk og tomat er alltid i mitt kjøleskap, da det er ingredienser jeg bruker så og si daglig. Lag middagene fra bunnen av. Ikke stol blindt på salg, men følg likevel med, og kjøp inn i litt større kvanta ting du faktisk har bruk for. Frokostblanding, de periodene jeg spiser det, lager jeg av å blande havregryn og ulike typer frø, det koster veldig lite. I tillegg hadde jeg et storinnkjøp da jeg flyttet for meg selv, og fylte opp skapet med ulike melsorter, gryn, litt hermetikk, ulike krydder osv. Dermed har jeg stort sett alltid tilgang på basisvarer (jeg baker ofte egne knekkebrød og rundstykker). Jeg klarte meg fint på under 500 i uka, og da spiste jeg god, sunn og hjemmelaget mat, og kunne også unne meg litt finere matvarer som salmalaks i ny og ne. Planlegging er stikkordet :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Enig med Belle de Jour over om at det hjelper å ukehandle og passe på å få brukt opp alle ingredienser (i hvert fall de som ikke tåler å ligge lenge). I tillegg er det overraskende hvor mye som går an å fryse. Har ofte irritert meg over f eks pakkene med 10 chilier i. Du får brukt én og så ender du opp med å kaste resten. Nå fryser jeg de heller ned og tar opp en og en når jeg trenger det. Funker veldig bra! Andre ting som kan fryses er ferske urter, persille, dill, ingefær osv. Jeg fryser osten vi har hatt til taco og ris også. Har en boks til hver som jeg fyller opp for hver gang vi har litt til overs. Så når det har blitt nok, bruker jeg osten til pizza senere, og av risen lager jeg wok med stekt ris. Greit nok, ris koster jo ikke mye, men alle monner drar! :) Stemmer også i med at det lønner seg å handle etter sesong. Rotgrønnsaker er også for det meste billig mat. Nå har jeg tatt det litt til det ekstreme med å bake mine egne brød også. Det er vel kanskje ikke for alle og enhver, men sykt å tenke på at brød koster i gjennomsnitt ca. 30 kroner!! Så mye penger som går på det bare i uken! Og selvfølgelig frys ned og spar på absolutt alle middagsrester!! Da slipper du å spise det samme flere dager på rad, og så blir kanskje kjæresten fornøyd ;)

Ellers har jeg en liten liste her til deg med hva du kan bruke ulike rester til:

Banan:

Kutt opp og frys gammel banan til smoothie eller bakverk

Brunost:

Rester kan brukes i saus

Gammelt brød:

Krutonger

Arme riddere

Bruschetta

Ostesmørbrød

Strøkavring

Brødpudding

Melkeprodukter (rømme, creme fraiche osv):

Fryses og brukes i vafler, pannekaker osv.

Grønnsaker, rå:

Suppe

Lapskaus

I brøddeig

Middagskaker

Couscoussalat

Stekt ris

Mos

Wok

Grønnsaker, kokte:

Suppe

Gulost:

Skalken river du og legger i frysen

Pasta:

Spagettipannekake

Pølsegrateng

Persillestilker:

Ha en bunt bunnet sammen i gryterretter (fiskes opp før retten serveres)

Poteter, kokte:

Potetmos

Pytt i panne

Ris:

Rislapper

Stekt ris

Fylte grønnsaker

Tykner i supper som skal jevnes med stavmikser

Arancini

Pilaf

Suppe:

Vegetarburgere

Bruk til pastarett (6 dl suppe - koke inn for tykkere, røre inn eggeplomme, fløteskvett, pepper, revet ost)

Bruk i wok

Pølsegrateng (3 dl suppe + 1 dl fløte (kokes sammen) + 1 egg)

Pai (3 dl suppe + 4 egg)

Pannekaker (erstatning for melk)

Tortilla, naan, pita:

Brukes som pizzabunn

Ellers, sjekk ut disse nettsidene:

Use up leftovers

MatPrats resteguide

Matvett.no

Restemat.no

Restemat er tingen for lavt matbudsjett! ;)

Endret av MsPaddington
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager mat fra bunnen av og ofte store porsjoner. Fryser ned det som er til overs. Kjempekjekt når man ikke har tid til å lage mat. I stede for å kjøpe en frossenpizza så finner jeg noe i fryseren. Jeg velger også dager å ikke ha middag, men spiser havregryn og brød. Da kan jeg bruke litt ekstra på middagsmaten andre dager. Mitt matbudsjett er noe lavere enn ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...