Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann :)

Jeg er nå 14 + 3 uker gravid og opplever en del svimmelhet.

Har lest på nettet at det er ganske vanlig litt senere i svangerskapet når barnet kan trykke på blodårer og større blodkar.

Er det flere som har opplevd en del svimmelhet og nummenhet i armene så tidlig i svangerskapet?

Snakket med legekontoret i dag og de lurte på om det muliggens kunne være lav blodprosent. Skal stikke innom dem på mandagen om ting ikke blir bedre i helga.

Blir jo selvfølgelig bekymret :sjenert: Liker ikke tanken på at noe kan være galt og håper ikke det vil påvirke lille sprelle i magen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært svimmel og hatt nummenhetsfølelse i armer og ben hele svangerskapet. Har noe lavt blodtrykk: 100/60 og deromkring. Vanligvis er det 110-120/70-80

Så ble det sagt at bt stiger ut i svangerskapet, men det har det ikke gjort hos meg. Blodprosenten var fin.

Så det er vel normalt da har jeg tenkt. Litt slitsomt bare. Spes fordi har en Til tider fysisk hard jobb.

Tror ikke du trenger uroe deg.

:skravle:

Skrevet

Alt er nok sikkert bra tr.heimspia. Jeg var VELDIG svimmel helt i begynnelsen av både dette og forrige svangerskap. Det var faktisk mitt første symptom da jeg var gravid første gang. Det kan være blodtrykksfall som forårsaker det. Jeg er ikke veldig svimmel nå lengre, men får det innimellom fortsatt, spesielt hvis jeg reiser meg for fort, eller bøyer meg ned litt for lenge før jeg reiser meg.

Så når du drar til legen på mandag få blodtrykket ditt testet også.

Lykke til og hold oss oppdatert :klemmer:

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg var veldig svimmel gjennom hele svangerskapet, men det hadde nok sammenheng med at ekstrem svangerskapskvalme. Å sjekke blodprosenten er nok lurt, jeg fikk alvorlig anemi til slutt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 13 uker nå og sykemeldt bla. for svimmelhet.

Besvimer 1-2 ganger om dagen, og må ofte holde meg fast i noe noen sekunder når jeg reiser meg opp.

Var slik i forige svangerskap også, uten at man fant noen grunn...

Gjest Annaires
Skrevet

Helt vanlig, men tror nok ikke det lille fosteret skal få skylden for at det ligger på noen blodkar enda ;)

Skrevet

Svimmelhet under graviditet er vel ikke akkurat direkte uvanlig og kommer som oftest av lavt blodtrykk eller lave blodverdier. Svimmelhet kan også komme av Vena Cava-syndrom, men det er lenge ute i svangerskapet og oppstår vanligvis når man ligger på ryggen.

Nummenhet i armer kan komme av at graviditeten ofte fører til litt trangere senepassasjer i armene (Carpatunellsyndrom).

Det er lite trolig at det er noe alvorlig galt, TS, men det kan jo være lurt å få sjekket blodverdier og blodtrykk, ettersom begge deler kan føre til svimmelhet dersom de er (for) lave. :)

Skrevet

Takk for mange gode svar :)

Jeg tenkte selv også at det mest sannsynligvis er helt normalt og ingen bekymring nødvendig, men jeg lurte likevel ;)

Takk igjen!

Da blir det en liten kontroll til legen på mandagen!

• 2 uker senere...
Skrevet

Kjapp oppdatering :)

Jeg droppet legetimen fordi helgen gikk uten et eneste tilfelle av svimmelhet. Spurte jordmor om dette når vi var på slik info-møte der, og hun sa at det kun var et blodtrykksfall. Dette kunne komme når som helst uten noe som trigget det :)

Slått meg til ro med det, og takk lov (bank i bordet) har det ikke kommet tilbake igjen :rodmer:

AnonymBruker
Skrevet

det er helt normalt. jeg var svimmel masse og besvimte rundtomkring flere ganger. en periode turte jeg ikke dusje når ingen andre var i huset fordi jeg var redd for å besvime og deise i gulvet og slå meg. men det gikk over og ut kom en helt fin normal unge. :)

Skrevet

Jeg er bare 7 uker på vei, men de siste dagene har jeg vært veldig svimmel. Særlig når jeg reiser meg opp/ går.. Må stå å holde meg fast i noe, for alt blir svart foran meg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...