Gå til innhold

Begrepet "en brøkdel"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min og jeg pratet i går, og jeg brukte begrepet "en brøkdel" for å beskrive at en felles bekjent hadde gått kraftig ned i lønn.

Samboeren min begynte å le, og mente at "han tjener vel ikke bare en fjerdedel av tidligere lønn"? Nei, sier jeg - men han tjener veldig mye mindre enn før, og begrepet illustrerer det.

Samboeren min hadde alltid sett for seg at begrepet hører til en fast brøk, mens jeg mener at det referer til hvilken som helst brøkdel og altså bare er et uttrykk. HVem har rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Etter min mening har dere litt rett og litt feil begge to. En brøkdel er jo et fast uttrykk som ikke refererer til en bestemt brøk, der er jeg enig med deg. Uttrykket betyr en liten andel av noe større.

Det er nok ikke gitt noen "regel" for hvor liten andelen skal være for at man skal kunne kalle det en brøkdel, så man bør bruke uttrykket med forsiktighet, særlig dersom andelen egentlig ikke er så liten. Jeg ville i alle fall ikke brukt brøkdel om å gå en del ned i lønn selv (med mindre lønna er mer enn halvert). Der er jeg enig med samboeren din.

Blir lønna halvert eller mer kan nok de fleste være enige om at han tjener en brøkdel av hva han gjorde før. Man snakker jo strengt tatt om én brøkdel, og den største andelen som utgjøres av én brøkdel er jo 1/2.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening har dere litt rett og litt feil begge to. En brøkdel er jo et fast uttrykk som ikke refererer til en bestemt brøk, der er jeg enig med deg. Uttrykket betyr en liten andel av noe større.

Det er nok ikke gitt noen "regel" for hvor liten andelen skal være for at man skal kunne kalle det en brøkdel, så man bør bruke uttrykket med forsiktighet, særlig dersom andelen egentlig ikke er så liten. Jeg ville i alle fall ikke brukt brøkdel om å gå en del ned i lønn selv (med mindre lønna er mer enn halvert). Der er jeg enig med samboeren din.

Blir lønna halvert eller mer kan nok de fleste være enige om at han tjener en brøkdel av hva han gjorde før. Man snakker jo strengt tatt om én brøkdel, og den største andelen som utgjøres av én brøkdel er jo 1/2.

Hva med 3/4? Eller 9999/10000?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med 3/4? Eller 9999/10000?

Men det er strengt tatt ikke én brøkdel, om man skal være pirkete. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med 3/4? Eller 9999/10000?

Da er det jo ikke EN brøkdel, men 3 eller 9999 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med 3/4? Eller 9999/10000?

Det er en brøk men ikke en brøkdel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uttrykk som dette er sjelden spesielt presise. En brøkdel og en del betyr rent formelt sett akkurat det samme, og ingen av dem sier noe om mengde relativ til totalen, men for de fleste betyr den første lite og den andre mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det var svært så bokstavelig dere tar dette her, da. I dagligtale betyr det bare noe lite. På samme måte er det med "halvpart". Jeg kan for eksempel si at jeg ikke har gjort halvparten av det jeg skulle en dag. Det betyr ikke at jeg har beregnet tidsbruk på hver enkelt aktivitet og arbeidsmengde og funnet ut hvor lang tid eksakt alt tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Det var svært så bokstavelig dere tar dette her, da. I dagligtale betyr det bare noe lite. På samme måte er det med "halvpart". Jeg kan for eksempel si at jeg ikke har gjort halvparten av det jeg skulle en dag. Det betyr ikke at jeg har beregnet tidsbruk på hver enkelt aktivitet og arbeidsmengde og funnet ut hvor lang tid eksakt alt tar.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...