Gå til innhold

Arbeidsgiver spør om pårørende.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk en mail hvor arbeidsgiver spør etter navn på fastlege, og nærmeste pårørende.

Er dette informasjon jeg er pliktig til å gi til arbeidsgiver?

Merk her at dette er en kommunal jobb hvor skaderisikoen er lik 0, og det er konkret nevnt at det er "i tilfelle noen blir akutt syk på jobb".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vet ikke hvor pliktlig det er , men du kan bli akutt syk på jobben selv om det er ikke jobbrelatert ( slag, hjerteinfarkt , farrang o.l. )

Skrevet

Om det er lov vet jeg ikke, men det er ihvertfall ganske vanlig. Synes det er helt greit jeg.

Skrevet

Fastlege har jeg ikke vært borti at arbeidsgiver vil ha kontaktinfo om, men at man oppgir nærmeste pårørende er helt vanlig, slik at arbeidsgiver vet hvem de skal kontakte dersom det skjer noe.

Skrevet

jeg vet ikke hvor pliktlig det er , men du kan bli akutt syk på jobben selv om det er ikke jobbrelatert ( slag, hjerteinfarkt , farrang o.l. )

Det vet jeg :) Det er derfor jeg alltid har ICE info på meg ;)

Om det er lov vet jeg ikke, men det er ihvertfall ganske vanlig. Synes det er helt greit jeg.

Her er det ikke praktisk.

Jeg har ingen jeg ønsker som pårørende med mindre det er en situasjon som er såpass ekstrem at jeg ikke kan gjøre rede for meg, og da ønsker jeg at sykehus el skal ha denne kontakten med vedkommende, ikke arbeidsgiver.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en mail hvor arbeidsgiver spør etter navn på fastlege, og nærmeste pårørende.

Er dette informasjon jeg er pliktig til å gi til arbeidsgiver?

Merk her at dette er en kommunal jobb hvor skaderisikoen er lik 0, og det er konkret nevnt at det er "i tilfelle noen blir akutt syk på jobb".

Jeg vet ikke om arbeidsgiver har noen lovmessig rett til å få vite dette fra deg, men jeg syns det høres underlig ut at du stiller spørsmålstegn ved dette. Arbeidsgiver plikter å følge deg opp på mange måter, også når det gjelder helse, miljø og sikkerhet, og arbeidsgiver og du skal inngå en kontrakt der du selger tiden din til arbeidsgiver. Jeg ville unngått å ansette en person som kverrulerte vedrørende å informere om nærmeste pårørende.

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg tror ikke de har lovhjemmel til å kreve noen av delene, og man kan gjerne stille mer direkte spørsmål om hvorfor arbeidsgiver ber om opplysningene. Jeg har i alle fall aldri blitt avkrevd slik informasjon.

Blir man så akutt og alvorlig syk på jobb at man ikke klarer å snakke for seg er ikke fastlegen stedet å henvende seg, uansett. Da bærer det direkte i ambulanse. Jeg ser derfor ikke behovet for at arbeidsgiver rutinemessig trenger navnet til fastlegen til enhver ansatt av den grunnen som oppgis. I andre tilfeller kan det være aktuelt med kontakt med fastlege, men det gjelder først og fremst oppfølging av sykemeldte, og kan tas i hver enkelt sak.

Navn og nummer til pårørende ville jeg ansett som en trygghet at arbeidsgiver hadde, nettopp av den grunn de oppgir. Med mindre det er spesielle grunner for ikke å oppgi dette, ville i alle fall jeg delt den informasjonen uten å mukke.

• Liker 2
Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

du kan skrive opp hvem som helst som pårørende. jeg skrev en gang opp bestevenninna mi på pur faen hahaha ;) men hun vet hvor hun skal få tak i familien min om det er veldig alvorlig.

Endret av Nuppdupp
  • Liker 1
Skrevet

Det vet jeg :) Det er derfor jeg alltid har ICE info på meg ;)

Her er det ikke praktisk.

Jeg har ingen jeg ønsker som pårørende med mindre det er en situasjon som er såpass ekstrem at jeg ikke kan gjøre rede for meg, og da ønsker jeg at sykehus el skal ha denne kontakten med vedkommende, ikke arbeidsgiver.

Den type informasjon har de garantert ikke på sykehuset når du kommer inn på akutten med hjerteinfarkt. Og hvorfor er det så ille at arbeidsgiver varsler pårørende pronte når noe skjer i stedet for at det kan gå timesvis før sykehuset har mulighet til å varsle?

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ikke de har lovhjemmel til å kreve noen av delene, og man kan gjerne stille mer direkte spørsmål om hvorfor arbeidsgiver ber om opplysningene. Jeg har i alle fall aldri blitt avkrevd slik informasjon.

Blir man så akutt og alvorlig syk på jobb at man ikke klarer å snakke for seg er ikke fastlegen stedet å henvende seg, uansett. Da bærer det direkte i ambulanse. Jeg ser derfor ikke behovet for at arbeidsgiver rutinemessig trenger navnet til fastlegen til enhver ansatt av den grunnen som oppgis. I andre tilfeller kan det være aktuelt med kontakt med fastlege, men det gjelder først og fremst oppfølging av sykemeldte, og kan tas i hver enkelt sak.

Navn og nummer til pårørende ville jeg ansett som en trygghet at arbeidsgiver hadde, nettopp av den grunn de oppgir. Med mindre det er spesielle grunner for ikke å oppgi dette, ville i alle fall jeg delt den informasjonen uten å mukke.

Jeg er faktisk mer åpen for å gi navn på fastlegen. Dette er informasjon de kan finne allerede via en gammel sykemelding, og det er mindre sjanse for at dette fører til uheldige situasjoner.

Det jeg frykter er at arbeidsgiver vil ha betydelig lavere terskel for å kontakte pårørende enn det sykehuset vil ha. Dette er svært problematisk pga situasjonen mine pårørende er i pr dags dato. En tenkt situasjon vil være at jeg segner om med blodtrykksfall, ender opp på legevakten, blir sendt hjem med beskjed om å ta det med ro og drikke vann. Dette er noe jeg ikke ville informert familie om, men jeg antar det er noe arbeidsgiver vil gi beskjed om.

du kan skrive opp hvem som helst som pårørende. jeg skrev en gang opp bestevenninna mi på pur faen hahaha ;) men hun vet hvor hun skal få tak i familien min om det er veldig alvorlig.

Ser dette som en teoretisk mulighet, men i realiteten har jeg ingen. Ser også for meg at det kan bli et juridisk mareritt om en venn er oppført som pårørende et sted, mens familie er det andre steder.

Den type informasjon har de garantert ikke på sykehuset når du kommer inn på akutten med hjerteinfarkt. Og hvorfor er det så ille at arbeidsgiver varsler pårørende pronte når noe skjer i stedet for at det kan gå timesvis før sykehuset har mulighet til å varsle?

Allergier og alt annet medisinsk relevant har jeg på meg. Pårørende har ikke denne informasjonen.

Det som er det ille i det er at jeg ønsker ikke at pårørende skal måtte forholde seg til arbeidsgiver, og om mulig ønsker jeg å skjerme de for slik informasjon. Årsaken til dette ønsker jeg ikke komme inn på her. Får jeg et hjerteinfarkt, greit nok, enten dør jeg, eller så kommer jeg meg. Det er uansett ingenting de kan gjøre før det blir snakk om mer langvarige situasjoner, eventuelt organdonasjon.

Skrevet

Hva er ICE?

Er det et slags kort med viktig medisinsk informasjon? Isåfall hvor får man tak i det?

Skrevet

ICE er noe man kan lagre på tlf hvertfall... Står for In Cace of Emergency. Da skal feks. ambulansepersonell kunne finne tlf nr til pårørende kjapt. Vet ikke helt om det funker så bra nå med kodelåser og mønster =P

AnonymBruker
Skrevet

Ser dette som en teoretisk mulighet, men i realiteten har jeg ingen. Ser også for meg at det kan bli et juridisk mareritt om en venn er oppført som pårørende et sted, mens familie er det andre steder.

Dette er nok laaaaangt å overdrive :fnise: Jeg har vurdert det der litt forskjellig, ettersom hvem som spør. Det er ingen som sammenligner disse opplysningene.

I ditt tilfelle ville jeg funnet en eller annen bekjent/venn, hvis det virkelig er så at det er helt umulig å oppgi reell ICE. Alternativt, hvis du ikke tror arbeidsgiver reagerer negativt, ikke oppgi noen. Men siden dette er så usannsynlig, er det jo også svært usannsynlig at denne bekjente/vennen noensinne blir kontaktet ;)

AnonymBruker
Skrevet

Ingen vits i å lagre ICE på tlf, det er ingen som sjekker tlf din i AKM. For det første er det ikke mulig å gå opp tastelås på nye tlf, for det andre er det ingen som leter under ICE i Norge. Det er en amerikansk greie som noen har plukket opp, men som svært få kjenner til her. Dersom pas er bevisstløs eller kritisk syk/skadet uten mulighet til å oppgi pårørende, vil man første sjekke om det allerede ligger i systemet. Hvis ikke kontaktes enten fastlege for å spørre om de vet, hvis de ikke vet eller er stengt kontaktes den som er i nærmeste familie. Ektefelle, foreldre, søsken eller barn, alt ettersom hva personen har og hvor gammel de er.

AnonymBruker
Skrevet

Navn på fastlegen er det vel egentlig opp til en selv å oppgi, har aldri blitt bedt om det. En fastlege har vel egentlig ikke lov til å oppgi hvilke pasienter han eller hun har på listen en gang, uten samtykke fra pasient i alle fall

AnonymBruker
Skrevet

Jøssda. Jeg har blitt bedt om navn og tlf til pårørende sikkert tyve ganger, sist da jeg skulle på språkkurs i utlandet (er myndig). Synes bare det er greit, jeg. Fastlege er kanskje rarere, hvis det skjedde noe akutt som gjorde at du ikke klarte å ringe fastlegen din selv så ville jeg nok tatt deg på legevakten/akutten!

AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe jeg ikke ville informert familie om, men jeg antar det er noe arbeidsgiver vil gi beskjed om.

Hvorfor antar du det? Nærmeste pårørende er noe man trenger i tilfelle du dør eller havner i koma, så lenge du er levende og bevisst vil man vel ikke varsle noen som helst, siden du kan gjøre det selv. Arbeidsgiver spør hovedsaklig etter dette for å kunne videreformidle det til lege/politi ved behov, ikke for å foreta seg ting selv.

Synes du høres fryktelig paranoid ut, men har du så dårlig forhold til familie får du alliere deg med en venn eller noe sånt.

Skrevet

Jeg har appen "organdonasjon", og har bildet lagret som skjermsparer som synes uten kodelås!:)

Der står både mitt navn og pårørendes navn og tlf.

Dessuten har jeg donorkort og blodgiverkort i lommeboka!

Men uansett synes jeg det er greit å oppgi pårørende til arb.giver. Det er ikke sikkert jeg har mobil eller lommebok på meg ved et evt hjerneslag! Og da synes jeg det er greit at noen får varslet noen jeg står nær, om ikke annet, så for å sørge for at barna blir hentet og bikkja blir luftet. (hypotetiske situasjoner)

Har du ingen du kunne ønsket stilte opp for deg ved en ulykke eller sykdom?:klo:

Gjest TS igjen
Skrevet

Slik det er for min del er følgende:

Er jeg så dårlig at jeg ikke kan gjøre rede for meg, så er det da ingenting pårørende kan gjøre. At de da skal vite, kun for å vite? Det er ikke ønskelig her.

Er jeg i stand til å gjøre rede for meg, og trenger noen til å se om meg? Jeg har ingen som fysisk kan se om meg, og jeg har et nettverk som jeg kan sette i sving som ringer til meg med jevne mellomrom om det er behov for det.

Hva er ICE?

Er det et slags kort med viktig medisinsk informasjon? Isåfall hvor får man tak i det?

Jeg har et armbånd.

Dette er nok laaaaangt å overdrive :fnise: Jeg har vurdert det der litt forskjellig, ettersom hvem som spør. Det er ingen som sammenligner disse opplysningene.

I ditt tilfelle ville jeg funnet en eller annen bekjent/venn, hvis det virkelig er så at det er helt umulig å oppgi reell ICE. Alternativt, hvis du ikke tror arbeidsgiver reagerer negativt, ikke oppgi noen. Men siden dette er så usannsynlig, er det jo også svært usannsynlig at denne bekjente/vennen noensinne blir kontaktet ;)

Heh, det er nettopp pga at jeg er usikker på om arbeidsgiver komer til å reagere negativt jeg lurer på hvordan jeg står her. Jeg har ikke et nært forhold til arbeidsleder, så det å legge ut om min familiesituasjon er noe som ikke faller seg naturlig.

Håper du har rett, men siden det skal såpass mye til får pårørende blir involvert er det noe jeg gjerne skulle visst hva var "overstyrende". Vil anta donorkort er ledende ved organdonasjon, og så får jeg få ordnet med et livstestamente jo før jo bedre.

Hvorfor antar du det? Nærmeste pårørende er noe man trenger i tilfelle du dør eller havner i koma, så lenge du er levende og bevisst vil man vel ikke varsle noen som helst, siden du kan gjøre det selv. Arbeidsgiver spør hovedsaklig etter dette for å kunne videreformidle det til lege/politi ved behov, ikke for å foreta seg ting selv.

Synes du høres fryktelig paranoid ut, men har du så dårlig forhold til familie får du alliere deg med en venn eller noe sånt.

Hadde det vært formulert noe ala "så vi har informasjon klart til å viderebringe politi/sykehus" hadde jeg vært mindre skeptisk. Her står det "hvem vi skal kontakte om noen blir syk".

Jeg vet fra andre med samme arbeidsgiver at pårørende har blitt kontaktet i situasjoner hvor vedkommende var fullt bevisst, men arbeidsgiver ville at de skulle vite.

Resultatet ble da at de fikk uklar informasjon fra de ("X falt om med smerter, er nå på sykehuset"), fikk panikk, og begynte ringe rundt. Dette viste seg å være noe totalt ufarlig, men der hadde du pårørende som hadde et halvt døgns helvete i frykt for hva som hadde skjedd. Velmendende, men noe som kunne blitt direkte farlig her.

Og nei, jeg har ikke et dårlig forhold til familie, jeg har et reellt behov for å skjerme de for unødig uro.

Venner er et alternativ. Hovedproblemet der er at alle bor i utlandet. Bekjente har jeg ikke, med mindre jeg spør kassadama på RIMI.

Jeg har appen "organdonasjon", og har bildet lagret som skjermsparer som synes uten kodelås!:)

Der står både mitt navn og pårørendes navn og tlf.

Dessuten har jeg donorkort og blodgiverkort i lommeboka!

Men uansett synes jeg det er greit å oppgi pårørende til arb.giver. Det er ikke sikkert jeg har mobil eller lommebok på meg ved et evt hjerneslag! Og da synes jeg det er greit at noen får varslet noen jeg står nær, om ikke annet, så for å sørge for at barna blir hentet og bikkja blir luftet. (hypotetiske situasjoner)

Har du ingen du kunne ønsket stilte opp for deg ved en ulykke eller sykdom?:klo:

Ikke som bor nær nok, og som har anledning til dette nei. Det er enkelte som bor 10-12 timers reise borte jeg hadde spurt om hjelp om de bodde i samme by, og noen som er ca 8 timer borte jeg kunne ha spurt om de hadde helse til det, men jeg er alene. Ingen hund eller barn, nettopp pga dette.

AnonymBruker
Skrevet

Å herregud, snakk om storm i vannglass.

TS du virker i overkant paranoid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...