Gå til innhold

Ville du hatt barna dine på en skole med 50% innvandrere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ser etter sted å bo, og framtidig skole for ungene er jo en viktig faktor. Har funnet et fint hus med bra beliggenhet på mange måter, nær sjøen, mine foreldre, kort vei til jobb. Men skolene i nærheten har 50% minoritetsspråklige, og det gjør meg usikker. Helst hadde jeg sett at det var 30% eller under. Men i så fall blir alternativet et sted mye lenger unna jobb, eller en liten leilighet. Hva ville dere valgt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et sted med en god skole.

Skrevet

Jeg tror jeg ville undersøkt skolebiten litt mer. Det er forskjell på innvandrere og det er forskjell på hvordan skolen tilrettelegger for ulike elevgrupper, og det er jammen meg forskjell på norske barn også. Be om å få komme på skolebesøk, ta kontakt med FAU og snakk med de om skolemiljø, snakk med lærere og skolens ledelse.

• Liker 6
Gjest Nuppdupp
Skrevet

Jeg tror jeg ville undersøkt skolebiten litt mer. Det er forskjell på innvandrere og det er forskjell på hvordan skolen tilrettelegger for ulike elevgrupper, og det er jammen meg forskjell på norske barn også. Be om å få komme på skolebesøk, ta kontakt med FAU og snakk med de om skolemiljø, snakk med lærere og skolens ledelse.

og kanskje naboer med barn...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmeundervisning?

• Liker 1
Skrevet

Ville ikke nølt. Må huske det er mange som går under innvandrere. Svensker, dansker, norskfødte "utlendinger" osv som prater/oppfører seg norsk osv. Ja, barnet mitt skulle gått på skole med andre barn.

Gjest Okusan
Skrevet (endret)

Ser ikke problemet med 50% innvandrere. Særlig ikke hvis det er en variert gruppe med barn fra mange nasjonaliteter. Så må vi også huske på at mange av disse "innvandrerne" ikke bare er født i Norge, men også har foreldre som er født i Norge...

Barna mine går på en skole med litt over 50% "innvandrere". En veldig god skole, og jeg ville aldri ha byttet til en "hvitere" skole.

Tillegg: Når den norskspråklige andelen synker til 5-10% derimot, da kan jeg forstå at man i alle fall tenker seg om og er fristet til å se på alternativer. Men 50% klarer jeg ikke se på som et problem. Spesielt ikke dersom alternativet er mindre leilighet eller lang reisevei. :)

Endret av Okusan
  • Liker 6
Skrevet

Ville ikke nølt. Må huske det er mange som går under innvandrere. Svensker, dansker, norskfødte "utlendinger" osv som prater/oppfører seg norsk osv. Ja, barnet mitt skulle gått på skole med andre barn.

Barn som snakker svensk, dansk og engelsk regnes ikke som minoritetsspråklige i en slik sammenheng, så hvis de offisielle tallene er "50% minoritetsspråklige" tror jeg man må regne med at det er 50% som har et annet språk enn norsk, svensk, dansk og engelsk som sitt morsmål.

Er ellers enig i at barn må gå på skole med andre barn, og jeg stusser veldig på at noen vil velge isolasjon og hjemmeskole framfor skole med 50% minoritetsspråklige...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

barneskolen jeg gikk på hadde mange minoriteter siden alle asylsøkere i kommunen min ble sendt til den skolen.

uten den erfaringen ville jeg nok ha sagt at det antagelig ikke ville blitt noe problem, men det var mange problemer med det når jeg gikk på skolen. Mange av de elevene var ikke ordentlig integrert noe som førte til mange konflikter og mange av dem var veldig ekle mot oss jenter.

Om vi sa ifra til en lærer fikk vi som regel bare beskjed om at vi måtte ha litt mer forståelse for dem og kulturen de kom fra, så sjeldent handlingene deres fikk konsekvenser.

Husker det var spesielt fælt når vi skulle ut i friminutt for da måtte vi gjennom gangen der de hadde klasserom. Flere ganger jeg måtte dytte de vekk fordi de tok på oss jentene i skrittet og på puppene.

Vet ikke om dette er kanskje en "skrekk historie" og kanskje det ikke er sånn lenger, og om elevene bare er minoriteter men bodd i Norge en stund og er integrert så er det nok ikke ett problem.

• Liker 7
Skrevet

Vi ser etter sted å bo, og framtidig skole for ungene er jo en viktig faktor. Har funnet et fint hus med bra beliggenhet på mange måter, nær sjøen, mine foreldre, kort vei til jobb. Men skolene i nærheten har 50% minoritetsspråklige, og det gjør meg usikker. Helst hadde jeg sett at det var 30% eller under. Men i så fall blir alternativet et sted mye lenger unna jobb, eller en liten leilighet. Hva ville dere valgt?

Det kommer ann på mange faktorer.

Er det en gruppe innvandrere ? Har de en oppførsel /kultur jeg ikke ønsker at mine barn skal integreres i ?

Snakker de dårlig norsk ?

Bl.annet .

• Liker 6
Skrevet

barneskolen jeg gikk på hadde mange minoriteter siden alle asylsøkere i kommunen min ble sendt til den skolen.

uten den erfaringen ville jeg nok ha sagt at det antagelig ikke ville blitt noe problem, men det var mange problemer med det når jeg gikk på skolen. Mange av de elevene var ikke ordentlig integrert noe som førte til mange konflikter og mange av dem var veldig ekle mot oss jenter.

Om vi sa ifra til en lærer fikk vi som regel bare beskjed om at vi måtte ha litt mer forståelse for dem og kulturen de kom fra, så sjeldent handlingene deres fikk konsekvenser.

Husker det var spesielt fælt når vi skulle ut i friminutt for da måtte vi gjennom gangen der de hadde klasserom. Flere ganger jeg måtte dytte de vekk fordi de tok på oss jentene i skrittet og på puppene.

Vet ikke om dette er kanskje en "skrekk historie" og kanskje det ikke er sånn lenger, og om elevene bare er minoriteter men bodd i Norge en stund og er integrert så er det nok ikke ett problem.

Det er nok forskjell på skoler der barna fra asylmottaket kommer og skoler med innvandrere som har bodd i Norge en stund, og kanskje er 2. eller 3. generasjon.

Jeg hadde valgt den plassen jeg ville bo, uavhengig av innvandreranntall på skolen. Hvis alle norske unngår å bo der på grunn av det vil jo andelen bare stige og stige. Det er virkelig ikke ønskelig at skolene blir "hvite" skoler og innvandrerskoler.

Skrevet

Det er nok forskjell på skoler der barna fra asylmottaket kommer og skoler med innvandrere som har bodd i Norge en stund, og kanskje er 2. eller 3. generasjon.

Jeg hadde valgt den plassen jeg ville bo, uavhengig av innvandreranntall på skolen. Hvis alle norske unngår å bo der på grunn av det vil jo andelen bare stige og stige. Det er virkelig ikke ønskelig at skolene blir "hvite" skoler og innvandrerskoler.

Akkurat det er det vel ikke så mange som er uenig i. Problemet blir vel når den enkelte foreldre står og skal velge bosted/skole for sitt barn. Jeg kjenner mange idealister som har endt opp med å la omsorgen for fellesskapet vike og valgt seg bort fra skoler med stor andel minoritetsspråklige av hensyn til sitt barns læringsmiljø. Det er lett å være idealist så lenge det ikke går på bekostning av egne barn. Når man blir usikker på om det gjør det, og usikker på om barnet sitt vil få et dårligere skoletilbud og dermed utsikter til en dårligere framtid, tror jeg veldig mange går bort fra edle prinsipper og vurderer kun ut i fra hvilke muligheter man har til å gi barnet sitt best mulig skolegang.

Men som sagt - det er mange faktorer som spiller inn når man skal velge hvor man skal bo, så hvis det er mange plusser ved området, ville jeg sjekket ut hvordan den faktiske situasjonen er når det gjelder sosialt miljø og læringsmiljø på skolen. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skolen der gubben jobber har rundt 70% fremmedspråklige. Det er en salig miks av nasjonaliteter, og eneste godtatte språk brukt på skolens område (utenom i fremmedspråksundervisning) er norsk. Det fungerer visstnok svært bra, og skolen skårer bra både på nasjonale prøver og i Oslo-prøvene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skolen der gubben jobber har rundt 70% fremmedspråklige. Det er en salig miks av nasjonaliteter, og eneste godtatte språk brukt på skolens område (utenom i fremmedspråksundervisning) er norsk. Det fungerer visstnok svært bra, og skolen skårer bra både på nasjonale prøver og i Oslo-prøvene.

Resultatene på nasjonale prøver er jo stort sett juks, det er vel en ganske så allment kjent hemmelighet...

• Liker 1
Gjest Okusan
Skrevet

Resultatene på nasjonale prøver er jo stort sett juks, det er vel en ganske så allment kjent hemmelighet...

Ikke på vår skole- vi har nemlig 100% deltakelse, i motsetning til de fleste andre (sånn sett har du rett i at det er mye "juks") :)

Og allikevel er resultatene særdeles gode, selv om majoriteten av elevene ikke er etnisk norske.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja og nja. Det er begrenset hvor gode resultater man kan få ved innterping på oppgavetype. Lesehastighet og leseforståelse, for eksempel, er ikke spesielt enkelt å jukse seg til, ei heller de vanskeligere oppgavene i matematikk, som faktisk krever forståelse, ikke bare løsningsmetode.

AnonymBruker
Skrevet

Tja og nja. Det er begrenset hvor gode resultater man kan få ved innterping på oppgavetype. Lesehastighet og leseforståelse, for eksempel, er ikke spesielt enkelt å jukse seg til, ei heller de vanskeligere oppgavene i matematikk, som faktisk krever forståelse, ikke bare løsningsmetode.

PS: På skolen der gubben jobber er det som på Okusan sin skole: 100% deltakelse.

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg sier juks, så snakker jeg ikke bare om drilling med nasjonale prøver for øyet, jeg snakker om at skolen velger ut hvilke elever som skal delta.

At det er 100% deltgelse på noen skoler tror jeg rett og slett ikke noe på. Ved enhver skole er det elever som ville opplevd det som et overgrep om de ble satt til å gjøre nasjonale prøver på linje med alle de andre, uten noen form for ekstra hjelp eller tilrettelegging.

Men dette ble veldig OT, vi får kanskje lage en egen tråd om nasjonale prøver hvis vi vil fortsette den diskusjonen ;)

AnonymBruker
Skrevet

At det er 100% deltgelse på noen skoler tror jeg rett og slett ikke noe på. Ved enhver skole er det elever som ville opplevd det som et overgrep om de ble satt til å gjøre nasjonale prøver på linje med alle de andre, uten noen form for ekstra hjelp eller tilrettelegging.

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn kommer selv til å være 50% innvandrer, så jeg ser ikke en skole med 50% innvandrere som ett problem i seg selv.

Men som andre nevner, ville jeg helt klart sjekket ut mer om skolen. Dersom det hovedsakelig er asylsøkere, så er det annerledes en fastboende med oppholdstillatelse. Er barna stort sett født i norge, så er saken også gjerne annerledes, er det overvekt fra noe spesiellt område og evt hvor er det.

En skole med overvekt av f.eks somaliske barn, ville jeg nok kanskje vært mer skeptisk til, en om det var en skole med 50% innvandrere fra vidt ulike land i verden.

En skole med overvekt av innvandrerbarn fra ETT område, en om det er mer spredning i hvor de kommer fra.

Jeg vil ikke ha barnet mitt på en skole der det stort sett bare er hvite barn heller, både fordi mitt barn ikke kommer til å være hvitt, og fordi jeg tror at om man vokser opp sammen, går på skole sammen og fra barnsben av lærer seg å omgåes hverandre og lærer hverandre å kjenne, så vil også den generasjonen få en annen måte å se på hverandre på. Fra begge kanter.

Jo mer vi skiller oss vekk fra hverandre, jo større avstand skaper vi. Større avstand, skaper større problemer.

Norge VIL forbli ett multikulturellt land, og bli enda mer så en det er idag. Jeg vil ha barn som klarer å tilpasse seg det best mulig, ikke en som sitter med nisselua og snakker stygt om innvandrere.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...