Gå til innhold

Maur i huset- jeg blir gal!!!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hjelp! Vi har blitt invadert av maur(svartmaur/sukkermaur) på badet(de kommer ut fra sprekkene rundt flisene),i gangen(under lister og dørstokker) og om ikke det skulle være nok så har de dukket frem på kjøkkenet og soverommet også...

Hittil har jeg tatt livet av de med Jif universal og brukt støvsugeren, men det hjelper dårlig..

Jeg synes det er så utrivelig med disse krypene, så jeg har mest lyst til og bare slå opp telt ute og bo der!

Hva skal jeg gjøre?

Noen som har et godt forslag?

Jeg fikk et tips om og blande melis og potetmel.

Da skal de visstnok spise til de "sprekker", men jeg vil ikke ha resten av tuen inn i huset heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

prøv lokkebokser. knallgrønne fra agrovekst og hvite i rød eske fra radar er bra. de grønne virker fortere enn de hvite, men etter 2 uker er det tomt for maur med de fra radar også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radar sprayboks er det eneste som fungerer! Den dreper maurene med en gang. Spray på alle maur du ser (sørg for god utlufting), og inn i alle sprekker der du ser de kommer ut. Etter noen dager med spraying er du kvitt hele problemet, men du må nok plukke/feie døde maur en stund etterpå...

Dersom du har små barn krabbende rundt i huset er dette kanskje ikke den beste løsningen, for du skal visst være forsiktig med å puste det inn (lukter forresten ganske godt!), og da er det vel ikke veldig bra å slikke det i seg heller? Vet jo aldri hva små barn kan finne på å gjøre!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt en sånn maur-kverk-flaske som fungerer supereffektivt. Husker ikke hva dne heter, men den finnes på en oransj sprayflaske. Du får kjøpt den i jernvarebutikker og den koster rundt 70 kroner. Denne tyr vi til når det dukker opp maur i huset og den er garantert effektiv!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna

Hmmm, dette hørtes kjent ut! Der vi leide før var det MASSE maur inne. De dukket opp hver vår. Mange, mange!!!

Huseier måtte komme med skadedyr-mann som tok kverken på de fleste. Borret hull i veggene og sprøytet inn masse maurkverkemiddel.

Vet ikke hvordan det er der nå, for vi flyttet inn i egen leilighet for en måneds tid siden, og her er det INGEN maur!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pulverheksa

Kanel mot maur.

På hytta vår var vi veldig plaget med små sorte sukkermaur.

Vi fikk som råd å bruke kalnel. Vi strødde kanel i sprekker langs gulvlistene og inni kjøkkenskapene. Og ellers der hvor vi hadde sett maur.

Nå tar vi en runde med kanelboksen hver vår og vi har ikke sett en maur inne siden, og dette var i begynnelsen av nitti tallet.

Det er i allefall miljøvennlig, særlig hvis man har barn i huset.

lykke til!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Tusen takk for alle svar!

Vi gikk til innkjøp av lokkebokser og nå er alle maurene borte vekk og jeg trives igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Maur er gjerne en konsekvens av fukt i veggene. Dere burde få sjekket om det er mye fukt i veggene på huset deres.

Anonym poster: 7a917d354a94b359c5e404b8221581dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Du må bruke lokkeboks, som ivanka skriver, eller kjøpe sånn maursukker på tube som du får på butikken. Når du dreper noen maur med støvsuger og jif så formerer maurene seg bare fortere og blir flere. Du må drepe baby-maurene ved hjelp av gift som nevnt.

Anonym poster: a3bb0eab9711dbd3485f5ac8a5993129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et problem som pleier å dukke opp om våren, så sesongen er vel ikke helt rett for gode råd nå.

Men uansett. Jeg har hatt uvelkomment besøk av maur som kommer opp under kjøkkeninnredningen. Jeg bruker Kirk strøpulver mot maur. Strør under og imellom, der hvor det ikke er noen fare for at unger eller dyr kommer borti det.

Om maurene kommer rett opp fra gulvet, så vil jeg anbefale lokkebokser.

Du får tak i dette på et hagesenter, fant det også på en maling-og diverse innrednings butikk.

Det kan være effektivt å prøve å desimere maurbestanden utenfor huset i løpet av sommersesongen. Da blir det mindre press på å komme seg inn i varmen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...