Gå til innhold

Førstegangs bileier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg en bil, men jeg er veldig usikker på om jeg klarer det økonomisk.

Hvor mye må jeg regne med å bruke på å kjøpe meg bil? Jeg har ingen krav annet enn at den går fremover, og at den er i orden ved kjøp.

Hvor mye må jeg regne med å bruke på utgifter bortsett fra drivstoff? Veiavgift, forsikring etc.

Grunnen til at jeg vurderer å kjøpe meg bil, er at jeg ønsker å bosette meg et lite stykke utenfor sentrum på et sted uten bussforbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Årsavgift på ca. 3000 en gang i året.

Drivstoff.

Bompenger hvis du kjører gjennom bom.

EU-godkjenning.

Vedlikehold (bytte bremser, støtdempere o.l).

Spyleveske.

Vask av bilen.

Olje.

Det er det jeg bruker, i hvertfall. Også er det selvfølgelig hvis noe skjer, at girkassa ryker eller den rett og slett ikke går framover. Da kan det koste litt.

Jeg er lærling og det er ikke noe problem for meg å ha bil, har dog vært heldig med bilen, ikke noe galt med den og bruker kun penger på nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elyssa

Årsavgift på ca. 3000 en gang i året.

Drivstoff.

Bompenger hvis du kjører gjennom bom.

EU-godkjenning.

Vedlikehold (bytte bremser, støtdempere o.l).

Spyleveske.

Vask av bilen.

Olje.

Det er det jeg bruker, i hvertfall. Også er det selvfølgelig hvis noe skjer, at girkassa ryker eller den rett og slett ikke går framover. Da kan det koste litt.

Jeg er lærling og det er ikke noe problem for meg å ha bil, har dog vært heldig med bilen, ikke noe galt med den og bruker kun penger på nevnt over.

Forsikring? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mest på utgifter bortsett fra de uforutsette. Forsikring, veiavgift, olje og slike ting.

Jeg har nada peiling på bil, jeg vet ikke hvordan jeg fyller verken drivstoff, spylervæske eller olje, men jeg regner med at noen kan vise meg det dersom jeg skaffer meg min egen bil :fnise:

Finnes det noen steder på nett der jeg kan undersøke hvor mye det vil koste meg med forsikring? De stedene jeg har funnet slike kalkulatorer må jeg logge inn med personnummer og slikt. Jeg trenger ikke noen eksakt sum, bare en pekepinn - 100 kr i mnd eller 1000 kr i mnd, liksom.

Hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg også å undersøke grundig i forhold til driftsikkerhet til de ulike bilmerkene du vurderer, og ikke minst hva det koster deg å få bilen reparert om noe skulle skje. Jeg kjenner en som jobber på et merkeverksted hvor de har to ulike merker. Det skiller over 400,- kroner i timepris på verkstedet på de to merkene...

Det er også stor forskjell på hva det koster å forsikre ulike biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pellepirat

For å sjekke hva forsikring vil koste kan du gå inn på forskjellige forsikringsselskap sine hjemmesider og plotte inn data, pris vil variere, kommer an på hvilket merke det er, alder på bilen, km.stand, om du skal ha kasko/delkasko/ansvarsforsikring.

Hvis det er en litt eldre og billig bil vil jeg egentlig anbefale delkasko, det dekker deg greit. En slik forsikring vil ofte ligge på 3-5000 kr for en førstegangskjøper.

Bensinprisen ligger på rundt 15kr/l her jeg bor, så da spørs det hvor mye bilen bruker og hvor mye du kjører, vanskelig å si for meg :)

Olje varierer også mye, nyere biler bruker omtrent ikke olje, og det holder at man peiler oljen i blant og sjekker at det er nok, så blir oljeskift tatt ved servicer/kontroller.

Litt eldre biler kan ha en tendens til å bruke litt olje, da må man sjekke og etterfylle i blant. Neppe mer en 100kr/mnd.

Årsavgift på ca.3000 er allerede nevnt i tråden.

Og så kommer det jo an på om du har lån på bilen el. ikke.

Jeg hadde tippet noe ala dette pr.mnd;

Forsikring 500

Olje/spylevæske 150

Bensin

Evt lån

Og årsavgift til slutt. Kan være lurt å legge av litt penger til den.

Og så kommer eu-kontroll annenhvert år. Selve kontrollen koster ikke allverden, mellom 5-700kr. Så spørs det hva som evt. kommer frem der :)

Endret av pellepirat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg kommer ikke til å bruke bilen til annet enn korte turer, så det blir ikke så fryktelig dyrt for drivstoff.

Har du tips til hvor jeg kan sjekke forsikring? På de sidene jeg har vært inne på har jeg måttet oppgi fødselsnummer for å i det hele tatt få sjekket ca hva forsikring vil koste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forsikring varierer jo etter alder. Dyrere hvis du f.eks er under 23.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Jeg kan notere hva jeg bruker på bilen i mnd (i snitt hver mnd i 2012) i hvertfall:

drivstoff -- 1000 kr

forsikring -- 586 kr

reparasjoner, service -- 600 kr

bilvask -- 50 kr

parkering, bompassering -- 300 kr

årsavgift -- 260 kr

Totalt: ca 2800 kr

Har ingen billån og har alt av verktøyet, så trenger ikke å kjøpe det.

Bilen er 5 år gammel, så trenger lite mtp reparasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...