Gå til innhold

Lyden blir plutselig borte i øret


Gjest Sus

Anbefalte innlegg

Nå kom det igjen - plutselig blir lyden borte i det ene øret, akkurat som et lokk som legger seg over øret og all lyd blir borte. Eller ihvertfall kraftig dempet. Samtidig som det skjer kommer det enten en veldig høyfrekvent lyd eller veldig lavfrekvent lyd, piping/summing, inni det øret. Det varer stort sett bare noen sekunder til maks et par minutter til det blir gradvis borte igjen.

Nå for tiden er det høyre øre det setter seg i, men tidligere i vinter var det mest venstre. Aldri samtidig i begge ørene. Er ca et år siden dette "fenomenet" oppsto, og det kommer og går.

Noen som har opplevd dette? Vet hva det er?

Er litt ubehagelig, spesielt når det kommer flere ganger for dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er helt normalt. Har opplevd det ofte selv, men jeg sliter med tinnitus også så kanskje det er sammenheng der i mitt tilfelle.

Jeg pleier bare å jevne ut trykket som AB over her nevner så går det over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, takk for svar dere, men glemte visst å få med en vesentlig detalj - det er ikke trykk i øret!

Det er ikke noe som "skjer" inni øret, altså sånn at jeg kan utligne trykket, for det er ikke noe trykk. Sånn type trykk kan jeg få f.eks. når jeg kjører bil i nedoveroverbakke, da kjenner jeg det og utligner ved å gape eller blåse i nesa..

Men dette med at lyden bare blir borte og det blir lyd inni øret har ingen sammenheng med trykk. Har prøvd å utligne men det hjelper jo ikke siden det ikke er trykk.

Det er liksom ikke "noe" der, bare at lyden blir borte og erstattet med høy eller lav piping..

For noen måneder siden tok jeg full ørerensing også, men var ikke noe voks eller noe sånt der.

Prøvde til og med ørelys :gjeiper: men ikke noe hjelp det heller.

Har lest litt om tinnitus men det beskrives mer som permanent sus etter det jeg har lest, men det er det ikke. Det kommer og går. Noen dager mange ganger i løpet av en dag og over lengre tid, andre perioder bare noen få eller ingen ganger i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om det stemmer, men da jeg spurte min far om dette fenomenet for mange år siden, svarte han at da dør en hørselscelle. :fnise:

Jeg opplever det samme alt i fra en gang i uka, til en gang i året, og det er helt normalt så lenge ikke pipelyden varer lenger enn de få sekundene den holder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Det er øresus, ikke kronisk som tinnitus men det samme. Det er noe alle opplever i blant, når man er sliten, stresset, har mye ørevoks, har opplevd høye lyder (feks konsert) eller annet. Så lenge det ikke er hele tiden så skal du ikke bekymre deg, det er helt normalt å i blant ha piping inni hodet/øret. Det er forskjell på hvor ofte man har det og hva som skaper det, hvordan lyden er kan også være forskjellig, noen har susing istedenfor piping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en tilstand som heter sudden deafness. Alle opplever det en gang i blandt. Er ikke farlig så lenge det går fort over. Men varer det lenge bør man komme seg til lege så det ikke blir kronisk. Varer det feks. et halvt døgn bør du oppsøke lege fordi det er viktig å komme i gang med behandlingen innen ett døgn. Litt mystisk tilstand man enda ikke er helt sikker på hva kommer av enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Høres ut som en tilstand som heter sudden deafness. Alle opplever det en gang i blandt. Er ikke farlig så lenge det går fort over. Men varer det lenge bør man komme seg til lege så det ikke blir kronisk. Varer det feks. et halvt døgn bør du oppsøke lege fordi det er viktig å komme i gang med behandlingen innen ett døgn. Litt mystisk tilstand man enda ikke er helt sikker på hva kommer av enda :)

Kan de i det hele tatt behandle det om de ikke vet hva det kommer av?

(Og med en ventetid på et par uker får jeg inderlig håpe jeg ikke får noe slikt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på akkurat samme viset av og til. Har hatt det i mange mange år. Som oftest er det ikke den aller høyeste lyden og forsvinner etter noen sekunder, og her har jeg ikke funnet en klar sammenheng enda. Men de gangene det virkelig blir ille, det piper som bare det og jeg hører ingenting - da er det som regel en sammenheng med høy puls. Får det ofte når jeg trener hardt, må skynde meg på jobben, eller generellt er ganske sliten.

Men begge tilfellene ser ut til å bli trigget av lavfrekens støy (eller er det høyfrekvens det heter?) Sånn som lav og tynn piping, summing og during fra f.eks pc eller utenfra.

Har vært til øre-nese-hals spesialist men aldri fått noe svar. Så følger med om noen andre vet hva det er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de i det hele tatt behandle det om de ikke vet hva det kommer av?

(Og med en ventetid på et par uker får jeg inderlig håpe jeg ikke får noe slikt)

Det er det som er synd med ventetid. For man må som regel bli henvist videre for å få behandling. Så hvordan de løser dette i praksis i Norge er jeg usikker på. Veldig få vet jo om denne tilstanden også, slik at de tar kontakt med lege for sent. Jeg har vært borti personer som har blitt akutt døv på minuttet som aldri fikk tilbake hørselen. Slik som TS beskriver det, er jo noe de fleste opplever, man merker hørselen blir dårlig, det piper gjerne litt men varer ofte ganske kort. Sitter man og ser på TV feks så kan det hjelpe å slå av lyden for å få det til å gå fortere bort. Det er først om det ikke går bort veldig fort man bør begynne å bli skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er øresus, ikke kronisk som tinnitus men det samme. Det er noe alle opplever i blant, når man er sliten, stresset, har mye ørevoks, har opplevd høye lyder (feks konsert) eller annet. Så lenge det ikke er hele tiden så skal du ikke bekymre deg, det er helt normalt å i blant ha piping inni hodet/øret. Det er forskjell på hvor ofte man har det og hva som skaper det, hvordan lyden er kan også være forskjellig, noen har susing istedenfor piping.

Vil bare presisere at øresus og tinnitus er det samme *pirke*

TS: vil anbefale deg å stå på kravene dine når du drar til legen. Er dessverre slik i Norge at ikke alle øre-nese-hals leger anerkjenner slike symptom, spesielt i tilfeller der det ikke foreligger noen åpenbar grunn til plagene, og hvor de ikke kan se/måle plagene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...