AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #1 Skrevet 19. april 2012 Hei! Pga mye plagsomme bivirkninger skal jeg ringe legen imorgen og spørre om jeg kan avslutte bruken av Cipralex. Er foreløbig bare på 5mg dagsdose, og har bare brukt dem i en uke. Men, pga bivirkningene, så lurer jeg på om noen vet hva halveringstiden på disse tablettene er? Skal selvfølgelig spørre legen om det også imorgen, men lurer jo litt på om noen her vet? Bivirkningene blir bare verre og verre for hver dag.... *sukk* Andre som har fått bivirkninger som har sluttet på pillene, og vil fortelle meg om hvor lang tid det tok før de avtok? Bivirkningene jeg har fått er rett og slett ikke verdt det. Blir takknemlig for alle svar
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #2 Skrevet 19. april 2012 I felleskatalogen står det: Halveringstiden (T½β) etter gjentatt dosering er ca. 30 timer. Mine bivirkninger gikk over etter omtrent et døgn siden siste dose. Hva slags bivirkninger er det du har fått?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #3 Skrevet 19. april 2012 Tro meg, bivirkningene er verdt det! Hold ut!! Ikke gi deg! De fleste går over etterhvert, og du vil få det mye bedre med deg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #4 Skrevet 19. april 2012 Bivirkningene jeg har fått er kvalme (ikke oppkast, bare veldig kvalm), nedsatt matlyst, diare (må være i nærheten av et toalett hele tiden), svette hender og føtter (det bokstavelig talt renner av hendene mine under en halvtime etter håndvask), tørr munn, og igår kveld kom hallusinasjonene... Ser jo når jeg skriver det her at det kanskje ikke høres så ille ut, da... Jeg vet man ikke skal diskutere medisnbruk her på forumet, men tror dere det vil være verdt å fortsette? Jeg leste pakningsvedlegget en gang til, og der står det at bivirkningene ofte er mest intens/verst første to ukene, så avtar de. Har det stemt for dere? Bivirkningene nå gjør jo nesten så jeg ikke føler jeg kan forlate huset, og da blir det jo litt dumt, på en måte. Takker dere for svar, begge to. -ts
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #5 Skrevet 19. april 2012 Som regel gir bivirkninger seg etter 2-3 uker. Jeg syntes det høres ille ut det du skriver, spesielt hallusinasjonene. Jeg har selv opplevd ekstreme bivirkninger på Cipralex, og de ble så ille at det ikke var vits å fortsette. De gav seg heller ikke etter 2-3 uker. Det finnes mange andre forskjellige typer antidepressiva, både andre SSRI (som Cipralex er) og medikamenter som fungerer på andre måter. Selv om du ikke tåler Cipralex, kan du fint tåle et annet preparat. Du må bestemme selv, eventuelt i samråd med lege, om du skal fortsette eller ikke. Jeg personlig ville kanskje ha ventet et par dager til og sett om det fortsatte å bli verre, eller om det avtar. Om bivirkningene bare blir verre, er det et dårlig tegn. Du kan jo ringe legen i morgen og høre, men jeg regner nesten med at han sier at bivirkningene bruker å gå over etter et par uker.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #6 Skrevet 19. april 2012 Jeg vil anbefale deg å kjempe deg gjennom den første tiden, for det vil mest sannsynlig blir så mye bedre etterhvert. Når det gjelder diareen så kan du jo gå på apoteket og få noe hjelp der. Evt kan du prøve å blande ut litt potetmel i et eggeglass med vann og drikke. Rør helt til du drikker da potetmelet legger seg fort i bunnen. Det binder magen. Jeg slet med akkurat samme bivirkninger som deg, bortsett fra diareen. I tillegg fikk jeg ikke sove. Hadde det helt bedritent, men etterhvert forsvant de verste bivirkningene litt etter litt. Hold ut!
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #7 Skrevet 20. april 2012 Takk for svar Jeg kom frem til at jeg skal vente til neste uke med å ringe legen. Som dere sier, så ville hun jo sikkert bare sagt at det er vanlig med bivirkninger de første ukene... Igjen: takk God helg
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #8 Skrevet 20. april 2012 Hei! Pga mye plagsomme bivirkninger skal jeg ringe legen imorgen og spørre om jeg kan avslutte bruken av Cipralex. Er foreløbig bare på 5mg dagsdose, og har bare brukt dem i en uke. Men, pga bivirkningene, så lurer jeg på om noen vet hva halveringstiden på disse tablettene er? Skal selvfølgelig spørre legen om det også imorgen, men lurer jo litt på om noen her vet? Bivirkningene blir bare verre og verre for hver dag.... *sukk* Andre som har fått bivirkninger som har sluttet på pillene, og vil fortelle meg om hvor lang tid det tok før de avtok? Bivirkningene jeg har fått er rett og slett ikke verdt det. Blir takknemlig for alle svar Min tanke var også å slutte. Bivirkningene ble så store,så hverdagen ble grusom. Legen ba meg holde ut i to uker,og det er jeg glad for nå. Har brukt de i 4 uker nå,og har bare noen kvalmeanfall innimellom. Prøv og hold ut
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #9 Skrevet 20. april 2012 Min tanke var også å slutte. Bivirkningene ble så store,så hverdagen ble grusom. Legen ba meg holde ut i to uker,og det er jeg glad for nå. Har brukt de i 4 uker nå,og har bare noen kvalmeanfall innimellom. Prøv og hold ut Takk1 Godt med litt oppmuntrende ord fra andre som har gått gjennom det samme
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #10 Skrevet 23. april 2012 Har tatt cipramil og ikke cipralex men det er ikke så stor forskjell på dem tror jeg. Fikk forferdelig angst og selvmordstanker første uka jeg begynte på dem, men holdt ut og har fått det så mye bedre, er snart ferdig etter et år på dem og skal starte nedtrappingen om ikke lenge. Depresjonen er borte og jeg føler meg mye klarere i hodet. Hold ut som de andre her sier, etter hvert kommer bedringen selv om det nok kommer til å ta tid.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå